De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Afgelopen weekend lekgereden tijdens een wedstrijd (triatlon). De band stond vrijwel direct plat.
Ik rij tubeless en heb nog geprobeerd met een bommetje, maar was een snee'tje in de band, dus de lucht ging er direct uit.

Bij nader inzien had ik beter direct een bandje gestoken, aangezien de band direct plat stond.
Nu, ik stond blijkbaar achteraan ook plat en ik had maar één bandje en bommetje bij.

Soms mensen hier met ervaring wat je zou adviseren? Ik kan een plakkit meenemen, maar ik denk dat dat ook een gedoe is.
Mogelijks is het gewoon slimmer om bij zo een voorval direct een bandje te steken. Misschien in het vervolg er toch 2 meenemen en 2 bommetjes. Eventueel combinatie van bommetje/pomp.

Afgelopen weekend lekgereden tijdens een wedstrijd (triatlon). De band stond vrijwel direct plat.
Ik rij tubeless en heb nog geprobeerd met een bommetje, maar was een snee'tje in de band, dus de lucht ging er direct uit.

Bij nader inzien had ik beter direct een bandje gestoken, aangezien de band direct plat stond.
Nu, ik stond blijkbaar achteraan ook plat en ik had maar één bandje en bommetje bij.

Soms mensen hier met ervaring wat je zou adviseren? Ik kan een plakkit meenemen, maar ik denk dat dat ook een gedoe is.
Mogelijks is het gewoon slimmer om bij zo een voorval direct een bandje te steken. Misschien in het vervolg er toch 2 meenemen en 2 bommetjes. Eventueel combinatie van bommetje/pomp.
Bij een groot gat zou je een plug kunnen steken en dan uw bommetje gebruiken (maar voor 2 banden heb je er dan al 2 nodig). Bij een grote snee ben je sowieso aangewezen op een biba helaas (evt versterkt door een opgevouwen geldbriefje achter de snee te steken.

Op wedstrijd zou ik nooit met een pomp rijden, 2 bommetjes nemen veel minder plaats in en het werkt veel sneller.

Ik rijd standaard met 2 bommetjes en 1 biba op de racer. Altijd eerst proberen om het lek te laten dichten door de sealant, en als het er veelbelovend uitziet een bommetje gebruiken. Als het dan nog niet gelukt is heb ik nog een tweede bij om in de biba te gebruiken. Met 2 lekke banden ben ik ook gesjareld (maar ik rijd quasi nooit lek 🪵)

Op de gravelbike rijd ik rond met 1 biba en een pompje. Gewicht/looks/snelheid maakt daar veel minder uit dus bespaar ik liever op...afval

Gewoon een dynaplug meenemen?

Hetzelfde als van jou. Het enige verschil is dat het bij jou in de wettelijke garantie viel en van mij in de specifieke garantie van 6 jaar op frames. Ik had niet verwacht dat ze de werkuren en nodige andere materialen niet gingen aanrekenen.

In het verleden bij Trek en Merida gelijkaardige situaties gehad en toen heb ik toch altijd (een deel van) de werkuren en materialen moeten betalen.
Ja ze doen ook totaal niet moeilijk. Zou er dan nog eens garantie zijn op het nieuwe frame? ik vraag me wel af hoe je dat verantwoord bij verkoop, want de serienummer klopt nu niet meer met de factuur. Ik heb ook een andere kleur gekregen van frame;)

Ja ze doen ook totaal niet moeilijk. Zou er dan nog eens garantie zijn op het nieuwe frame? ik vraag me wel af hoe je dat verantwoord bij verkoop, want de serienummer klopt nu niet meer met de factuur. Ik heb ook een andere kleur gekregen van frame;)
Valt toch weinig aan te verantwoorden... De oude was kapot en onder garantie een nieuwe gekregen, en klaar. Als je het al vermeldt natuurlijk.

Bedankt voor de tips @poeperman en @ns_man !

Ik zal in de toekomst een combinatie meenemen van 1 biba, 2 CO2 patronen en een plugkit. Eventueel met nog een patch erbij indien het gat te groot is. Lijkt me een goeie combo en neemt niet zoveel meer plaats in. Mss met nog een klein flesje extra sealant.

Bedankt voor de tips @poeperman en @ns_man !

