De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja, Canyon zet in op de meer extremen van lengtes (zowel de erg grote als de erg kleine mensen). Maar er zijn nog merken hoor met grote Endurance-modellen

4XL Clydesdale Draft***( 434 / 715)
3XL Clydesdale Draft***
( 427 / 691)
3XL KHS Flite 747***
(427 / 691)
64 Specialized Roubaix
(404 / 675)
64 Condor Fratello
(380 / 665)
64 Gunnar Sport Disc
(402 / 663)
62 Trek Domane
(386 / 656)
66 Soma Fog Cutter
(412 / 655)
XXL Clydesdale Draft***
(424 / 654)
XXL KHS Flite 747***
(424 / 654)
2XL Canyon Endurace
(417 / 652)
62 Cube Attain
(391 / 649)
61 Fuji Gran Fondo/Sportif
(403 / 645)
XXL Maxx Roadmaxx
(428 / 644)
61 Salsa Warroad/Warbird
(408 / 642)
62 Rose Reveal
(412/ 643)
61 Cervelo C3
(400 / 641)
XL Parlee Altum
(394 / 641)
61 Cannondale Synapse
(402 / 640)
XXL Storck Aernario
(421 / 637)
61 Felt VR
(401 / 635)
61 All City Zig Zag
(415 / 631)
61 Focus Paralane
(404 / 630)

En Endurance fietsen kunnen er nog al eens plomp & lomp uitzien. De Endurace is dat minder.

Voor de echt groten der aarde is "DirtySixer" natuurlijk een oplossing. Die maken fietsen van XL to XXXXXL, met 36" wielen.
64df0ef262dbdb17109f6eb3ed8e8273_original.jpg

Website wahoo lijken zowel kickr als core te bestellen en 2-3 business dagen later staat hem aan uw deur
Daar heb ik nu eens zeeeeeeer zwaar mijn twijfels over. Winkels die in oktober besteld hebben krijgen nog niks binnen en ze gaan op hun eigen site op 3 dagen leveren?

Voor het monstercross/bikepacking project moeten er wielen zijn. Fiets heeft plaats voor banden van 50mm, dus dat kunnen dan best mountainbike wielen zijn. Maar het frame is voorzien van 12mm through axles en spacing van 100 & 142mm. Nu zijn alle non-boost wielsets die ik zie 12mm achteraan en 15mm vooraan. Bestaat dat eigenlijk, een 100x12mm TA voor MTB?

Ik heb een ultimate en die lange kooi heb je niet nodig hoor. Je hebt al een 30 langs achter. Langs voor weet ik het niet uit het hoofd, maar ik heb bij beklimmingen nog heel veel versnellingen over.
We zijn niet allemaal beiren gelijk gij dan :giggle:.

Ik heb altijd met 50-34 en 32-11 gereden en dat is alle behalve een luxe voor steile beesten en lange beklimmingen. Ik ben met mijn 1m96/~83kg nu niet meteen een gevleugelde klimmer te noemen maar toch... ook al gebruik je het niet veel, het is wel leuk om de optie te hebben. Niet alleen voor Alpencols overigens. Ook al je een stevig dagje Ardennen gepland hebt: op de Ferme Libert, Stockeu, La Redoutte is die 34-32 echt wel nice maar ook op langere beklimmingen van ne kilometer of 4 die je in de Ardennen ook wel hebt is het leuk van die 32 te hebben. 4 kilometer klimmen is evengoed snel 20 minuten klimmen voor de gemiddelde sterveling, dan zijn mijn knieën dankbaar dat die 32 er is :)

Voor het monstercross/bikepacking project moeten er wielen zijn. Fiets heeft plaats voor banden van 50mm, dus dat kunnen dan best mountainbike wielen zijn. Maar het frame is voorzien van 12mm through axles en spacing van 100 & 142mm. Nu zijn alle non-boost wielsets die ik zie 12mm achteraan en 15mm vooraan. Bestaat dat eigenlijk, een 100x12mm TA voor MTB?
Ik vrees dat dat in de nichehoek zal liggen... Maar waarom geen mtb velgje vlechten rond een roadbike naaf?

