De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hopelijk de rode, want toch al redelijk gevloekt op een matzwarte. Ik heb de vorige versie van. Goede fiets (y)
Yes de rode, vooral omdat de zwarte toen al volledig uitverkocht was, maar op foto vind ik het alvast ook niet lelijker.
De niet zwarte versies van vorige jaren zouden mij toch iets te flashy geweest zijn.

Waarom gevloekt op het matzwart? Schade of doordat het vuil wordt?

Kijk er alvast naar uit, het plan was om nog goedkoper te gaan, maar uiteindelijk toch blij dat ik deze in bestelling heb met toch al een degelijkere groep.

Yes de rode, vooral omdat de zwarte toen al volledig uitverkocht was, maar op foto vind ik het alvast ook niet lelijker.
De niet zwarte versies van vorige jaren zouden mij toch iets te flashy geweest zijn.

Waarom gevloekt op het matzwart? Schade of doordat het vuil wordt?

Kijk er alvast naar uit, het plan was om nog goedkoper te gaan, maar uiteindelijk toch blij dat ik deze in bestelling heb met toch al een degelijkere groep.
Vooral rap vuil en alles zichtbaar. Goh denk dat 105 toch het minimum is... Minder zou ik niet direct aanraden.

Wie is er zich allemaal van bewust hoeveel geld men uitgeeft aan zijn/haar geliefde sport?

Ik ben nu nog maar een dikke twee maanden bezig en ik begin toch door te hebben wat voor een potentiële moneypit dit kan zijn, hoewel ik tegelijkertijd ook zie dat dit absoluut niet moet. Ik ben wel benieuwd hoe iedereen er wat mee omgaat.

Ik zit momenteel op 1,44 euro/km. 😅
Nu, is niet al te verbazend natuurlijk met een relatief hoge kost voordat je uberhaupt van start kunt gaan.

Fiets zat, incl. nieuwe bandjes, op maar 400 euro. Maar dan komt er nog de fietscomputer, kledij (winter en zomer met dat ik vroeg op het jaar begonnen was), lichtje, pomp en allerlei andere varia, zoals sportdrank, wat repen, ... bij. Telt toch al snel door. :)

Wie is er zich allemaal van bewust hoeveel geld men uitgeeft aan zijn/haar geliefde sport?

Ik ben nu nog maar een dikke twee maanden bezig en ik begin toch door te hebben wat voor een potentiële moneypit dit kan zijn, hoewel ik tegelijkertijd ook zie dat dit absoluut niet moet. Ik ben wel benieuwd hoe iedereen er wat mee omgaat.

Ik zit momenteel op 1,44 euro/km. 😅
Nu, is niet al te verbazend natuurlijk met een relatief hoge kost voordat je uberhaupt van start kunt gaan.

Fiets zat, incl. nieuwe bandjes, op maar 400 euro. Maar dan komt er nog de fietscomputer, kledij (winter en zomer met dat ik vroeg op het jaar begonnen was), lichtje, pomp en allerlei andere varia, zoals sportdrank, wat repen, ... bij. Telt toch al snel door. :)
Kledij is wel iets wat lang meegaat als je daar zorg voor draagt dus dat valt wel mee.
Maar je fietsen is een dure hobby.

Kledij is wel iets wat lang meegaat als je daar zorg voor draagt dus dat valt wel mee.
Maar je fietsen is een dure hobby.
Ja het was voor mij ook niet persé van "te duur", is vooral een kwestie van curieusiteit. :)
Ik vind het an sich niet erg om geld te investeren in dingen die ik leuk vind, maar ga er wel graag bewust mee om.

Je maakt het natuurlijk zo duur als je wilt. Mijn fiets (eindejaarsmodel) heeft 950euro gekocht en 11j later rijdt die nog perfect. Maar deftige kledij kost idd wat geld.

“Cycling, so much more expensive than therapy”

Ja, je kunt echt absurde bedragen uitgeven aan fietsen en gerelateerde dingen, maar het hóéft niet, zeker niet als je geen weight-weenie bent en/of je niet het laatste nieuwe of beste moet hebben.

Als ik kijk naar €/Stravakm (en ik track echt niet alles), zit ik aan net niet aan 10ct/km all in. Ik heb deftige fietsbroeken, omdat dat echt belangrijk is, en mijn twee rijwielen zijn ook van deftige kwaliteit. Maar ik draag een lelijke en zwaardere helm (past goed bij dat lelijk hoofd), mijn truitjes komen ook maar uit de discount-bak van den Decathlon, mijn GPS is ook een relatief basismodel,...

“In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”

Ik héb geen DI2, fancy diepe carbonnen wielen en aero-pakjes gemaakt van fijngeweven unobtainium nodig om mij te amuseren*. Goedkoop is duurkoop, maar middelmaat is meer dan adequaat.

(* ik vind het wel mooi, daar niet van, maar ik heb het niet nodig, dus aan mij zou de investering wat verloren zijn)

Meer kilometers maken om de boel wat rationeler te houden helpt natuurlijk ook.

Ik hou dat persoonlijk niet echt bij, maar ik koop ook geen excessief dure zaken... Maar als je jaar rond wil fietsen, heb je wel wat spullen nodig natuurlijk.

Hangt er ook vanaf hoeveel kledij je hebt eh.
1 paar beenstukken, 1 paar armstukken ( na tien jaar vernieuwd )
3 onderlijfjes (zonder mouwen, met mouwen en int lang)
2 truitjes lange mouwen
5 truien korte mouwen ( recent 2 bijgekocht (50-75€ range )
3 broeken ( rond de 100 per broek )
2 paar schoenen ( nw's)
1 helm die al jaar of tien meegaat, geen idee wanneer die aan vernieuwing toe is?
zonnebril of 5 , de duurste zal 50€ geweest zijn.
4 paar kousen

Denk dat schoenen en broeken het belangrijkste zijn, de rest is allemaal eigen keuze / smaak.

