De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik gebruik zelf ook Komoot: handig om routes uit te tekenen (+ de kaart geeft 'segmenten' en bezienswaardigheden mee per sport/fietscategorie, heel handig) en je hebt ook verschillende kaarten zodat je kan checken welke type weg er ligt (maar misschien in minder detail dan de link van Mr. Fingers hierboven).

Een groot deel van de charme van het "gravelgrinden" is mijns inziens toch het bouwen van je eigen routes, gebruik makend van kaarten. Een route van iemand anders narijden brengt mij maar weinig voldoening.

Zwiften bij dit weer :thinking: :eek:

Had bijna nieuwe fiets van doen, zag hem ineens niet meer op mijn rek staan toen ik optrok op autotrade. Gelukkig lag hem nog op het rek, blijkbaar stang toch niet hard genoeg aangedraaid en met de wind op de brug in Leuven ..
100km in Vlaamse Ardennen gedaan inclusief een kasseistrook van 2km, dus denk dat er geen schade is :unsure:

En in korte broek, was wel al 11u toen we vertrokken

Lange Munte? :p

Wat een zalig fietsweer dit weekend! Zijn er trouwens nog mensen die wat problemen ondervinden op hun turn-by-turn navigatie op hun Wahoo? Ik heb dit enkel met routes van RouteYou, waarbij ik het GPX bestand download en zo via mijn app er in laadt. Als ik via de applicatie een route aanduid die ik gemaakt heb in Komoot, heb ik geen problemen... Is intussen de derde keer al dat ik dat probleem heb 😒

Met de vriendin een weekendje in Dilsen-Stokkem gelogeerd. Zij ging daar de National Park halve marathon trail lopen dus ik ben maar op m'n eentje wat gaan fietsen ginder en was wel leuk om nog eens wat heuveltjes te gaan doen. Gisteren tot in Luik gereden en terug en o.a. deze rotzak op m'n pad tegengekomen (https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/tesny). Jezus wat was da :-D Weer éne dat ik van het lijstje mag schrappen. Echt wel ne muur om op te "kruipen". Kan toch wedijveren met de Triple Mur de Monty :)
Loopt ook een andere steile helling vlak ernaast (beginstuk is gemeenschappelijk) dus was in volle focus op het klimmen eerst per ongeluk die andere (https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/bois-de-la-dame/) opgereden. Dus mijn benen waren al beetje volgelopen van die Bois de la Dame :)

Zaterdag een tochtje naar NL gedaan met oa. Bemelerberg, Eyserbosweg en Cauberg en toen ik ergens een overzetboot pakte om de grens over te steken tegengehouden geweest door een paar Belgische flikken :-p Ze waren gelukkig van het vriendelijke type dus ik ben er zonder boete vanaf gekomen. Dat mag blijkbaar dus niet (niet meer bij stilgestaan). Ik blijf het absurd vinden maar ja I'm gonna quit while I'm ahead dus mss even binnen de grenzen blijven :p

Lange Munte? :p

Wat een zalig fietsweer dit weekend! Zijn er trouwens nog mensen die wat problemen ondervinden op hun turn-by-turn navigatie op hun Wahoo? Ik heb dit enkel met routes van RouteYou, waarbij ik het GPX bestand download en zo via mijn app er in laadt. Als ik via de applicatie een route aanduid die ik gemaakt heb in Komoot, heb ik geen problemen... Is intussen de derde keer al dat ik dat probleem heb 😒
Nee onbekende weg :D

Heeft RouteYou TBT op wahoo? Strava bv heeft dat ook niet op wahoo

RideWithGPS + topomapviewer.ngi.be

Het eerste om de route te tekenen (gebruik de OSM Cycle map overlay), die tweede als zeer gedetailleerde kaart om te zien welke soort wegen er zijn (met een Grail kun je offroad redelijk uit de voeten, maar er zijn grenzen, dus daarmee kun je de smalle & technische wandelpaden & trails wel vermijden). Voordeel van RWGPS is dat je turn-by-turn navigatie als standaard hebt in je route-file, dus je hebt ook TbT-navigatie op je "domme" GPS zoals de Wahoo Bolt. En RWGPS is volledig gratis, en gemakkelijker in gebruik dan Komoot (Komoot wil nog al eens je routes bijsturen volgens AI, en 9/10 is dat "door komoot ben ik gekloot").
Je moet zelf wel redelijk veel zelf nauwkeurig tekenen want anders stuurt die u toch ook wel overal door. Ik gebruik zelf Strava Route Builder en het gebeurt wel vaak dat ik gewoon een tiental punten op de kaart zet wijd verspreid van elkaar en zo een route laat berekenen. Dat zou ik RWGPS niet willen laten doen want dan zit ik gegarandeerd bospadjes te doen met een road bike.