Ik zal in de toekomst een combinatie meenemen van 1 biba, 2 CO2 patronen en een plugkit. Eventueel met nog een patch erbij indien het gat te groot is. Lijkt me een goeie combo en neemt niet zoveel meer plaats in. Mss met nog een klein flesje extra sealant.
Ook wel afhankelijk van welke triathlon het is. Zowel de afstand als de inzet maakt verschil. Voor een 1/8 zou ik zelfs helemaal niets meenemen. Lekrijden is dan gewoon einde wedstrijd. Een kwart met een minimum aan reservemateriaal en weten dat je eindtijd niet relevant meer is (als je gaat om te winnen enkel een CO2 patroon, wil je meer gewoon finishen kan je iets meer meenemen). Voor het langere werk zou ik dan weer wel voldoende voorzien (1/2 of full), daar speelt het tijdsverlies minder tov de totale tijd en doet 95% van de deelnemers ook gewoon mee olm de finish te halen met een "goed" gevoel.

Ik heb praktisch bij elke wedstrijd het volgende bij:

In mijn frame bovenbuis: 2x CO2 capsule
In mijn frame BB box: 1x binnenband + tyreglider(echt een wondermiddel)
Achter mijn zadel in een onderdelenbidon: 1x binnenband, 1 minihandpomp, plugkit, minitool, plakset BUITENband voor mocht ik met een scheur zitten en 1 extra kettingschakel.

Met de tyreglider steek ik op minder dan 90 seconden een nieuwe band, en da's voor mij een mirakel.

Ook wel afhankelijk van welke triathlon het is. Zowel de afstand als de inzet maakt verschil. Voor een 1/8 zou ik zelfs helemaal niets meenemen. Lekrijden is dan gewoon einde wedstrijd. Een kwart met een minimum aan reservemateriaal en weten dat je eindtijd niet relevant meer is (als je gaat om te winnen enkel een CO2 patroon, wil je meer gewoon finishen kan je iets meer meenemen). Voor het langere werk zou ik dan weer wel voldoende voorzien (1/2 of full), daar speelt het tijdsverlies minder tov de totale tijd en doet 95% van de deelnemers ook gewoon mee olm de finish te halen met een "goed" gevoel.

Feit. Afgelopen weekend was het een kwart. Een mogelijks top 10 plaats verloren zien gaan. Wedstrijd wel nog uitgedaan, maar een heel stuk naar de wissel moeten lopen.

Maar eind oktober is het een halve in Marbella, en dan toch liever wat meer gerief bij dan te moeten opgeven.

Ik heb praktisch bij elke wedstrijd het volgende bij:

In mijn frame bovenbuis: 2x CO2 capsule
In mijn frame BB box: 1x binnenband + tyreglider(echt een wondermiddel)
Achter mijn zadel in een onderdelenbidon: 1x binnenband, 1 minihandpomp, plugkit, minitool, plakset BUITENband voor mocht ik met een scheur zitten en 1 extra kettingschakel.

Met de tyreglider steek ik op minder dan 90 seconden een nieuwe band, en da's voor mij een mirakel.

Tyreglider, kende ik niet, maar inderdaad ziet er superhandig uit!
Wss ook gewoon een extra onderdelenbidon meenemen met gerief erin.

Vandaag een bikefitting laten doen en bij het verplaatsen van het stuur is de moer van het balhoofd in de vork gevallen.
Zit echt moervast (hehe), langs geen kanten er uit te krijgen.
Heb dat nu vast gezet met een gewone flensmoer maar is niet ideaal. Best toch binnen steken bij de fietsenboer denk ik dan?

Vandaag een bikefitting laten doen en bij het verplaatsen van het stuur is de moer van het balhoofd in de vork gevallen.
Zit echt moervast (hehe), langs geen kanten er uit te krijgen.
Heb dat nu vast gezet met een gewone flensmoer maar is niet ideaal. Best toch binnen steken bij de fietsenboer denk ik dan?
Zou dat binnenbrengen bij FM, ik kom liever niets tegen met het balhoofd van een fiets 😜

OT: Bij Korneel langs geweest uiteindelijk?

Hoe lang moet je wennen aan een nieuw zadel?
Sinds vandaag een nieuw gekocht en getest omdat op de 2ehands fiets een zadel zat dat al wat doorzakte.

Ik kom van een vlak SQlab zadel naar een een selle SLR nu.
Ik heb er vandaag na 55km niet echt pijn van maar mss moet het nog wat bijgesteld worden.

Ik vraag me ook af of de punt vlak moet staan of iets gekanteld?

