Debuut IM - do's en don'ts?

Zijn er hier mensen die triatlon specifieke trainingsapps gebruiken, zo ja, welke en ben je er tevreden van?

Ik kom van het fietsen en gebruik daarvoor Trainerroad. Zij hebben ook wel trainingsplannen voor triatlon maar het lopen en zwemmen is niet adaptief en er wordt ook geen rekening gehouden met hoe je die trainingen effectief hebt uitgevoerd wat ervoor zorgt dat ik ze eigenlijk niet echt volg.

Ik gebruik ook trainerroad voor triatlon.
Zwem en loopttraining gebruik ik dan als leidraad. Vind het persoonlijk niet erg dat die niet adaptief zijn.

Wat ik vooral handig vind t.o.v. 'gewone' schema's die je van internet haalt, is dat je een volledige trainingskalender kan opbouwen met de custom builder, rekening houdend met tussendoelen etc.

Ik heb hiermee al verschillende wedstrijden gedaan, van kwart tot volledige afstand.

Nu ik zit nog vastgeklikt op 99$ per jaar en maak er wel vrij veel gebruik van dus vind het te verantwoorden in mijn geval :)

Iemand hier ervaring met het bemachtigen van een ticket als de IM al uitverkocht is? Had graag die van Knokke gedaan, maar blijkbaar is die nu al volledig uitverkocht 😩

Nu het triatlonseizoen uit de winterslaap ontwaakt: wie doet waar nog een wedstrijd?

Mijn trainingen gaat heel goed, maar zelf zit ik al enkele maanden met een ei in mijn broek omdat ik me na enkele jaren op de halve afstand toch eens ga wagen aan een volledige. IM Zweden. :)

Sinds december intensief (voor mijn doen, 7-8u per week) aan het trainen met als doel IM70.3 Rapperswill-Jona (Zwitserland) op 01/06.

De laatste 3 weken wel last van mijn knie waardoor ik het rustiger aan heb moeten doen, huisarts vreesde voor scheur in meniscus, coach kon dat moeilijk geloven en heeft me doorverwezen naar Roel Parys, daar ben ik net geweest, het is 'maar' vocht in de knie rond het kraakbeen, medicatie en kiné en onmiddellijk de training hervatten. Best mogelijke nieuws voor een halve triatlon binnen een kleine 8 weken.

Daarnaast doe ik nog BK ploegentriatlon (sprint) in Viersel op 03/05 en Brouwersdam 90 op 17/05.

De doelen liggen vroeg in het jaar, ik word de eerste keer vader eind augustus :)

Nu het triatlonseizoen uit de winterslaap ontwaakt: wie doet waar nog een wedstrijd?

Mijn trainingen gaat heel goed, maar zelf zit ik al enkele maanden met een ei in mijn broek omdat ik me na enkele jaren op de halve afstand toch eens ga wagen aan een volledige. IM Zweden. :)

Ik heb ook IM Kalmar gedaan in 2019. Leuke wedstrijd en sfeer!
Kan hem zeker aanraden :)

Ik doe IM 70.3 Kraighau 24 mei en duathlon Kortrijk 15 juni (de triatlon was volzet).

In november ben ik gekwalificeerd om mee te doen aan het WK IM 70.3 in Marbella :woohoo:
Nog eens bekijken welke wedstrijden ik eventueel nog doe in aanloop van.

De doelen liggen vroeg in het jaar, ik word de eerste keer vader eind augustus :)
Profiteert er nog maar van! :biglaugh:
Mijn vriendin was zwanger als ik mijn eerste (en tot nu toe laatste) Ironman gedaan heb :smile:

Vandaag IM70.3 Rapperswil-Jona gedaan.

Zwemmen en fietsen gingen gevoelsmatig zeer goed, lopen ook tot kilometer 17 waar ik het lastig begon te krijgen en er toch aanzienlijk verval was, de hitte zal niet geholpen hebben.

