De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Is bike fitting aan te raden? Of kan je zelf aan de hand van YouTube filmpjes de fiets zo goed mogelijk zetten?
Je kan makkelijk zelf je fiets instellen. maar als je dan nog problemen hebt denk ik wel dat dit een goede zaak is. ik ben er zelf ook voor aant zien om een fitting te laten doen. (wel lange wachttijden)

Deftige bikefit kijkt naar uw fysieke gestel wat een paar youtube-filmkes niet doen uiteraard.
Maar een bikefit doe je normaal voor je een fiets koopt, zodat je op zijn minst al een geometrie koopt die niet volledig scheef zit voor u

Wat is een correcte richtprijs?
Bij ons in de buurt is dat:

- basic (algemene afstelling van zadel, stuur en schoenplaatjes): 100 euro
- pro (interview, schoenplaatjes, zadelhoogte, zadeldrukmeting, stuurpositie, video analyse, etc): 200 euro

Al overwogen ja, maar vond het cheaten :D. Anderzijds is het wel een goeie training natuurlijk.
Ik heb het gisteravond bekeken en ging het de volgende keer op de rollen eens testen. Ik zal dan wel ergens iets moeten voorzien om mijn keyboard en muis te kunnen zetten. Nu gebruik ik enkel de app.
Never, swap, bikes... EVER. (tenzij iedereen het doet... so never)

Het is reeds getest en het levert, buiten veel stres, gewoon niks op. Best case scenario doe je 2 perfecte swaps (1 keer naar MTB, 1 keer van MTB naar road) en is het een 0 operatie, worst case scenario botch je het hele zaakje en verlies je tijd ipv te winnen.

Het probleem zit em in het feit dat je:
1. pas op dirt komt als je bijna op de jungle loop zit. Dit is in volle afdaling en een rotslecht moment om te stoppen (zie bike swap op La Planche in de Tour, je swapped best als je snelheid laag is)
2. je zit wrs in een groepje waar je van de draft profiteerde. Het verliezen van die draft betekend dat dat groepje (minstens) even snel naar beneden rijdt op hun road bikes dan jij solo op je MTB.
3. de MTB's zijn trager dan road bikes op de planken bruggen in de jungle + die road bikes draften nog ook en jij niet.
4. de klim terug uit de jungle is het enige stuk waar je in het voordeel bent. Maar die is eigenlijk nergens steil genoeg om grote verschillen te maken. Als jij met je MTB 4w/kg rijdt op kop dan schuift de rest op een roadbike gewoon mooi mee in het wiel aan 4w/kg en je moet 10-15 seconden weg rijden om te kunnen swappen als je de jungle uit rijdt.

Als je in je Zwift garage maar 2-3 frames hebt, zou je het kunnen proberen. Maar als je zoals ik een frame op 10-12 hebt (van toen je ze unlockte per level en niet met drops) dan moet je nog door de lijst liggen scrollen ook.

Ja als je raam niet open zet, je moet rekenen dat als je 200w trapt uw lichaam *3 aan warmte produceert (had ik ergens eens gelezen)
Klopt. Dat is ook meteen de reden waarom een Power meter (of smart trainer) de enige (redelijk) correcte manier is om u verbrande kcal te bepalen. Alle inschattingen op basis van uw hartslag zijn uiteindelijk maar just dat: inschattingen.

@Reverz het lijkt me ook een groot verschil in welke richting je de jungle doet. Rechtsaf gaat het bijna constant naar beneden en heb je inderdaad geen ideale plek om te wisselen. Linksaf gaat het eerst aardig bergop, dus daar kan je op een mooi punt wisselen. En uit de jungle komen is sowieso bergop en gravel dus dat is ook geen probleem.
Gisteren waren er ook zeer weinig echte groepen op de langste afstand, het was toch vaak in stukken en brokken.
Ik heb daarnet het wisselen eens getest en dat ging nog wel goed van snelheid. Ik rijd met een trek madone en de supercaliber staat er dan vlak onder.
Ik kan op strava geen Kudo's meer geven aan mensen met wie ik er groepsrit heb gedaan. Hebben ze dat achter de betaalmuur gestoken? Of omwille van privacy niet meer toegankelijk?

Never, swap, bikes... EVER. (tenzij iedereen het doet... so never)
Ik was ook van die mening.
Maar ik haatte dat Jungle stuk..

Nu deze week in de bambino had ik iets van. Deze keer swap ik gewoon.
Ik hing al de hele tijd in een groep van positie 200 tot 220. Ik ben geswapped.
Na beide swaps zat ik op plaats 120. Een héél pak voor dat groepke van P200. En het is gewoon veel plezanter met de MTB.

Ik was ook van die mening.
Maar ik haatte dat Jungle stuk..

Nu deze week in de bambino had ik iets van. Deze keer swap ik gewoon.
Ik hing al de hele tijd in een groep van positie 200 tot 220. Ik ben geswapped.
Na beide swaps zat ik op plaats 120. Een héél pak voor dat groepke van P200. En het is gewoon veel plezanter met de MTB.
Waarom is dat plezanter? Snap eigenlijk niet waarom je dat haat enzo, je zit toch altijd op dezelfde fiets gewoon wattages te duwen. Of kijken jullie gans de tijd naar jullie scherm voor de omgeving?

