De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Enig nadeel dat de pijpen redelijk kort zijn voor een slungel van 1,88m zoals ik.
en da’s helaas wel een giga nadeel in 2026. Ze waren al kort vgl met de anderen in 2016, maar nu is dat echt niet meer te doen.

Zijn er modellen die wel lange pijpen hebben van Assos? Ik heb mij er niet meer aan gewaagd sinds de s7 lijn omwille van de lengte.

en da’s helaas wel een giga nadeel in 2026. Ze waren al kort vgl met de anderen in 2016, maar nu is dat echt niet meer te doen.

Zijn er modellen die wel lange pijpen hebben van Assos? Ik heb mij er niet meer aan gewaagd sinds de s7 lijn omwille van de lengte.
Mijn meest recente is een Equipe RS S9 denk ik. Ik vind die lengte precies nogal meevallen met mijn 1m97 (en disproportineel lange benen).
Ik heb denk ik nog een S7 bib liggen ook, met een paarse zeem? :unsure: die is wel net iets korter.

Van alle broeken die ik heb zijn die van Assos wel het beste maar ik heb de laatste jaren ook verschillende broeken van Le Col gehad en die hun Pro en Hors Categorie reeksen zijn ook best ok imo. Als ze daar ne goeie sale doen en je kan die met een strava code erbij rond de €100 kopen is dat best ok prijs/kwaliteit.

De Assos equipe rs schtradivari s11 heeft een versie met iets langere pijpen.

Ik vind die wel beter passen dan andere assos modellen, ik snap niet dat deze lengte standaard is bij andere assos broeken. Maar is wel weer duurder.

Na de rit vorig weekend heb ik mijn fiets eens in de stal (overdekt en droog, maar wel koud en vochtig) gezet ipv de garage.
Ik zag nu dat de ketting deels roest vertoont.

Ik heb nu de hele fiets nog eens tegoei gewassen, de ketting gereinigd en ontvet, afgedroogd en terug gesmeerd met hetgeen ik altijd gebruik:

Ik breng steeds een druppel aan per schakel en dit doe ik telkens ik de fiets was, zijnde elke 3-4 ritten, en zou moeten beschermen tegen corrosie.
Mis ik iets?

Ik breng steeds een druppel aan per schakel en dit doe ik telkens ik de fiets was, zijnde elke 3-4 ritten, en zou moeten beschermen tegen corrosie.
Mis ik iets?

Ik ga gewoonlijk nog eens met een vod over de onderkant van de ketting om extra smeersel op te vangen. Dat vettige op de vod gebruik ik dan om eens over de zijkantjes te gaan. Gewoon achterwaarts draaien en wat voor en achter met je vod gaan.

Na de rit vorig weekend heb ik mijn fiets eens in de stal (overdekt en droog, maar wel koud en vochtig) gezet ipv de garage.

Ik heb nu de hele fiets nog eens tegoei gewassen, de ketting gereinigd en ontvet, afgedroogd en terug gesmeerd met hetgeen ik altijd gebruik:

Mis ik iets?
Elke 3-4 ritten kan te weinig zijn, afhankelijk van de vochtigheid. Ik doe het meestal ook zoals jij (met Squirt), maar ik rijd eigenlijk enkel op mijn koersfiets als het echt droog ligt. Na een natte rit breng ik sowieso opnieuw Squirt aan. Als ik echt door zware regen ben gereden, sowieso onmiddellijk na de rit (na wat kuisen/drogen) want dan is alles weg.
In de winter rijd ik eigenlijk veel liever met bredere banden om wat meer grip/vertrouwen te hebben. Op die ketting ligt een olie-gebaseerd smeermiddel.

Ok, ik concludeer dat ik waarschijnlijk toch wat te zuinig ben in zowel kuisen als smeren :tongue:.
Geen onbelangrijk detail: betreft gravelbike en ik cross al graag eens door het bos, en dan nog de vettigste paadjes eerst. Ik zit niet onder de modder maar er komt wel wat vuil aan te pas. Ook regen deert me niet.

Ik ben voor de woon-werk fiets terug overgeschakeld van wax naar olie. Als het nat ligt spoelt de wax te snel af naar mijn goesting. Laatste weken heeft het strooizout ook wreed zijn ding gedaan natuurlijk, dan is 1 ritje al genoeg om roest te krijgen.

Ik overweeg om deze zomer in 3 dagen naar de Ardennen te rijden, dagelijks zo'n 100km (vanuit W-Vl). Overnachten zou ik in basic hotelletjes doen, en de bedoeling is om met een rugzak enkel het hoogst nodige mee te nemen (tandenborstel, short en tshirt om na de rit te gaan eten etc,...). Iemand tips voor geschikte rugzakken op de racefiets die geen financiële krater met zich meebrengen?

