De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

SRAM hun prijzen in reviews liggen vaak erg dicht bij de werkelijke verkoopsprijzen. Bij Shimano zit daar een gigantische marge op (soms bijna +100%). SRAM is altijd al duurder geweest dan Shimano voor vergelijkbare onderdelen, het zou me straf lijken mochten ze met de Rival Etap onder de prijs van Ultegra DI2 gaan (ook al is Rival eigenlijk de SRAM-versie van 105).

Oh, en zoeken voor die Ultegra-prijs? Vele (web)shops bieden ze aan voor 1350/1400€. Het probleem is gewoon beschikbaarheid.

Net mijn eerste wielsetje afgewerkt - heb er een paar maanden geleden eens over gesproken.
Het doel was vooral een "testset" te maken om de paar lessen wielenbouw die ik gekregen had in de praktijk te brengen.

Dan dacht ik: ik ga all-in:
- carbon assymetrische rims met 30mm id
- ZTTO chinese naven met ratchet (standaard 54 gedowngrade naar 36)
- DT Swiss Competition Race 2.0 - 1.6 -2.0 spaken (28/wiel)
- Sapim Polyax nippels

Voor de nippels-velginterface had ik lijnzaadolie gekocht (maar helaas rauw) dus heb ik gewoon olijfolie gebruikt. Voor de nippel-spaakdraad heb ik anti-seize gebruikt.

Meteen ook een Parktool TS 2.2 gekocht:

wielrichter-1.jpg

... maar een centreerboog kon er nog niet af :D

centreerboog-1.jpg

Achterwiel gemonteerd met nieuwe SLX 12-speed cassette op een SRAM drivetrain (NX). Dit zou in principe niet passen door de HG+ kettingen bij Shimano, maar het "lijkt" te werken.

En meteen ook een nieuwe Pirelli Scorpio Lite H 2.4 erop. Tubeless met ZTTO rimptape en cheapo valves. Toch al een paar uur luchtdicht zonder sealant.

bespoked-1.jpg

Op het volledige achterwiel (band + cassette + wiel) heb ik meer dan 500 gram bespaard tov DT Swiss x1900 25id wielen met Racing Ralph Addix in 2.25. De NX cassette draagt er natuurlijk ook toe bij, maar het is wel écht significant.

Nu hopen dat ze niet in frieten liggen na een paar kilometer

Goh liefst zou ik een koersfiets hebben. Maarja een budget voor zo'n fiets heb ik niet. Dus ik wil hier het beste van maken.

Een gebogen stuur, klikpedalen dacht ik aan. Voor de rest mss smallere banden mss?

Zou een 300 euro triban rc100 van decathlon beter zijn dan deze fiets om echt ritten van 50-100km te fietsen.
Probleem bij een gebogen stuur op die fiets zetten is compatibiliteit van de remhendels en shifters. Valt op zich wel te fixen maar ziet er ofwel ietwat vreemd uit (denk shifters bovenop gebogen stuur) ofwel nieuwe shifters - die dan ook nog compatibel moeten zijn met uw derailleurs. Zou ik zelf ook even moeten uitpluizen. Combishifters of bar end shifters, andere oplossingen,..

Triban RC100: ik ben nu toevallig fietsenmaker bij Decathlon. Heel eenvoudige fiets - da's ook het grote pluspunt van die fiets, makkelijk in onderhoud en herstelling, kan wel ergens tegen - en is prijs-kwaliteit best ok, maar het blijft ne fiets van €300 natuurlijk.

Triban RC100: ik ben nu toevallig fietsenmaker bij Decathlon. Heel eenvoudige fiets - da's ook het grote pluspunt van die fiets, makkelijk in onderhoud en herstelling, kan wel ergens tegen - en is prijs-kwaliteit best ok, maar het blijft ne fiets van €300 natuurlijk.

Staat de stock van iedere individuele decathlonwinkel los van de online stock. Vind het altijd bizar dat iets online niet meer te verkrijgen is en wel nog in bepaalde winkels.

Zie nu hier die Pirelli MTB-banden terugkomen. Zijn deze zo goed? Hier en daar (voor NL-forums) zie je ook de Wolfpack-banden (https://wolfpack-tires.com/), iemand hier ervaring mee? Is voor een hardtail XC (dus geen trail/enduro toestanden).

