De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hangt af van hoe warm het is. Bij warm weer natuurlijk 2 bidons. Iedereen zijn lijf is anders en het hangt er sterk af wat en hoeveel ge voordien hebt gegeten. Ik zie niet in waarom ge na een stevig ontbijt zou moeten eten tijdens een ritje van 80km.
Omdat ge gemakkelijk 600kcal/uur verbrand tijdens het fietsen, bij intesievere ritten zelfs nog een pak meer (bij Zwift races zit ik vaak tegen de 1000 aan). Als je 3u gaat rijden verbrand je dus gewoon snel 1800kcal, dat is niet zo gek veel minder dan je base metabolic rate voor een volledige dag.
Iedereen kan 3u rijden zonder te eten hoor, maar ik wil wel eens zien wat de mensen nadien allemaal naar binnen duwen en als het niet de dag zelf is dan wel de dag nadien. Je lichaam gaat die 1800kcal érgens halen en als jij het geen eten geeft dan breekt het u spieren daarvoor wel af.

Ge moet ook geen fancy sportvoeding/-drank gebruiken. Gewoon wat high carb/low fat voedsel (of gewoon wat je lekker vindt en niet té vettig is) is meer dan ok, zeker voor rustige duurtrainingen.

Laatst bewerkt:
Ik stel deze vraag hier en niet in de gravelbike thread omdat het een redelijk algemene vraag is.
Welke band zouden jullie nemen/aanraden voor een bikepacking trip met de gravelbike met achterrek en +-12kg bagage. (Wij gaan volledig 'offgrid' voor 5 dagen met tent en kookgerief) 95% verharde weg of zo halfverharde fietsstroken genre oude treinroutes en sporadisch eens een gravelstrook eerder per ongeluk. Jaarlijks doe ik zo'n trip met enkele vrienden tot nu toe voor 28mm continental 4 season gegaan maar deze kunnen echt niet overweg met zwaarder gewicht. Die zijkanten gaan keer op keer kapot tot ze ontploffen als je te laat bent. Vorig jaar dan maar eens gegaan voor goedkope decathlon banden van 30mm dacht ik. Die gaan niet kapot maar lopen voor geen meter. Dus ik zoek degelijke banden die lekker lopen met gewicht tot 36mm met weinig offroad profiel. G-one allround heb ik al en die vind ik al teveel profiel hebben en te weinig loop op het asfalt.

Ik zou vooral denken dat je best kijkt naar een brede tubeless band zonder al te veel profiel (en wel wat lekbestendigheid).
Lijkt me dat tubeless gaan qua rolweerstand en comfort het meeste zal opleveren?

Edit : Ken weinig van de concrete banden af, maar iets in dit genre zou me aanspreken denk ik : https://www.futurumshop.nl/wtb-exposure-tcs-tlr-race-gravel-vouwband-zwart.phtml
Het enige wat ik me afvraag hoe het zit qua "puncture resistance" in vergelijking met een meer "touring" band.

Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid, ik dacht dat ik nog poeder in de kelder had staan. En dat was ook de enige reden dat ik enkel met water vertrokken ben. Onderweg had ik het gevoel heel de tijd met een overvolle maag te zitten waardoor ik amper iets gegeten heb. Ik wil het zeker niet gaan aanmoedigen 😄

Normaal rijd ik altijd met sportdrank. En ook na een rustige duurtraining probeer ik te zien dat ik iets fatsoenlijk eet.

@polar bear ik rijd zelf met de Pirelli Cinturato Gravel H en ik moet zeggen dat die onwaarschijnlijk goed bollen. Ik heb die dan nog in 45mm, bestaan ook in 35 en 40.

gister na 120km last van knie gekregen, bij iedere buiging een steekje, en moest doorgaan tot ik thuis was met nu de pijnlijke gevolgen van stijve knie, geen idee hoe het komt zadel staat al 4j op zelfde hoogte en schoenplaatjes zet ik altijd het zelfde. Binnen op de rollen niks last van gehad deze winter
Eerste keer in lange tijd dat je lang fietst?
Voorheen Max 2u en nu 4u?
Had je een lange broek aan? Beenstukken?
Want die laatste kunnen druk uitoefenen op u knie die ervoor kan zorgen dat je na 4u gewoon immense last hebt.
Ik stel deze vraag hier en niet in de gravelbike thread omdat het een redelijk algemene vraag is.
Welke band zouden jullie nemen/aanraden voor een bikepacking trip met de gravelbike met achterrek en +-12kg bagage. (Wij gaan volledig 'offgrid' voor 5 dagen met tent en kookgerief) 95% verharde weg of zo halfverharde fietsstroken genre oude treinroutes en sporadisch eens een gravelstrook eerder per ongeluk. Jaarlijks doe ik zo'n trip met enkele vrienden tot nu toe voor 28mm continental 4 season gegaan maar deze kunnen echt niet overweg met zwaarder gewicht. Die zijkanten gaan keer op keer kapot tot ze ontploffen als je te laat bent. Vorig jaar dan maar eens gegaan voor goedkope decathlon banden van 30mm dacht ik. Die gaan niet kapot maar lopen voor geen meter. Dus ik zoek degelijke banden die lekker lopen met gewicht tot 36mm met weinig offroad profiel. G-one allround heb ik al en die vind ik al teveel profiel hebben en te weinig loop op het asfalt.

