De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Toch wel even verschoten van de huidige prijzen alweer.
Ik zweer al jaren bij LAKE schoenen (vorig model cx237) en nu model cx238.
Donderdag een schuivertje gemaakt op een vettig fietspad en boa toch afgeleten van mijn 237.
Ik keek eens naar nieuwe en ze kosten nu al rond de 300 euro :eek:
Een boa kan vaak hersteld en/of vervangen worden, ik geef het maar mee.

Mijn Wahoo Roam is al 3 jaar oud en dus uit de 2 jaar garantie.
Dat scherm begint aan de zijkanten wat los te komen, waardoor soms vocht onder het scherm.
Een gekend probleem zoals ik online lees.

Helpdesk gecontacteerd.
Ze willen garantie verlengen en nieuw toestel opsturen.
Enige voorwaarde is dat ik een foto opstuur nadat ik met een platte schroevendraaier eigenhandig de oplaadpoort heb kapot gedraaid en hiervan bewijs via foto doorstuur.
Deed wel even pijn om dit te doen...

Toch wel bijzonder...
Mijn partner haar Wahoo Roam was ook kapot gegaan doordat er een auto over gereden was, die hebben ze ook gewoon vervangen.

Toch wel tevreden van de customer support!

Mijn Wahoo Roam is al 3 jaar oud en dus uit de 2 jaar garantie.
Dat scherm begint aan de zijkanten wat los te komen, waardoor soms vocht onder het scherm.
Een gekend probleem zoals ik online lees.

Helpdesk gecontacteerd.
Ze willen garantie verlengen en nieuw toestel opsturen.
Enige voorwaarde is dat ik een foto opstuur nadat ik met een platte schroevendraaier eigenhandig de oplaadpoort heb kapot gedraaid en hiervan bewijs via foto doorstuur.
Deed wel even pijn om dit te doen...

Toch wel bijzonder...
Mijn partner haar Wahoo Roam was ook kapot gegaan doordat er een auto over gereden was, die hebben ze ook gewoon vervangen.

Toch wel tevreden van de customer support!
Jep, heel goeie customer service. Ik had mijn Wahoo ooit eens in't wasmachien gedraaid en de vraag gesteld of ze tips hadden om het beestje toch aan de praat te krijgen. Enkele tips mee gekregen, alsook een coupon van 50% korting voor een nieuw toestel te bestellen. Slim gespeeld, maar gezien ik meteen een nieuwe Wahoo ging kopen was dat financieel wel een meevaller.

Donderdag een schuivertje gemaakt op een vettig fietspad en boa toch afgeleten van mijn 237.
Gratis herstelkitje bestellen op site van Boa!

Al twee keer gedaan

Hangt een beetje af van waar je mee vergelijkt:
* In vergelijking met een rit in het hooggebergte? Sure.
* In vergelijking met de gemiddelde rit hier in Vlaanderen? Is 2700HM toch al best pittig...
Als je de volledige Fleche ooit gedaan hebt kwam je aan +-200km en 4400hm dat en dat was maar een gewone toertocht, dit noemen ze een grandfondo..
Maar bij deze heb ik me eens ingeschreven voor de Shleck, ben altijd al telaat geweest daar

Laatst bewerkt:
Aj jammer om nu al zo een geruchten te horen.
Maar qua parcours wat valt er daar aan te treffen qua hellingen?
Ik denk/hoop wat lopers en geen korte puisten.
Dit is wat ik van info doorkreeg:

"Vermits wij enkel zekerheden en volwaardige GF events op onze kalender zetten, zullen wij onze registraties pas openen als we 100% zekerheid hebben dat dit effectief het geval is. Nu is het risico dat we ons geld kwijt zijn, of geen echte en veilige Granfondo of een gewone toertocht moeten rijden, te groot."

