De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

is een jonge gast dat met de nieuwste trends mee is en zelf koerst.
Misschien is het zoals bij de voor - en tegenstanders van tubeless. Tubeless is beter maar is het de moeite waard? Dat moet ieder voor zichzelf beslissen.

Ik moet zeggen dat ik ook gewoon nog drip wax gebruik. Op de koersfiets heb ik na iets van 7000km de ketting vervangen. Voor die 30 euro dat een ketting kost.

Mijn fietsenmaker is tegen dat hotwaxen en zweert bij goede olie.
Moet je die ketting eigenlijk reinigen? Of kan je die gewoon na 500km in die ketel stoppen voor nieuwe wax?
In principe kan die recht in de ketel, maar na 500km (en vooral regen, muc,…) gaat die ketting ook niet meer proper zijn. Dus best even in heet water voor een minuutje.

Tussen waxbeurten in gewoon eens met een droge vod kan ook helpen, maar dat doe ik nooit.

Ik ging net zeggen, is cyclowax dan geen kopie van Silca?
nee.

De systeem met de pot, ophangstandaard, kabeltje... is eerst door cyclowax bedacht. Dus ook Silca is een na-aper. Hotwaxen bestaat al sinds de eerste tweewielers rondreden, dus het gaat hem eerder over de manier waarop je dat dummyproof kan doen.

Met de nieuwe waxheater hebben ze wel nog een gigantische stap voorwaarts gezet.

nee.

De systeem met de pot, ophangstandaard, kabeltje... is eerst door cyclowax bedacht. Dus ook Silca is een na-aper. Hotwaxen bestaat al sinds de eerste tweewielers rondreden, dus het gaat hem eerder over de manier waarop je dat dummyproof kan doen.

Met de nieuwe waxheater hebben ze wel nog een gigantische stap voorwaarts gezet.
Goede info!

nee.

En ik maar smelten in mijn pot van de Action en ophangen aan een stukje vob draad van 1,5mm2

echt wel hé, die performance heater is echt wel iets cools.

Als je al uw kettingen heel precies moet opplooien, met dat idiote draadje moet ophangen en bijhoudt aan een spijker aan de muur is dit wel een verademing om mee te werken denk ik.

1773330563484.png

@Airjinx hoe liggen de bossen er ginder bij? Zondag zak ik wss af naar Oud-Heverlee voor de Brabantse Wouden Challenge. Maar we twijfelen tussen de vtt en de gravelrit...

Ik heb er de voorbije jaren vaak de mtb tocht gereden en het is er nooit over.
Heverleebos is sowieso al iets meer zandgrond, dus het zal met dezelfde hoeveelheid regen nooit zo modderig liggen als in pakweg de Vlaamse Ardennen. Morgen geven ze wel regen maar met zaterdag een volledig droge dag heeft het parcours wel tijd om voor een deel uit te drogen.
Meestal starten ze met Heverleebos, wat sowieso al deels gravelwegen zijn omdat je niet veel meer mag in Vlaanderen, en dan wat Wallonië in en richting Overijse. Ik had in 2024 (van thuis uit) 89km met net geen 1300hm's.

Ik ga de gravel rijden. Ik heb in november een groot stuk van het parcours voorgereden (een collega zit mee in de organisatie), dat is ook wel een mooi parcours. De route die ik toen had was 100km met 1045hm's en 64% onverhard.

Als je al uw kettingen heel precies moet opplooien, met dat idiote draadje moet ophangen en bijhoudt aan een spijker aan de muur is dit wel een verademing om mee te werken denk ik.

Bekijk bijlage 48733

Zalige gadget, al pas ik wel voor €200.

De gewone heater is sowieso voldoende, al vind ik die een stuk te klein (en daarom wat onhandig).

Bekijk bijlage 48733

Zalige gadget, al pas ik wel voor €200.

De gewone heater is sowieso voldoende, al vind ik die een stuk te klein (en daarom wat onhandig).
Zit ook vibratie motor in, dus is echt wel een stap vooruit denk ik

Terug
Bovenaan