De "poor white man"-kaart. Neen dank u.
Je noemt die scholarships voor minderheden alsof dat een vorm van discriminatie is tegen blanke mannen. Maar weet je wat het idee achter die beurzen is? Ze zijn bedoeld om historische ongelijkheden een beetje recht te trekken. Minderheden hebben decennialang niet dezelfde toegang gehad tot onderwijs en carrièremogelijkheden als blanke mannen. Die scholarships zijn dus geen "voorkeur" of "voordeel" voor anderen, maar een poging om een eeuwenlange achterstand in te halen.
Ja natuurlijk zijn die beurzen bedoelt om ongelijkheden recht te trekken. Dat is vrij obvious.
Maar doordat er beurzen zijn specifiek voor bepaalde minderheden maakt het wel dat de niet-minderheden uit de boot vallen.
De ongelijkheden waar je op wijst zijn macro fenomenen die men probeert op te lossen op micro niveau.
Zwarten zijn ondergerepresenteerd op de universiteit -> men geeft geld aan zwarten om te studeren.
Terwijl er even goed een massa blanke mensen zijn die van een universiteitsdiploma dromen maar het niet kunnen betalen.
Denk je echt dat het die blanken iets kan schelen dat hun bevolkingsgroep beter vertegenwoordigt is op de universiteit, als ze zelf geen toegang hebben?
Er zijn trouwens nog steeds tonnen beurzen beschikbaar op basis van academische prestaties of financiële nood, die iedereen kan aanvragen, inclusief blanke mannen. Het idee dat zij "buiten de boot vallen" is gewoon niet waar. Je moet misschien iets harder zoeken dan "scholarships for white guys" op Google...
Ik heb u letterlijk het voorbeeld van mijn vrouw gegeven. Moest ze geen vrouw zijn had ze geen beurs, nu wel.
Of ja, ze had nog kunnen liegen en zeggen dat ze bisexueel is, dan had ze nog 1 extra kans gemaakt. Is dat echt waar je naartoe wil?
Wat betreft je opmerking i.v.m. de implementatie: 100% akkoord, maar dat betekent niet dat het idee achter DEI fout is.
Daar gaat het net helemaal om: de implementatie.
Niemand, buiten een kleine minderheid aan echte racisten, wil dat de ongelijkheid tussen bv blanken en zwarten blijft bestaan.
Maar hoe los je dat op zonder daarbij te discrimineren?
Het wordt ook misschien eens tijd om te stoppen met het idee dat DEI een soort complot is tegen blanke mannen.
Ik zeg niet dat het een complot is tegen blanke mannen. Ik zeg dat de uitwerking ervan negatief is voor blanke mannen, want zij komen niet (of minder) in aanmerking voor bepaalde voordelen zoals scholarships. En ja dit geeft voer voor de kat voor de wacko complotdenkers die ook mogen stemmen.
Probeer in plaats daarvan te kijken naar hoe het bedoeld is om iedereen gelijke kansen te geven, inclusief de arme blanke mannen.
diversity-and-inclusion/diversity-wins-how-inclusion-matters
Why Diverse Teams Are Smarter - Harvard Business Review
Mooie onderzoeken. Ik ben ook totaal niet verrast dat meer diverse teams gemiddeld gezien betere resultaten geven.
Wat heeft dat te doen met het feit dat keuzes op basis van ras, gender, geaardheid per definitie discriminatie is?
Moet men discriminatie aanvaarden als het betere financiele resultaten oplevert? Of enkel als het discriminatie is in 1 welbepaalde richting ...?
Het toekennen van beurzen aan historisch gemarginaliseerde groepen om ongelijkheden te verkleinen, is echt iets compleet anders dan "discriminatie" in de zin van iemand uitsluiten vanwege ras of gender. Het doel is rechtvaardigheid: zorgen dat iedereen op een gelijk speelveld begint.
Het resultaat is anders dan het doel.
Sure, dat kan soms voelen alsof het nadelig is voor groepen die in het verleden al meer privileges hadden, maar dat is niet hetzelfde als echte uitsluiting.
Het IS nadelig voor bepaalde groepen. En dat die groepen gemiddeld gezien meer privileges hadden maakt niet uit voor het individu.
Het gaat hier ook niet om hoe een "arme blanke man" zich voelt. Het grotere doel is belangrijker imo. Beurzen voor minderheden bestaan omdat we erkennen dat sommige groepen systematisch zijn benadeeld. Dat een blanke man in een specifieke situatie denkt dat hij tekortkomt, betekent niet dat het hele systeem opeens oneerlijk is. Het laat alleen zien dat we nog steeds bezig zijn met werken aan een samenleving waarin echt iedereen gelijke kansen heeft, ongeacht wie ze zijn.
Jij mag het grotere doel belangrijker vinden. Besef wel dat heel dit woke en DEI gedoe de laatste jaren tenminste voor een deel voor de overwinning van Trump heeft gezorgt.
Specifiek ivm ras bij scholarschips:
Je hebt een bepaald ras dat ondervertegenwoordigt is de de universiteiten. Je wil dat recht trekken. Akkoord.
Waarop grijpt men naar de meest simplistische manier - scholarschips?
Ik ga er vanuit dat zwarten onververtegenwoordigt zijn onder andere omdat ze gemiddeld gezien armer zijn. Zet dan meer in op scholarships voor armen. Maak ze beter (meer geld) en breder beschikbaar.
Ik ga er vanuit dat zwarten gemiddeld gezien slechter scoren op school aangezien de kwaliteit van hun scholen slechter is. Zet dan meer in in beter onderwijs, probeer de slecht scorende scholen beter te ondersteunen.
Ik ga er vanuit dat zwarten meer in contact komen met drugs en criminaliteit omdat ze gemiddeld gezien armer zijn. Zet dan meer middelen in tegen drugs (en legaliseer weed federaal ipv dat lappendeken van staten waar het wel/niet legaal is), zet meer in op politie en sociale werkers.
Zet in op bestrijding van elke vorm van
echt racisme. Er kan bijvoorbeeld een bias zijn in hoe leraren scores uitdelen aan leerlingen, wel werk bv aan systemen om dit meer anoniem te maken zodat racisme geen rol kan spelen. Werk aan betere opleidingen voor de leraren om bias te herkennen en te negeren.
Maar neen, men deelt toekomstige studenten op in blanken en niet blanken en geeft geld enkel aan de ene groep.
Dat is letterlijk onderstaande afbeelding met de kleuren geinverteerd. Hoe is dat in godsnaam geen racisme?