Qua hellingen zal het waarschijnlijk niks langer dan 3km zijn. Maar ook wel niet constant powerklimmen van enkele 100'den m.
Voor niet in de regio Luik te zijn waarschijnlijk wel selectief genoeg voor bergop. Maar het is natuurlijk geen rasechte klim GF, eerder een Shleck die iets selectiever is.

Dat is toch de normale prijs als je shopt voor een high performance shoen? Ok de CX238 is niet range topping, maar de CX333 en CX403 kosten 450€ en 500€.
Een RC903 zit ook op 380€, een torch 7 op 390 en een KR0 op 409€.

Hangt een beetje af van waar je mee vergelijkt:
* In vergelijking met een rit in het hooggebergte? Sure.
* In vergelijking met de gemiddelde rit hier in Vlaanderen? Is 2700HM toch al best pittig...

Pas op in de regio rond Luik is dat vrij easy om dat op die kilometers te krijgen hoor.
Voor de regio waar het gehouden wordt lijkt me dat zo een beetje de max, het type klimmen zijn ook niet de lange klimmen zoals je rond Luik wel meer hebt. En in de Vogezen heel veel hebt.
Maar goed zonder concreet parcours ook maar gissen wat ze gaan aansnijden en welke windrichting ze uitgaan. Een espace cycles is ook "maar" 2200hm.
Zou overigens een magnifieke wedstrijd zijn die echt wel top is qua organisatie, waar ik als ik toelating van het thuisfront heb dit jaar aan zal deelnemen.

Als je de volledige Fleche ooit gedaan hebt kwam je aan +-200km en 4400hm dat en dat was maar een gewone toertocht, dit noemen ze een grandfondo..
Maar bij deze heb ik me eens ingeschreven voor de Shleck, ben altijd al telaat geweest daar
En Gent-Wevelgem heeft maar en fractie van hoogtemeters van Luik-Bastenaken-Luik en dat is geen gewone koers, dat is World Tour. I snap het punt niet echt... Gran Fondo is ook maar een format, kort door de bocht: een massa start koers voor amateurs. Het parcours op zich bepaald toch niet of iets een Gran Fondo is? :unsure:
Met Flèche de Wallonie noem je trouwens meteen ook waarschijnlijk wel de zwaarste TT in België. De GF Schleck die je dan wél gaat rijden is ook niet zo wreed kwa hoogtemeters trouwens, zal sterk vergelijkbaar zijn met wat ze in l'Eau d'Heure uitgetekend hebben.

Ik heb in het verleden bv ook 2 keer Picardië gereden. Dat was misschien 1500HM over 190km maar vond ik in hindsight misschien wel veel leuker dan een Marmotte oid, als je niet plat rijdt na 12km want dan rijdt je de rest van de dag wel alleen :unsure:
Voor de regio waar het gehouden wordt lijkt me dat zo een beetje de max, het type klimmen zijn ook niet de lange klimmen zoals je rond Luik wel meer hebt. En in de Vogezen heel veel hebt.
Vogezen is toch nog wel iets héél anders dan de Ardennen toch? Niet alleen naar aantallen maar ook kwa type beklimmingen. Wat je in de ruime regio van de Ballons vindt (beklimmingen van 10-12km aan 7.5-8%) dat heb je in België toch niet, in de meeste gevallen zijn ze veel korter en ongelijkmatig... of ze zijn wél gelijkmatig maar minder steil en/of véél korter (Rosier en Ancienne Barrière bv).
Als je richting het Westen rijdt, uit de wat hogere Vogezen krijg je idd wel meer Ardennen parcours voor de wielen maar dat is niet waar de Gran Fondo's daar georganiseerd worden.

Vogezen is toch nog wel iets héél anders dan de Ardennen toch? Niet alleen naar aantallen maar ook kwa type beklimmingen. Wat je in de ruime regio van de Ballons vindt (beklimmingen van 10-12km aan 7.5-8%) dat heb je in België toch niet, in de meeste gevallen zijn ze veel korter en ongelijkmatig... of ze zijn wél gelijkmatig maar minder steil en/of véél korter (Rosier en Ancienne Barrière bv).
Als je richting het Westen rijdt, uit de wat hogere Vogezen krijg je idd wel meer Ardennen parcours voor de wielen maar dat is niet waar de Gran Fondo's daar georganiseerd worden.