Laatst bewerkt:
Ik ben één van de weinigen die beseft dat MTB een zomersport is. Degene die hunne MTB in de zomer niet gebruiken zijn een beetje wacko.
OF... misschien kiezen ze voor die andere zomerdiscipline: koersfiets? en doen dat liever niet de herfst/winter als al banen focking smerig liggen en kiezen er op dat moment voor om off-road te rijden waar het risico op lekke banden en valpartijen niet x elvendertig gaat? :unsure:
De verkoopsprijs is 1350€, met schijven.
Maar wel zonder Power Meter... 600 gram is natuurlijk wel een erg groot verschil. Dan zou ik ook eerder di2 + favero assioma's kijken denk ik.

Is het eigenlijk mogelijk een fiets zelf te maken van nul om zo kosten te besparen?
Mogelijk: perfect
Kosten besparen: onmogelijk

Fabrikanten kunnen dikke kortingen bedingen doordat ze in gigantische hoeveelheden bij toeleveranciers aankopen. Jan met de pet die 1 groupset nodig heeft kan dat dus niet. Zelf een fiets opbouwen gaat in 99.9% van de gevallen altijd duurder uitvallen dan een reeds afgebouwde fiets kopen. Zelf bouwen heeft eigenlijk alleen maar zin als je echt een unieke combinatie van componenten wil, of dat je frameleverancier alleen maar losse frames levert, en geen afgewerkte fietsen.

Vergeet ook niet de kost van bepaalde gereedschappen die noodzakelijk zijn voor de assemblage. Lagerpers bvb (indien pressfit BB & headset), BB-sleutel (voor threaded trapas), leidingknippers, momentsleutel,...

OF... misschien kiezen ze voor die andere zomerdiscipline: koersfiets? en doen dat liever niet de herfst/winter als al banen focking smerig liggen en kiezen er op dat moment voor om off-road te rijden waar het risico op lekke banden en valpartijen niet x elvendertig gaat? :unsure:
Haha... Dat wou ik nog posten.

En dan komen ze zeggen : "Ja ik rij toch liever met de koersfiets hoor".

Rij eens 2 jaar in de zomer met de mountainbike, en in de winter door regen, sneeuw en andere ellende met de koersfiets.
Dan is dat volgens mij gewoon omgekeerd.

Haha... Dat wou ik nog posten.

En dan komen ze zeggen : "Ja ik rij toch liever met de koersfiets hoor".

Rij eens 2 jaar in de zomer met de mountainbike, en in de winter door regen, sneeuw en andere ellende met de koersfiets.
Dan is dat volgens mij gewoon omgekeerd.
Dat is toch gewoon omdat je persoonlijk gewoon liever met de MTB rijdt?
Ik begrijp dat gezeik altijd daar rond gewoon niet, laat iedereen gewoon vrij om te kiezen op welk moment ze met welke fiets gaan rijden. Enfin, ik snap het wel... heeft alles te maken het klassieke groepsgevoel en "wij vs hen". As in: "wij, échte VS die vuile baanjeannette die in de winter in onze weg komen rijden" :tongue:

Het is toch logisch dat iemand die liever met de koersfiets rijdt dat gaat doen tijdens het daarvoor beste seizoen? Een alternatief gaan ze dan opzoeken op een moment dat hun niche stil ligt en aangezien er de winter door overal VTT's worden georganiseerd is het toch niet zo onlogisch dat mensen in de herfst/winter eerder naar de MTB pakken?

Vergeet ook niet de kost van bepaalde gereedschappen die noodzakelijk zijn voor de assemblage. Lagerpers bvb (indien pressfit BB & headset), BB-sleutel (voor threaded trapas), leidingknippers, momentsleutel,...

Pro-tip: als ge u inschrijft voor nen cheapo avondcursus fietsenmaker kunt ge al die tools gebruiken voor ne prijs lager dan de aankoopprijs dan zo 1 van die tools :')

Ik begrijp dat gezeik altijd daar rond gewoon niet, laat iedereen gewoon vrij om te kiezen op welk moment ze met welke fiets gaan rijden. Enfin, ik snap het wel... heeft alles te maken het klassieke groepsgevoel en "wij vs hen". As in: "wij, échte VS die vuile baanjeannette die in de winter in onze weg komen rijden" :tongue:

