De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er hier op het forum mensen van de kanten van Ronse/Oudenaarde?
Ik zoek nl mannen/vrouwen om samen mee te fietsen.
Fietsmakkers laten het momenteel wat afweten terwijl ik wel door blijf trainen (Trainerroad). Ik train voor de Keulen - Zingem toertocht voor het goede doel. Wij rijden van Keulen naar Zingem (315km) en zamelen geld in voor Mucofederatie (indien giften vraag gerust :D) Voor elke km dien ik €1 in te zamelen.

Dus fietsvriend of vriendin:
Gemiddelde: 30 - 32km/u
Route: maakt niet uit
Km's: 100 ish.

Duimpje :)

+1 alleen jammer dat hun broeken altijd zo diep uitgesneden zijn. Het is al gebeterd bij hun Equipe RS S9 (fantastische broek trouwens) maar Assos broeken + Pro Team fit van Rapha is meestal geen winner omdat de Pro Team truitjes van Rapha vooraan te hoog uit gesneden zijn. :(

Ik snap wel nog steeds niet hoe ik zo'n RS S9 broek bij Hopmans heb kunnen kopen voor €130 oid. Die broekenkosten eigenlijk €200 precies, daar hebben ze zich toch een beetje vergist precies :thinking:

Wat is eigenlijk het verschil tussen de S7 en een S9? Ik wil graag wat nieuwe broeken kopen (Sportful is wel ok maar Assos schijnt wel beter te zijn). Ik ben nogal geneigd om snel last van het zitvlak te hebben.

Zijn er hier op het forum mensen van de kanten van Ronse/Oudenaarde?
Ik zoek nl mannen/vrouwen om samen mee te fietsen.
Fietsmakkers laten het momenteel wat afweten terwijl ik wel door blijf trainen (Trainerroad). Ik train voor de Keulen - Zingem toertocht voor het goede doel. Wij rijden van Keulen naar Zingem (315km) en zamelen geld in voor Mucofederatie (indien giften vraag gerust :D) Voor elke km dien ik €1 in te zamelen.

Dus fietsvriend of vriendin:
Gemiddelde: 30 - 32km/u
Route: maakt niet uit
Km's: 100 ish.

Duimpje :)
Dat is me te snel :p
(Ben ook niet van daar ma bon ga wel eens de Vlaamse heuvels komen doen binnenkort als het weer wat beter is)

Wat is eigenlijk het verschil tussen de S7 en een S9? Ik wil graag wat nieuwe broeken kopen (Sportful is wel ok maar Assos schijnt wel beter te zijn). Ik ben nogal geneigd om snel last van het zitvlak te hebben.
S9 reeks is wat hoger uitgesneden. Nieuwe zeem ook. Volgens mij gewoon de opvolger van. Ze hebben bij Hopmans nog nen hoop oude Assos broeken (met de paarse zeem) aan zeer goeie prijzen. Zou wel kunnen dat de mainstream maten er intussen wat uit zijn.
Dat is me te snel :p
(Ben ook niet van daar ma bon ga wel eens de Vlaamse heuvels komen doen binnenkort als het weer wat beter is)
Valse bescheidenheid? :D

Even een serieus probleem waar ik al 2 jaar mee zit. Ik verslijt mijn broeken gelijk zot, goedkope dure, al vanalles geprobeerd. Ze slijten altijd op dezelfde plaats. Ik heb serieuze dikke dijen, dus eerst dacht ik dat ik tegen mijn zadeltasje zat, maar ik rij al een jaar zonder zadeltasje en zelfs gloednieuwe broeken verslijten na een paar ritten op dezelfde plek.

Ik heb nu ontdekt dat ik telkens met mijn rechterbeen, tegen de bout van mijn zadel zit. Je ziet dat dit stuk volledig glanzend is geworden door veelvuldig tegen te zitten, het zou normaal zwart moeten zijn.
Dat komt omdat mijn zadel tamelijk naar achter staat. Maar dat is nu eenmaal mijn fietspositie, die is afgesteld door een bike fitter

Welk onderdeel moet ik dan vervangen? Het is een Fizik Aliante zadel, en zo een speciale zadelpen van Canyon die uit 2 stukken bestaat om wat meer vering te hebben: VCLS 2.0

rL3AvNv.png

Even een serieus probleem waar ik al 2 jaar mee zit. Ik verslijt mijn broeken gelijk zot, goedkope dure, al vanalles geprobeerd. Ze slijten altijd op dezelfde plaats. Ik heb serieuze dikke dijen, dus eerst dacht ik dat ik tegen mijn zadeltasje zat, maar ik rij al een jaar zonder zadeltasje en zelfs gloednieuwe broeken verslijten na een paar ritten op dezelfde plek.

Ik heb nu ontdekt dat ik telkens met mijn rechterbeen, tegen de bout van mijn zadel zit. Je ziet dat dit stuk volledig glanzend is geworden door veelvuldig tegen te zitten, het zou normaal zwart moeten zijn.
Dat komt omdat mijn zadel tamelijk naar achter staat. Maar dat is nu eenmaal mijn fietspositie, die is afgesteld door een bike fitter

Welk onderdeel moet ik dan vervangen? Het is een Fizik Aliante zadel, en zo een speciale zadelpen van Canyon die uit 2 stukken bestaat om wat meer vering te hebben: VCLS 2.0

rL3AvNv.png
Volgens mij ga je met de Canyon S13 VCLS CF Seatpost dat probleem niet meer hebben.