Ja uiteraard zijn de Vogezen niet te vergelijken met de Ardennen.
Maar het ging mij meer over die lange inspanningen die je in België gewoon niet hebt. Zo zal je in de Vogezen misschien wel routes hebben met een stuk meer hoogtemeters, maar is het zeker niet zo dat de beklimmingen moeilijker zijn.
Persoonlijk, en ik denk velen met mij, verteer ik die langere inspanningen maar minder steile klimmen of stukken echt beter dan de echt maf ongelijkmatige klimmen en steile klootzakken in de Ardennen.
Louter kijken naar de hoogtemeters zegt ook niet alles. Al is 4700hm op 170km nooit aangenaam :P

Voor mij blijven de Vogezen echt wel een pareltje om te fietsen overigens. Niet ver van België en leuke klimmen die toch ook niet te crazy zijn. Alleen het weer eh, het weer is daar toch echt vaak om te bleiten :P

Ja uiteraard zijn de Vogezen niet te vergelijken met de Ardennen.
Maar het ging mij meer over die lange inspanningen die je in België gewoon niet hebt. Zo zal je in de Vogezen misschien wel routes hebben met een stuk meer hoogtemeters, maar is het zeker niet zo dat de beklimmingen moeilijker zijn.
Persoonlijk, en ik denk velen met mij, verteer ik die langere inspanningen maar minder steile klimmen of stukken echt beter dan de echt maf ongelijkmatige klimmen en steile klootzakken in de Ardennen.
Louter kijken naar de hoogtemeters zegt ook niet alles. Al is 4700hm op 170km nooit aangenaam :p

Voor mij blijven de Vogezen echt wel een pareltje om te fietsen overigens. Niet ver van België en leuke klimmen die toch ook niet te crazy zijn. Alleen het weer eh, het weer is daar toch echt vaak om te bleiten :p
Dat vind ik toch lelijk tegenvallen... 2u langer rijden en ik zit in de Alpen.

Ik wil ook al zo lang naar Vogezen gaan maar idd 2uur verder en je hebt echte Cols en naar het schijnt is het wegdek ook niet bijzonder in de Vogezen dus dit jaar nogmaals Ventoux!

Dat vind ik toch lelijk tegenvallen... 2u langer rijden en ik zit in de Alpen.
Maar goed naar waar trek je dan? Geradmer is 500km, aix-les-bains is er 900, dat is 5u in de wagen tegen net geen 10u
Want nee de vogezen zijn geen alpencols, maar als je een ritje van 120km uitstippelt kan je wel wat beklimmingen doen. Die ook niet kilometers lang zijn en waarbij je niet kant A oprijdt, B afdaalt en terug B omhoog en A naar beneden.
Pas op de alpen is uiteraard geweldig en op veel vlakken beter dan de vogezen. Maar ook wel een pak uitdagender en verder.

Maar goed naar waar trek je dan? Geradmer is 500km, aix-les-bains is er 900, dat is 5u in de wagen tegen net geen 10u
Want nee de vogezen zijn geen alpencols, maar als je een ritje van 120km uitstippelt kan je wel wat beklimmingen doen. Die ook niet kilometers lang zijn en waarbij je niet kant A oprijdt, B afdaalt en terug B omhoog en A naar beneden.
Pas op de alpen is uiteraard geweldig en op veel vlakken beter dan de vogezen. Maar ook wel een pak uitdagender en verder.
Vanuit regio tussen Gent en Brugge:

Bourg d'Oisans: 930km en 9u8min op dit moment.
Mulhouse: 625km en 6u50min rijden op dit moment
Gérardmer: 521km en 5u55min rijden op dit moment

Toegegeven, ik heb gekeken naar Mulhouse ipv Gerardmer, scheelt nog een uur maar jij stelt Vogezen ook een uur rooskleuriger voor en Alpen een uur trager tov de realiteit. Ik zou persoonlijk nog steeds de voorkeur geven aan de Alpen.

