De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Begrijp nog altijd niet dat ze La Passione failliet laten gaan om dan vrij kort daarna met iets nieuw te komen.
Dat gebeurt wel vaker. Als je failliet verklaard bent kunnen de activa afzonderlijk worden overgenomen om een doorstart te maken. Anders moet je de volledige onderneming inclusief schulden etc overnemen.

Schijnt dat het qua temperatuur wel juist moet zitten met die wax of is dat een fabeltje? Als jij het gewoon op een inductievuur doet kan je toch niet nauwkeurig temperatuur regelen?
Ja, daar is al veel over geschreven. Nuja, ik laat het traag smelten, tot alles gesmolten is, dan nog wat verhogen, kettingen er in, op het vuur laten op stand 1 voor 10 minuten , pot meenemen naar garage en daar pas uithalen net voor de eerste vlokvorming begint.

initieel had ik nooit gedacht dat ik dit ging doen, maar wou het toch eens proberen zonder weer een apparaat te moeten bijkopen. Het blijft natuurlijk met gemengde gevoelens, niks zo handig als gewoon een dripwax.

De kettingen worden de laatste dagen wel nat, zelf met spatborden. Er ligt hier lijk overal een soort natte liquide watermetzandpap op de banen. Dat spat op de ketting en draait natuurlijk mee. Ik kan het dan ook niet laten om dat na de rit af te spoelen met gewoon water en de ketting droog te blazen. Dat idee van enkel een droge doek te gebruiken op een gewaxte ketting is mooi in theorie, maar niet haalbaar in praktijk (in Belgisch klimaat)

Dripwax wast er heel snel af, da’s dan ook op waterbasis. En aangezien je dat druppelt op de binnenschakels op een verder droge ketting is roestvorming op de buitenkant heel normaal.

Hot wax is paraffine, dat is sterk hydrofoob. En je hele ketting, binnen en buiten, krijgt een laag. Zelfs in een regenstorm gaat dat echt niet zomaar wegspoelen. Wellicht een beetje sneller dan kettingolie, maar echt veel minder snel dan bij Squirt ed.

Als je een kaars onderdompelt in water gaat er niks gebeuren. Wax op ski’s verdwijnt toch ook niet als sneeuw voor de zon?

Om de hoeveel x vervangen jullie eigenlijk je waxtablet?

Volgens de richtlijnen van Cyclowax zijn hun tabletten "geoptimaliseerd" voor 8 sessies, maar dat lijkt mij eerder een commerciële insteek (nu ze tegelijkertijd ook adviseren om al na 300km te waxen).

Dripwax wast er heel snel af, da’s dan ook op waterbasis. En aangezien je dat druppelt op de binnenschakels op een verder droge ketting is roestvorming op de buitenkant heel normaal.

Hot wax is paraffine, dat is sterk hydrofoob. En je hele ketting, binnen en buiten, krijgt een laag. Zelfs in een regenstorm gaat dat echt niet zomaar wegspoelen. Wellicht een beetje sneller dan kettingolie, maar echt veel minder snel dan bij Squirt ed.

Als je een kaars onderdompelt in water gaat er niks gebeuren. Wax op ski’s verdwijnt toch ook niet als sneeuw voor de zon?
Klopt, maar het is niet gewoon water dat opspat natuurlijk. Zoals Chauffagist zegt, is het op de meeste plaatsen nu een gruis-water mengeling de mechanisch de laag wax van de ketting schuurt.

Om de hoeveel x vervangen jullie eigenlijk je waxtablet?

Volgens de richtlijnen van Cyclowax zijn hun tabletten "geoptimaliseerd" voor 8 sessies, maar dat lijkt mij eerder een commerciële insteek (nu ze tegelijkertijd ook adviseren om al na 300km te waxen).
Ik heb de mijne (Silca) na 12 sessies nog niet vervangen. Ik zie wel een soort bezinksel in de hotpot, maar ik let er op dat ik voorzichtig mijn ketting er in leg zodat dit bezinksel blijft en zich niet op mijn ketting kan zetten.

Assos is vanaf het middensegment wel top qua zeem. Maar al de rest is toch maar matig.
Zijn altijd vrij kort qua pijp, logo’s laten los en de geplakte rand aan de buiken rug laat snel los.
Is dat niet een beetje bij alle merken zo? De ervaringen die ik heb met 'budgetlijnen' zal ik het maar noemen zijn meestal bedroevend. Ik heb er door de jaren links en rechts wel eens eentje gekocht met het idee "voor dit geld kunde écht niet gekloot zijn". Well, in hindsight...