Ik rij zelf op Vittoria terreno dry’s. Glad loopvlak maar toch profiel. En ook vrij stevig.
Ik rij daar al heel de winter mee op de weg, houdt mij amper tegen.
Specialized pathfinders zijn ook wel een schot in de roos als je de vele commentaren mag geloven.

Een gravel band zal altijd wel beter zijn voor te bikepacken net omdat deze steviger zijn.

Waarom geeft een route in de Garmin route bouwer altijd minder hoogtemeters aan? (Zelf als je nadien met je Garmin die route doet heb je er meer).

Geregeld 50% meer in de praktijk inderdaad.
Blijf het ook wel vreemd vinden als er in een redelijke groep eenzelfde ritje gereden wordt er ook vaak een serieus verschil kan opzitten qua geregistreerde HM's. En dat over zowel garmin als wahoo heen.

Blijf het ook wel vreemd vinden als er in een redelijke groep eenzelfde ritje gereden wordt er ook vaak een serieus verschil kan opzitten qua geregistreerde HM's. En dat over zowel garmin als wahoo heen.
Als ik ga lopen loop ik ook altijd trager dan de rest volgens de horloges, hoewel we dus gewoon naast elkaar lopen heel de tijd...

Ik heb met het werk een aeroad cf sl 8 van canyon geleased.
En ondertussen 5 ritjes gedaan nog geen 300km gereden,

En vandaag zag ik bij het kuisen dat er toch al veel tandwielen beschadigd waren.

Is dit normaal? Heb ik iets verkeerd gedaan? Bij aankoop is de ketting ontvet gereinigd, en dan terug ingevet met squirt chain lube.

Ik heb eigenlijk gewoon da handleiding gevolgd.

Ik heb met het werk een aeroad cf sl 8 van canyon geleased.
En ondertussen 5 ritjes gedaan nog geen 300km gereden,

En vandaag zag ik bij het kuisen dat er toch al veel tandwielen beschadigd waren.

Is dit normaal? Heb ik iets verkeerd gedaan? Bij aankoop is de ketting ontvet gereinigd, en dan terug ingevet met squirt chain lube.

Ik heb eigenlijk gewoon da handleiding gevolgd.
Behalve als ik iets over het hoofd zie : Niets om je zorgen te maken.
Dat noemt, als ik me niet vergis, hyperglide. Bepaalde tandjes zien er anders uit om het schakelen vlotter te doen verrlopen.

Ivm een leasing, wat is de wachttijd? Kan vanaf mei / juni ook een fiets leasen. Misschien toch ook eens doen, als mij maar 50€ per maand kost.
Zal wel gewoon hetzelfde zijn als particulier? Of houden ze daar rekening mee?

Ivm een leasing, wat is de wachttijd? Kan vanaf mei / juni ook een fiets leasen. Misschien toch ook eens doen, als mij maar 50€ per maand kost.
Zal wel gewoon hetzelfde zijn als particulier? Of houden ze daar rekening mee?
Bij ons is het via o2o fietsleasing, wij hadden enkel de mogelijkheid in maart te bestellen, dus ik had mijn fiets reeds reserveert bij canyon, eens “de shop” open ging was dit binnen de 3 weken geregeld.

Heel simpel uit te leggen, barometrische hoogtemeter. En vooral de invloed van temperatuur op deze meting.
Als jij uw fiets uit de schuur haalt van 18 graden en daar de computer aanzet dan zal hij zijn barometrische meting pingen en dit proberen te verifiëren met de GPS, je hebt geen GPS want je staat binnen dus pakt hij de hoogte van uw barometer.

Jij zet uw fiets buiten in -2 en hopla de druk gaat fors veranderen, je krijgt een afwijking, uw waarden kloppen niet meer en jij bent droevig.
Truc is dus uw computer eerst laten klimatiseren, in open lucht aanzetten zodat je GPS hebt en genieten van uw accurate data.
Als ik ga lopen loop ik ook altijd trager dan de rest volgens de horloges, hoewel we dus gewoon naast elkaar lopen heel de tijd...
Dan klopt uw afstand toch ook niet? :P
Want zelfde afstand en even lang gelopen is zelfde snelheid natuurlijk.
Tussen gps metingen zal er altijd een afwijking zitten natuurlijk, plus dat geen enkele gps (ik gebruik nu gps al algemene term, maar iedereen weet dat er nog andere satellieten bestaan) 100% accuraat is.

En het is ook zo dat moderne Garmin horloges een vrij forse smoothing toepassen, wat je als tempo ziet is een 5s gemiddelde naar boven afgerond.

Eerste keer in lange tijd dat je lang fietst?
Voorheen Max 2u en nu 4u?
Had je een lange broek aan? Beenstukken?
Want die laatste kunnen druk uitoefenen op u knie die ervoor kan zorgen dat je na 4u gewoon immense last hebt.

Ik rij zelf op Vittoria terreno dry’s. Glad loopvlak maar toch profiel. En ook vrij stevig.
Ik rij daar al heel de winter mee op de weg, houdt mij amper tegen.
Specialized pathfinders zijn ook wel een schot in de roos als je de vele commentaren mag geloven.

Een gravel band zal altijd wel beter zijn voor te bikepacken net omdat deze steviger zijn.
Ja lange broek en 4uur in zelfde positie , ronde langs kanaal dus eentonig , zal wel overbelast zijn ofzo , tgaat al beter nu dus

Terug
Bovenaan