Ik heb ondertussen veel geleerd uit deze PDF: https://media.canyon.com/download/manuals/Presentation_Components_2015_EN.PDF
Met de FLip head, betekent dat je de klem kan omdraaien. En zo kom je uit bij ofwel -10mm ofwel +2mm setback. Helaas staat de mijne al op 2mm setback, en daarop staat mijn zadel nog naar achteren. Dus de Flip Head zou mijn probleem enkel verergeren ipv verbeteren.

Ik ben nog niet helemaal mee met de + en - bij setback, maar ik denk dat de S13 of S15 meer zijn wat ik nodig heb. Kost wel belachelijk veel geld amai :-o
Er is hier maar weinig informatie over te vinden, maar ik heb al veel bijgeleerd!

xK79zJd.png

edit: als ik het nu zo eens goed bekijk, had ik gewoon direct de S15 ipv S14 moeten geleverd krijgen

Laatst bewerkt:
Maja, dan klopt de verhouding niet meer van mijn knieën tov de pedalen. Dat heeft iets te maken met een loodrechte lijn om je kracht over te brengen ofzoiets.
Eerlijk geloof ik niet dat dat op die cm steekt.
Hoe vaak zie je niet iemand in aanval naar puntje van zijn zadel gaan, dan zou dat dus minder effectief zijn?

Welke cassette/ketting leggen jullie op de koersfiets? Ultegra of 105?
Prijsverschil tussen een Ultegra en 105 cassette is toch aanzienlijk. (68 --39 euro bij VE)
Opvallend ook dat er veel online winkels zonder stock zitten.

Welke cassette/ketting leggen jullie op de koersfiets? Ultegra of 105?
Prijsverschil tussen een Ultegra en 105 cassette is toch aanzienlijk. (68 --39 euro bij VE)
Opvallend ook dat er veel online winkels zonder stock zitten.
Fiets kwam met 105 maar heb die toen hij versleten was vervangen door Ultegra, gewoon omdat de rest Ultegra is. Maar of er buiten die 40gram (of wat het ook is) veel verschil is geen idee.
Op trainer heb ik sunrace cassette

Kettingen altijd KMC

Er zijn redelijk wat wachttijden op onderdelen ja. Vraag is stuk groter + shipping issues

Qua ketting leg ik al jaren Kmc, qua cassette Ultegra. De verschillen tussen cassettes zijn zeker niet groot maar ze zijn absoluut aanwezig. Ik ga niet beknibbelen op een cassette die 2 jaar mee gaat.

Qua onderdelen is het inderdaad armoe troef, alé qua fietsen ook. Er gaan er nog verschieten die afgelopen maanden hebben liggen slapen. In mei totaal versleten ketting en tandwielen hebben en geen spare parts vinden.

2 jaar met 1 cassette? Hoeveel km fiets je dan per jaar? Ik doe ongeveer een 6k km met 1 cassette, dus ongeveer 2 per jaar.
Welke KMC ketting gebruiken jullie dan?
Bij mijn vorige fiets met 10 speed Ultegra gebruikte ik ook steeds de SL versie van KMC. Bij mijn nieuwe fiets met 11 speed Ultegra had ik de indruk dat deze ketting meer lawaai maakte dan met een vergelijkbare Shimano ketting. Kan ook gewoon een gedacht geweest zijn natuurlijk.

Maja, dan klopt de verhouding niet meer van mijn knieën tov de pedalen. Dat heeft iets te maken met een loodrechte lijn om je kracht over te brengen ofzoiets.
Ik zou het nochtans ook zo doen hoor, heb het niet voorgesteld omdat ik dat antwoord verwachtte 😁.Het verschil is als je meer achteruit zit dan zit je beter om langere tijd kracht te zetten, zit je meer vooruit dan is dit meer voor korte krachtige trainingen (kijk maar naar een tijdritfiets).

Ik zit ook vrij ver naar voor tov mijn pedalen en vind het eigenlijk prettiger voor mijn knieën.

@WilFriet ik kan er moeilijk een aantal kilometers op kleven omdat ik verschillende cassettes in huis heb. In 2019 heb ik deels met een Sram deels ultegra cassette gereden. Vorig jaar heb ik altijd met dezelfde ultegra cassette gereden. Die cassette zal ondertussen een 7 a 8k hebben schat ik, ik ondervind er toch geen problemen aan dus die kan nog wel even mee gaan. Ook de vertandingen zien er nog prima uit.

6k voor een cassette op een koersfiets vind ik niet zoveel. Al hangt het natuurlijk af van in welke omstandigheden je gaat fietsen, hoe de ketting onderhouden wordt, of je kettingen apart wisselt. Sinds ik met squirt rijd gaat alles ook wel langer mee.

Ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben dat je 3a4 kettingen kunt verslijten per cassette.

vandaag me ook ingeschreven bij de VWB laten we hopen dat we het nooit nodig gaan hebben, buiten de kortingen dan 😂

Ik dacht ergens gelezen/gehoord te hebben dat je 3a4 kettingen kunt verslijten per cassette.

vandaag me ook ingeschreven bij de VWB laten we hopen dat we het nooit nodig gaan hebben, buiten de kortingen dan 😂
Dat kan, met een heel uitgekiend wisselbeleid. Als je nooit afwisselt tussen kettingen en wacht tot de ketting echt versleten is gaat je cassette naar alle waarschijnlijkheid ook versleten zijn.

Terug
Bovenaan