Binnengekomen op 5u45min, na mijn tegenvallende halve triatlon vorig jaar in Zomergem in 6u11min kan ik niet anders dan tevreden zijn, zeker omdat er hier ook nog eens 1000hm in het parcours zaten.

Ik heb ook IM Kalmar gedaan in 2019. Leuke wedstrijd en sfeer!
Kan hem zeker aanraden :)

Ik doe IM 70.3 Kraighau 24 mei en duathlon Kortrijk 15 juni (de triatlon was volzet).

In november ben ik gekwalificeerd om mee te doen aan het WK IM 70.3 in Marbella :woohoo:
Nog eens bekijken welke wedstrijden ik eventueel nog doe in aanloop van.

Profiteert er nog maar van! :biglaugh:
Mijn vriendin was zwanger als ik mijn eerste (en tot nu toe laatste) Ironman gedaan heb :smile:

Hoe ging die?

Hoe ging die?

Goed :)

18/265 in mijn AG.

Heb vrij comfortabel gezwommen, denk dat ik hier op zich iets sneller had gekunnen. Had 33'xx

Fietsen was grotendeels in de regen, gelukkig was het niet koud. Buiten 1x bijna in de kant te zitten geen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Paar kleine stukken mocht je ook niet inhalen omwille van de regen. Vond ik op zich wel goed.
1x wel iemand voorbij gegaan op zo een stuk omdat die toch echt wel traag aan het dalen was.
2:33 over gedaan. Was een glooiend parcour met een 1000 HM.

Lopen was ook wel wat op en af, ik denk een 150hm. Veel bevoorradingen! Op de meeste plaatsen stonden ook wel volk, dus was wel leuk.
Parcours was net wat te kort (ik denk een 20,4km). Daardoor voor het eerst onder de 1:20 gelopen.

Eindtijd van 4u33. Had gehoopt onder de 4u30 te gaan, maar zeker tevreden!

Hier ingeschreven voor de IM 70.3 van Duisburg (7/9). Doe als voorbereiding de sprinttriatlon van Aarschot en kwart van Lommel. Momenteel 8 weken 6/7 aan het trainen. Geen zwemervaring en echt lopen (buiten wat zaalvoetbal) was al 10j geleden. Begin van het jaar beginnen fietsen op zwift en zo de goesting te pakken gekregen. Zwemmen begint wat te lukken maar die eerste meters waren wel een reality check. Initieel doel was sub 6u maar hoop stiekem om toch korter tegen de 5u te zitten dan de 6.

Laatst bewerkt:
Hier ingeschreven voor de IM 70.3 van Duisburg (7/11). Doe als voorbereiding de sprinttriatlon van Aarschot en kwart van Lommel. Momenteel 8 weken 6/7 aan het trainen. Geen zwemervaring en echt lopen (buiten wat zaalvoetbal) was al 10j geleden. Begin van het jaar beginnen fietsen op zwift en zo de goesting te pakken gekregen. Zwemmen begint wat te lukken maar die eerste meters waren wel een reality check. Initieel doel was sub 6u maar hoop stiekem om toch korter tegen de 5u te zitten dan de 6.
Deze heb ik even moeten controleren, is dus 7/09 ;) Ik dacht al, een triatlon in Duitsland begin november, sounds chilly :D

Succes alleszins!

Hier ingeschreven voor de IM 70.3 van Duisburg (7/9). Doe als voorbereiding de sprinttriatlon van Aarschot en kwart van Lommel. Momenteel 8 weken 6/7 aan het trainen. Geen zwemervaring en echt lopen (buiten wat zaalvoetbal) was al 10j geleden. Begin van het jaar beginnen fietsen op zwift en zo de goesting te pakken gekregen. Zwemmen begint wat te lukken maar die eerste meters waren wel een reality check. Initieel doel was sub 6u maar hoop stiekem om toch korter tegen de 5u te zitten dan de 6.
Ik denk dat je voor je eerste halve met weinig ervaring en met een relatief korte voorbereiding de lat al wel heel hoog legt. 😅

