Dus concreet:
*Ketting zeer grondig ontvetten tot het enkel nog bloot metaal is. Al dan niet Ultrasoon, al zijn de meningen hier ook verdeeld?
Ketting moet zo schoon en vetvrij als mogelijk zijn.
Hoe je het doet daar zijn verschillende manieren voor, chemicaliën of Stripchip om er 2 te noemen.
* wax laten smelten en opwarmen in zo een waxpot
*ketting onderdompelen en nadien er uit vissen met een haak
*laten drogen en de wax breken over een ronde borstelsteel ofzo
*ketting op de fiets leggen en sluiten met de quick link
Buiten dat je hem ook gewoon zo los kan maken allemaal correct.
Tot zover de samenvatting, nu de vragen.
*Om de hoeveel tijd moet je die ketting er weer af halen en bijwaxen? Ik lees 3-400km. Ik neem aan dat je dat dan best met die hotwax doet? Al zie ik soms videos waar ze bijwaxen met Squirt.
NOOIT wijwaxen met een drip wax. En al zeker niet met squirt.
De enige die je ervoor kan gebruiken is er één van silca, maar zelfs dan nog nooit met drip wax bijsmeren.
Om de hoeveel km hangt van verschillende factoren af maar 400km of een goeie week is correct.
* Hoe maak je de ketting eerst schoon voor je bijwaxt? MTB-en betekent bij mij soms cyclocross taferelen. De fiets wordt niet gespaard. Ik kuis momenteeel met cyclon of drivetrain detox, nadien drogen en opnieuw waxen met die squirt. Dat is zowat de enige manier om mijn ketting proper te houden.
Gewoon met een doekje en borstel proper maken is voldoende. Wat je kan doen bij echt zware verontreiniging is warm water en goed drogen. Maar nooit meer iets van ontvetter gebruiken.
Bij drip wax trouwens identiek. Maar daar heb je veel sneller last van zware vervuiling en kettingen moet je sneller aan het warm water.
* Wat doe je met de Shimano quicklinks, je kan die toch geen 3/4 keer hergebruiken? Ik lees max 2 keer, maar best vervangen. Zijn er hier betere alternatieven?
Shimano Quicklinks zijn niet herbruikbaar. Maar ervaring leert dat je deze zonder problemen 5 en meer keer kan gebruiken. Altijd op eigen risico natuurlijk. Zelf doe ik 10x en dan gewoon vervangen.
Ter info ik zit met mijn mtb ketting van juni 24 nu net over de 0,5% rekgrens. Wel veel offroad gereden in vaak natte omstandigheden, toch wel wat strandritten, etc...niet te vergelijken met een wegfiets.
Komaan
@poeperman en
@MrKend54l , overtuig mij eens om hotwax spullen aan te schaffen.
Eerlijk gezegd zou ik squirt om te beginnen al afraden aan iedereen. Echt een matig product.
Immersion wax voor MTB voor en nadelen. Vanaf er water bij komt kijken is het sowieso al een genuanceerder verhaal.
Dat is overigens ook de reden waarom velen op hun MTB en high demand graveltochten nog altijd kiezen voor olie, het heeft veel nadelen maar ook wel specifieke voordelen. En het is indien correct gebruikt en onderhouden nog altijd een uitmuntend product om uw ketting wrijvingsloos te smeren.