De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraagje over binnenbanden.

Ik ben in blije verwachting van een Aeroad en die hebben achteraan een 28mm buitenband. Ik vermoed dat ik dan ook een 28mm binnenband nodig heb maar ik vind niet onmiddellijk iets dat past (in combinatie met het DT Swiss ARC 1400 62mm achterwiel)

Normaal rij ik met deze maar die zijn dus 25mm.
Dan heb ik deze gezien maar die ventiellengte is max 60mm en ik zou 80mm nodig hebben ...

Of gaan die eerst genoemde van 25mm ook gewoon perfect lukken ik de 28mm buitenband?

Thx!

Ik ben in blije verwachting van een Aeroad en die hebben achteraan een 28mm buitenband. Ik vermoed dat ik dan ook een 28mm binnenband nodig heb maar ik vind niet onmiddellijk iets dat past (in combinatie met het DT Swiss ARC 1400 62mm achterwiel)

Dan heb ik deze gezien maar die ventiellengte is max 60mm en ik zou 80mm nodig hebben ...

Of gaan die eerst genoemde van 25mm ook gewoon perfect lukken ik de 28mm buitenband?

Thx!
GCN heeft daar eens een stukje over gedaan denk ik, als ik me goed herinner was het niet aan te raden omdat uw inner tube wel wat stretcht.
In de praktijk denk ik dat het echter zal meevallen, mits uw velg niet te breed is. Een 25mm op een brede velg wijkt weinig af tov. een 28mm op een smalle velg.

GCN heeft daar eens een stukje over gedaan denk ik, als ik me goed herinner was het niet aan te raden omdat uw inner tube wel wat stretcht.
In de praktijk denk ik dat het echter zal meevallen, mits uw velg niet te breed is. Een 25mm op een brede velg wijkt weinig af tov. een 28mm op een smalle velg.

Ik gebruik eigenlijk gewoon dezelfde. Volgens mij maakt dat eigenlijk niet veel uit aangezien je er toch ook minder druk in steekt?

Ik heb er allesinds geen miserie mee en volgens mij zijn die vanuit de fabriek eigenlijk ook geleverd met dezelfde binnenband vooraan met die 25mm buitenband als achteraan met daarrond dan de 28mm buitenband.

De aangenaamste route van het Waasland naar Gent blijft uiteindelijk de Schelde. De Moervaart volgen en via St-Amandsberg/Destelbergen rijden is ook nog redelijk aangenaam. Beiden wel omweg. Inzake doorheen Gent geraken heb ik echter nog geen enkele treffelijke route gevonden.

Thx!
Binnenbanden zetten eigenlijk altijd uit, dus die 3mm verschil is uiteindelijk een eerder theoretisch probleem dat in de praktijk weinig of geen repercussies heeft. Waar de limiet juist ligt weet ik niet, maar in een noodgeval heb ik eens een 45mm in een 55mm gestoken, geen problemen mee gehad.

Das toch een beetje overdreven. Het grootste deel tussen Sint-Niklaas en Lokeren ligt er zeer goed bij. En ook tussen Lokeren en Lochristi ligt het er ggrotendeels goed tot schitterend bij.

Juist vanaf Lochristi naar de Dampoort is een klote stuk maar er zijn weinig goeie alternatieven. Net zoals er weinig goeie alternatieven zijn om vanuit het Waasland Gent voorbij te geraken zondrr door Gent te rijden als je geen 20km wil omrijden.

Ik stelde overigens ook niet voor van de F4 te nemen, ik vroeg alleen wat de aanrijroute was naar Gent toe.
Er zijn stukken bij rond Belsele en Sinaai waar je met moeite met 2 naast elkaar kan rijden, of elkaar kan kruisen :P

De verbinding doorheen Lokeren is ook maar zozo. Sowieso ook al een klote dorp om door te rijden.
En om het uit te breiden tot die fietssnelwegen, eigenlijk is dat ook een mop eh. Heel veel stukken liggen er gewoon nog niet, of cruciale bruggen of oversteken zijn ze nog niet.

Deze is ook een fijntje.
“De F43 volgt de oude spoorwegbedding tussen Aalst en Dendermonde. Tussen Dendermonde en Sint-Niklaas moet het tracé nog bepaald worden maar kan je voorlopig wel al fietsen langs gewestweg N41.” :unsure:

Thx!
Ik heb deze besteld als nood reserve band voor mijn tubeless wielen. Zijn 23 tot 28 en niet 20 tot 25 zoals bv continental dat is.

...

