De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ge hoeft niet te wachten, de fabrikant doet dat voor u!

Vandaag besteld, volgend jaar geleverd
:D ik heb de hoop dat het huidig aanbodtekort tgv is van het afbouwen van de huidige collectie. En deels het opzetten van de productie van de nieuwe. Wanneer de nieuwe collectie beschikbaar is, voor deze fietsen wachttijden minder lang zullen zijn.
Maar dat zal wel een droom blijven...

(ik vrees meer dat de huidige situatie een goede gelegenheid is voor fabrikanten om de prijzen flink te verhogen van de nieuwe series t.o.v. dit/vorig jaar)

Dura Ace en Ultegra di2 gaan naar 12sp, als dat je doel niet is hoef je dus niet te wachten op een nieuwe groep.

Merken werken van zomer tot zomer, en dat is ook meteen de reden waarom nu veel fietsen op zijn. Al zijn er ook gewoon winkels waar toch nog pakweg 20 racers staan?? Alles is op vind ik ook wat kort door de bocht, je moet alleen wat geluk hebben qua maat en prijsklasse :). Als je straks in december in een wat grotere winkel binnenstapt staan daar gewoon weer een heleboel fietsen. Al zal dat niet van elk merk elke fiets in jou prijsklasse zijn.
De vraag is vooral, zoek je een bepaald model of wil je in de winkels beginnen vergelijken tussen allerhande modellen? Is het optie 1, dan zou ik gewoon bestellen, geen reden om te wachten. Heb je ook nog het voordeel dat wanneer de prijs stijgt jij hem gekocht hebt aan de huidige prijs. Is het optie 2, dan ga je zeker komend jaar ook rekening moeten houden met het feit dat je keuzes gaat moeten maken op basis van leverbaarheid.
Ik heb 2 weken terug een nieuwe mtb besteld, mijn fm steekt die dan bij in zijn voorbestelling. Zo ben ik zeker dat ik hem heb, staat de kleur me totaal niet aan (want dat weet ik dus nog niet) dan mag ik er gerust van afzien.

De meeste fabrikanten hun prijzen zijn al gestegen en zullen dat vermoedelijk blijven doen. Maar dat is in heel veel andere branches ook aan het gebeuren. Cash is trash.

Ik geef ook wel wat geld uit aan mijn fietshobby.
Kledij is voor mij zeer belangrijk, niets zo ergelijk als een broek met een slecht zeem.
Fietsen zelf...
Ik heb een alu MTB met XT van 2010, maar ik heb er wel handgespaakte wielen onder laten steken (in 2014) dat is al een wereld van verschil.
Zelfde met mijn racefiets, eigenlijk had ik een 'goedkoper' model gekocht (1899€) in 2012 (alu met Ultegra), omdat ik niet wist dat dit iets voor mij was.
Uiteindelijk bleef de mtb meer en meer aan de kant staan...
Eind vorig jaar heb ik er ook nog handgespaakte wielen voor laten maken, racefiets doet het nog perfect.

Eind vorig jaar heb een gravelbike besteld (maar nog steeds wachtende).
Heb voor een stalen Kona Rove LTD gekozen.
Gewicht zit rond de 11kg voor deze fiets, maar het frame geeft zoveel rijcomfort...
Deze fiets dient om langere ritten te doen, dus comfort is voor mij dan zeer belangrijk.

Ik betrap me er wel op dat ik wel wat geld uitgeef aan accessoires zoals een framebag, stuurtas, etc...
Af en toe eens iets nieuws kopen voor de fiets geeft wat extra stimulans :)

Gisteren mijn mtb nog eens van stal gehaald om lokale gravelwegen af te rijden.
Ik heb er echt heel hard van genoten.
Dus mijn gravelbike zal veel bollen komende lente/zomer :)
Ik verschoot zelf een beetje van de mooie, landelijke weggetjes in mijn regio (grens Antwerpen & Vlaams-Brabant).

Wie is er zich allemaal van bewust hoeveel geld men uitgeeft aan zijn/haar geliefde sport?
Ik heb dat 2-3 jaar lang bijgehouden, elke fietsgerelateerde aankoop, kleding, onderhoud, werkmateriaal etc. Ik ben gestopt toen ik >10 000 euro zat. Ik kon het ook amper geloven, Excel volledig doorlopen: het zijn vooral enkele tientallen aankopen tussen 100-200 euro die me nekken.

Ik heb dan zelfs niet eens een erg dure koersfiets, maar ik rust me wel altijd met het goede materiaal uit, POC helmpje, Wahoo Roam, Di2 etc.

Fietsen is heel duur
:help:

Laatst bewerkt:
Vandaag toch eens langs de nieuwe Moskesstraat gepasseerd. Het is wel een heel verschil tov vroeger.
Ik rij graag met een kleine cassette zonder teveel sprongen dus mijn lichtste verzet is "maar" 34/26, de Moskes was eigenlijk de enige klim waar dat te zwaar was. Dat was hotsen en botsen van de ene naar de andere steen. Ik ben nog wachtende op mijn nieuwe cassette en mijn ketting versprong soms :unsure: dus vandaag omhoog gereden op 34/23, dat ging eigenlijk prima. Je kan nu zelfs rechtstaan op de pedalen, dat was vroeger echt uitgesloten.

Oude Moskes 1'44" 361w (hs 177)
Nieuwe Moskes 1'35" 389w (hs 175)

Dit zegt genoeg hé...

Ieder jaar uw remkabels & vitessenkabels vervangen (als je mechanische remmen hebt) door deugdelijke kabels is ook 100€/jaar... en daar ontsnap je aan. Dus na 9 jaar heb je je DI2 upgrade terugverdiend!

Elektrische fietsen bij Canyon

Klopt het dat ze geen speedelecs hebben? Zijn al die fietsen dan begrensd tot 25kmph en kan je dat gemakkelijk aanpassen naar 28?
Vreemd genoeg staat er nergens iets over snelheid vermeld bij hun elektrische fietsen :unsure:

Lol. Toen lag er precies wel nog meer grind bovenop de kasseien.
Ik denk wel dat als er nog eens ettelijke regenbuien over gaan de klim er mooi gaat bij liggen. Maar dat zal nog wel zijn tijd vergen.

Elektrische fietsen bij Canyon

Klopt het dat ze geen speedelecs hebben? Zijn al die fietsen dan begrensd tot 25kmph en
Er staat zo te zien geen enkele fiets op met nummerplaathouder dus het lijkt me vrij duidelijk dat ze dat niet hebben.

Klopt het dat ze geen speedelecs hebben? Zijn al die fietsen dan begrensd tot 25kmph en kan je dat gemakkelijk aanpassen naar 28?
Nee. Er bestaan kits om een Bosch op te drijven maar dan rijdt hij meteen 50 per uur. Wat uiteraard niet echt wettelijk is.

Vandaag toch eens langs de nieuwe Moskesstraat gepasseerd. Het is wel een heel verschil tov vroeger.
Ik rij graag met een kleine cassette zonder teveel sprongen dus mijn lichtste verzet is "maar" 34/26, de Moskes was eigenlijk de enige klim waar dat te zwaar was. Dat was hotsen en botsen van de ene naar de andere steen. Ik ben nog wachtende op mijn nieuwe cassette en mijn ketting versprong soms :unsure: dus vandaag omhoog gereden op 34/23, dat ging eigenlijk prima. Je kan nu zelfs rechtstaan op de pedalen, dat was vroeger echt uitgesloten.

Oude Moskes 1'44" 361w (hs 177)
Nieuwe Moskes 1'35" 389w (hs 175)
Dan heb ik u gemist!

Oude moskes: 1'27
Nieuwe moskes: 1'28 (480w)

:unsure:

HS was wel 180 vs 165. Maar 180 haal ik precies niet meer zo lang. Moet wat meer interval mss gaan doen :D
Maar zolang ik de snelste ben van beyondgaming doe ik geen nieuwe poging! :p

Laatst bewerkt:
Lol. Toen lag er precies wel nog meer grind bovenop de kasseien.
Ik denk wel dat als er nog eens ettelijke regenbuien over gaan de klim er mooi gaat bij liggen. Maar dat zal nog wel zijn tijd vergen.
En ergste stuk was ook pas de bocht verderop als ik het me goed herinner ben ook daar pas naar mijn kleinste gegaan vandaag bv (en wattage +++)

Inderdaad, pas na de bocht wordt het steil. Waar dat gefilmd is is het misschien een procent of 3.

Alé, dan zal ik met een nieuwe cassette eens moeten terug gaan om 1'27" te kloppen :D. En dan ook timen op het segment, nu had ik al goed gas geven op die heerlijke baan (als je van Tombeek komt) daar naartoe. 39 gemiddeld voor 4 minuten, dus ik kwam niet echt met een lage hartslag aan de Moskes.

