De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Die gewichten bij decathlon zijn voor medium.

Die wat ik zei van €2000 staat bij decathlon ook iets onder de 9kg. Als ik dan hier lees dat dat klopt.... En bij Trek is alles alu (wat daar even duur is, met zelfs een 10 speed vd 11 in decathlon) 2kg zwaarder.

Ik vind dat ook moeilijk om te zeggen. Die carbon, dat is maar prul, dan pakt ge beter alu... Geen idee hoe ge dat kunt weten.

Zowiezo voor 105 groep gaan... Beter mag maar ga je betalen. Merk = persoonlijk keuze / ervaring.
Aero model / endurance model ook kiezen.
Ook al gelezen dat alu terug begint op te komen / tov (slechte) carbon.

Rij met een cube attain sl zelf van 2018. Soms zou ik wel eens een nieuwe fiets willen met schijfremmen maar denk dat het voorwiel uithalen meer werk is? ( Steek die altijd in de auto met voorwiel uit ).

Of doe mijn cube weg voor een gravel. Maar ga nog paar jaar wachten met die corona gekte en werkonzekerheid.
Steekas is 5sec werk, zeker als je er gewoon met hendel een hebt. Gaat zelfs beter dan snelspanner want zit er altijd goed in dan ;)

@Knarf medium vs XS gaat echt geen 800gr schelen

Zal als ik zin heb MTB van trek ook eens wegen

Knappe fietsen bij Canyon maar bijna allemaal uitverkocht. Bij Trek valt het me ook wel op hoe zwaar die fietsen zijn, ik vond die Domane serie anders wel mooi maar die aluminiums zitten toch al tegen de 10kg.

Bij mij maakt beschikbaarheid voorlopig niet veel uit, bij canyon zie ik augustus 2021 daar kan ik best met leven.
Maar zoals bovenstaand aangegeven totaal geen idee welke kant ik best opga of wat ik best kies...

Voor de grap eens vragen aan @Arkaine hoeveel zijn Scalpel 2 in werkelijkheid weegt. (Vs. de geafficheerde 10.7kilo)

Dan is Canyon toch een pak eerlijker. Letterlijk knal erop bij alle fietsen die ik ken, ook al zijn ze vaak een pak lichter dan de concurrentie.
Om er meteen even op te antwoorden. Afhankelijk van weging en weegschaal mag er 600 - 900 gram bij gelapt worden. Best teleurgesteld over, maarja. De lichtere Hi-Mod is meteen 8900€ :) . Daar beweert Cannondale dat het frame 1910 gram weegt. Op een YouTube video waar ze de fiets van Manuel Fumic opbouwen, racer bij Cannondale Factory Racing, weegt het kader 2067.5 gram.

Ik vraag me eigenlijk af hoe ze dat dan afficheren. Gewoon ronduit liegen of een prototype met een carbonlaag minder op de weegschaal leggen?:thinking:

Mijn (medium) Exceed stond toentertijd geafficheerd als 9.8 kg en het waren er zéker geen 10...

Er werd gecompenseerd voor de pedalen (geafficheerde gewicht eraf). Die kunnen ook een pak zwaarder zijn natuurlijk, geen idee.

Eén bidonhouder, daar geen rekening mee gehouden. Of dat veel uitmaakt op minimaal een halve kilo valt natuurlijk te betwijfelen :)

Zelf ervaring mee?
Jammer dat het geen volledige ultegra is. Maar bon enkel cassette en remschijven zijn nu ook geen groot probleem.

Enkel die verdomde rubino’s. Banden des duivels!
Heb met die fiets gereden in Lanzarote in december, kvond da een geen goeie fiets... Hij voelde zwaar (de spec zegt 6.8kg ma kon da echt ni geloven), die reed beenhard, niet goed in schokken opvangen. Ook niet met minder bar in de banden. Ik vond ook mn maat niet. Zowel een 53 als een 55 geprobeerd en tging me echt niet. Maar goed, kan persoonlijk zijn. Misschien met andere stuurpen was het heel ander verhaal. Specs van die fiets zijn wel echt goe voor de prijs natuurlijk. Als ik zou moeten kiezen zou ik wel eerder een Rose kopen.