Juist vanaf Lochristi naar de Dampoort is een klote stuk maar er zijn weinig goeie alternatieven. Net zoals er weinig goeie alternatieven zijn om vanuit het Waasland Gent voorbij te geraken zondrr door Gent te rijden als je geen 20km wil omrijden.

Ik stelde overigens ook niet voor van de F4 te nemen, ik vroeg alleen wat de aanrijroute was naar Gent toe.
Dat is een behoorlijke pet-pieve van mij, hoe erbarmelijk dat stuk Dampoort-Lochristi (tevens het grootste kut-dorp ooit) is. En vanaf het stuk dat je dan langs de spoorweg rijdt, moet je alle 5 lappen stoppen om voorrang te verlenen aan de auto's die het fietspad/spoorweg kruisen (van een autosnelweg accepteren we dat toch ook niet?).
Ik woon ook vlakbij dat stuk, en rij wel regelmatig richting Sint-Niklaas/Antwerpen voor als we vrienden/familie bezoek doen. Ik spendeer dus wel wat tijd op de F4....

Zoals @de Waaslandwolf zegt, Moervaart is nog wel tof rijden. Je kan dan via Hijfte rijden en in Langerbrugge het (gratis) veer nemen naar de overkant van de haven. Je kan ook noordelijker blijven richting Terneuzen, daar kan je de zuidelijke oever van de Westerschelde volgen tot in Breskens en daar overschakelen naar de Vlaamse kust. Je hoeft natuurlijk niet tot aan de Westerschelde te rijden, je kan ook de brug in Zelzate nemen en van daar richting west rijden.
Enfin, er zijn veel opties, maar door centrum Gent rijden vind ik zelf niet zo aangenaam. Tenzij je natuurlijk een heel lange rit plant, en Gent is het halverwege-punt om te lunchen....

Thanks allen!

Ik dacht het dus zo te doen. Binnenkomen via de schelde, oversteken om even te bollen via leuk fietspadje (volkens Komoot aanbeveling), opnieuw oversteken om dan via Citadellaan (minder leuk) te eindigen op de copeure/Brugse vaart.

Uit interesse en omdat je er eigenlijk niet zoveel over vindt: taperen.
Hoe doen jullie het juist voor een groot doel die je uzelf gesteld hebt genre cyclo, granfondo, koers, meerdaagse,...?

Volgende week zaterdag rij ik volledige Luik Bastenaken Luik cyclo. Vorige week zaterdag mijn langste duurtraining gedaan (6u30) met redelijk wat hellingen. Dinsdag op de gravelbike wat hellingen goed doorgetrokken en donderdag nog een uur vo2max intervallen gedaan. Vanaf morgen beginnen afbouwen en 2a3u op het gemak en dinsdag of woensdag 1u op het gemak. De conditie is er en nu voel ik meer nood aan rust (ook door het werk).

Hoe doen jullie het juist voor een groot doel die je uzelf gesteld hebt genre cyclo, granfondo, koers, meerdaagse,...?

Volgende week zaterdag rij ik volledige Luik Bastenaken Luik cyclo. Vorige week zaterdag mijn langste duurtraining gedaan (6u30) met redelijk wat hellingen. Dinsdag op de gravelbike wat hellingen goed doorgetrokken en donderdag nog een uur vo2max intervallen gedaan. Vanaf morgen beginnen afbouwen en 2a3u op het gemak en dinsdag of woensdag 1u op het gemak. De conditie is er en nu voel ik meer nood aan rust (ook door het werk).
Nooit.
Maar je moet zien dat je genoeg prikkels blijft geven en vooral de laatste 2 dagen: pasta eten!

Dat is een behoorlijke pet-pieve van mij, hoe erbarmelijk dat stuk Dampoort-Lochristi (tevens het grootste kut-dorp ooit) is. En vanaf het stuk dat je dan langs de spoorweg rijdt, moet je alle 5 lappen stoppen om voorrang te verlenen aan de auto's die het fietspad/spoorweg kruisen (van een autosnelweg accepteren we dat toch ook niet?).
Ik woon ook vlakbij dat stuk, en rij wel regelmatig richting Sint-Niklaas/Antwerpen voor als we vrienden/familie bezoek doen. Ik spendeer dus wel wat tijd op de F4....

Zoals @de Waaslandwolf zegt, Moervaart is nog wel tof rijden. Je kan dan via Hijfte rijden en in Langerbrugge het (gratis) veer nemen naar de overkant van de haven. Je kan ook noordelijker blijven richting Terneuzen, daar kan je de zuidelijke oever van de Westerschelde volgen tot in Breskens en daar overschakelen naar de Vlaamse kust. Je hoeft natuurlijk niet tot aan de Westerschelde te rijden, je kan ook de brug in Zelzate nemen en van daar richting west rijden.
Enfin, er zijn veel opties, maar door centrum Gent rijden vind ik zelf niet zo aangenaam. Tenzij je natuurlijk een heel lange rit plant, en Gent is het halverwege-punt om te lunchen....
Zelzate is nu ook niet echt een mooie route, en die kutbrug daar heeft mij al te veel geklopt als ik moet gaan werken.

