De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De gemiddelde frangipane, suikerwafel of lion bevat ook 25 a 30gr koolhydraten en kost echt wel minder dan 50 cent per stuk.
Ik koop enkel gellekes, omdat ik die naar binnen kan slurpen op momenten dat ik geen honger heb.
Puur voor vergelijking:

Everyday luikse wafel (per 100gr): Kcal 453 / Vetten 22gr / Verzadigde vetten 12gr / Koolhydraten 54gr / Suikers 29gr / Vezels 1,5gr / Eiwitten 6,3gr / Zout 0,5gr (portie van 55gr: 249 / 13 / 6,8 / 30 / 16 / 0,8 / 3,5 / 0,28)

Aptonia Graanrepen Banaan / Chocolade (per 100gr): Kcal 444 / Vetten 17gr / Verzadigde vetten 9,2gr / Koolhydraten 65gr / Suikers 33gr / Vezels 3,9gr / Eiwitten 5,8gr / Zout 0,2gr (portie van 30gr: 133 / 5,1 / 2,8 / 20 / 9,9 / 1,2 / 1,7 / 0,06)

Aptonia Energy Fruit Jellies Aardbei (per 100gr): Kcal 334 / Vetten <0,5gr / Verzadigde vetten <0,1gr / Koolhydraten 82gr / Suikers 66gr / Protein <0,5gr / Zout 0,48gr (portie van 25gr: 84 / <0,5 / <0,1 / 21 / 17 / <0,5 / 0,12)

Puur voor vergelijking:

Everyday luikse wafel (per 100gr): Kcal 453 / Vetten 22gr / Verzadigde vetten 12gr / Koolhydraten 54gr / Suikers 29gr / Vezels 1,5gr / Eiwitten 6,3gr / Zout 0,5gr (portie van 55gr: 249 / 13 / 6,8 / 30 / 16 / 0,8 / 3,5 / 0,28)

Aptonia Graanrepen Banaan / Chocolade (per 100gr): Kcal 444 / Vetten 17gr / Verzadigde vetten 9,2gr / Koolhydraten 65gr / Suikers 33gr / Vezels 3,9gr / Eiwitten 5,8gr / Zout 0,2gr (portie van 30gr: 133 / 5,1 / 2,8 / 20 / 9,9 / 1,2 / 1,7 / 0,06)

Aptonia Energy Fruit Jellies Aardbei (per 100gr): Kcal 334 / Vetten <0,5gr / Verzadigde vetten <0,1gr / Koolhydraten 82gr / Suikers 66gr / Protein <0,5gr / Zout 0,48gr (portie van 25gr: 84 / <0,5 / <0,1 / 21 / 17 / <0,5 / 0,12)
Iemand die er iets van kent die dit wat kan belichten?

Ik ben op zoek naar goeie voeding om het lichaam genoeg energir te geven tijdens de echte zware ritten, 4 a 6u op de fiets, 5 dagen na elkaar. Dat gaat toch niet op suikerwafels? Of wel?

Gewoon tijdens het jaar eet ik gewoon wat ik lekker vind om iets binnen te hebben. Prestaties maken dan niet veel uit en dan zijn het vaak suikerwafels of prince koeken...

Of ergens een betrouwbare website

Ik ben op zoek naar goeie voeding om het lichaam genoeg energir te geven tijdens de echte zware ritten, 4 a 6u op de fiets, 5 dagen na elkaar. Dat gaat toch niet op suikerwafels? Of wel?

Gewoon tijdens het jaar eet ik gewoon wat ik lekker vind om iets binnen te hebben. Prestaties maken dan niet veel uit en dan zijn het vaak suikerwafels of prince koeken...

ik denk dat je daar kan eten wat je wilt tijdens de rit (gewoon zien wat je kan meesleuren, in de tour rijden de renners ook voor een deel op frangipannekes ze).

Belangrijker gaat zijn om na de tocht al direct te denken aan de dag erna, recovery shake dat soort dingen. Op tijd beginnen aanvullen wat je gedurende de dag verliest.