Het is toch logisch dat iemand die liever met de koersfiets rijdt dat gaat doen tijdens het daarvoor beste seizoen? Een alternatief gaan ze dan opzoeken op een moment dat hun niche stil ligt en aangezien er de winter door overal VTT's worden georganiseerd is het toch niet zo onlogisch dat mensen in de herfst/winter eerder naar de MTB pakken?
Nee omdat ze gewoon de wegen naar de zak rijden.
Ze zouden beter VTT's in de zomer organiseren :p
Oei ... wat dan in de winter ? Enkel en alleen op Zwift ? Ik rij graag het hele jaar rond :D
Cyclocross :unsure:

Over Pirelli's gesproken: wil mtb banden tubeless maken. Ventielen zijn er, geen idee of ik ook tape nodig heb (tubeless ready dus zou denken van niet).
Zou ik eerst eens proberen met huidige banden (die ook tubeless kunnen) en zien wat dat geeft? Of moet ik alles er af doen en kuisen :unsure:
Banden zijn nog niet volledig versleten vandaar :p (heb wel Pirelli's al gekocht in actie van december)

Als er hier iemand aan het zeiken is...

Dadelijk zeggen dat wij wegrenners bestempelen als vuil baanjeannette. Zegt meer over u dan over mij.

Ik rij vaak met de koersfiets ook. Maar waarom dat zo seizoensgebonden moet zijn dat snap ik niet. Ik rij wel het hele jaar door afwisselend op de twee. En als ik dan eens iemand in de zomer mee krijg dan is de reactie altijd iets in de vorm van : "Goh dat moet eigenlijk veel vaker doen..."

Is het eigenlijk mogelijk een fiets zelf te maken van nul om zo kosten te besparen?

Heb het nu 2 keer gedaan. Ge komt ongeveer op dezelfde prijs uit maar ge hebt wel alles wat ge zelf wilt.
En ge moet er veel tijd in steken en beetje proberen deals te scoren op duitse webshops.

Zo heb ik mijn voorvork van de mtb met veel korting kunnen kopen.

Vergeet ook niet dat ge daarna ook gene garantie hebt dat het allemaal goed in elkaar zit.
Dus ge moet het doen uit liefde voor de mechaniek.

Dadelijk zeggen dat wij wegrenners bestempelen als vuil baanjeannette. Zegt meer over u dan over mij.

Ik rij vaak met de koersfiets ook. Maar waarom dat zo seizoensgebonden moet zijn dat snap ik niet. Ik rij wel het hele jaar door afwisselend op de twee. En als ik dan eens iemand in de zomer mee krijg dan is de reactie altijd iets in de vorm van : "Goh dat moet eigenlijk veel vaker doen..."
Het gaat niet specifiek over u post, meer over het feit dat heel dat "MTB is een zomersport!" riedeltje elke x aantal pagina's wel eens terug komt met dan een hele reeks virtuele high fives daarop volgend. Ik begrijp het nut niet.

Ik heb die term trouwens ook niet uitgevonden... het is echter wel een term die ik toch al regelmatig hebben horen/zien vliegen in dit soort "discussies".

Het gaat niet specifiek over u post, meer over het feit dat heel dat "MTB is een zomersport!" riedeltje elke x aantal pagina's wel eens terug komt met dan een hele reeks virtuele high fives daarop volgend. Ik begrijp het nut niet.

Ik heb die term trouwens ook niet uitgevonden... het is echter wel een term die ik toch al regelmatig hebben horen/zien vliegen in dit soort "discussies".
Staat het op het programma van de zomerspelen of winterspelen?

#enoughsaid

En ik rij 70% van de tijd met koersfiets

Staat de stock van iedere individuele decathlonwinkel los van de online stock. Vind het altijd bizar dat iets online niet meer te verkrijgen is en wel nog in bepaalde winkels.
Klopt inderdaad wel, komt omdat een hele verzendingsketen opzetten vanuit de winkel is te duur gebleken, daarmee.
Oh wauw das wel goed om te weten dat je fietsenmaker bent bij Decathlon. Moest ik dan toch eens een fiets van ginder kopen kan ik u vragen stellen :D

Nu zal het wss dan wel voor volgend jaar zijn dat ik een fiets koop bij Decathlon. Ik merk dat die trek fiets echt wel een woon-werk verkeer fiets is maar niet echt nuttig is voor "sportief" te trainen. Hoogstwss zal ik dan wel een fiets kopen rond de prijsklasse 500-600 euro. Bijvoorbeeld de RC500. Die zou dan evt kunnen geupgrade worden?
RC500 is ne schappelijke basisfiets, geen mirakels van verwachten maar doet wel gewoon waarvoor hij gemaakt is. Wel best eens laten nakijken in de winkel voor aankoop, plus er is een gratis nazichtje binnen zes maanden na aankoop. Kunt ge inderdaad makkelijk bv klikpedalen opzetten. Afhankelijk van de winkel zetten ze die der mogelijk nog gelijk op bij aankoop als ge ze tesamen aankoopt bv.
Mogelijk: perfect