In de Vogezen ga je meer mogelijke routes hebben, om te wonen zou ik dat dan ook verkiezen tov de Alpen, om eens naar op reis te gaan storen die beperktere routemogelijkheden mij dan weer niet. Je kan in de Alpen ook een lusje maken hoor, Glandon, Télégraphe, Galibier, Alpe d'Huez bvb ;)

Toegegeven, ik heb gekeken naar Mulhouse ipv Gerardmer, scheelt nog een uur maar jij stelt Vogezen ook een uur rooskleuriger voor en Alpen een uur trager tov de realiteit. Ik zou persoonlijk nog steeds de voorkeur geven aan de Alpen.
Die 3-4 uur extra is wat voor mij het verschil maakt tussen de haalbaarheid voor een verlengd weekend of niet. Vogezen prima fietsregio als je 4 dagen wil fietsen op een aanvaardbare afstand, daarvoor zijn de Alpen naar mijn mening toch te ver weg. Let op: Ik heb het ook gedaan hoor in het verleden, maar die extra 7-8 uur op de baan vind ik het niet waard als je 4 fietsdagen hebt.

Bij een weekje is dat natuurlijk een andere discussie. Ik denk trouwens dat de meesten wel kiezen voor de Alpen ipv. de Vogezen als ze de keuze hebben, maar pendeltijd is nu eenmaal een belangrijk gegeven als je beiden vergelijkt.

Jaja, maar wat doe je dan in de namiddag?
Van Bourg d'Oisans naar La Garde, dan via de kleine wegen op en af naar de voet van de Col de Sarenne, afdalen via Alpe d'Huez, een goeie 55km en 1800hm, ideaal om los te rijden!

Die 3-4 uur extra is wat voor mij het verschil maakt tussen de haalbaarheid voor een verlengd weekend of niet. Vogezen prima fietsregio als je 4 dagen wil fietsen op een aanvaardbare afstand, daarvoor zijn de Alpen naar mijn mening toch te ver weg. Let op: Ik heb het ook gedaan hoor in het verleden, maar die extra 7-8 uur op de baan vind ik het niet waard als je 4 fietsdagen hebt.

Bij een weekje is dat natuurlijk een andere discussie. Ik denk trouwens dat de meesten wel kiezen voor de Alpen ipv. de Vogezen als ze de keuze hebben, maar pendeltijd is nu eenmaal een belangrijk gegeven als je beiden vergelijkt.
Dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk, voor mijn beleving is dat verschil verwaarloosbaar. Wat voor mij wel een verschil maakt en waar ik niet aan had gedacht is de péage, Vogezen is op dat vlak gratis, voor een verlengd weekend kan dat nog wel de doorslag geven.

Wat is de ultieme snelle manier om een ketting te ontvetten? Sprayen? Of met een kwast/borstel ontvetter op smeren?
Dat toestelleke dat een carwash voor de ketting is ben ik geen fan van.

Wat is de ultieme snelle manier om een ketting te ontvetten? Sprayen? Of met een kwast/borstel ontvetter op smeren?
Dat toestelleke dat een carwash voor de ketting is ben ik geen fan van.
Vervangen.....
Maar in mijn ervaring, er is geen ultieme manier... Ik laat ze meestal efkes weken in een bokaal met ontvetter, gevolgd door hetzelfde in een bokaal met veel ecover afwasproduct, waarna ik ze te lijf ga met een harde borstel. 5' wrijven, dan is mijn geduld op. Tegen dan is ze wel redelijk goed ontvet. Er zijn wel solventen die beter zullen werken (white spirit, bijvoorbeeld. Maar heel gezond is dat niet)

Terug
Bovenaan