Mis ik iets?
Ik gebruikte tot voor kort ook die slick wax, nadat ik eerst een dik jaar squirt heb gebruikt. Uiteindelijk ben ik overgestapt op die silca dripwax en recent op de silca hotwax. Dit voor zowel de racefiets als de nieuwe gravelfiets. Die silca wax heeft imo toch een droger eindresultaat, daar waar die slickwax toch altijd meer als een soort glazuurlaag bleef kleven en vuil aantrok.

De silca dripwax is hetzelfde van samenstelling als de hotwax. Ook van de Silca chainstripper ben ik zeer tevreden, nog nooit zo goed factory-grease kunnen verwijderen.

Ik heb een goedkope pot gekocht in de action en daarin de hotwax gesmolten op het inductievuur. Ik zag het mij vroeger nooit doen, maar nu ben ik er wel fan van.

Ik gebruikte tot voor kort ook die slick wax, nadat ik eerst een dik jaar squirt heb gebruikt. Uiteindelijk ben ik overgestapt op die silca dripwax en recent op de silca hotwax. Dit voor zowel de racefiets als de nieuwe gravelfiets. Die silca wax heeft imo toch een droger eindresultaat, daar waar die slickwax toch altijd meer als een soort glazuurlaag bleef kleven en vuil aantrok.

De silca dripwax is hetzelfde van samenstelling als de hotwax. Ook van de Silca chainstripper ben ik zeer tevreden, nog nooit zo goed factory-grease kunnen verwijderen.

Ik heb een goedkope pot gekocht in de action en daarin de hotwax gesmolten op het inductievuur. Ik zag het mij vroeger nooit doen, maar nu ben ik er wel fan van.
Schijnt dat het qua temperatuur wel juist moet zitten met die wax of is dat een fabeltje? Als jij het gewoon op een inductievuur doet kan je toch niet nauwkeurig temperatuur regelen?

Kan iemand iets doen met een Kickr Core (v1) doos? Ik heb de zolder opgeruimd en anders gaat die volgende week mee met het papier. Af te halen in Melle.

Ik overweeg om deze zomer in 3 dagen naar de Ardennen te rijden, dagelijks zo'n 100km (vanuit W-Vl). Overnachten zou ik in basic hotelletjes doen, en de bedoeling is om met een rugzak enkel het hoogst nodige mee te nemen (tandenborstel, short en tshirt om na de rit te gaan eten etc,...). Iemand tips voor geschikte rugzakken op de racefiets die geen financiële krater met zich meebrengen?
Voor dat doeleind zou ik eerder neigen naar een stevige zadeltas ipv een rugzak, tenzij je nadien die rugzak nog voor andere doeleinden wilt gebruiken.

Zelf tevreden van de Pro Discover reeks, mijn broer heeft Topeak Backloader, ook tevreden van, 10/15l zou wel moeten volstaan voor jouw doeleinden, op Van Eyck nu voor €44/€55 (afhankelijk van formaat), wat me schappelijk lijkt. Zo is je rug ook volledig vrij.

Bedankt voor de tip! En dat kan geen kwaad voor een carbon zadelpen of het zadel zelf?
Zelf geen issues mee. Ik doe wel wat isolatietape rond de zadelpen en de rails van het zadel, dat kost 2 x niets en is na de bikepacking in een minuut verwijderd zonder resten na te laten.

gobik.

dat is prima gerief.

Vroeger La Passione, dat bestaat niet meer maar is herrezen onder de naam Noove. Zeer minimalistisch, maar heel mooi en kwalitatief voor een relatief lage prijs (en altijd zotte solden).

Die Noove is echt iets heel haar. Vrij lange levertermijn en amper tot geen keuze.
Begrijp nog altijd niet dat ze La Passione failliet laten gaan om dan vrij kort daarna met iets nieuw te komen.
Ik heb ook geen idee of ze nog altijd dezelfde kwaliteit leveren als voorheen, de foto’s zien er gelijkaardig uit ja. Maar dat zegt ook niet alles spijtig genoeg.

Dat bejubelde K10 zeem van Bioracer komt inho toch niet in de buurt van Assos. Ook niet van de betere Elastic Interface zemen vind ik.

De K10 zeem is van gobik en niet bioracer. En is deze bejubeld?

Assos is vanaf het middensegment wel top qua zeem. Maar al de rest is toch maar matig.
Zijn altijd vrij kort qua pijp, logo’s laten los en de geplakte rand aan de buiken rug laat snel los.

Terug
Bovenaan