De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

En Canyon lanceert vandaag de Grizzl, alle modellen zijn in stock. Van 1999€ voor de CFSL 6 (met GRX-400) tot 4599€ voor de CFSLX 8 (met GRX DI2). Ook een versie met Campagnolo Ekar (SLX) en Shimano 1x (SL).

full_2021_grizl-cf-sl-7_2712_gy-bk_P5.png

full_2021_grizl-cf-sl-8-1by_2714_gn_P5.png

Verschillen met de Grail: 50mm tire clearance, en ontworpen voor het zwaardere offroad werk (met dat verschil dat het op de weg dan niet zo snel & nippy is).

Speciallekes:
  • Frame is compatibel met een dropper post (maar niet fabrieks-af geinstalleerd)
  • De voorvork gebruikt MTB-maten, dus dat wil zeggen dat je de voorvork kunt verwijderen, en er een MTB geveerde vork in kunt installeren.

Als ik dit vorig jaar geweten had, had ik waarschijnlijk niet voor de Grail AL gegaan.

Laatst bewerkt:
Yep, mooie fiets. Die SLX 8 :drool:.

Wel opvallend dat ze hem in cat. 1 inschalen. Mijn scott speedster gravel is een cat. 2. Canyon lijkt me zeer conservatief daarin.

Yep, mooie fiets. Die SLX 8 :drool:.

Wel opvallend dat ze hem in cat. 1 inschalen. Mijn scott speedster gravel is een cat. 2. Canyon lijkt me zeer conservatief daarin.
Alles met een krom stuur is Cat1 bij Canyon. Ze zeggen er wel expliciet bij dat de offroad/cross fietsen (Grail, Inflite, en deze dus ook) voorzien zijn op kleine jumps van 15/20cm. Dus eigenlijk Cat. 1.5.
Verkaufen und ein neues dus?
Ik heb de BG-account van MrsFingers gevonden!
In alle serieusheid: dat zal waarschijnlijk wel gebeuren, in de toekomst. Om een Aeroad-situatie te vermijden is het misschien best eerst even af te wachten wat de gebruikers-ervaringen zijn, ook op langere termijn, en dan pas te springen. Ik héb een fiets, dus...

@Mr.Fingers ze zijn alleszins niet (allemaal) in stock hoor. Deze kan je alvast niet bestellen

Gisteren waren ze dat wel, er zijn er al een heel deel de deur uit. Ik had gisteren de 7 in mijn winkelkar liggen, maar ik ga toch wachten tot juli/augustus, eerst de lange-termijn recensies lezen.

Iemand een goede handleiding om de voorderailleur af te stellen? Ik heb een maand geleden mijne Canyon (AL 7 Disc) gekregen, maar de ketting schuurt bij vaak gebruikte versnellingen tegen de kooi vooraan (en ik dacht dat een dubbel kettingblad dat kon vermijden bij elke versnelling?). Paar yt videos bekeken, maar het is alleen maar erger geworden en zelfs schakelen naar buitenblad lukt soms niet meer.

Shimano R7000? Da's een type derailleur waarbij je ALLES mag vergeten wat je ooit geleerd hebt over derailleurs afstellen.

Dit vind ik de gemakkelijkste versie om te volgen:

Als je van het Leuvense bent, wil ik er ook wel eens naar kijken.

Een stomme maar: zitten uw tandwielen goed aan elkaar? Bij mij was er 1 vijs losgekomen en dat was issue met schakelen vooraan :p

Iemand een goede handleiding om de voorderailleur af te stellen? Ik heb een maand geleden mijne Canyon (AL 7 Disc) gekregen, maar de ketting schuurt bij vaak gebruikte versnellingen tegen de kooi vooraan (en ik dacht dat een dubbel kettingblad dat kon vermijden bij elke versnelling?). Paar yt videos bekeken, maar het is alleen maar erger geworden en zelfs schakelen naar buitenblad lukt soms niet meer.
Ook die van parktool?
Heel helder uitgelegd daar

Goeie tip, want mijn trapaslager kreunt ferm wanneer ik rechtstaand trap (op de trainer). K ging dat sowieso eerstdaags eens onder handen nemen...