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen "tweede rij" en "nope, we komen er zelfs niet aan" (en dat is dan niet beperkt tot Canyon. Zelfs het puur "'t komt niet uit mijne winkel, zelfs al is het het hoofdmerk dat we verkopen").
In de winter zijn er voldoende winkels die alle fietsen willen herstellen. Het probleem is natuurlijk dat de grote meerheid tussen maart en oktober fietst, pre corona was dat mei tot september. Dat zie je zelf op de baan toch ook.
Hier rond Leuven weet ik van Fietsen Bjarne die net gestopt is, veloptiek in Linden is weg, Jacobs is zonder personeel gevallen, en dan heb je nog winkels zoals Vleugels waar iedereen over klaagt sinds de overname.

Mijn broer zit in de bouw en daar zijn genoeg verhalen van zelfstandigen die expres klein blijven of van een firma die met 4 ploegen werkten die terug naar 1 ploeg gegaan zijn. België is gewoon geen land om te ondernemen. Alle beurzen breken records, de bel20 zit nog 20%! onder hun ATH. Uiteraard is de beurs geen blauwdruk van de economie, maar het zegt veel heel over hoe ons land achterop hinkt.

Ik vind dat ook moeilijk om te zeggen. Die carbon, dat is maar prul, dan pakt ge beter alu... Geen idee hoe ge dat kunt weten.
Das echt zon urban legend. Ik heb met goedkope carbon kaders gereden (planet-x) en dure (cervelo) en het verschil is merkbaar, maar het comfort is beter dan elke alu fiets die ik heb gehad. Heb een top alu fiets gehad van Rose en carbon is van comfort altijd beter. En die stijfheid, dat valt ook altijd goed mee. Die alu fietsen zijn zeker niet stijver. Ik zou altijd carbon aanraden.

Ja, qua comfort valt er op carbon weinig af te dingen, maar sommige goedkope carbonnen frames voelen echt aan als een dweil. Dan ben je, als je echt een superstrakke ervaring wil (crit-racing bvb), echt wel beter af met een top-range aluminium frame.

Hier staat de fiets jammer genoeg al een week aan de kant, teveel last aan mijn knie :confused:.
Ik had ondertussen 3400km op de teller dit jaar dus het is wel balen om dan de stekker er uit te trekken, hopelijk sleept het niet te lang meer aan.

Hier staat de fiets jammer genoeg al een week aan de kant, teveel last aan mijn knie :confused:.
Ik had ondertussen 3400km op de teller dit jaar dus het is wel balen om dan de stekker er uit te trekken, hopelijk sleept het niet te lang meer aan.
Teveel op de rollen gezeten :p

Ja, qua comfort valt er op carbon weinig af te dingen, maar sommige goedkope carbonnen frames voelen echt aan als een dweil. Dan ben je, als je echt een superstrakke ervaring wil (crit-racing bvb), echt wel beter af met een top-range aluminium frame.
Akkoord, om te koersen zou ik dat ook aanraden.

Teveel gefietst op korte tijd?
Mijn broer had ook veel last van zijn knie, maar na een goede afstelling van de schoenplaatjes was dit snel verholpen.

Ik heb melding gekregen dat mijn gravelbike (Kona Rove LTD) nog eens 3 weken is uitgesteld (vorig jaar in juli 2020 besteld, nu is de levertermijn begin mei 2021).
Het nieuwe model is intussen bijna uit, maar deze zou al 300€ duurder zijn dan mijn model én GRX600 ipv GRX810 :o

Teveel gefietst op korte tijd?
Mijn broer had ook veel last van zijn knie, maar na een goede afstelling van de schoenplaatjes was dit snel verholpen.

Ik heb melding gekregen dat mijn gravelbike (Kona Rove LTD) nog eens 3 weken is uitgesteld (vorig jaar in juli 2020 besteld, nu is de levertermijn begin mei 2021).
Het nieuwe model is intussen bijna uit, maar deze zou al 300€ duurder zijn dan mijn model én GRX600 ipv GRX810 :eek:
Met alle Chinezen...

Terug
Bovenaan