Fabrikanten kunnen dikke kortingen bedingen doordat ze in gigantische hoeveelheden bij toeleveranciers aankopen. Jan met de pet die 1 groupset nodig heeft kan dat dus niet. Zelf een fiets opbouwen gaat in 99.9% van de gevallen altijd duurder uitvallen dan een reeds afgebouwde fiets kopen. Zelf bouwen heeft eigenlijk alleen maar zin als je echt een unieke combinatie van componenten wil, of dat je frameleverancier alleen maar losse frames levert, en geen afgewerkte fietsen.

Zelf zo mijn trekkingfiets in elkaar gestoken en vermoedelijk een tikje goedkoper uitgekomen, maar ik heb wel bijna al het materiaal zelf en kan op 't werk gebruiken wat ik thuis niet heb. Niet vanzelfsprekend maar ook weer niet onmogelijk, zeker als ge ergens toevallig een tweedehands frame in degelijke staat op de kop kunt tikken.

Nu ik er bij stilsta, tweedehands frame/paar andere stukken plus zelf zaken upgraden met koopjes is mogelijk de goedkoopste optie. Ook wel de meest tijdrovende en complexe.

Of ge bolt rond met ne gravelbike, en kunt dus uitgescheten worden langs weerskanten. :unsure:
(Het blijft grappig, die blikken van verbaasde MTBers in "de put van Nethen" als ik daar naar beneden kom gebold met de gravelbike).

Laatst bewerkt:

Ik denk niet dat Reverz moeilijk doet hoor. Ik vind dit wel een mooie discussie.
Stiekem denk ik inderdaad regelmatig "die vuil baanjanetten", maar ik zal dat nooit hardop zeggen. Er is plaats genoeg voor iedereen. Het is inderdaad soms wel frusterend wanneer die baanwielrenners op het asfalt langs u door vliegen om dan op de eerste de beste technische sectie met dichtgeknepen billen, en veel erger, dichtgeknepen remmen proberen om zonder te vallen beneden te geraken. Het verknoeit inderdaad soms voor mij een prachtige VTT, maar om mij er nu echt in op te jagen... dat nu ook weer niet. Als ik dat niet wil moet ik maar wedstrijden gaan rijden hé. Dan kunnen die echte snel mountainbikers zich opjagen in mijn gesukkel :D

Nee omdat ze gewoon de wegen naar de zak rijden.
Dat maakt de technische stukken weer wat technischer wanneer het opgedroogd is ;)

Moet ik dan cyclocross wedstrijden gaan rijden ? Ik ben bijna 50 jaar. Ik heb echt geen zin om nog aan wedstrijden te beginnen.
Ik hou gewoon van offroad rijden. Vroeger met de cross en de enduro motor, nu met de mtb. Ik heb niks tegen wegwielrenners maar ik persoonlijk verveel me een ongeluk wanneer ik op de weg moet fietsen. Ik vind het gewoon pokkesaai. Waarschijnlijk omdat ik gewoon niet snel genoeg kan fietsen :D maar dat maakt geen verschil aan het feit dat ik het saai vind.

Over Pirelli's gesproken: wil mtb banden tubeless maken. Ventielen zijn er, geen idee of ik ook tape nodig heb (tubeless ready dus zou denken van niet).
Zou ik eerst eens proberen met huidige banden (die ook tubeless kunnen) en zien wat dat geeft? Of moet ik alles er af doen en kuisen :unsure:
Banden zijn nog niet volledig versleten vandaar :p (heb wel Pirelli's al gekocht in actie van december)
Ik heb mijn Pirellis ook gekocht bij die actie in december. Mijn Rocket Rons waren ook nog niet versleten maar ik kon niet wachten om ze te proberen. Ik dacht toen nog dat ik RoRo's altijd wel terug kon leggen maar ondertussen betwijfel ik serieus of ik dat ooit nog zal doen.

Je vraag over je mtb tubeless te maken begrijp ik niet echt. Wat bedoel je met tape ? Velglint ? Je velglint zal in elk geval moeten kunnen dienen voor een tubeless setup. Geen idee of jou velglint goed is of niet.

Terug
Bovenaan