De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De 11/34 cassettes zijn lastig te vinden idd, 2 maanden geleden was ik ook aan het rondkijken waar die het goedkoopst was, tot mijn verbazing had ik niet veel te kiezen want er was toen maar 1 grote die ze nog kon leveren voor juni..

Ja, Ultegra is erg moeilijk te vinden. De HG-700-11 cassette is een evenwaardige vervanger voor de HG-800-11 (Ultegra), heb die ook moeten gebruiken op de fiets van MrsFingers.

De derailleur kun je best gewoon eens voor rondbellen, en hopen dat er een fietsenwinkel is die die wil verkopen (en niet bijhoudt als stock voor eigen herstellingen). Je hebt de optie om ook voor de RX-800GS te gaan, da's de Ultegra 11-34 derailleur met een clutch, uit de tijd dat Shimano nog geen GRX groepset had.

Wij hebben geluk gehad voor de opbouw van MrsFingers' bikepacker dat Van Eyck nog stock had liggen die niet op de website stond. Is maar een maandje geleden (toen er al een chronisch tekort aan Shimano stukken was, en GRX al niet meer te vinden was).

In België staat hij goed zoals hij nu is maar was nu al aan het kijken om deze zomer hopelijk de stelvio en mortirolo te doen en mss in mei een shorttripje naar de vogezen als opwarmer).

Buitenblad naar boven moet wel lukken :) (ik weet dat er moeite is om stukken te verkrijgen , ik dacht ik zal er nog wel vroeg bij zijn maar helaas lijk niets minder waard. ik zal moeten hopen dat Mantel hun uitgerekende datums kloppen en dan snel zijn.)

Het is een overgenomen koersfiets (aan een hele goede prijs) vooraan was het 54-39 dacht ik en achteraan 28-11 (wat er momenteel op zit).
Ik ben geen fervent wielrenner , maar vind het heel leuk en kan op de bergjes tegen andere wielerterroristen zeker men mannetje staan.
maar om dergelijke cols op te rijden heb ik zeker graag wat reserve staan , aangezien ik wel meer dan eens een klop van de hamer kan krijgen.

en heel men voorblad vervangen zou toch een stuk duurder uitkomen denk ik?

ik heb nog men oude fiets staan ,dus geen probleem als het niet lukt tegen dan daar kan ik iedere berg mee naar boven. , maar als je zo een flitsende bolide hebt staan in je garage hoop je toch daarop naar boven te kunnen knallen.

Er is wel degelijk een verschil tussen hier een hellingetje "opknallen", en zo'n lange col in het buitenland beklimmen. 52/39 en 11/28 is hetgene profrenners gebruiken voor LBL. In principe kun je ieder binnenblad met ieder buitenblad combineren, zolang het verschil maar maximum 16T is (dus 50/34 kan, of 52/39, of 46/36, maar 52/34 niet).

Een buitenste voorblad is duur (90€) doordat het gemaakt is van twee dunne platen aluminium die aan elkaar gelijmd & ponst zijn, het binnenblad is gewoon een massieve aluminium plaat, en da's veel goedkoper. Er zijn goedkopere voorbladen (TA Specialité bvb) gemaakt van een massieve plak aluminium, dat is ook een optie.

Shimano is trouwens erg conservatief met hun maximum grootte van tandwielen. Een derailleur voor 28T kan met gemak 30T aan, en met een beetje foefelen 32T.

Ik wist zelfs niet dat die bestond. Dacht dat vroeger ULtegra tot 32 ging en 105 tot 34
Officieel is het geen Ultegra, maar HG-800, wel Ultegra niveau.

@Obi Wan Kenobi in dat geval zou ik ook eerder kijken voor 105 niveau cassette en derailleur als het maar voor een reis is, of toch kijken voor een compact, snel even gekeken en op Futurum staat dat nu aan €200, dat scheelt niet veel met een derailleur en cassette. 34/28 is wel nog steeds een zwaarder verzet dan 39/34, je zou dan nog een 32 cassette kunnen steken maar dan kom je zeker duurder uit.

Daarom inderdaad liever achteraan veranderen , men crankstel op deze fiets is zelf een dura ace.
Vriend zij (die er meer van kent dan mij ) dat 34/28 mss net een tikkeltje te zwaar zou zijn voor de steilste stukken (laatste meters van de planche bvb).

Heb op 34/28 iseran opgereden, is mss minder steil maar wel lang (wel middenstuk vlak). Was idd op randje, maar was ook beetje snel vertrokken (om omwenteling en te kunnen maken, beter tragere cadans genomen) en was heel warm (30°)

@Mr.Fingers rijden profs niet met 53 meestal?

Hangt van rijder tot rijder af hé. 52, 53, 54, een enkeling uit Duitsland met een legendarisch trage trapfrequentie durft wel eens een 55 steken.

