De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Weet iemand of futurum en/of mantel op zaterdag thuis bezorgen? Zou nog een nieuw zeem nodig hebben tegen zondag :D

Gisteren 60 km doorheen Vlaams-Brabant gereden, goed voor 850 hoogtemeters. Was aangeduid als gravelparcours maar was blij dat ik op de mtb zat... Pittig maar tevreden!

Zondag staat de 100 km route "Plug plug Zoniënwoud" op het programma. Hebben de korte versie alreeds gereden en zeer tevreden van. Eerste keer dat we de 100 km (hopelijk) zullen aantikken op de mtb. Ben wat angstig mbt eten/drinken, maar we zien wel!

Drie opties:
- kabelspanning net te hoog, ontspannen
- begrenzing die toch een fractie te scherp is afgesteld, de L-schroef een tikje uitdraaien
- derailleur zelf hapert, smeren, met de hand bewegen, herhalen (en nog herhalen) en hopen dat het goed komt

Doch tenzij ge de kabelspanning aan uw shifter kunt bijstellen raad ik aan eerst de de laatste twee te proberen. Smeren kan geen kwaad, een stelschroefje is zo terug ingedraaid, maar als ge effectief aan de derailleur zelf de kabel ontspant (of 't moet ook daar met een stelschroef zijn, à la Shimano 105/...) hebt ge meer werk om alles terug in zijn vorige staat te zetten.

Edit: ik ga er hier wel van uit de de derailleur netjes recht en op de juiste hoogte staat.

Thanks! Ik ga het proberen. Is een vorige generatie Ultegra.
Mag je om te smeren gewone ketting lube gebruiken?

Zit hier met juiste hetzelfde probleem. Heb hier een fiets gekregen die in eerste instantie niet naar de kleine wou. Gesmeerd en manueel wat geduwd, toen ging hij wel naar de kleine maar moest ik heel veel kracht zetten om naar de grote te gaan, maar het ging.
Na een paar keer op en af te schakelen wilt hij nu gewoon niet meer naar de grote, en ik zet veel kracht op de shifter.
Gaat om een ultegra van de vorige generatie.

Zit hier met juiste hetzelfde probleem. Heb hier een fiets gekregen die in eerste instantie niet naar de kleine wou. Gesmeerd en manueel wat geduwd, toen ging hij wel naar de kleine maar moest ik heel veel kracht zetten om naar de grote te gaan, maar het ging.
Na een paar keer op en af te schakelen wilt hij nu gewoon niet meer naar de grote, en ik zet veel kracht op de shifter.
Gaat om een ultegra van de vorige generatie.
De kabel zelf al eens doorgesmeerd? Veel kracht moeten zetten heeft vaak te maken met vuil/roest in de kabel. Afhankelijk van hoe erg het is - als het effectief de kabel is - moet de kabel mogelijk vervangen worden.

Ligt de mtb-lus van de Kalmthoutse Heide er standaard wat deftig bij na regen?
Morgen is het voorspeld dat het tot 15u droog zou blijven. Zou mijn kans misschien willen wagen en naar daar gaan
Lag er zo goed als perfect bij.
Tot de laatste 25 minuten onder een zonnetje kunnen fietsen. Dan een plensbui over mij heen en toch nog compleet vuil de rit geëindigd. :(
Heel blij eigenlijk dat het zo goed is meegevallen

Vandaag een afdaling gedaan op kasseien in de Vlaamse Ardennen (Donderij in Etikhove). Ik had het niet gezien, dus de afdaling in mijn hoods gedaan.
Ging aan 47 kmph, dus ik heb mij serieus moeten vastklemmen. Zou met de handen de bar vasthouden veiliger zijn? Dat geeft op vlakke stroken wel meer comfort; maar is moeilijk om zo te sturen of reageren op onverwachtse zaken vind ik.

Vandaag een afdaling gedaan op kasseien in de Vlaamse Ardennen (Donderij in Etikhove). Ik had het niet gezien, dus de afdaling in mijn hoods gedaan.
Ging aan 47 kmph, dus ik heb mij serieus moeten vastklemmen. Zou met de handen de bar vasthouden veiliger zijn? Dat geeft op vlakke stroken wel meer comfort; maar is moeilijk om zo te sturen of reageren op onverwachtse zaken vind ik.
Normaal heb je het meeste controle en de beste gewichtsverdeling in de beugel.

Maar afdalen op kasseien is sowieso geen strak plan.

Lag er zo goed als perfect bij.
Tot de laatste 25 minuten onder een zonnetje kunnen fietsen. Dan een plensbui over mij heen en toch nog compleet vuil de rit geëindigd. :(
Heel blij eigenlijk dat het zo goed is meegevallen
Net thuis.
Lag er na de regen in de middag nog heel goed bij.

De lusjes zijn wel heel tof. Maar die gele stukken ertussen zijn toch wel lang. Zeker de laatste (of de eerste als ge de andere richting rijdt).

Begrijp wel dat de locals daar niet tevreden zijn.

Ja die lusjes zijn cool. Begonnen in Stabroek en dan tegenwijzersin. Op km 18 dan ofzo kom je de eerste lus tegen, en dan volgen de andere drie wel snel.

Grote delen van die verbindingslus zijn mooier dan wat we in Gent hebben :wallbash:

Laatst bewerkt:
Ook in Stabroek begonnen.
Maar in wijzerzin.

Maar blijkbaar is er ook nog een heel stuk buiten het grenspark. Dan komt ge denk ik aan 100km.

Daar rechtsboven die hele lus heb ik blijkbaar geskipped.

Dit is wat ik had gevolgd: https://www.routeyou.com/nl-be/rout...mHTJmC4l6djy0AIv7GHvtX3_VRs_sX69SeZPqk8JgLnM0
Yes, heb dezelfde lus gereden, maar in tegenwijzerzin dus om mooi te kunnen eindigen
Rechtsboven op de kaart ga ik niet heen. Is mij wat te ver.

Niet te veel vet en dacht ook niet teveel vezels.
Als je er veel nodig hebt kan je dat op zich ook zelf maken: https://njam.tv/recepten/energierepen-met-rijst
Houdt gewoon niet zo lang denk ik :p

Meer via: https://njam.tv/programmas/sportfood
Deze eens gemaakt nadat @MichielD4 het recept in het looptopic gedeeld had. Moet zeggen dat die best wel lekker waren!

Wel straf om meteen Ultegra Di2 aan te raden aan een beginner, waar vaak gezegd wordt: ga eerst voor Tiagra of (vooral) 105 om te zien of de sport iets voor u is :oink: :unsure:
Misschien wel ja, maar hij was in stock en pastte zo goed als binnen het leasebudget.

Heb hem deze week opgehaald (bolt goed en je voelt elke put goed :p en de benen en conditie zijn niets gewend) dus verwacht hier de komende tijd nog heel wat beginnersvragen van mij...

Pijnlijk zitvlak = gewenning en een deftige broek, dat heb ik al opgestoken hier.

Hoe pak ik het reinigen van de fiets en ketting best aan?
En het smeren van de ketting na het reinigen?
Al wat gezocht maar toch verschillende dingen te vinden dus benieuwd wat jullie in de praktijk het beste vinden.

Terug
Bovenaan