De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Domme vraag waarschijnlijk maar ik ga ze toch stellen.

Ik ben aan het overwegen nieuwe bib short te kopen, deze keer met bretellen (huidige zijn allemaal zonder), hoe doen jullie dat als je eventjes de patatjes moet afgieten onderweg?
De patatjes boven de broek uit steken ofcourse

Ben ook aan het overwegen om te starten met Zwift. Door de werkuren te weinig tijd om deftig te fietsen op de weg. Dus om de conditie op pijl te houden lijkt me dat een goed alternatief, want heb dat extra competitie gevoel wel nodig tegenover gewoon op de rollen.

Ik heb daar enkel plaats voor op een kamer op het 2e verdiep. MAW telkens de fiets daarop aansluiten zal een heel gedoe zijn. Is het goedkooptste racemodel in de decathlon dan voldoende om die standaard daar te laten staan?

En hoe maakt Zwift de verbinding? Kan je bijvoorbeeld je gsm verbinden met een smarttv? (ben daar volledige leek in). Had al het idee om misschien een garage te huren hier in de buurt met al mijn sportmateriaal (wegens plaatsgebrek in de eigen garage)

Ben ook aan het overwegen om te starten met Zwift. Door de werkuren te weinig tijd om deftig te fietsen op de weg. Dus om de conditie op pijl te houden lijkt me dat een goed alternatief, want heb dat extra competitie gevoel wel nodig tegenover gewoon op de rollen.

Ik heb daar enkel plaats voor op een kamer op het 2e verdiep. MAW telkens de fiets daarop aansluiten zal een heel gedoe zijn. Is het goedkooptste racemodel in de decathlon dan voldoende om die standaard daar te laten staan?

En hoe maakt Zwift de verbinding? Kan je bijvoorbeeld je gsm verbinden met een smarttv? (ben daar volledige leek in). Had al het idee om misschien een garage te huren hier in de buurt met al mijn sportmateriaal (wegens plaatsgebrek in de eigen garage)
De verbinding tussen Zwift en je trainer is afhankelijk van je trainer, de meest recente SmartTrainers verbinden via bluetooth. In het laatste geval kan je de Zwift app openen vanop je SmartPhone / Tablet, draadloos connecteren en dan via een tussenstukje je Smartphone verbinden met je TV (welk tussenstukje hangt af van je SmartPhone maar ik heb dit al getest op iphone).

Een alternatief is een Apple TV kopen, hierop kan je de zwift app installeren of gewoon via een laptop / pc (de system requirements van Zwift vallen wel mee). Ik heb zelf een low budget pc in elkaar gestoken voor Zwift.

Oudere trainers of niet Smarttrainers verbinden meestal via ANT+, hiervoor moet je wel een extra USB dongle nodig. Weet ook dat niet SmartTrainers het vermorgen niet automatisch aanpassen wat toch de ervaring te niet doet.

Geen ipad in huis? Ik draai zwift op de ipad, en dat gaat bijzonder stabiel.

Een goedkope fiets kan uiteraard op een trainer, zolang de as en cassette compatibel zijn (en daar heb je dan weer allerhande verloopjes en adapters voor).

Peperkoek met fruit :love:, maar plakt zo aan de tanden :headshake:heb ieder keer één bidon van de twee nodig om de mond te spoelen .

Gisteren eens een Clif Bar binnen gestoken tijdens mijn fietsrit, die zijn best wel goed.
Tijdje geleden ben ik, via het YT-kanaal van Fernwee, op Oskar Oatbar terecht gekomen.
Deze zijn, naar mijn mening, zéér lekker!
Goedkoop zijn ze niet, maar er zit geen chemische rommel in en met de hand gemaakt :)

Geen ipad in huis? Ik draai zwift op de ipad, en dat gaat bijzonder stabiel.