Welke kledij, schoenen, helm en andere accessoires kunnen jullie aanraden voor een beginnende wielertoerist die niet weet of het wel een hobby voor hem is, dus er niet meteen teveel geld wil tegen smijten maar toch iets of wat deftig gerief wil.
Kledij kan je starten met decathlon zoals hier al gezegd is.
Schoenen kies je ofwel spd (beide kanten kan je Inklikken)
Of spd SL 1 kant I klikken maar is wat op een koersfiets hoort

Helm zou ik zeker aanraden een degelijke te kopen, ventilatie is echt stukken beter dan 1 van €50
Met rivale/strale bvb kost rond de €80 maar is imo 10x beter dan een giro basishelm van €50

Even wat tegengewicht geven:

Ik kan uren fietsen in goedkope / standaardbroeken.
Tijdens de hittegolf van vorig jaar met ali-truitje van 5euro rondgereden en was erg verbaasd over hoe 'fris' die nog aanvoelde
Qua helm is gewoon een die goed op uw hoofd aansluit sowieso het belangrijkste. Ge moet voor uzelf ook uitmaken hoe belangrijk 'optimale verluchting' belangrijk is voor u. Het verschil tussen 'degelijke' en 'optimale' verluchting is nu ook niet zo groot. Als het warm is zal het altijd warm zijn.

Heeft de rest ongelijk? Neen, maar zij zijn daar allemaal misschien gevoeliger aan dan jij.
Dat gevoel heb ik toch als ik hier lees welke bedragen aan fietsbroeken gegeven worden.

Wat ge vooral niet moet doen is de goedkoopste SPD schoenen kopen in Decathlon, 40€.
Ben daar 1 keer mee gaan spinnen en die plooiden gewoon rond mijn pedalen, die schoenzool is waardeloos.
3x gebruikt en daarna nooit meer. Dus eigenlijk weggegooid geld. Zelfs als beginner.

Daarom dat je best voor SPD SL kiest op de koersfiets, veel mtb schoenen zijn echt slap. Ik heb ook zo'n paar gehad van Shimano, die waren met 150 euro niet bepaald goedkoop en die plooiden immens. Ik kon bergop gewoon niet blijven doorduwen wegens de pijn die ik er van kreeg in mijn voetzool. Zowat elke koersschoen is een echte plank, of dat dan stijfheidsfactor 8 of 14 is.

Wat ge vooral niet moet doen is de goedkoopste SPD schoenen kopen in Decathlon, 40€.
Ben daar 1 keer mee gaan spinnen en die plooiden gewoon rond mijn pedalen, die schoenzool is waardeloos.
3x gebruikt en daarna nooit meer. Dus eigenlijk weggegooid geld. Zelfs als beginner.

En ja de kledij waar ik het meest content van ben komt meestal toch niet uit den decathlon.
Maar dan betaalt ge wel 2-3x meer, al kunt ge dat ook kopen nadat ge al bewezen hebt dat ge het veel gebruikt.
Da’s het zalig aan Decathlon. Je kan veel sporten “proberen” en toch specifieke gear kopen zonder veel geld kwijt te zijn.

Anderzijds, als je dan eindelijk je sport gevonden hebt, ga je die items waarschijnlijk nooit meer dragen.
(Of op de rollen!)

Kledij kan je starten met decathlon zoals hier al gezegd is.
Schoenen kies je ofwel spd (beide kanten kan je Inklikken)
Of spd SL 1 kant I klikken maar is wat op een koersfiets hoort

Helm zou ik zeker aanraden een degelijke te kopen, ventilatie is echt stukken beter dan 1 van €50
Met rivale/strale bvb kost rond de €80 maar is imo 10x beter dan een giro basishelm van €50
Fiets ga ik overnemen van een kameraad, dit weekend gaan zien.
Zitten allesinds shimano pedalen op dus daar zal ik moeten op letten dat het compatibel is.

En ja de kledij waar ik het meest content van ben komt meestal toch niet uit den decathlon.
Maar dan betaalt ge wel 2-3x meer, al kunt ge dat ook kopen nadat ge al bewezen hebt dat ge het veel gebruikt.
Schoenen dacht ik die shimano RC100 te nemen.
En kledij, het is inderdaad om te beginnen he. Als ik merk dat het mij ligt zal er toch rap degelijk gerief bijkomen.
Maar goede basis is toch ook belangrijk, zeker broek want dat zal ook wel een groot deel van de ervaring zijn of het al dan niet aangenaam is of niet 😅

De beste broeken van decathlon zijn wel ok om te beginnen en ritjes te doen van 2u, wel geen 4x per week. Maar voor 1 a 2 keer op een week prima.
Zelf ook zo begonnen. Wel niet met schoenen vandaar, alleen kledij.
Sommige shirts gebruik ik wel nog, broeken ondertussen wel van betere kwaliteit gekocht. ( nw / bioracer )

Terug
Bovenaan