De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zomeruur begint nu toch wel echt dichterbij te komen, nog maar een kwestie van tijd eer de armen en benen verlost worden van het textiel!
De winter vliegt hier wel voorbij, wat training betreft. Deze winter gekozen om ipv meerdere sessies op de rollen, te werken op krachttraining (DL + squat) in combinatie met een >3u Z1-2 rit per week. Binnen een paar weken bouw ik het krachttrainen af ten voordelen van kwalitatieve training op de rollen, eens benieuwd waar ik dan ga eindigen met mijn FTP zo rond mei!
Ik ga me iig actief geamuseerd hebben en dat is wat telt. :cool:
Sterk! Ik ben een tijdje geleden aan het Gran Fondo trainingsprogramma begonnen, maar een groot deel van de lange ritten heb ik niet gereden. Ik vind het ronduit verschrikkelijk om meer dan 2u op dat ding te zitten.
Ik kijk volop uit naar zon, droge trails, en échte kilometers!

Hoe ziet zo'n krachttraining er uit (hoeveel reeksen en reps)?
De lieve collega' uit de powertraining thread hadden het Starting Strength programma aangeraden, dus dat doe ik. Daarin doe je 5sets van 5reps en bouw je rustig op. Ik was echt verbaasd hoe je progressie boekt.

Sterk! Ik ben een tijdje geleden aan het Gran Fondo trainingsprogramma begonnen, maar een groot deel van de lange ritten heb ik niet gereden. Ik vind het ronduit verschrikkelijk om meer dan 2u op dat ding te zitten.
Ik kijk volop uit naar zon, droge trails, en échte kilometers!

Met dat ding bedoel je de indoortrainer? Ik doe die ritten gewoon buiten hoor, ik ben nog maar twee keer verzeild geraakt op de rollen om die trainingen af te werken. De andere weekends mooi mogen genieten van een frisse wind en vogels die het bos herontdekken.

Sinds januari ook serieuzere ritten (lees +100km) ingepland in het weekend en op 1x na ieder weekend gewoon buiten kunnen rijden en nooit kletsnat geweest. Vorig jaar voor april amper buiten gereden en vooral focus op korte inspanningen en zwift races. Moest ik nu FTP test doen ga ik niet beter presteren schat ik maar ik kan gewoon blijven doorgaan. Na 4u zit er nu ook nog een serieuze versnelling in. Helaas Corona gehad en 2 weken verloren maar nu terug bezig.
Ik ben nu ook een 2tal maanden bezig wat core stability oefeningen te doen. Ook daar merkbaar verschil op de fiets. Enkel nog die schouder/nek klachten door 20 jaar in een foute positie te slapen. Iemand oefeningen om dat eventueel te verbeteren?

Sinds januari ook serieuzere ritten (lees +100km) ingepland in het weekend en op 1x na ieder weekend gewoon buiten kunnen rijden en nooit kletsnat geweest. Vorig jaar voor april amper buiten gereden en vooral focus op korte inspanningen en zwift races. Moest ik nu FTP test doen ga ik niet beter presteren schat ik maar ik kan gewoon blijven doorgaan. Na 4u zit er nu ook nog een serieuze versnelling in. Helaas Corona gehad en 2 weken verloren maar nu terug bezig.
Ik ben nu ook een 2tal maanden bezig wat core stability oefeningen te doen. Ook daar merkbaar verschil op de fiets. Enkel nog die schouder/nek klachten door 20 jaar in een foute positie te slapen. Iemand oefeningen om dat eventueel te verbeteren?
Al eens bij een osteopaat geweest?

Buiten fietsen blijft toch het summum. Binnen twee weken hopelijk de Slag rond Gavere mtb in droge omstandigheden (bij nat weer is de omgeving beter te vermijden).

Met dat ding bedoel je de indoortrainer? Ik doe die ritten gewoon buiten hoor, ik ben nog maar twee keer verzeild geraakt op de rollen om die trainingen af te werken. De andere weekends mooi mogen genieten van een frisse wind en vogels die het bos herontdekken.
Idd, rollen + zwift. In de winter rijd ik sowieso veel minder buiten, maar te weinig naar mijn zin. Ik heb wat problemen om warm te blijven tijdens ritten in dit seizoen. Enfin, nu het niet meer vriest heb ik geen problemen meer, maar toch, zon en daglicht zouden leuk zijn!
In de weekends heb ik meestal niet zo heel veel tijd om overdag te gaan rijden, dus ik ben gebonden aan de (duistere) avonden.