Een goedkope fiets kan uiteraard op een trainer, zolang de as en cassette compatibel zijn (en daar heb je dan weer allerhande verloopjes en adapters voor).
Zoals zo vaak heb je nu ook weer énorme verschillen in prijsklasse. Waar let ik best op? Wattage en hellingsgraad belangrijk tot welk niveau?

Zoals zo vaak heb je nu ook weer énorme verschillen in prijsklasse. Waar let ik best op? Wattage en hellingsgraad belangrijk tot welk niveau?
Zwift staat standaard op '50% hellingsim' dus 10% is al meer dan genoeg.
En wattage tja de aantal keren dat ik boven de 800 zit is op 1 hand te tellen. Tenzij je echt in races wilt sprinten mss :p

Knarf van hier op het forum en ik hebben vorig weekend mee gereden aan de "Allez ronde van België". 3 etappes. 1 op vrijdagavond, 1 op zaterdagavond en 1 op zondagavond. Elke avond stonden we met een 60tal aan de start wat voor mij meer dan genoeg was..

De graphics zijn wel niet veel soeps bij RGT, zeker niet wanneer je op de magic roads rijdt. Maar wat wil je voor 0 euro....
Zaterdag was met 105 man. Zondag met 85.

Er zijn daar heel veel events met minder dan 10. Maar er zijn een paar populaire. Gewoon op de mobile app even kijken.

Het racen vind ik zeker beter dan Zwift. Zo moet je bijvoorbeeld stoppen met trappen voor scherpe bochten. Anders vlieg je heel buitenom. Wordt ook aangeduid. Als je wattage rood gekleurd is voor een bocht ga je te snel.

Ook het draften is veel beter en duidelijker. Maar wel aanpassen.

Over de graphics. Zwift is nogal cartoon achtig getekend. Zwift ging ook vanaf dag één op iPad. Zij hebben dus een grafische stijl gebruikt die er bij laag detail mooi uit ziet. Op pc heb je gewoon wat extra licht effecten enzo.

RGT gaat pas sinds kort op mobiele toestellen (en AppleTV). Zij gebruiken een realistische stijl. En hebben dat serieus moeten downgraden om te laten draaien op mobile. Dus daarop ziet dat er nogal belabberd uit. Maar de interface met uw gegevens is wel duidelijk. En alles werkt ook gewoon dadelijk zonder probleem.
Maar als je RGT op een game pc installeert.... Dan ziet dat er prachtig uit in full detail. Bomen die waaien in de wind en dergelijke.

Er zit wel niks van gameification in. Geen levelups, powerups, sparen voor nieuwe fietsen, ....

Momenteel amuseer ik mij er meer op dan op Zwift. Daar zit gewoon te veel volk op. Zo was die allez België leuk. De tweede dag kende ge al heel veel namen rond u "die heeft me er gisteren op helling x los geknalt...".

Deze YouTube doet u wel met wat verbazing naar Zwift kijken (over hoe slecht hun online code eigenlijk is) :

Edit: en idd zoals Pe zegt. Als je events rijdt is alles gratis. Free ride kan je maar 2 werelden kiezen, de rest is premium. Maar voor events mag je gratis op die premium werelden rijden ook... Vreemd genoeg.

Laatst bewerkt:
Zwift staat standaard op '50% hellingsim' dus 10% is al meer dan genoeg.
En wattage tja de aantal keren dat ik boven de 800 zit is op 1 hand te tellen. Tenzij je echt in races wilt sprinten mss :p
Thx for the reply.

Deze heeft 6 procent en 800 watt :

Deze is al wat duurder voor 10 procent hellingsgraad en 1500 watt.
https://www.mantel.com/be/tacx-flux...tm_medium=referral&utm_campaign=product-share

Wat de andere specificaties betreft belangrijke verschillen?

De vraag is eerder wat ge wilt doen, wat ge met de fiets wilt doen en hoeveel ge er voor over hebt.
Vorig jaar fiets in september gekocht en nog 2 maand gereden (ritje van 90km max) . Sindskort weer wat gereden maar te weinig tijd gehad naar mijn goesting. Dus zwift zou in het zomerseizoen gebruikt worden voor hier en daar eens een uurke te fietsen per week. En in de winter langer. Qua bedrag wil ik er wel iets aan spenderen maar niet meer dan hetgeen nodig is natuurlijk

Vorig jaar fiets in september gekocht en nog 2 maand gereden (ritje van 90km max) . Sindskort weer wat gereden maar te weinig tijd gehad naar mijn goesting. Dus zwift zou in het zomerseizoen gebruikt worden voor hier en daar eens een uurke te fietsen per week. En in de winter langer. Qua bedrag wil ik er wel iets aan spenderen maar niet meer dan hetgeen nodig is natuurlijk
De groepset die er op steekt is een beetje een allegaartje maar geen slecht materiaal. Voor de rest: zelfde verhaal. Op dit punt zou ik het gewoon laten afhangen van wat er u al dan niet stoort aan de fiets, wat er misschien gewoon beter kan en - momenteel niet onbelangrijk - wat er te verkrijgen valt gezien de wereldwijde tekorten. Denk richting rijcomfort (stuur, zadel, evt met geïntegreerde vering, iets dat te kort/lang/recht/schuin is vervangen..) , misschien toch iets van de groepset veranderen, willekeurige andere upgrade etc.

De groepset die er op steekt is een beetje een allegaartje maar geen slecht materiaal. Voor de rest: zelfde verhaal. Op dit punt zou ik het gewoon laten afhangen van wat er u al dan niet stoort aan de fiets, wat er misschien gewoon beter kan en - momenteel niet onbelangrijk - wat er te verkrijgen valt gezien de wereldwijde tekorten. Denk richting rijcomfort (stuur, zadel, evt met geïntegreerde vering, iets dat te kort/lang/recht/schuin is vervangen..) , misschien toch iets van de groepset veranderen, willekeurige andere upgrade etc.
Ik heb net gemerkt dat ik Achilles zijn vraag gekaapt heb eigenlijk. Oops

Ook het draften is veel beter en duidelijker.
Ik ga dit aanpassen naar : realistischer en duidelijker.

In Zwift blijft de groep veel harder aan elkaar plakken. Niet zo realistisch, maar ik denk dat ze dit moedwillig doen omdat op de rollen het veel moeilijker is om in groep te blijven. Ivm vertraging van trappen tot de power effectief in de game zit en van die zaken. Ik denk dat Zwift dit 'op gevoel' heeft gedaan tot het goed zat.

Welk dan uiteindelijk beter is laat ik in het midden. Momenteel vind ik nog Zwift omdat je daar veel beter in groepen kan rijden. Maar misschien moet ik me nog aanpassen aan aanpassen.

Dit is ook wel een heel goede video met uitleg over hoe ge moet draften in RGT, waar ge ziet welke wattages ge in de draft moet aanhouden, hoe ge ziet dat ge moet afremmen voor bochten, ....
Ik denk ook dat ge daar ziet dat RGT veel meer aanleunt bij een echte crit race. Zijnde optrekken na bochten. Terwijl in Zwift kon het net zo goed een recht stuk zijn. Daar is het gewooon constante power aanhouden. Maar of realistischer dan ook beter/plezanter is laat ik in het midden.

Laatst bewerkt:
Mijn mountainbike is gekomen met 2x Nobby Nic 2.35. Dat zijn wel nogal traktorbanden vind ik, ik denk dat ik vooral achteraan wel iets met minder profiel kan gebruiken in de zomer. Ik was aan het denken aan Racing Ralph? Pak ik die dan ook best in 2.35? Ik vermoed dat ik misschien sowieso wel zal moeten vermits ik een interne velgbreedte van 30mm heb.

Terug
Bovenaan