Daar heb ik nu eens zeeeeeeer zwaar mijn twijfels over. Winkels die in oktober besteld hebben krijgen nog niks binnen en ze gaan op hun eigen site op 3 dagen leveren?
Collega van mij heeft ook rechtstreeks bij Wahoo besteld en had hem ook na +-4 dagen thuis geleverd

Zelf vlechten, zo doe ik het 🥳

Ik train tijdens de winter redelijk veel op mijn smart trainer, nu begint mijn band wel fel te slijten.
Ik was van plan om een extra wiel te kopen waar ik mijn oude band kan opleggen. En dan een nieuwe band kopen voor als ik buiten ga fietsen op mijn originele wiel.

Nu vroeg ik me af of dat slecht zou kunnen zijn voor mijn ketting, als ik ineens met een ander tandwiel ga fietsen? Ze zijn natuurlijk niet mooi gelijktijdig afgesleten dan.

Kan dat een probleem zijn? Of heeft iemand anders hier een betere oplossing voor?

Op smarttrainer zet je normaal toch speciale band? Als je kettingen genoeg onderhoud (kuisen, meerdere afwisselen) is dat geen probleem normaal. Al kan je ook elke keer uw ketting wisselen is normaal maar 2min werk

Op smarttrainer zet je normaal toch speciale band? Als je kettingen genoeg onderhoud (kuisen, meerdere afwisselen) is dat geen probleem normaal. Al kan je ook elke keer uw ketting wisselen is normaal maar 2min werk
Ja maar iedere keer van band verwisselen is me wat te veel werk haha.
Mijn achterband was toch al redelijk ver versleten, dus ben gewoon zo blijven fietsen.

Die speciale trainer banden hebben 0 toegevoegde waarde. Je kan net zo goed met een versleten buitenband op de rollen rijden zoals @martijn10 doet.

Maar imo, waarom investeren in een extra wiel? Kan je niet ineens beter door de zure appel bijten en je huidige trainer proberen te verkopen en een direct-drive aan schaffen? Ok, héél andere grootorde van bedrag maar als je misschien nog iets van je huidige rollen kan recuperen kom je er misschien met een kleine extra investering...

Die speciale trainer banden hebben 0 toegevoegde waarde. Je kan net zo goed met een versleten buitenband op de rollen rijden zoals @martijn10 doet.

Maar imo, waarom investeren in een extra wiel? Kan je niet ineens beter door de zure appel bijten en je huidige trainer proberen te verkopen en een direct-drive aan schaffen? Ok, héél andere grootorde van bedrag maar als je misschien nog iets van je huidige rollen kan recuperen kom je er misschien met een kleine extra investering...
Ik heb die van mij eens te koop gezet, kan er zeker nog 180 voor krijgen.
Maar ik vind nergens een 2dehands direct drive trainer. (90% van de advertenties zijn oplichters op 2dehands..)
Een nieuwe is me te duur aangezien ik toch liefst een wil die zeker 10% hellingsgraad kan simuleren.
Dan leek mij de beste/goedkoopste oplossing gewoon een extra wiel.

Ik heb die van mij eens te koop gezet, kan er zeker nog 180 voor krijgen.
Maar ik vind nergens een 2dehands direct drive trainer. (90% van de advertenties zijn oplichters op 2dehands..)
Een nieuwe is me te duur aangezien ik toch liefst een wil die zeker 10% hellingsgraad kan simuleren.
Dan leek mij de beste/goedkoopste oplossing gewoon een extra wiel.
De goedkoopste oplossing is het sowieso. En de inderdaad ligt de smart trainer markt al lang zo goed als plat wegens stockbreuk.

Als je nog ~€180 voor je trainer krijgt ben je voor een dikke €400 natuurlijk wel gesteld voor een direct drive... maar het is inderdaad nog een pak meer dan een extra wiel voor €50 oid.

Als ik mijn fiets grondig poets, dan gebruik ik onvetter voor de ketting, afdrogen en nadien terug invetten.

Maar als je je fiets snel met een sopje wilt wassen, mijden jullie dan de ketting? Of ook de ketting met het zeepsopje insmeren en nadien afspoelen (zonder ontvetten en smeren ketting)?

Als ik mijn fiets grondig poets, dan gebruik ik onvetter voor de ketting, afdrogen en nadien terug invetten.

Maar als je je fiets snel met een sopje wilt wassen, mijden jullie dan de ketting? Of ook de ketting met het zeepsopje insmeren en nadien afspoelen (zonder ontvetten en smeren ketting)?
Ik doe altijd de ketting, omdat dat iets is dat relatief snel gedaan is. Mucoff chain cleaner op, effe laten weken en gewoon afspoelen en das picco bello.

Terug
Bovenaan