De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als je oriëntatiegevoel hebt kan veel :p

Ketting springt over de grote plaat, is dat dan buitenste limiet die niet goed staat of binnenste (want die duwt)?

Adviesprijs. Korting zal wellicht wel beperkt/nihil zijn op dit moment met de hoge vraag.

Daarnaast heeft men mij wijsgemaakt, dat gewicht niet alles is. Het zou wel een heel goede aluminium frame zijn. Hoe zich dat vertaalt, kan hopelijk iemand anders meer informatie over geven.
(Zo is de SL6 (carbon variant), die 900 euro duurder is, ook maar 260 gram lichter.)
Heb de emonda sl6 2021 (geleverd Maart 2021) idd 800€ meer betaald dan de alu, dus 3400€, maar dan wel met setje 50mm carbon bontrager aeolus elite 50mm velgen erop die los ook 900€ kosten.

Met de racefiets bestaan volgens mij niet eens uitgestippelde routes?
Natuurlijk wel. RVV heeft drie bordjesroutes. Brabantse Pijl, Gent-Wevelgem, Sven Nys, Eddy Merckx hebben ook allemaal hun eigen route en zo zullen er nog wel veel bestaan.

Los daarvan is een GPS sowieso wel een meerwaarde.

Misschien een vreemde vraag. Ik ga morgen een gravelroute rijden van ongeveer 50 km, op mijn mtb. Hoeveel bar doe ik best in mijn banden? Heb nog nooit puur gravel gereden. Heb enkel ervaring met mtb routes. Ik weeg ongeveer 73 kilo.

Ik zou denken iets meer dan bij het mountainbiken.. Maar vraag het graag na.

Vraagje , moet je een pcr-test hebben gedaan als je even de grens over gaat voor een fietstocht in Duitsland (vertrek en finish in België) (vind het heel moeilijk terug )

Nu zit er 3,4 bar in want heb de laatste keer enkel op de weg gereden. Voor echt mtb tochten doe ik er rond de 2 bar in. Maar gravel geen idee hoeveel nodig is..
3.4 damn dat is toch knoetehard pompen om dat er in te krijgen :D

Rij maar 2-2.5 ook op gravel ze. Te hard geeft veel meer nadeel qua rolweerstand dan te zacht bij mijn weten (is voor race maar neem aan dat principe ook voor andere banden geldig is: https://racefiets.cc/bandendruk-racefiets/

2 bar is nog behoorlijk veel, zeker als je tubeless rijdt. Gravelfiets hier staat op 3 bar (38mm), mtb 1,6 bar (2.3).

Ik had al horen waaien dat de trails moesten verdwijnen in Sterrebeek maar ik wist de juiste reden niet. Zo zonde voor die hele community dat ze genekt worden door een hoop newbies die het nodig vinden daar boven hun niveau te gaan rijden.
Corona. Iedereen moest “in zijn kot blijven” en daarna ging iedereen bij gebrek aan ander tijdverdrijf het bos in. Een ongeziene druk op de bossen was het gevolg, waar ook Sterbike Trails niet van gespaard bleef. Waar voorheen het bos meestal verlaten was, werd het nu overspoeld door wandelaars en mtb’ers die de sport (her-)ontdekten. Zoals in vele Vlaamse (en Waalse) bossen was en is er te veel volk op een te kleine ruimte, maar problematischer was het feit dat de technische trails op Sterbike Trails voor velen net iets te moeilijk bleken. Combineer dat met een (door lockdown verplichte) kleinere aanwezigheid van de Sterbike Trails “crew” om een en ander te reguleren of nieuwe(re) bikers te coachen en het gevolg was meer valpartijen, met meer ernstige gevolgen, meer ambulances en in het algemeen meer bekendheid van de site bij de autoriteiten
https://www.vojomag.nl/news/het-doek-valt-over-de-illegale-sterbike-trails/

2 bar is nog behoorlijk veel, zeker als je tubeless rijdt. Gravelfiets hier staat op 3 bar (38mm), mtb 1,6 bar (2.3).
Maar de mtb zo laag omdat je veel mtb tochten rijdt? Niet perse gravel routes? Denk dat ik op 2,5 bar ga beginnen en voelen op de moment zelf..

Ik had al horen waaien dat de trails moesten verdwijnen in Sterrebeek maar ik wist de juiste reden niet. Zo zonde voor die hele community dat ze genekt worden door een hoop newbies die het nodig vinden daar boven hun niveau te gaan rijden.

Dat is toch helemaal de reden niet. Er is er 1 en die heet natuur en bos. Zoals op zoveel plaatsen in vlaanderen.

Maar de mtb zo laag omdat je veel mtb tochten rijdt? Niet perse gravel routes? Denk dat ik op 2,5 bar ga beginnen en voelen op de moment zelf..
2,5 dat is toch véél te veel?

Ik rij vooraan 1,0 ; achteraan 1,2.
Op gravel zet ik ze niet echt harder eigenlijk. Ik vind harde banden knoert en knoert vervelend.

Ik zou ze zetten wat ze daar zeggen. Voor 1,5 ; achter 1,7... Volgens mij gaat er een nieuwe wereld voor u open gaan.

Dat is toch helemaal de reden niet. Er is er 1 en die heet natuur en bos. Zoals op zoveel plaatsen in vlaanderen.
Het werd gedoogd. Er was geen enkel probleem tot er teveel volk op af kwam.

Zo kan je 101 voorbeelden geven van zaken die gedoogd zijn en pas aangepakt worden als het de spuigaten uitloopt.

wanneer kondigen fietsfabrikanten typisch de nieuwe serie aan (als ze al een 2022 serie maken)? Ik had ergens gelezen dat Shimano een 12-speed ging aankondigen, maar dat is misschien nog niet voor de komende serie.

Ik had mijn zinnen gezet om dit jaar al een nieuwe koersfiets te kopen, maar door corona en grote vraag en lange levertijden toch maar beslist om nog even te wachten.

Terug
Bovenaan