De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik blijf me toch afvragen waarom het mensen stoort dat die mamil nu eenmaal een dure fiets wil. Of is het gewoon pure jaloezie?

Fijn dat jij (en ik) met een goedkope fiets zotte dingen kunnen doen. Fijn voor hen dat ze hun zondags ritje met hun Pinarello rijden denk ik zo...
 
. Het verschil tussen een mtb van 2500 en 5000 euro lijkt mij groter dan bij een racefiets. Ik kan hier echter mis zijn aangezien ik nul ervaring heb met koersfietsen.
Nee daar vergis je u toch in. Vrij schromelijk zelfs.
Vooral omdat je voor 2500€ pas begint bij de racefietsen. Daar heb je net uw frame voor. Nog maar simpel uw groepset en uw wielen maken al een wereld van verschil die je onmiddellijk voelt.
 
Als je elke maand meer dan 5k netto verdient kunt ge ook al eens zotter doen in uw fietsaankoop dan iemand die minder dan de helft ervan verdient. Gewoon leuk voor de fietsers die dat kunnen permitteren! Natuurlijk kunt ge hard trainen op de fiets van uw grootmoeder maar is dat even plezant?
 
Altijd leuk op toertochten om te kwijlen op die dure fietsen é.

Zaaien naar de zak, als je het kan betalen en leuk vindt: waarom niet?

Ik heb een tweede hobby nl muziek en hifi, en daar is het net hetzelfde. Versterkers van 30.000 euro, kabels van 10.000 euro. Dat heeft allemaal erg weinig toegevoegde waarde, maar als je dat kan betalen en daar blij van wordt...
 
Ik heb een tweede hobby nl muziek en hifi, en daar is het net hetzelfde. Versterkers van 30.000 euro, kabels van 10.000 euro. Dat heeft allemaal erg weinig toegevoegde waarde, maar als je dat kan betalen en daar blij van wordt...
En dan durft mijn vrouw zagen als ik afkom dat ik een nieuwe fiets wil! :D
"En u huidige dan? Die rijdt toch ook nog?" - "Ja schat, ja.."

Maar inderdaad, iedereen is vrij om uit te geven aan zijn sport/hobby wat hij/zij wilt, zolang je maar niet dom doet uiteraard. Iets duur kopen om bij de groep te horen blijft dom :)
 
Tuurlijk is dat dom. Maar dom is niet verboden é.

En natuurlijk moet ik ook eens lachen als een dikke 50-er op een S-works mtb een helling niet opraakt waar mijn zoontje met z'n decathlon-fietsje wel op rijdt. Maar zolang die mens zich maar amuseert.
 
En dan durft mijn vrouw zagen als ik afkom dat ik een nieuwe fiets wil! :D
"En u huidige dan? Die rijdt toch ook nog?" - "Ja schat, ja.."

Zooooooo herkenbaar! :D

Mijn 'oldskool' 26" mtb heeft me indertijd 1799€ gekost (10 jaar geleden).
Alu frame met een volledige XT-afmontage. Deze fiets gebruik ik nu voor woon-werk.
Ik heb er na verloop van tijd wel handgespaakte wielen (ZTR-crest met American Classic-naven) onder gestoken en dat gaf echt een wereld van verschil.

Omdat ik wat meer op de baan km's wou maken heb ik 8 jaar geleden een racefiets gekocht.
Ik wist niet dat ik dit graag ging doen, dus een alu-frame genomen ipv carbon.
Alu frame met Ultegra afmontage (1699€) en dat is de fiets waar ik vandaag de dag nog mee rondrijd.
Hier ook andere wielen (DT-Swiss R511 met 350-naaf) onder gestoken en het lijkt alsof je een nieuwe fiets hebt :)

Vorig jaar een Kona Rove LTD met GRX gekocht, deze keer voor een stalen frame gekozen (helaas nog steeds wachtende op de levering).
Eigenlijk heb ik geen ervaring met een stalen frame, alleen van een kort ritje met een andere fiets (Rove ST).
Hetgeen me meteen opviel was het comfort...
Mijn racefiets heeft een race-geometrie icm 25mm banden (breder kan niet), dus op sommige stukken best wel hard.
Het stalen frame voelde bij de eerste 2 omwentelingen nogal 'log' aan, maar eens je was vertrokken was het precies alsof je in een fauteuil zat.
Deze fiets wordt geleverd met 650b-wielen, maar op termijn zou ik voor een lichter wielsetje willen gaan.
Op het thuisfront is het dan eerder 'waarom? Daar steken toch wielen onder...?'
 
