De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier nog mensen die al eens een bikefit hebben laten doen met het oog op aankoop nieuwe fiets?
MrsFingers heeft dat laten doen. Je kunt daar zo extreem en ver in gaan als je zelf wil, er zijn systemen die echt hypernauwkeurig alles bepalen, en dan uit een inventaris van fietsen & modellen de best passende eruit kiezen.

Maar vaak is het een variatie op het thema: "we meten uw lichaam volledig op, en zetten u dan eventueel op een testframe met variabele geometrie en proberen wat posities uit waarbij jij aangeeft wat het beste aanvoelt", en jij krijgt dan een lange lijst mee naar huis met afmetingen waaraan je nieuwe fiets idealiter moet voldoen (stack, reach, drop, cranklength & stuurbreedte zijn de belangrijkste). Zowat alle fietsmerken hebben (uitgebreide) tabellen op hun websites staan waar al die afmetingen ook op staan, en dan is het gewoon een kwestie van te kijken welk type van welk merk het dichtst aanleunt bij jouw ideale maten.

Bikefitting is trouwens geen exacte wetenschap, het is een tool die je toestaat om vrij verfijnd te filteren, maar uiteindelijk is het toch het gevoel dat het belangrijkste is. Geen twee personen zijn hetzelfde, ook al zijn ze van afmetingen dat wel. Niet iedereen kan zich zoals SomeDude hier dubbelplooien zodat zijn knieën onder zijn kin zitten, en vervolgens 1250W vermogensbazooka's af te vuren op iedere helling die hij tegenkomt.

Als je een beetje serieus bezig bent met fietsen, is een bikefit (en dan vooral die dat het mogelijk maken om nadien langs te komen met de aangekochte fiets, om die dan te laten afstellen op jouw profiel) zeker geen weggegooid geld of overbodige luxe. Je bent het beste af met eerst een bikefit te doen, en dan een fiets te kopen, dan op "de wilden boef" een fiets te kopen, en dan een bikefit te ondergaan en merken dat je redelijk wat onderdelen moet aanpassen om de fiets passend te krijgen... of erger nog: merken dat je fiets gewoon niet past.

Laatst bewerkt:
Mijn allereerste fiets was ook totaal de verkeerde maat. Toen zat ik met mijn armen half uitgerokken naar voor met veel nekpijn tot gevolg.
Op mijn huidige fiets voel ik mijn nek ook wel als ik eens een 100km rit doe.

Heb op YT al vaak filmpjes bekeken van de BikeFit Tuesday's van Francis Cade. Zo'n machine waar ze u op zetten (ben de naam kwijt) en gemakkelijk de hoogtes enzo kunnen aanpassen, schrikt me wel wat af. Vooral als je zelf moet gaan aangeven: dit voelt goed of niet goed. Ik kan me inbeelden dat je tijdens zo'n fitting misschien wat meer gewrongen zit dan een ritje buiten.

Ze gaan je eerst opmeten, en dan die machine instellen tussen intervallen waar de overgrote meerderheid van mensen met jouw afmetingen zich comfortabel op gaat voelen. Je gaat dat erg snel doorhebben wat goed voelt en wat niet.

Mijn allereerste fiets was ook totaal de verkeerde maat. Toen zat ik met mijn armen half uitgerokken naar voor met veel nekpijn tot gevolg.
Op mijn huidige fiets voel ik mijn nek ook wel als ik eens een 100km rit doe.

Heb op YT al vaak filmpjes bekeken van de BikeFit Tuesday's van Francis Cade. Zo'n machine waar ze u op zetten (ben de naam kwijt) en gemakkelijk de hoogtes enzo kunnen aanpassen, schrikt me wel wat af. Vooral als je zelf moet gaan aangeven: dit voelt goed of niet goed. Ik kan me inbeelden dat je tijdens zo'n fitting misschien wat meer gewrongen zit dan een ritje buiten.
Is vaak ook een slechte gewoonte van je schouders op te trekken. Als ik in groep rij heb ik dat ook omdat ik dan niet ontspannen op de fiets zit.

De CF’s zijn met 2/300 omhoog gegaan, de AL’s zijn 100€ goedkoper geworden.

ook bijkomend: de officiële tire-clearance is naar 35mm gegaan
En da's nog altijd dezelfde kader als hun 2018 model (Endurace CF SL) of vergis ik mij? Want die tire-clearance was voordien maar 32mm, dacht ik.

Ja. Ik denk dat Canyon gewoon gemerkt heeft dat er redelijk wat mensen zijn die cross-banden op hun Endurace gebruiken, en na zelf te testen hebben gemerkt dat dat absoluut geen probleem geeft. Dus nu gaat de officiële clearance naar 35, en waarschijnlijk retroactief (net zoals ze hebben gedaan met de smart trainer) voor garantie.

Niet iedereen kan zich zoals SomeDude hier dubbelplooien zodat zijn knieën onder zijn kin zitten, en vervolgens 1250W vermogensbazooka's af te vuren op iedere helling die hij tegenkomt.

Als je een beetje serieus bezig bent met fietsen, is een bikefit (en dan vooral die dat het mogelijk maken om nadien langs te komen met de aangekochte fiets, om die dan te laten afstellen op jouw profiel) zeker geen weggegooid geld of overbodige luxe. Je bent het beste af met eerst een bikefit te doen, en dan een fiets te kopen, dan op "de wilden boef" een fiets te kopen, en dan een bikefit te ondergaan en merken dat je redelijk wat onderdelen moet aanpassen om de fiets passend te krijgen... of erger nog: merken dat je fiets gewoon niet past.
I wish!

Heb ook wel wat afgeweken van bikefit anders moest ik teveel aanpassen. Ben gewoon meer oefeningen beginnen doen zodat ikzelf ietsiepietsie leniger wordt

Oakley gaan kopen vandaag (radar ev), even naar Van Eyck gereden (vriendin had ook kledij nodig) en prima/vriendelijk geholpen :p

Ik heb eens getest met Schwalbe G-ones, 35mm op 19mm binnenbreedte. Mijn schuifmaat zegt dat ze 33.5mm breed zijn.

ik zou er toch niet mee in de modder durven hossen, dat loopt sowieso aan. Dus imho is 33 het absolute maximum.

...gelukkig komt er volgende week een Fearless Warlock aan 😍😍😍

@Karry98 Welkom! De smaak te pakken gekregen door mijn mtb avonturen te zien zeker :biglaugh:

Lopen en fietsen zijn inderdaad totaal andere sporten. Een kameraad is sinds vorig jaar ook veel beginnen fietsen, hij kon de voorbije jaren zijn voet zetten naast die van u qua dagen op rij lopen :D. Marathon in 2u28.
Mede door blessures beginnen fietsen. Hij had vorige week nog een ftp test gedaan en kwam net onder de 4w uit. Het verbaasde me wel dat hij niet hoger uit kwam. Hij zegt dat hij door al dat fietsen wel voelt dat hij meer power in de benen heeft om bergop te lopen.

Zoals jij veel in de Ardennen zit is mtb'n ideaal he, bij u thuis vermoedelijk niet zo. Ik doe ook graag wat verschillende dingen. En bij mtb'n is het niet puur fysiek maar zit er ook veel techniek bij, dat is ook wel leuk bij een nieuwe sport om dat weer onder de knie te krijgen.

En wat meer in de natuur en minder last van pippo's die toeteren omdat je niet op het 'we zetten een blauw bordje met witte fiets op' fietspad

Al is de rust iets meer weg nu mijn wahoo ook whatsapp-berichten toont als hem met telefoon gekoppeld is :p

En wat meer in de natuur en minder last van pippo's die toeteren omdat je niet op het 'we zetten een blauw bordje met witte fiets op' fietspad

Al is de rust iets meer weg nu mijn wahoo ook whatsapp-berichten toont als hem met telefoon gekoppeld is :p
Kunt dat uitzetten he.