De problemen die jij beschrijft bij Assos zijn toch iets specifiek bij de low end lines dan vermoed ik? :unsure: Dat verhaal van die korte pijpen snap ik goed, bij de S5 reeks die ik vroeger nog gehad heb was dat nog veel extremer dan bij de wat nieuwere lijnen, maar van al die andere problemen heb ik bij de 4 Assos broeken die ik heb (gehad) eerlijk gezegd nooit iets van gemerkt. Ik heb wel altijd de wat duurdere lijnen gehad die bij Hopmans vroeger om een of andere reden altijd bizar goedkoop waren. Dat laatste lijkt helaas wel een beetje verleden tijd precies.

Die Noove is echt iets heel haar. Vrij lange levertermijn en amper tot geen keuze.
Begrijp nog altijd niet dat ze La Passione failliet laten gaan om dan vrij kort daarna met iets nieuw te komen.
Ik heb ook geen idee of ze nog altijd dezelfde kwaliteit leveren als voorheen, de foto’s zien er gelijkaardig uit ja. Maar dat zegt ook niet alles spijtig genoeg.

De K10 zeem is van gobik en niet bioracer. En is deze bejubeld?

Assos is vanaf het middensegment wel top qua zeem. Maar al de rest is toch maar matig.
Zijn altijd vrij kort qua pijp, logo’s laten los en de geplakte rand aan de buiken rug laat snel los.
Om verder te gaan op wat @Reverz zegt, vanaf waar is het middensegment bij Assos?

Ik heb verschillende Mille GT's gehad, wat in mijn hoofd alleszins de instap is, en ben daar super tevreden van.

Ik heb ook een Cento Evo, die zou toch één van de betere moeten zijn zeem, dan heb ik nog enkele Assos'en die daar tussen passen.

Naar mijn gevoel zijn die allemaal vrij gelijkwaardig qua comfort, de Cento Evo voelt mss wat fancier aan bij het aantrekken, maar na 3-4 uur rijden hebben ik bij allen even weinig klachten. Na 3 dagen na elkaar 6-7u te rijden eigen hetzelfde verhaal.

Om verder te gaan op wat @Reverz zegt, vanaf waar is het middensegment bij Assos?

Ik heb verschillende Mille GT's gehad, wat in mijn hoofd alleszins de instap is, en ben daar super tevreden van.

Ik heb ook een Cento Evo, die zou toch één van de betere moeten zijn zeem, dan heb ik nog enkele Assos'en die daar tussen passen.

Naar mijn gevoel zijn die allemaal vrij gelijkwaardig qua comfort, de Cento Evo voelt mss wat fancier aan bij het aantrekken, maar na 3-4 uur rijden hebben ik bij allen even weinig klachten. Na 3 dagen na elkaar 6-7u te rijden eigen hetzelfde verhaal.

Dezelfde ervaringen eigenlijk, maar ook hier het probleem van broekspijpen: bij verschillende modellen (en maten) kruipt de broek naar boven (wat zorg voor ongemak in de lies + zeem blijft niet altijd goe zitten). Jammer, want zou voor het overige perfect zijn.

Bij Assos is het voornamelijk de fit en compressie. Die mille is ook voor normale wielertoeristen te doen, als je in de duurdere reeksen gaat heb je beter geen +25bmi.

Bij Maap merk ik dat nu ook. De Teambib evo vs Trainingsbib evo… zeem is voor mij vergelijkbaar, maar de Team spant echt veel extremer in dezelfde maat

Is dat niet een beetje bij alle merken zo? De ervaringen die ik heb met 'budgetlijnen' zal ik het maar noemen zijn meestal bedroevend. Ik heb er door de jaren links en rechts wel eens eentje gekocht met het idee "voor dit geld kunde écht niet gekloot zijn". Well, in hindsight...

De problemen die jij beschrijft bij Assos zijn toch iets specifiek bij de low end lines dan vermoed ik? :unsure: Dat verhaal van die korte pijpen snap ik goed, bij de S5 reeks die ik vroeger nog gehad heb was dat nog veel extremer dan bij de wat nieuwere lijnen, maar van al die andere problemen heb ik bij de 4 Assos broeken die ik heb (gehad) eerlijk gezegd nooit iets van gemerkt. Ik heb wel altijd de wat duurdere lijnen gehad die bij Hopmans vroeger om een of andere reden altijd bizar goedkoop waren. Dat laatste lijkt helaas wel een beetje verleden tijd precies.

Wel met die nuance dat de “budgetlijn” bij assos de hogere lijn of toplijn is qua kostprijs van de andere merken :p
Een mille GT kost u 160€ adviesprijs, dan is budget relatief :p

Nu geen ervaring met de nieuwste modellen. Maar de vorige lijn had nog geen geprinte logo’s, maar zo van die opgestikte zoals de volgende.