Veel van die vijftigers-zestigers zitten natuurlijk ook in een unieke situatie. Huis afbetaald, geen grote kosten meer, nog actief in het beroepsleven aan hun maximale pré, fietsen is hun enige hobby: dan heb je veel geld over om gewoon eens €8000 aan een fiets te knallen.

Ik hoop om binnen enkele decennia een van hen te worden.
 
Veel van die vijftigers-zestigers zitten natuurlijk ook in een unieke situatie. Huis afbetaald, geen grote kosten meer, nog actief in het beroepsleven aan hun maximale pré, fietsen is hun enige hobby: dan heb je veel geld over om gewoon eens €8000 aan een fiets te knallen.

Ik hoop om binnen enkele decennia een van hen te worden.
Allemaal waar en ge kunt niet geloven hoe plezant dat is :D :biglaugh: desondanks kan ik geen 8000 € geven aan een fiets, maar ieder diertje zijn pleziertje uiteraard :)
 
Laatst bewerkt:
Altijd lachen om zo van die Pantani’s tegen te komen 😅

Zonder helm koersen voelt voor mij even ongemakkelijk als rijden zonder gordel..
Het is soms frappant hoe weinig dat dat ingeburgerd zit bij mensen... die helm...

Maar dan zag ik enkele dagen geleden een reclamefilmpje passeren voor die nieuwe YUZZU GRAVEL evenementen. De acteur in het filmpje, een of andere TV kok die zijn schouders onder het evenement heeft gezet, was in die promofilm aan het fietsen, zonder helm... En dat is dan een Golazo evenement... Daar zou ik toch meer van verwachten.
 
Nee daar vergis je u toch in. Vrij schromelijk zelfs.
Vooral omdat je voor 2500€ pas begint bij de racefietsen. Daar heb je net uw frame voor. Nog maar simpel uw groepset en uw wielen maken al een wereld van verschil die je onmiddellijk voelt.
Ik geloof er geen fluit van dat behalve het gevoel van de shifter mensen een onderscheid kunnen maken tussen de shiftprestaties van verschillende (mechanische!) groepsets.

Iedereen zit altijd te palaveren over onderdelen alsof ze die ooit allemaal uitgebreid hebben getest en grote meningen te verkondigen. Zakken zout heb je nodig als je amateurs hoort praten over fietsen.
 
mensen een onderscheid kunnen maken tussen de shiftprestaties van verschillende (mechanische!) groepsets.
Het verschil tussen Ultegra R8000 en 105 R7000 is er niet (of toch niet merkbaar)... Maar het verschil tussen R7000 en R6700 of R4700 is echt wel te voelen hoor.
 
Nee daar vergis je u toch in. Vrij schromelijk zelfs.
Vooral omdat je voor 2500€ pas begint bij de racefietsen. Daar heb je net uw frame voor. Nog maar simpel uw groepset en uw wielen maken al een wereld van verschil die je onmiddellijk voelt.
100% niet akkoord.

Een duurdere racefiets wordt vooral lichter, eventueel wat meer aero en zal wellicht beter schakelelen, maar hij wordt niet capabeler.
Ik ben er 100% zeker van dat ik een ITT op een rimbraked alu bike van €1500 even snel kan afleggen als op een carbon bike van €3000. Of het zal om seconden gaan op 50km.

Bij een MTB is dat helemaal anders. Je vraagt zoveel meer van je materiaal. Chainsuck, chaindrop, gebroken velgen, dropper posts, voor- en achterveringen,... Duurder = merkbaar beter. Met een coil vork kan je bepaalde afdalingen gewoon niet veilig doen, met een luchtgeveerde wel, omdat je die kan instellen. Goedkope full suspension bikes zullen dan misschien wel inveren, maar zijn zo inefficiënt dat je beter geen achtervering hebt. Dergelijke verschillen zijn er niet tussen racefietsen, getuige ook het aantal believers in rimbrakes. Bij de MTB ga je die niet meer tegenkomen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan