De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Update over de krakende fiets:

2 weken niet kunnen rijden omwille van een blessure. Gisteren dacht ik rustig een tochtje te rijden. Eerste bergje dat ik oprijd weer dat gekraak bij elke trap. Het komt ergens uit de achterbrug en is echt luid en storend. Bij thuiskomst nog eens die inbus van 8 aan de achteras een trekje bij gegeven nadien kort rond de blok, het leek toen weg, het zou me echter verbazen of dit de oplossing zou zijn. De fiets heeft nu amper 50 km gereden. Retour nr 2 ?

het zou me echter verbazen of dit de oplossing zou zijn. De fiets heeft nu amper 50 km gereden.
Materialen "zetten" zich altijd na assemblage, en na een tijdje belasting, dus ja, het kan perfect. Da's ook de reden waarom een fiets na 300-500km vaak bij de fietsenmaker wordt binnengedaan "om alles eens ne keer aan te draaien".

En het zou niet kunnen dat je gewoon steeds een puncture hebt?
Want als je lek rijdt kan het soms 3-4 omwentelingen duren voor het gat dicht is en er kan wel wat melk uitspuiten.

Ik heb ook al vaak gehad dat een steentje door de buitenband is gegaan en dat de binnenband heel is gebleven. Tubeless was dat een potentiële non closure geweest.
Nee altijd dezelfde plek

Materialen "zetten" zich altijd na assemblage, en na een tijdje belasting, dus ja, het kan perfect. Da's ook de reden waarom een fiets na 300-500km vaak bij de fietsenmaker wordt binnengedaan "om alles eens ne keer aan te draaien".
Ja, als ik Google op Thru axle noise kom ik wel wat gevallen tegen. Bij het aanspannen hoorde ik plots hetzelfde gekraak dan tijdens het rijden. Wel geen momentsleutel gebruikt, maar 25 Nm met een gewone inbussleutel is toch al wat...

Spaakbreuk nummer de tel kwijt, denk dat ik nog geen 150km gedaan heb sinds de vorige.

Ga hem nu eens ergens anders binnen doen maar is wel de laatste poging 😑
Is wel een typische, helaas. Als je even hebt rondgereden met een spaak minder, gaan alle andere onder veel meer belasting komen te staan (logischerwijs). De integriteit van uw wiel is dan wat weg, en spaakbreuk zal vaak blijven gebeuren indien de initiële spaak gewoon vervangen werd. Een goede fietsenmaker zal het wiel dan volledig hervlechten.

Is wel een typische, helaas. Als je even hebt rondgereden met een spaak minder, gaan alle andere onder veel meer belasting komen te staan (logischerwijs). De integriteit van uw wiel is dan wat weg, en spaakbreuk zal vaak blijven gebeuren indien de initiële spaak gewoon vervangen werd. Een goede fietsenmaker zal het wiel dan volledig hervlechten.
Maar dat wiel was volledig hervlecht (volledig nieuwe velg namelijk).

FM waar ik hem nu binnengedaan heb ging alle nippels vervangen door brass nippels (iets zwaarder maar steviger en geen last van corrosie). En als dat niet helpt dan koop ik wel ander achterwiel (tenzij de cardioloog er anders over beslist) 🙃

Laatst bewerkt:
Bah deze ochtend kom ik niet geen ritje doen want mijn vriendin moest weg.

Buienradar gaf geen regen deze namiddag, heeft intussen al meerdere keren een regen/miezel vlaag gedaan🙄

Ja, als ik Google op Thru axle noise kom ik wel wat gevallen tegen. Bij het aanspannen hoorde ik plots hetzelfde gekraak dan tijdens het rijden. Wel geen momentsleutel gebruikt, maar 25 Nm met een gewone inbussleutel is toch al wat...
Ga naar een Canyon service center. Ad random zaken beginnen aanspannen is vragen om problemen. Ofwel torque je tot spec, ofwel blijf je er af.
Als je zelf niet in staat bent om het probleem te lokaliseren, ga je best bij een professional langs.

Om voor zo'n reden een fiets retour te sturen is wat zot, dan koop je best nooit nog een fiets online.

Hier in Oost-Brabant het helemaal droog gehouden deze namiddag, kortebroekenweer zelfs! Wel een pittig windje op de terugweg, en uiteraard de alomtegenwoordige “Tarte Boue de Hesbaye” die zich vakkundig op de fiets gekleefd heeft.

Ga naar een Canyon service center. Ad random zaken beginnen aanspannen is vragen om problemen. Ofwel torque je tot spec, ofwel blijf je er af.
Als je zelf niet in staat bent om het probleem te lokaliseren, ga je best bij een professional langs.

Om voor zo'n reden een fiets retour te sturen is wat zot, dan koop je best nooit nog een fiets online.
Ik heb een video gemaakt en naar Canyon gestuurd. Nooit nog een fiets online kopen is een optie, dinero's terug en gewoon een andere fiets kopen bij een dealer.

Online of niet online, als je 2,3K betaalt voor een fiets hoef je niet te aanvaarden dat die begint te kraken als een fiets uit 1995 na een halve rit van 30km.

Laatst bewerkt:

er zit toch een torque wrench bij de fiets? :unsure:

Bij canyon krijg je een dikke handleiding waarin zelfs staat wat je na elke rit, na x kilometer, elke maand en elke jaar moet checken.
Ook is van alles het koppel geweten.

Ze doen dat ook niet voor niks :p

Als je niet die basis handelingen wilt doen moet je geen canyon kopen natuurlijk.
Daarbij koop je een specialized bij de dealer kan je gewoon net hetzelfde voor hebben. Dingen zetten zich nu eenmaal met het rijden.

Ik heb het hier ook gepost over mijn seatpost. Even lossen, seatpost eruit en terug erin, torquen en het was weg.

Ik heb een video gemaakt en naar Canyon gestuurd. Nooit nog een fiets online kopen is een optie, dinero's terug en gewoon een andere fiets kopen bij een dealer.

Online of niet online, als je 2,3K betaalt voor een fiets hoef je niet te aanvaarden dat die begint te kraken als een fiets uit 1995 na een halve rit van 30km.
De kostprijs heeft daar niets mee te maken. Een fiets van 200 euro mag ook niet kraken kort na aankoop.

Zoals hierboven gezegd zit die handleiding er niet voor niets bij. Je koopt een fiets online met de achterliggende gedachte dat je er zelf veel (en liefst op de correctie manier) aan zal werken. Als je dat niet wil, doe je hem binnen bij een Canyon Service Center. De kans dat er iemand op basis van een video zal kunnen zeggen wat er aan de hand is, is klein.

er zit toch een torque wrench bij de fiets? :unsure:
En die gaat lekker tot 25Nm , euh not. :sarcastic:
Bij canyon krijg je een dikke handleiding waarin zelfs staat wat je na elke rit, na x kilometer, elke maand en elke jaar moet checken.
Ook is van alles het koppel geweten.

Ze doen dat ook niet voor niks :p
Dat weet ik ook wel. Ik heb die as niet verkracht he, ik draag super veel zorg voor mijn materiaal. Ik heb hem handvast een klein trekje bij gegeven met een korte inbus van 8, nadat ik hem eerst even gelost had.
Als je niet die basis handelingen wilt doen moet je geen canyon kopen natuurlijk.
Daarbij koop je een specialized bij de dealer kan je gewoon net hetzelfde voor hebben. Dingen zetten zich nu eenmaal met het rijden.
Dat weet ik, het kan ook nog altijd de trapas zijn, frames zijn nu eenmaal een klankkast. Ik wil wel de basishandelingen doen, maar de vraag is of dit op te lossen is met basishandelingen? Het klinkt als een trapas, maar komt uit de achterbrug, maar zoals ik zei: klankkast.
Dit was niet ad random. Het geluid is er altijd bij kracht zetten, niet bij soepel trappen op een licht verzet.

* Andere tests die ik al deed: trapas vrij laten draaien zonder ketting: 0 geluid.

* naast fiets staan, pedaal naar voor, remmen in en dan licht kracht zetten op pedaal : je hoor het gekraak van achter komen, alsof de spanning van de ketting wordt overgedragen op het frame en zo het gekraak veroorzaakt.
Retour zodat zij er naar kunnen kijken bedoel ik, desnoods geven ze die eerste fiets terug met bijgewerkte lakschade, het interesseert me niet, maar dit is not done dit gekraak, andere bikers kijken om. De fiets heeft amper gereden. Het kettingblad is zelf nog zwart. De vorige die ik retourneerde blonk al...

Ik ben wel heel benieuwd hoe erg het is.
Kan je dat filmpje hier ook zetten?

Ik ben in de markt voor een fietsendrager voor de trekhaak voor 2 fietsen.
Thule Easyfold XT lijkt de beste en meest handige te zijn. Komt er toevallig binnenkort een update of refresh uit? Ik weet niet hoe de line-up van Thule werkt.

Ik denk dat al ik in de markt was voor een nieuwe fietsendrager, ik eerst eens tweedehands zou gaan kijken. Echt slijten doen die dingen niet echt en de slijtageonderdelen zijn te vervangen.

Ook geen idee hoe de line up er uit ziet. Ik heb een Thule Velocompact 924 blijkbaar.
Doet wat het moet doen. Erg compact is het echter niet. Daarvoor moet je volgens mij een pak duurder gaan.
Hij ligt gewoon standaard in mijn koffer die ik voor de rest amper nodig heb.

edit: In 2015 heb ik er 362 euro voor betaald. Precies al makkelijk 100€ bij gekomen

edit: waar die easyfold zo veel beter in is, is mij een raadsel (tenzij geschikt voor elektrische fietsen)
Op mijn velocompact krijg je zonder veel problemen twee fully xc mountainbikes.

Terug
Bovenaan