Het is een endurance lijn dus zit sowieso iets losser. Maar dat loskomen van de logo’s en het loskomen van de bovenste gekleefde naad/rand is iets wat voor dat geld echt niet zou mogen. Toch zeker niet na pakweg 10-12x wassen.
Heb ook een equipe RS en zit veel strakker en is qua materiaal ook aangenamer. Maar ook daar gebruiken ze een plaknaad die loskomt, en ook daar wordt het snel los aan de buikzone.
En ook die zijn qua pijp niet denderend lang, alhoewel iets langer dan de mille. Die natuurlijk 2005 kort is, dus niet zo verwonderlijk.

Hopmans, een eeuwigheid geleden dat ik daar nog geweest ben.
Maar ik zou er niet van schrikken dat je daar nog altijd QuickStep - inergetic kledij van Vermarc kan kopen in maten XXXL.
Uiteraard met de felbegeerde 0,1mm dikke zeem. Jezus christus wat heb ik daar toch waanzinnig gedateerde en ronduit belachelijk kledij gezien.

Laatst bewerkt:
Al mijn Mille GT komen de naden los na verloop van tijd , nu gebruik ik die broeken nog binnen op de rollen maar kwaliteit is toch niet dat van Dat segment

Wow wat een mooi weer deze ochtend (westhoek). Eerste × dit jaar +100km gefietst. Zalige weertje. Enkel natte vuile banen de rest perfect
De banen blijven ook nat en modderig, gewoon een bordje met "modder op rijweg" is voldoende om ongestoord de banen te kunnen vervuilen en niks te hoeven opkuisen. En af en toe nog wat flappen onder tafel aan de schepen van openbaar domein om die werken te mogen doen en zo blijven die firma's bezig...

Ik heb mijn leynze lamp voor de eerste keer vanochtend gebruikt met een go pro mount op de hidemybell computer houder. Daar zit toch wel serieus wat beweging in als die ‘vast zit’. Dit zowel voor en achter als naar de zijkanten. Al geprobeerd om elastiekjes in de mount te steken en is al iets beter maar zit zeker nog niet vast. Iemand die weer hoe ik dit kan vermijden?
+ mijn lamp zakt continue naar beneden tijdens het fietsen door de trillingen. Die blijft dus niet staan in de hoek waar ik hem zet? De schroef is nochtans maximaal aangespand

2 stasdocken gekocht via 2dehands.
Toch wel wat teleurgesteld van de kwaliteit. Die dingen zijn precies gemaakt voor een lichtgewicht carbon racefiets en niet voor een alu gravelfiets :rofl:.
Hopelijk blijft de fiets er aan hangen.
Gelukkig ziet het er wel mooi uit.

Ik heb mijn leynze lamp voor de eerste keer vanochtend gebruikt met een go pro mount op de hidemybell computer houder. Daar zit toch wel serieus wat beweging in als die ‘vast zit’. Dit zowel voor en achter als naar de zijkanten. Al geprobeerd om elastiekjes in de mount te steken en is al iets beter maar zit zeker nog niet vast. Iemand die weer hoe ik dit kan vermijden?
+ mijn lamp zakt continue naar beneden tijdens het fietsen door de trillingen. Die blijft dus niet staan in de hoek waar ik hem zet? De schroef is nochtans maximaal aangespand

Zat er geen extra rondel bij om tussen de lusjes te plaatsen?
Ook zelfde combo gehad en het licht zat muurvast.

Toch wel wat teleurgesteld van de kwaliteit. Die dingen zijn precies gemaakt voor een lichtgewicht carbon racefiets en niet voor een alu gravelfiets :rofl:.
Ik krijg daar continu reclame van en vroeg me al af of dat iets is. Nee dus.

Zou normaal toch niet mogen aangezien ze 15kg gewicht mogen dragen?
Een MTB zou je er probleemloos mogen aanhangen.

Misschien een vreemde vraag, maar je bent zeker dat ze genuine zijn?
Want goed als het een imitatie is dan zou dat wel iets kunnen verklaren.

Zou normaal toch niet mogen aangezien ze 15kg gewicht mogen dragen?
Een MTB zou je er probleemloos mogen aanhangen.

Misschien een vreemde vraag, maar je bent zeker dat ze genuine zijn?
Want goed als het een imitatie is dan zou dat wel iets kunnen verklaren.
Ja vrij zeker, zat nog in originele doos met verzendlabel op.
Het is wel stevig staal maar als je de fiets er aan hangt buigt het wel een beetje door. Dat is wel logisch want het vast punt van de fietshouder zelf aan is maar een 4-tal cm.

Maar goed, de 'actie' prijs van 99€ zou ik er nooit aan geven.

Terug
Bovenaan