Hoe lang moet je wennen aan een nieuw zadel?
Sinds vandaag een nieuw gekocht en getest omdat op de 2ehands fiets een zadel zat dat al wat doorzakte.

Ik kom van een vlak SQlab zadel naar een een selle SLR nu.
Ik heb er vandaag na 55km niet echt pijn van maar mss moet het nog wat bijgesteld worden.

Ik vraag me ook af of de punt vlak moet staan of iets gekanteld?
Waarom voor de SLR gegaan?
Veranderen van zadel is altijd wennen. Je moet zien dat uw rails vlak/ waterpas staan. Maar bij een SLR wilt dat zeggen rekening houden met de lichte curve dus vlak.
De punt moet vlak staan. Niet naar beneden want dan schuif je eraf, en niet naar omhoog want dan druk je teveel op de voorkant van je zitgedeelte. Also known as your fluit and ballsack :P

Goh, had eigenlijk niet direct een reden voor de SLR specifiek. Maar er zat een gat in wat tegenwoordig een halve must lijkt te zijn en de prijs was op zich ook nog gunstig.

Wel nog in twijfel of ik de juiste breedte heb.
Aangeschaft bij van Eyck en op zo een kussentje gezeten en volgens de verkoper had ik een 140 nodig.
De week ervoor in hetzelfde filiaal maar een andere verkoper zei me dat ik een 130 moest hebben na de test.

De punt moet vlak staan. Niet naar beneden want dan schuif je eraf, en niet naar omhoog want dan druk je teveel op de voorkant van je zitgedeelte. Also known as your fluit and ballsack :p

Zo simpel is het niet hoor. In de regel ga je op een racer idd wellicht tussen de 0 graden en de -1 graden zitten.

Maar als je een drop hebt van 8cm ga je veel gelukkiger worden van een zadel met de punt een beetje naar beneden. Als je met een stadsfiets rijdt is een klein beetje kanteling naar achter soms beter. Een Brooks Cambium moét bijvoorbeeld ook lichtjes naar achteren getild staan, en dat is een sportief zadel.

Je hebt 2 wezenlijke drukpunten: uw reet en uw handen. Als je (indien uw fiets correct gefit is) toch duidelijk druk voelt op je handen, staat je zadel teveel naar voren gekanteld. Voel je vooral je ABC (ass-balls-connector of perineum) of zitbotjes, staat het teveel naar achteren.

Zoek en vind het evenwicht!

Bij een groot gat zou je een plug kunnen steken en dan uw bommetje gebruiken (maar voor 2 banden heb je er dan al 2 nodig). Bij een grote snee ben je sowieso aangewezen op een biba helaas (evt versterkt door een opgevouwen geldbriefje achter de snee te steken.

Op wedstrijd zou ik nooit met een pomp rijden, 2 bommetjes nemen veel minder plaats in en het werkt veel sneller.

Ik rijd standaard met 2 bommetjes en 1 biba op de racer. Altijd eerst proberen om het lek te laten dichten door de sealant, en als het er veelbelovend uitziet een bommetje gebruiken. Als het dan nog niet gelukt is heb ik nog een tweede bij om in de biba te gebruiken. Met 2 lekke banden ben ik ook gesjareld (maar ik rijd quasi nooit lek 🪵)

Op de gravelbike rijd ik rond met 1 biba en een pompje. Gewicht/looks/snelheid maakt daar veel minder uit dus bespaar ik liever op...afval
Daarom denk ik van tubeless te laten voor wat het is. Als je er lek mee staat heb je echt wel soms een probleem. Binnenband steken en dan de buitenband die niet op zijn plek wil omdat die stugger zijn, dat ventiel moet er uit en das ook vaak miserie, ook al tijdens het pluggen gehad dat de band uit de velgrand is en niet meer ter plekke plopt.

Ik ben er niet zo op mijn gemak mee en een binnenbandje steken duurt 5 minuten. En met die bredere banden is het verschil in comfort ook al verwaarloosbaar geworden. Op de racer zie ik er geen voordelen in en het is echt veel duurder ook.

En bout gevallen door Korneel? Zeg maar aan Steershop dat de factuur naar Korneel mag, zijn goeie maten dus misschien regelen ze het onderling wel 😜
Yes, iets te los gezet waardoor die moer van de bout viel. Kutsysteem wel 😛. Ik moest de factuur doorsturen dus dat komt goed. Maar good to know dat ze elkaar kennen, scheelt alweer wat 😀

Terug
Bovenaan