De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik stel deze vraag hier en niet in de gravelbike thread omdat het een redelijk algemene vraag is.
Welke band zouden jullie nemen/aanraden voor een bikepacking trip met de gravelbike met achterrek en +-12kg bagage. (Wij gaan volledig 'offgrid' voor 5 dagen met tent en kookgerief) 95% verharde weg of zo halfverharde fietsstroken genre oude treinroutes en sporadisch eens een gravelstrook eerder per ongeluk. Jaarlijks doe ik zo'n trip met enkele vrienden tot nu toe voor 28mm continental 4 season gegaan maar deze kunnen echt niet overweg met zwaarder gewicht. Die zijkanten gaan keer op keer kapot tot ze ontploffen als je te laat bent. Vorig jaar dan maar eens gegaan voor goedkope decathlon banden van 30mm dacht ik. Die gaan niet kapot maar lopen voor geen meter. Dus ik zoek degelijke banden die lekker lopen met gewicht tot 36mm met weinig offroad profiel. G-one allround heb ik al en die vind ik al teveel profiel hebben en te weinig loop op het asfalt.
Hutchinson Override? Ik heb daar al veel km's mee gereden en ook op asfalt doen die het erg goed (logisch gezien het profiel). Ook off-road staan ze hun mannetje. Wel wat slijt gevoelig, met name achteraan (bij mij toch).

Mijn broer werkt graag aan fietsen en zou hem een standaard willen kopen om een fiets op te zetten of op te hangen zodat het makkelijker is om aan de fiets te werken dan op de grond. Een fietslift was ideaal geweest alleen werkt hij in een hoge hangar. Daarom is het niet of toch heel moeilijk om iets aan het plafond te hangen dat 5m hoog is. Zijn er andere goede opties?

Mijn broer werkt graag aan fietsen en zou hem een standaard willen kopen om een fiets op te zetten of op te hangen zodat het makkelijker is om aan de fiets te werken dan op de grond. Een fietslift was ideaal geweest alleen werkt hij in een hoge hangar. Daarom is het niet of toch heel moeilijk om iets aan het plafond te hangen dat 5m hoog is. Zijn er andere goede opties?

Als je goedkoop gesteld wil zijn: https://www.lidl.be/p/nl-BE/crivit-montagestandaard-voor-fiets/p100360836

Een carbon frame klem je niet vast, dat doe je aan de zadelpen.
Ik doe dat al jaren wel, maar gewoon relatief zacht en met een doek tussen. Voor te klemmen aan de zadelpen vind ik die van de Lidl niet goed genoeg, daarvoor is de standaard an sich iets te licht en zit er wat te veel speling op als je begint te kuisen.

Ik bemerk plots een verminderde remkracht met mijn SRAM AXS remschijven.

Ik heb alles al eens grondig gereinigd met disc brake cleaner en nieuwe disc brake pads gemonteerd, zonder resultaat.

Nog iemand hier ervaring mee?

Maar iedereen gaat wel op zijn bovenbuis zitten als hij stilstaat :unsure:
Enkel de posers doen dat ;)

Nee, serieus, ik zie mensen inderdaad zo zitten, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat te doen.

Ik heb alles al eens grondig gereinigd met disc brake cleaner en nieuwe disc brake pads gemonteerd, zonder resultaat.

Hoe oud is de fiets? Sram werkt met DOT 5.1 remvloeistof die af en toe moet vervangen worden, Shimano werkt met mineral oil die heel lang mee kan gaan.

Toevallig meer gepiep dan voorheen? Remhendels die verder moeten worden ingeduwd? Schijfdikte?

Wel iets meer gepiep dan voorheen ja, maar niet de indruk dat remhendels echt verder moeten ingedrukt worden (bij SRAM moet je deze standaard nogal ver induwen vind ik). Schijfdikte is in orde.

Het systeem is 2 jaar oud, maar niet heel veel gebruikt geweest. Zou dit aan de remvloeistof kunnen liggen die vervangen dient te worden? Dit leek mij inderdaad de laatste optie, maar dacht niet dat dit zo snel 'problemen' kon geven.

Terug
Bovenaan