Enfin, binnenkort af en toe eens een dag verlof pakken om serieuze ritten te gaan rijden!

Buiten fietsen blijft toch het summum. Binnen twee weken hopelijk de Slag rond Gavere mtb in droge omstandigheden (bij nat weer is de omgeving beter te vermijden).
Vorig jaar gereden, maar dat viel toch wat tegen qua % onverhard.
Wel stevig wat hoogtemeters.

Qua fun is dat misschien wel zo.
Maar het is heel moeilijk om dezelfde kwaliteit te behalen buiten als binnen. Een gewone duurtraining dat lukt.
Maar je moet maar eens proberen om blokjes van 10-15min tempo te rijden. De bedoeling is de gehele duur spanning op de benen te houden. Maar buiten is het zeer lastig om dat te doen door het verkeer of door de verkeerssituatie.

Het voordeel aan rollen zijn dat het een perfecte manier is om ook als je buiten niet kan fietsen toch nog te kunnen rijden.
Maar daarvoor moet je ook wel discipline hebben. Opstaan zondagochtend en het weer is toch kut, in plek van te skippen moet je dan de rollen op kruipen.
Het heeft ook 0,0 zin om toch te vertrekken en daarna heel de week ziek te zijn.

Maar het is heel moeilijk om dezelfde kwaliteit te behalen buiten als binnen. Een gewone duurtraining dat lukt.
Maar je moet maar eens proberen om blokjes van 10-15min tempo te rijden. De bedoeling is de gehele duur spanning op de benen te houden. Maar buiten is het zeer lastig om dat te doen door het verkeer of door de verkeerssituatie.

Het voordeel aan rollen zijn dat het een perfecte manier is om ook als je buiten niet kan fietsen toch nog te kunnen rijden.
Maar daarvoor moet je ook wel discipline hebben. Opstaan zondagochtend en het weer is toch kut, in plek van te skippen moet je dan de rollen op kruipen.
Het heeft ook 0,0 zin om toch te vertrekken en daarna heel de week ziek te zijn.
Absoluut eens, op de rollen is gewoon mega-efficiënt. Maar voor het ‘koppeke’ is er weinig dat boven een lange toer in de natuur gaat.

Is er hier soms iemand die nog zo een canyon sticker (het woord canyon in witte letters) liggen heeft die je bij je fiets krijgt en die me er een plezier mee wil doen?

Hier is zo'n route die ik geregeld doe als ik blokjes wil doen, is 20km fietssnelweg met 6 kruisingen + een stuk van 2km waarbij je wat ronde punten moet passeren, en daarna nog eens een goede 15km langs het kanaal. Aangezien er zo weinig kruisingen zijn en ik weet waar die zijn, kan ik daar heel goed mijn blokjes afwerken.

Bij schitterend zomerweer wordt het natuurlijk wel eens wat moeilijker als het wat drukker wordt. Maar op dit moment hebben we daar natuurlijk geen last van.

Het hangt er toch allemaal wat van af wat je doelen zijn, als je die al hebt.

Ik rijd zelf op mijn fiets om plezier te hebben. Als ik in vorm ben, heb ik meer plezier. De 'kwaliteit' van mijn training is daar volledig ondergeschikt aan. De rollen zijn voor mij een efficiënte manier om de vorm te behouden en te verhogen als het buiten te slecht weer is. En als ik dan op de rollen zit, liefst die gestructureerde trainingen.

Als het je bedoeling is om mee te doen aan races of als je voor jezelf het onderste uit de kan wil halen, kan ik begrijpen dat die laatste % belangrijk zijn en dat je daar dan ook heel specifiek voor gaat trainen.

Het zou misschien een interessant topic zijn: waar train je voor of wat is je doel?

Ik rijd zelf op mijn fiets om plezier te hebben. Als ik in vorm ben, heb ik meer plezier. De 'kwaliteit' van mijn training is daar volledig ondergeschikt aan. De rollen zijn voor mij een efficiënte manier om de vorm te behouden en te verhogen als het buiten te slecht weer is. En als ik dan op de rollen zit, liefst die gestructureerde trainingen.

Als het je bedoeling is om mee te doen aan races of als je voor jezelf het onderste uit de kan wil halen, kan ik begrijpen dat die laatste % belangrijk zijn en dat je daar dan ook heel specifiek voor gaat trainen.