Inderdaad, pas na de bocht wordt het steil. Waar dat gefilmd is is het misschien een procent of 3.

Alé, dan zal ik met een nieuwe cassette eens moeten terug gaan om 1'27" te kloppen :D. En dan ook timen op het segment, nu had ik al goed gas geven op die heerlijke baan (als je van Tombeek komt) daar naartoe. 39 gemiddeld voor 4 minuten, dus ik kwam niet echt met een lage hartslag aan de Moskes.
Ik had kleine Waver wel stevig opgereden maar was nog maar net na een uur dus zat nog vrij fris. Meestal kom ik idd ook van andere kant en is dat in laatste uur

Ieder jaar uw remkabels & vitessenkabels vervangen (als je mechanische remmen hebt) door deugdelijke kabels is ook 100€/jaar... en daar ontsnap je aan. Dus na 9 jaar heb je je DI2 upgrade terugverdiend!
Een setje optislick kabels kost €16 en een setje Dura Ace remkabels kost €26. Dan heb je topgerief voor € 42... als je het zelf doet natuurlijk ;)

Maar dat fietsen duur is, dat is zeker!

:D ik heb de hoop dat het huidig aanbodtekort tgv is van het afbouwen van de huidige collectie. En deels het opzetten van de productie van de nieuwe. Wanneer de nieuwe collectie beschikbaar is, voor deze fietsen wachttijden minder lang zullen zijn.
Maar dat zal wel een droom blijven...

(ik vrees meer dat de huidige situatie een goede gelegenheid is voor fabrikanten om de prijzen flink te verhogen van de nieuwe series t.o.v. dit/vorig jaar)
Het is nu al bijna een jaar dat het zo goed als onmogelijk is om een fiets vast te krijgen.

Idem voor onderdelen... oh boy, ik heb mijn GRX 600 waarschijnlijk in 7 verschillende delen besteld: brifter mét klauw voor rechts, brifter zonder leiding noch klauw voor links op de ene webshop, cranks op een andere, die dan weer niet het bb heeft dat ik wil. Derailleur is nergens te vinden, cassette enkel tot 34, ... keeps on going.

Ik heb een verschrikkelijke conditie en ben nu beginnen trainen via Zwift maar ik heb het probleem dat mijn trainingzones op Vermogen/Wattage/FTP zwaar verschillen dan deze op basis van hartslag.

Ik heb dus een FTP test gedaan en start dan een trainingsprogramma op basis daarop wat vaak neerkomt op een gemiddelde van ongeveer 110W (I know ...). Vaak komt daar dan bijvoorbeeld op dat ik in "zone 2" aan het trainen ben, maar mijn hartslag zit wel in zone 4 of 5. Gemiddeld heb ik rond de 165 hartslag dan na een rit van een uur ofzo. (bijv 60% zone 5 en 20% zone 4)

Ik weet nu niet goed of ik kan blijven trainen op basis van FTP (vermogen) of beter overschakel naar training op basis van hartslag? Om te trainen aan een hartslag van 130-135 moet ik echt wel traag rijden (nog trager 🤣) en heb ik ook geen gevoel van "workout".

Ik zou gewoon stoppen, lijkt me hopeloos

Allee met zwift en op HS op vlakke buiten gaan rijden! Alhoewel ze geven regen komende week

Als je conditie zo slecht is kan je ook gewoon starten met enkel maar uren te maken. Met meer en meer regelmaat op de fiets kruipen en voor de rest naar niet teveel kijken. Als er iets niet klopt aan je schema zou ik naar hartslag kijken.

Het is ook fout van te denken dat iedere rit moet aanvoelen alsof je echt getraind hebt. Zet binnenkort de ronde van Italië op, fiets 5 dagen per week 1u a 1u30 mee en in Milaan zal je conditie al een pak beter zijn.

Puur uit interesse: Rij eens een uurtje aan die zone 2 waarde (110w) en deel die rit hier, ben vooral benieuwd naar cardiac drift.
Zolang je die ritjes aan hartslag 165 vlot verteert is er niets mis mee om zo 'hoog' te gaan.
Als je geen geschiedenis hebt met trainen op hartslag zegt je hartslag ook gewoon niet veel, da's iets heel persoonlijk en je hebt geen enkel referentiepunt van wat laag of hoog is.

Terug
Bovenaan