@Reverz het lijkt me ook een groot verschil in welke richting je de jungle doet. Rechtsaf gaat het bijna constant naar beneden en heb je inderdaad geen ideale plek om te wisselen. Linksaf gaat het eerst aardig bergop, dus daar kan je op een mooi punt wisselen. En uit de jungle komen is sowieso bergop en gravel dus dat is ook geen probleem.
Gisteren waren er ook zeer weinig echte groepen op de langste afstand, het was toch vaak in stukken en brokken.
Ik heb daarnet het wisselen eens getest en dat ging nog wel goed van snelheid. Ik rijd met een trek madone en de supercaliber staat er dan vlak onder.
Ik kan op strava geen Kudo's meer geven aan mensen met wie ik er groepsrit heb gedaan. Hebben ze dat achter de betaalmuur gestoken? Of omwille van privacy niet meer toegankelijk?
Hmm, links vs rechts zou idd wel een verschil kunnen maken. Rechts gaat idd bijna tot in de grot recht naar beneden (buiten een kort knikje als je net op het circuit zit). Links heb je idd eerst vlak/vals plat tot aan de brug. Maar dan nog: volgens mij is het gewoon het sop op de kolen niet waard.

Normaal moet je nog kudo's kunnen geven aan andere mensen... ik kan alvast nog kudo's to all geven als ik met mijn smartphone schud.
FlyBy's daarentegen zijn wel gewoon dood. Tegenwoordig moet je voor Flyby manueel toestemming geven om dit te sharen en het staat by default uit. Quasi niemand weet dit en bijgevolg heeft quasi niemand dat dus aan staan.

Normaal moet je nog kudo's kunnen geven aan andere mensen... ik kan alvast nog kudo's to all geven als ik met mijn smartphone schud.
FlyBy's daarentegen zijn wel gewoon dood. Tegenwoordig moet je voor Flyby manueel toestemming geven om dit te sharen en het staat by default uit. Quasi niemand weet dit en bijgevolg heeft quasi niemand dat dus aan staan.
Normaal klik je op de icoontjes bij 'met 90 anderen', dat werkt gewoon niet meer. In het verleden heeft het ook een tijd gewerkt op iphone en niet op android. Welk besturingssysteem heb jij?

Normaal klik je op de icoontjes bij 'met 90 anderen', dat werkt gewoon niet meer. In het verleden heeft het ook een tijd gewerkt op iphone en niet op android. Welk besturingssysteem heb jij?
Ik heb hier net getest en het werkt nog op Android. Het duurt wel extréém lang voordat de lijst fietsers zichtbaar wordt als je klikt op die 90 anderen. Maar heel de Strava app werkt erg slecht bij mij... duurt enorm lang om pagina's in te laden, soms doet die dat zelfs gewoon niet.

Ik denk dat ik eindelijk mijn GSM is moet wisselen (Samsung J6), er ligt hier al 3 maand nen A41 klaar maar daar zit allerhande software van het werk op en ik stel het dus zo lang mogelijk uit om te wisselen :p

Hmm, links vs rechts zou idd wel een verschil kunnen maken. Rechts gaat idd bijna tot in de grot recht naar beneden (buiten een kort knikje als je net op het circuit zit). Links heb je idd eerst vlak/vals plat tot aan de brug. Maar dan nog: volgens mij is het gewoon het sop op de kolen niet waard.

Vind ik wel jammer. Was dikwijls eens tof om te zien wie er in je wiel zat of als je een prof tegen komt dat je achteraf eens kon zien wie.

Waarom is dat plezanter? Snap eigenlijk niet waarom je dat haat enzo, je zit toch altijd op dezelfde fiets gewoon wattages te duwen. Of kijken jullie gans de tijd naar jullie scherm voor de omgeving?
Omdat het met een koersfiets niet vooruit gaat.

Buiten met wind mee is toch plezanter dan wind tegen ook?

En ja ik kijk de hele tijd naar dat scherm. Dat sommige gelijk tv kijken dat begrijp ik dan weer niet.

Omdat het met een koersfiets niet vooruit gaat.

Buiten met wind mee is toch plezanter dan wind tegen ook?

En ja ik kijk de hele tijd naar dat scherm. Dat sommige gelijk tv kijken dat begrijp ik dan weer niet.
Ik luister muziek ondertussen.
Maar wat is 'niet vooruit gaan'? Ik bedoel uw fiets staat gewoon stil en die snelheid is virtueel dus afaik maakt dat niets uit

je rijdt nog steeds een parcours he als ik het juist begrijp.
dan kan 'niet vooruit gaan' uiteraard tegensteken.

Tijdens trainingen maakt je snelheid dan weer geen hol uit

Ge ziet toch dat in het spel ge 10km/h trager gaat? Uiteraard staat uwe echte fiets gewoon stil.... Dat ge iedereen voorbij vlamt werkt ook motiverend.

Heel de chat zit altijd te klagen als de jungle wordt aangesneden. "I hate these gravel roads" en van die berichten. Heel het Zwift forum stond er destijds ook vol van. Topics om alsjeblieft gravel roads te verwijderen, de weerstand terug weg te halen, ...

Dus het is niet dat ik daar alleen in ben met dat gevoel.

Terug
Bovenaan