Ja, voor "set & forget" routes zijn er misschien andere (betere) opties, zeker voor asfalt. Maar als je routes maakt die vrij gedetailleerd zijn (ik kies al mijn wegen/paden/trails bewust, wat soms resulteert in 100+ nodes die ik op een kaart plaats) is RWGPS de beste keuze.

Ja, voor "set & forget" routes zijn er misschien andere (betere) opties, zeker voor asfalt. Maar als je routes maakt die vrij gedetailleerd zijn (ik kies al mijn wegen/paden/trails bewust, wat soms resulteert in 100+ nodes die ik op een kaart plaats) is RWGPS de beste keuze.
Hoe lang ben jij dan bezig met het maken van een route? :) Wel een tijd-intensief jobke zo te horen.

Hoe meer je dat doet, hoe vlotter/beter je daarin wordt. Mijn route van gisteren was op een twintigtal minuutjes geplot, en dan nog eens 10 minuten kleine aanpassingen doen om nog een paar extra gemeentes af te vinken. Ik doe die dingen gewoon 's avonds voor de televisie

Ik kan niet zo goed inschatten wat een goede prijs is
Iemand met kennis van fietsen die kan checken of dit een interessante koop is?
Op zich geen slechtge specs: vorige versie van ultegra en carbon miche wielen (deze?).

Anderzijds wel vrij oud frame (2013 blijkbaar) en dat maakt het imo toch redelijk veel geld voor een oude fiets. Ik zou dan eerder een recent model zoeken met een meer bescheiden afmontage. Al is dat allemaal geen sinecure in de huidige (verkopers)markt.

Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad ook voor een fiets met een R7000 105 groepset gaan, dan voor eentje met een R6800 11-speed ultegra. Het verschil merk je echt wel in schakelfinesse & -nauwkeurigheid.

Qua prijzen, tsja, it's a sellers market, grote vraag en amper aanbod, dat duwt de vraagprijzen omhoog.

Vandaag is mijn Canyon Grail geleverd :love:
Zo meteen in elkaar steken en hopelijk deze namiddag al een kort toertje doen.

Iemand een goede tool om routes uit te stippelen? Dacht eventueel een mtb route te doen aangezien deze hier toch redelijk veel verhard zijn en weinig echt technische singletrack, maar dat is er misschien weer net over? :unsure:
Pics or it didn't happen! :) Kga mij toch enen bestellen als mijnen bouw af is denk ik, hopelijk eind dit jaar.
En ineens ne nieuwe koersfiets ook. Zou Canyon stapelkorting doen? :unsure: :tongue:

Een tijdje geleden zag ik deze link passeren: https://gravelmap.com . Kan mogelijks interessant zijn.

Kuota lijkt mij een vrij eerlijke prijs. Is net wat aan de hoge kant maar ik vermoed dat je er nog wel wat kan afpingelen.

Ik zou inderdaad ook voor een fiets met een R7000 105 groepset gaan, dan voor eentje met een R6800 11-speed ultegra. Het verschil merk je echt wel in schakelfinesse & -nauwkeurigheid.

Qua prijzen, tsja, it's a sellers market, grote vraag en amper aanbod, dat duwt de vraagprijzen omhoog.
De ultegra group uit 2013 schakelt ook perfect hoor. Moet wel goed afgesteld zijn natuurlijk en met binnen en buitenkabels in goede conditie.
Schakelfinesse zal inderdaad misschien ietsje beter zijn maar die verschillen zijn toch klein hoor.
Vooral de overstap naar di2 is een echt verschil.

En verder lijkt mij dat een nette fiets voor de vraagprijs. Je zal precies wel lange armen moeten hebben met die stuurpen. Kan zijn dat je dat nog wel moet vervangen naar je eigen lengte.

Terug
Bovenaan