Ik ben ook pro repen en gelletjes, zeker voor langere tochten gewoon omdat dat heel compact is en gemakkkelijk mee te nemen (op de plaats van een frangipane steek ik 3 repen bv).

Niet te veel vet en dacht ook niet teveel vezels.
Als je er veel nodig hebt kan je dat op zich ook zelf maken: https://njam.tv/recepten/energierepen-met-rijst
Houdt gewoon niet zo lang denk ik :p

Meer via: https://njam.tv/programmas/sportfood

Maar dat bevat teveel vet (meestal)
We hebben het hier over voeding om 2 a 3u te bollen en dan gaan we vallen over 5gr meer vet per 100gr.
Als je al begint met een mix van maltodextrine en fructose in je bidon te doen dan krijg je massa's koolhydraten binnen zonder 1 gram vet. Op 1,5l drinken heb ik zo 180gr koolhydraten beet. Als ik dan mijn frangipanekke eet heb ik op het einde van de dag minder vet binnen als degene die sportrepen zit te eten.

We hebben het hier over voeding om 2 a 3u te bollen en dan gaan we vallen over 5gr meer vet per 100gr.
Als je al begint met een mix van maltodextrine en fructose in je bidon te doen dan krijg je massa's koolhydraten binnen zonder 1 gram vet. Op 1,5l drinken heb ik zo 180gr koolhydraten beet. Als ik dan mijn frangipanekke eet heb ik op het einde van de dag minder vet binnen als degene die sportrepen zit te eten.
Maar dat verteerd minder goed:
Voedingsmiddelen met veel vet, eiwit en of vezels verteren langzamer en kunnen daardoor maaglast veroorzaken tijdens het sporten
Als je rustig rijdt is dat allemaal geen probleem natuurlijk

En 180gr koolhydraten op 1.5l? Weet niet wat jij dan drinkt maar dat is dubbele van wat ik vindt als ik wat sportdranken opzoek.
Of je kapt dubbel zoveel in uw bus :p

Edit: 4-8gram koolhydraten per 100ml voor isotone drank.

Laatst bewerkt:
Gisteren met de trekkingfiets op trot geweest, 140km, uur of 7 op de fiets gezeten dus eerder op 't gemak - had ook nog wat bagage bij, dingen die ik bij ne maat moest gaan afgeven. Heel de tijd zijwind helaas. Overleefd op 200g chocolade & 200g cashewnoten en 1,5l thee. Dat laatste was duidelijk te weinig, milde dehydratatiekoppijn bij thuiskomst, wel snel verholpen door thuis ne liter water binnen te kappen.

Spieren vormen geen probleem, niks van stijfheid vandaag, maar een ouwe IT-band blessure van 17 jaar geleden gooit nu wel roet in het eten. Hopelijk geen streep door de rekening van mijn voornemen om tot in Azië te fietsen in 2022/2023. :unsure:

Vrij persoonsgebonden, ik merk dat ik met veel weg geraak. Bij intensieve fietstochten heb ik het nooit geprobeerd, maar tijdens Judo/BJJ competities kon vroeger vrolijk alles naar binnen werken zonder last te hebben, terwijl ik dan meestal al enkele weken aan het afvallen was i.e. plots zware maagbelasting na weken licht eten.

Iemand ervaring met die isostar hydrate?
Aanrader of zijn er betere alternatieven?
Ik mis daar precies fructose, maar kan mis zijn want ze weten het dat je moet combineren
Om jouw sportprestatie én sportplezier te maximaliseren, zul je koolhydraten moeten aanvullen. Dit is immers de meest effectieve (én efficiënte) brandstof voor sporters. Jouw lichaam kan per uur 60 gram koolhydraten opnemen in de vorm van glucose. Maar ook nog 30 gram fructose! Deze combinatie vind je terug in de ‘2:1 glucose:fructose’ sportvoedingen

Voor wat jij in gedachten hebt, de Alps Epic, zijn suikerwafels veel te vet. De intensiteit gaat veel te hoog liggen om dat op een goeie manier te verteren. Er zijn echter wel andere koeken, zoals peperkoek, die weinig vet bevatten dus die dragen zeker de voorkeur.