Shimano R7000? Da's een type derailleur waarbij je ALLES mag vergeten wat je ooit geleerd hebt over derailleurs afstellen.

Dit vind ik de gemakkelijkste versie om te volgen:

Als je van het Leuvense bent, wil ik er ook wel eens naar kijken.
Als absolute beginner en schlemiel met twee linkerhanden, is dit jammer genoeg een frustrerend proces :tongue:

Ik heb dezelfde problemen die @DarthPieper heeft (ook een 105 R7000). Ik heb de video gevolgd en uiteindelijk wijst het zichzelf wel uit: gewoon zorgen dat de ketting niet blijft haperen, simpel genoeg zou je denken.

Maar dan begin ik eraan: ik ga naar het buitenblad vooraan en het kleinste tandwiel achteraan en zie inderdaad dat de ketting serieus hapert. Vervolgens draai ik de H-schroef zodat de ketting niet meer hapert, easy.

Daarna doe ik hetzelfde met het binnenblad vooraan en het grootste tandwiel achteraan. Zelfde verhaal: de ketting hapert serieus dus ik pas de L-schroef aan. Ziet er oké uit, tot ik terug naar het het buitenblad/kleinste tandwiel ga en daar klopt het nu niet meer :lol:
Wil dat zeggen dat mijn achterderailleur ook niet goed afgesteld staat?

Mind you, twee maanden geleden had ik nog nooit op een koersfiets gezeten, en verder dan een band oppompen van mijn stadsfiets ben ik nooit geraakt :unsure:
Dus ik ga hier wat noobvragen stellen:
  • Is het normaal dat je op sommige versnellingen merkt dat de ketting wel heel scheef loopt? Ik denk bijvoorbeeld aan binnenblad vooraan en de 2 à 3 kleinste tandwielen achteraan. Als ik in die versnellingen rijd, merk ik dat er veel meer geluid van de ketting of derailleur komt, wat wel wijst op iets dat niet goed afgesteld staat (zou ik denken).
  • Indien dat normaal is, is het dan de bedoeling dat je die versnelling gewoon niet zoveel gebruikt? Dus in plaats van binnenblad/kleinste tandwiel --> buitenblad/3de kleinste tandwiel of zoiets?
  • Indien dat niet normaal is, is dat dan puur een kwestie van voor- en achterderailleur goed afstellen zodat geen enkele mogelijke versnelling nog hapert of met een schuine ketting loopt of whatever?

Voor de achterderailleur moet je, bij 11-speed, op het 6e kransje schakelen, en dan moet de ketting net niet naar het 7e kransje willen gaan. Dat stel je af met de draaiknop (“barrel adjuster”) waar de kabel aan de derailleur vast hangt. Mijn afstelling is om op de 6e krans de adjuster tegenwijzerzin te draaien tot de ketting op de 7e krans wil klimmen, en dan een kwart tot halve wijzerzin te draaien. Dan staat die doorgaans goed.

“crosschainen” moet je zoveel mogelijk vermijden, op het groot blad vooraan hoor je de 7 kleinste kransjes te gebruiken achteraan (bij 11-speed), bij klein blad vooraan de 7 grootste kransjes. Kransjes 5, 6 & 7 kun je dus bij beiden gebruiken. Maar da’s louter om crosschainen te voorkomen, dat mag geen mindere schakelprestaties geven op eender welke positie, ook niet als je extreem aan het crosschainen bent. Je achterste derailleur moet het toelaten om klein-klein of groot-groot te schakelen zonder protesteren (wat wrijf- en kraakgeluid van de ketting zelf is normaal). Met de limietschroeven achteraan moet je echt opletten, omdat als die slecht afgesteld staat je je derailleur in je wiel kunt trekken, met alle schade en kosten van dien (en probeer nu maar eens een derailleur te vinden).

Die stelschroeven moet je in principe nooit aankomen nadat ze een eerste keer zijn afgesteld.

Ik begrijp niet dat veel YouTube tutorials altijd aan die stelschroeven prutsen. Dat moet je per derailleur die je koopt één keer doen.

Zoals Mr.Fingers zegt kan je daar serieus stukken mee maken.

Dus algemene tip: blijf van die schroefjes op uw derailleur af.

Terug
Bovenaan