Ik denk dat je voor je eerste halve met weinig ervaring en met een relatief korte voorbereiding de lat al wel heel hoog legt. 😅
Zondag dus de eerste keer aan de start. Zwemmen is echt nog een ramp. Ook meteen de eerste keer in open water en zonder wetsuit. Quasi al mijn zwemsessies waren met PB om toch wat aan de techniek te kunnen werken. Aan de zwemstart met toch wel wat stress maar het gevoel was wel oké tot ik achter mij keek en er maar een kleine 10 zwemmers achter mij waren. :rofl: Zorgde er wel voor dat ik een 100 atleten heb kunnen voorbij steken bij het fietsen en lopen waar het gevoel echt wel goed was. Uiteindelijk gefinisht in de helft van het pak, rond de 1u30.

Met een wetsuit zwem je sowieso minuten sneller, als het toegelaten is heeft iedereen em aan.
100% akkoord

PS: waarom niet eens een 1/8 en nadien een 1/4 triatlon? Er zijn er zoveel, en zoveel mooie! Ik snap de mensen toch niet hoor. Het is om te beginnen veel moeilijker om een snelle tijd neer te plaatsen op een kwart dan gewoon een halve uit te doen.

Voeding is enorm belangrijk als je een halve doet. Misschien zelfs belangrijker dan jouw 10 maanden training. Je moet de disciplines apart makkelijk kunnen doen. Dan ben je klaar.

Laatst bewerkt:
100% akkoord

PS: waarom niet eens een 1/8 en nadien een 1/4 triatlon? Er zijn er zoveel, en zoveel mooie! Ik snap de mensen toch niet hoor. Het is om te beginnen veel moeilijker om een snelle tijd neer te plaatsen op een kwart dan gewoon een halve uit te doen.

Voeding is enorm belangrijk als je een halve doet. Misschien zelfs belangrijker dan jouw 10 maanden training. Je moet de disciplines apart makkelijk kunnen doen. Dan ben je klaar.
Elke afstand heeft zijn charme. Ik begrijp het neerkijken op de kortere afstanden ook niet, maar om nu het omgekeerde te gaan beweren vind ik toch wat raar.

Ik heb het momenteel echt moeilijk met de vermoeidheid. Het consistent trainen is op zich niet het lastigste, hoewel dat veel planning vereist, maar doorheen de werkdag is het echt heel moeilijk om nog zo productief te zijn.

Elke afstand heeft zijn charme. Ik begrijp het neerkijken op de kortere afstanden ook niet, maar om nu het omgekeerde te gaan beweren vind ik toch wat raar.

Ik heb het momenteel echt moeilijk met de vermoeidheid. Het consistent trainen is op zich niet het lastigste, hoewel dat veel planning vereist, maar doorheen de werkdag is het echt heel moeilijk om nog zo productief te zijn.

Hoeveel uur train je ongeveer per week?
Hopelijk vergeet je niet voldoende te slapen? Ik heb wel het geluk dat ik meestal wel een beetje kan uitrusten op mijn job.

Aan hoeveel uur zit je gemiddeld per week?

Hoeveel uur train je ongeveer per week?
Hopelijk vergeet je niet voldoende te slapen? Ik heb wel het geluk dat ik meestal wel een beetje kan uitrusten op mijn job.

Aan hoeveel uur zit je gemiddeld per week?
De laatste maanden 14-16u per week. Het probleem is dat ik niet 9-5 werk, dus de hele dag zit stampvol. Ik slaap nog steeds hetzelfde (~7u), meer is helaas geen optie. Ik snap niet hoe al die CEOs etc dat allemaal doen. Ik zie mijn mentale capaciteiten echt snel achteruitgaan doorheen de dag en dat kan ik mij op mijn job niet echt veroorloven.

Terug
Bovenaan