Afhankelijk van wat je al deed gewoon duur iets terugschroeven en intensiteit naar beneden, maar toch intensiteit erin steken een dag of 3-4 ervoor.

Beetje overdreven zeker?
Het was wel opmerkelijk maar vooraan meerijden op asfaltwegen gebeurt al niet zo vaak en om dan zo lek te rijden dat uw tubeless er af vliegt...

Beetje overdreven zeker?

Het was wel opmerkelijk maar vooraan meerijden op asfaltwegen gebeurt al niet zo vaak en om dan zo lek te rijden dat uw tubeless er af vliegt...
Ik denk dat hookles velgen ook niet helpen, bij drukverlies is er niks dat uw band erop houd. Tubeless met een hooked velg is toch even veilig als een clincher.

Zipp en Enve zijn hookless.
Remember de val van Abreha in de Tirreno. Rijdt in een put, lek, band van de velg en de grond op.
Het lijkt me toch niet slecht dat er meer onderzoek gedaan wordt naar dit soort ongevallen. En wie weet naar de toekomst toe liners verplichten in een tubeless setup.

Deze is ook een fijntje.
“De F43 volgt de oude spoorwegbedding tussen Aalst en Dendermonde. Tussen Dendermonde en Sint-Niklaas moet het tracé nog bepaald worden maar kan je voorlopig wel al fietsen langs gewestweg N41.” :unsure:
Op zich hoeft dat geen probleem te vormen, dat is namelijk best een mooi fietspad en ligt heel het traject tot aan de E17 afgescheiden van de rijbaan. "Rustig" fietsen is het niet met die auto's maar dat is op zich ook niet het doel van een fiets-o-strade. De bedoeling is zo snel/vlot mogelijk van stad naar stad rijden en net daar gaan ze daar vollédig de mist in. Bij het passeren van Hamme sta je op een paar kilometer tijd 3 keer voor de lichten, en niet heel even maar vaak minuten. Er is zelfs 1 van die 3 kruispunten waar je eerst een zijbaan moet kruisen en dan de N41 moet kruisen omdat het fietspad daar van kant verspringt met wat pech sta je daar 5 minuten uit uwe neus te eten.

Ik heb daar toen dat stuk net open was ne mail voor gestuurd naar (ik denk) wegen en verkeer met het feit dat het toch niet de bedoeling kan zijn dat je daar als fietser zoveel tijd verliest en dat het concept van een fiets-o-strade toch wel teniet doet.
Reactie: "voor de verkeersveiligheid is het belangrijk dat we zoveel mogelijk conflictvrije situaties creëren." Of iets in die trend. Lees: als de auto's op de N41 groen hebben mogen de fietsers op het naastliggend fietspad niet mee over rijden want als er nen auto afslaat heb je een conflict situatie. Wat gebeurd er in de plaats? Den helft van de fietsers rijdt gewoon knal door het rood want niemand heeft zin om elke paar 100m te stoppen, op een knopje te duwen en dan véél te lang te moeten wachten. Misschien is de situatie daar intussen veranderd maar ik vermoed van niet.
Thanks allen!

Ik dacht het dus zo te doen. Binnenkomen via de schelde, oversteken om even te bollen via leuk fietspadje (volkens Komoot aanbeveling), opnieuw oversteken om dan via Citadellaan (minder leuk) te eindigen op de copeure/Brugse vaart.
Ik doe meestal dit:

Op die manier moet je niet langs die drukke baan langs het Citadelpark passeren. Het is ook niet 100% perfect maar als je door Gent rijdt is er helaas geen 100% perfecte oplossing. Deze komt eigenlijk wel het dichtste in de buurt imo.

Ben je dan niet een beetje te ver op voorhand aan het afbouwen? Mijn trainingsschema voor de Marmotte destijds stuurde mij 7 dagen voor de Marmotte nog naar Vlaamse Ardennen voor een training van 4u met intervals op de hellingen (wel bewust geen kasseien genomen die dag :unsure:)... dat was wel al minder dan 6-7u de 4 weekends voordien maar wel ver van 2-3u rustig.

In de laatste week zelf dan wel enkel 2x 45min héél rustig gereden en de dag voordien een uurtje rustig met halfweg 1x15min blok aan klimtempo (treshold).

Terug
Bovenaan