Verder is het ook belangrijk om een goeie verhouding tussen maltodextrine, glucose en fructose te hebben. Dat laatste heeft een GI van 19, dus dat doet uw suikerspiegel bijzonder traag stijgen, wat goed is bij lange inspanningen. Zie ook de profs die vaak het power-gelleke pas inzetten in de finale van de wedstrijd. Daarop kan je door de vele pieken in suiker nooit 6u presteren.

Een plain-old pannenkoek dik besmeerd met confituur is perfect als de intensiteit een tandje lager is, maar als je toch echt voedsel wil eten.

En 180gr koolhydraten op 1.5l? Weet niet wat jij dan drinkt maar dat is dubbele van wat ik vindt als ik wat sportdranken opzoek.
Idd overconcentreren in 1 bus, andere bus constant aanvullen met water bij de bevoorradingsposten. Is wat veel atleten doen op cyclos / triatlons / duatlons. Ook coureurs doen dat soms, dan moet je geen gellekes uit je zakken halen. Ik doe dat ook in de winter op de fiets, met handschoenen anders heel moeilijk om gellekes te eten.

(Gele) Shimano? Nog nooit last gehad dat die los komen.
Nee, vergeten te vermelden dat het een set was van b'twin. Uiteindelijk eind vorige week nog die gele van shimano besteld en nu ik die op mijn schoenen heb gemonteerd, komen ze niet meer los en mijn ritten dit weekend gingen dus zonder problemen :)

Het was wel moeilijk om kledij in te schatten, zaterdag had ik me wat te warm gekleed, maar ik had gelukkig iets bij dat ik snel kon uitdoen tijdens de rit. Zondag had ik het wel goed ingeschat.

Zaterdag had ik wel wat last van mijn buik/darmen. Ik had naast de gewone sportrepen ook een sandwich met choco mee, en dat verteerde toch echt niet precies :p

Idd overconcentreren in 1 bus, andere bus constant aanvullen met water bij de bevoorradingsposten. Is wat veel atleten doen op cyclos / triatlons / duatlons. Ook coureurs doen dat soms, dan moet je geen gellekes uit je zakken halen. Ik doe dat ook in de winter op de fiets, met handschoenen anders heel moeilijk om gellekes te eten.
Uw voedsel is aanvullend tov isotone. Als je hypertone doet dan ga je normaal last krijgen van uw maag, isotone neemt beter op
En als je telkens aanvult tot isotone dan heb je te weinig binnen

Op meeste cyclo's is toch ook gewoon isotone drank aanwezig?

In de winter kan je dat mss al eens doen ja (hypertone) maar anders is dat niet aan te raden.

Iemand een idee waar ik snel aan Shimano spd sl boutjes van 13.5 mm (minimum) kan geraken?

Of mantel heeft ze ook al binnen, als het via de post moet komen

Edit: 4-8gram koolhydraten per 100ml voor isotone drank.
Ik maak mijn sportdrank zelf, ik bestel gewoon grote zakken maltodextrine en fructose. En zoals je zelf post kan je lichaam op die manier tot 90gr koolhydraten opnemen. Dat lost prima op in de bidon, heb zeker niet het gevoel dat ik iets zwaar aan het drinken ben.
Ik drink die 1,5l dan op op pakweg 3u, dus dan moet ik niet zo gek veel eten om genoeg koolhydraten binnen te hebben.

Wat ik het meeste meeneem voor onderweg zijn gummie bears. Kan je zonder op te bijten gewoon doorslikken, en zit je ook met zo goed als pure koolhydraten. Maar ne snickers of lion neem ik ook vaak mee, geleerd van Terpstra 😛

Terug
Bovenaan