Het zou misschien een interessant topic zijn: waar train je voor of wat is je doel?

Klopt volledig.
Alles hangt samen met uw doelen, uw plezier en uw motivatie.

Maar plezier hangt voor velen ook samen met hoe goed je presteert op de fiets. Hoe beter je bent hoe leuker het ook wordt.
Het geeft uiteindelijk elkaar de hand.

Fiets je graag gewoon om dingen te zien dan heb je baat aan beter kunnen fietsen. Je kan langer fietsen waardoor je verder kan en meer kan zien, uw gemiddelde snelheid ligt hoger waardoor je op dezelfde tijd meer afstand kan afleggen.
Fiets je om samen met uw vrienden te fietsen. Hoe beter je bent hoe minder problemen je zal hebben en dan moet je niet na 15km uw maten laten rijden maar kan je gewoon mee.
Fiets je om cyclo's te doen of gran fondo's. Hoe beter je bent hoe sneller je binnen bent, hoe hoger je in de ranking komt en hoe "beter" uw prestatie zal gepercipieerd worden.

Uiteindelijk is het zo dat als je beslist om veel uren op de fiets te zitten je beter dit een beetje gestructureerd aanpakt. Niet alleen om beter te worden, maar ook om niet te enthousiast te zijn en overtraind te raken.

Je hebt die grote van 30cm (maar da's te kopen dacht ik, heb ze die wel al bij de SLX en CFR models weten meegeven), en de kleine is een centimeter of 8/10 lang.

Is er hier soms iemand die nog zo een canyon sticker (het woord canyon in witte letters) liggen heeft die je bij je fiets krijgt en die me er een plezier mee wil doen?
Graag, maar ik heb die waarschijnlijk weggesmeten. Ik begreep het nut niet van dat stickertje. Moest je dat nog op de fiets plakken? Of is dat om op de brooddoos te plakken? Ik kijk nog eens op mijn werkbank, mocht het toch daar liggen dan krijg je het stickertje.

Mocht het zijn dat m'n fiets nog kraakt dan zal ik hem weer retourneren en dan krijg je dat stickertje.

Graag, maar ik heb die waarschijnlijk weggesmeten. Ik begreep het nut niet van dat stickertje. Moest je dat nog op de fiets plakken? Of is dat om op de brooddoos te plakken? Ik kijk nog eens op mijn werkbank, mocht het toch daar liggen dan krijg je het stickertje.

Mocht het zijn dat m'n fiets nog kraakt dan zal ik hem weer retourneren en dan krijg je dat stickertje.

Heeft ook geen nut 😁. Is voor op mijn helm. Ik heb het mijne, maar heb er nog 1 nodig voor de andere kant van mijn helm.
Ik had er al een hoop liggen maar heb ze zelf eens weg gegeven. 🙈

Ook sterk karaktergebonden wel denk ik.
Het geweldigste aan fietsen vind ik nog altijd op verplaatsing nen tocht gaan rijden in het weekend. Waar ik een absolute bloedhekel aan heb zijn die lokale ritjes van 50-60km na het werk over wéér dezelfde baantjes.

Ik heb een keer echt gericht 12 weken getrained voor de Marmotte en dat ging mij eigenlijk het beste af. Ik stapte op de fiets, reed mijn opwarming naar het jaagpad of naar de piste in Beveren en reed daar mijn blokjes. Neem die structuur weg en de kans is relatief groot dat ik zelfs de fiets niet op geraak. Toen kon ik mentaal vinkjes zetten. Blok 1 check, blok 2 check, training op mijn schema check... maar dat is ook omdat een soort grind mindset wel werkt voor mij, wrs omdat het mijn OCD-like neigingen kalmeert :unsure:

Ik kan mij voorstellen dat bij mensen die chaos over structuur verkiezen zoiets dan weer totaal niet werkt.

Structuur, planning, een doel. Dat werkt gewoon he.
Ik heb buiten vaak de goesting niet om harde intervals te doen, terwijl ik op de rollen wel plichtsbewust die 10 blokjes aan wattage x afwerk.
Buiten is om te genieten van het fietsen, binnen om te trainen. Die combo werkt goed voor mij en ga ik het ook bij houden, daarom ook geen powermeter meer op mijn fiets.

Terug
Bovenaan