@Karry98 Welkom! De smaak te pakken gekregen door mijn mtb avonturen te zien zeker :biglaugh:

Lopen en fietsen zijn inderdaad totaal andere sporten. Een kameraad is sinds vorig jaar ook veel beginnen fietsen, hij kon de voorbije jaren zijn voet zetten naast die van u qua dagen op rij lopen :D. Marathon in 2u28.
Mede door blessures beginnen fietsen. Hij had vorige week nog een ftp test gedaan en kwam net onder de 4w uit. Het verbaasde me wel dat hij niet hoger uit kwam. Hij zegt dat hij door al dat fietsen wel voelt dat hij meer power in de benen heeft om bergop te lopen.

Zoals jij veel in de Ardennen zit is mtb'n ideaal he, bij u thuis vermoedelijk niet zo. Ik doe ook graag wat verschillende dingen. En bij mtb'n is het niet puur fysiek maar zit er ook veel techniek bij, dat is ook wel leuk bij een nieuwe sport om dat weer onder de knie te krijgen.

Uw MTB exploten zijn inderdaad de grote inspiratiebron geweest 😁.

Het wordt voor mij vooral ideaal om te kunnen blijven sporten tijdens periodes dat ik een pauze moet nemen van het lopen zoals de week na ultra’s. Aangezien ik gemiddeld toch om de 2 weken in de Ardennen zit wordt dat ideaal.

Mijn kameraad die mij zijn fiets heeft geleend woont daar. Ideaal om wat zaken van hem te leren, vooral de do’s en dont’s van onderhoud.

Enige nadeel dezer dagen. Als je zelf een mtb wil kopen mag je niet te lang wachten om te bestellen :tongue:

Had ik niet ooit gelezen dat je zelf ook naar de Ardennen ging verhuizen?

Enige nadeel dezer dagen. Als je zelf een mtb wil kopen mag je niet te lang wachten om te bestellen :tongue:

Had ik niet ooit gelezen dat je zelf ook naar de Ardennen ging verhuizen?

Ik ga waarschijnlijk gewoon diegene die ik nu gebruik overkopen, dus dat probleem heb ik niet.

Het is nog altijd de bedoeling om naar de Ardennen te verhuizen (regio Houffalize) om te gaan samenwonen met mijn vriendin. Door professionele redenen van mijn kant uit heeft dat wat vertraging opgelopen, als alles goed gaat, verhuis ik na de zomer naar daar.

Kleine beginnerstip voor regio Houffalize met de mtb: als ge een beginner zijt en uw klikpedalen nog niet zo gewoon zijt, begin niet aan de zwarte lus of ge gaat gegarandeerd op uw doos.

Allez, van horen zeggen he.

Deze week bij het afstoffen van mijn MTB ontdekt dat de achterband (Schwalbe Rapid Rob) er al jaren in de verkeerde richting opligt.

Kleine beginnerstip voor regio Houffalize met de mtb: als ge een beginner zijt en uw klikpedalen nog niet zo gewoon zijt, begin niet aan de zwarte lus of ge gaat gegarandeerd op uw doos.

Allez, van horen zeggen he.

Mijn familie heeft al 58 jaar een buitenverblijf op 10km van Houffalize, ik ken die streek echt als mijn broekzak, vooral door het lopen de laatste jaren. Ik kan zelf zonder probleem leuke routes in elkaar knutselen waarvan ik weet dat het niet te technisch is, maar bedankt voor de tip 😁.

Mijn familie heeft al 58 jaar een buitenverblijf op 10km van Houffalize, ik ken die streek echt als mijn broekzak, vooral door het lopen de laatste jaren. Ik kan zelf zonder probleem leuke routes in elkaar knutselen waarvan ik weet dat het niet te technisch is, maar bedankt voor de tip 😁.
Is ook echt een hele mooie streek. Het walhalla voor mtb.

Terug
Bovenaan