Je maakt het inderdaad maar zo duur als je zelf wil. Mijn laatste mtb heb ik gestolen aan het station van Leuven, maatje 22" voor mijn 1m76 is wat aan de grote kant maar goed, een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. Een GPS heb ik niet nodig, net zoals de duiven vind ik altijd wel mijn weg terug naar huis. Een helm hoef ik ook niet, ik draag gewoon een muts. Ik heb eens een veiligheidstest gezien waarbij men een helm en muts van een flatgebouw naar beneden gooiden. Die helm in stukken van elkaar en aan dat mutske was niks aan, niks hé!

Adviesprijs. Korting zal wellicht wel beperkt/nihil zijn op dit moment met de hoge vraag.

Daarnaast heeft men mij wijsgemaakt, dat gewicht niet alles is. Het zou wel een heel goede aluminium frame zijn. Hoe zich dat vertaalt, kan hopelijk iemand anders meer informatie over geven.
(Zo is de SL6 (carbon variant), die 900 euro duurder is, ook maar 260 gram lichter.)
Wat weegt een kader in maat M, 1kg? Met alu zal het idd iets zwaarder zijn en duurste Carbon iets lichter
Hangt er ook vanaf hoeveel kledij je hebt eh.
1 paar beenstukken, 1 paar armstukken ( na tien jaar vernieuwd )
3 onderlijfjes (zonder mouwen, met mouwen en int lang)
2 truitjes lange mouwen
5 truien korte mouwen ( recent 2 bijgekocht (50-75€ range )
3 broeken ( rond de 100 per broek )
2 paar schoenen ( nw's)
1 helm die al jaar of tien meegaat, geen idee wanneer die aan vernieuwing toe is?
zonnebril of 5 , de duurste zal 50€ geweest zijn.
4 paar kousen

Denk dat schoenen en broeken het belangrijkste zijn, de rest is allemaal eigen keuze / smaak.
Helm vervangen na 5j zegt internet :p
Je maakt het inderdaad maar zo duur als je zelf wil. Mijn laatste mtb heb ik gestolen aan het station van Leuven, maatje 22" voor mijn 1m76 is wat aan de grote kant maar goed, een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. Een GPS heb ik niet nodig, net zoals de duiven vind ik altijd wel mijn weg terug naar huis. Een helm hoef ik ook niet, ik draag gewoon een muts. Ik heb eens een veiligheidstest gezien waarbij men een helm en muts van een flatgebouw naar beneden gooiden. Die helm in stukken van elkaar en aan dat mutske was niks aan, niks hé!
A gij hebt mijne velo gepikt!

Adviesprijs. Korting zal wellicht wel beperkt/nihil zijn op dit moment met de hoge vraag.

Daarnaast heeft men mij wijsgemaakt, dat gewicht niet alles is. Het zou wel een heel goede aluminium frame zijn. Hoe zich dat vertaalt, kan hopelijk iemand anders meer informatie over geven.
(Zo is de SL6 (carbon variant), die 900 euro duurder is, ook maar 260 gram lichter.)
Normaal bij Trek minstens 10% korting.
Nu met corona?

Over dat frame is men inderdaad zeer lyrisch overal. Check YouTube.

Maar ik vind dat toch heel duur voor een alu fietske.

Een gps is essentieel en is wat mij betreft de eerste aankoop na uw fiets, pedalen, kledij en helm.
Ge kunt naar elke streek gaan en daar een route rijden. Een ware revolutie voor de amateur wielerliefhebber.

Aan een gps heb je veel meer dan eender welke upgrade aan uw fiets.
Deze week ben ik in Namen en in Houffalize gaan fietsen op routes geplukt van het internet. Onmogelijk zonder gps.
Bloso/Waalse-variant-routes met pijltjes zijn doorgaans ondermaats en superkort. Met de racefiets bestaan volgens mij niet eens uitgestippelde routes?

Het opent gewoon zoveel mogelijkheden.

€/km is nog niet echt relevant hier aangezien ik nog maar aan 525km zit 😅 (4.86€/km dus)
Fietscomputer is nog de grote volgende aankoop die ik inderdaad graag zou bijhebben.
Zeker als ik alleen ga fietsen mis ik het toch, al paar kaar zitten sukkelen met komoot op gsm en batterij is ook gewoon direct leeg.
In groep eigenlijk totaal geen nood aan een eentje maarja.
Wat kan er aangeraden worden? Is een garmin edge explore genoeg of toch beter richting de edge 530?
wahoo roam, hammerhead en edge 830 vind ik al overkill en zoveel geef ik er liever niet aan.

€/km is nog niet echt relevant hier aangezien ik nog maar aan 525km zit 😅 (4.86€/km dus)
Fietscomputer is nog de grote volgende aankoop die ik inderdaad graag zou bijhebben.
Zeker als ik alleen ga fietsen mis ik het toch, al paar kaar zitten sukkelen met komoot op gsm en batterij is ook gewoon direct leeg.
In groep eigenlijk totaal geen nood aan een eentje maarja.
Wat kan er aangeraden worden? Is een garmin edge explore genoeg of toch beter richting de edge 530?
wahoo roam, hammerhead en edge 830 vind ik al overkill en zoveel geef ik er liever niet aan.

Zeer slechte batterij zeker? Hier heb ik op mijn oude samsung nog 60% over bij ritjes van 3u. Ik volg wel de audio navigatie. Scherm staat meestal af.

Terug
Bovenaan