Derving bij totaalverlies

Mugge

Member
Hallo,

Begin vorige maand werd ik aangereden (voorrang van rechts en in mijn recht) door een andere wagen met totaalverlies als gevolg. Mijn wagen was nog geen 2 jaar oud en nog full-omnium verzekerd. Intussen werd ik al uitbetaald door de verzekering maar ik zou ook recht hebben op een gebruiksderving.

De verzekering geeft 9 dagen derving, maar na wat opzoekingswerk zou ik bij totaal verlies recht hebben op 15 dagen. Ik heb dit voorgelegd aan mijn makelaar en hebben dit doorgespeeld naar de verzekeringsmaatschappij. Ze blijven bij hun standpunt van 9 dagen.

Mijn makelaar heeft dan ook navraag gedaan bij mijn rechtsbijstand en volgens hen heb ik recht op derving van de dag van het ongeval (07/10) tot de dag van de vaststelling totaal verlies (22/10). Daarna nog 15 dagen om een andere wagen te vinden, wat in totaal neerkomt op 30 dagen. Dit heeft ze toen ook voorgelegd aan de verzekering maar ze blijven bij die 9 dagen.

Moet ik mij neerleggen bij die 9 dagen of wat zijn mijn opties? Ze zou kunnen een dossier opstarten bij de rechtsbijstand om de 9 dagen derving te betwisten, maar of dit succesvol zal zijn?

Alvast bedankt!

Als je rechtsbijstand hebt, gewoon doorduwen. Vooral als je er contractueel recht op hebt. Geen medelijden mee hebben.
Maar... laat ze eerst eens hun standpunt verduidelijken. waarom blijven ze bij 9 dagen? Wat zijn hun argumenten? Als ze niets zeggen/geen grondige reden geven, zeker doorduwen. Fuck 'em. Het is aan uw rechtsbijstand dan om alles uit te klaren. Meestal mikken ze op een minnelijke overeenkomst.

Oh, en dan opstappen bij die verzekering.

Laatst bewerkt:
Welke maatschappij? Inderdaad gewoon de rechtsbijstand zijn werk laten doen. Je hebt alle tijd aangezien je voor je materiële schade reeds uitbetaald bent en het kost je niets => sit back and relax.

Bedankt voor de toelichting. Ik heb doorgegeven aan mijn makelaar dat ze via de rechtsbijstand maar een dossier moeten opstarten.
Verzekering was bij PNP. Ik heb inderdaad gelukkig de tijd 😅

Anders nog geen problemen gehad met die verzekeringsmaatschappij, nu enkel wat misserie met de derving. Ik houd je op de hoogte hoe het uitdraait :laugh:

Het is wel degelijk 9 dagen hoor, rechtsbijstand heeft het volledig mis.

Bij totaal verlies is het bij BNP standaard 9 dagen derving à 20 EUR per dag. (tenzij lichte vracht dan is het 40 EUR).

Enkel als je een ander voertuig hebt gehuurd via de garage dan komen ze tussen voor een bepaald percentage van die factuur vanaf datum ongeval tot vaststelling totaal verlies.

@coldvinc Je moet niet altijd zo aanvallend doen naar verzekeringsmaatschappijen hoor, als zij zeggen 9 dagen dan zal wel 9 dagen zijn. Die zuigen dat niet uit hun duim en proberen al zeker niet "op te lichten". Dergelijke termijnen zijn contractueel vastgelegd en kunnen er dan niet van afwijken.

Bij totaal verlies is het bij BNP standaard 9 dagen derving à 20 EUR per dag. (tenzij lichte vracht dan is het 40 EUR).

Enkel als je een ander voertuig hebt gehuurd via de garage dan komen ze tussen voor een bepaald percentage van die factuur vanaf datum ongeval tot vaststelling totaal verlies.

@coldvinc Je moet niet altijd zo aanvallend doen naar verzekeringsmaatschappijen hoor, als zij zeggen 9 dagen dan zal wel 9 dagen zijn. Die zuigen dat niet uit hun duim en proberen al zeker niet "op te lichten". Dergelijke termijnen zijn contractueel vastgelegd en kunnen er dan niet van afwijken.
Vandaar eerst nog even gevraagd wat hun redenering is. Als in, als het effectief zo contractueel is vastgelegd is het dat, tenzij er een wet is die het anders bepaald.

En ja ik ben aanvallend, in het algemeen m.b.t. banken en verzekeringen, want anders gebeurd er ook niet altijd veel.
Ik heb bv. tot Ombudsfin moeten pushen alvorens ze eindelijk met een duidelijke uitleg kwamen waarom ze de rente van mijn financial renting verhoogd hadden ook al had ik al een eerste betaling gedaan. Het was precies moeilijk om te duiden dat de eerste verhoogde huur niet geldt als start en dat ze dus tot de eerst gewone huur hebben om de rente te wijzigen. Neen, dit stond niet duidelijk verwoord hun algemene voorwaarden.

Holy thread ressurection!

Zit nu in een soortgelijke situatie als OP en na wat opzoekingswerk kom ik tot de conclusie dat die 9 dagen waarover jij hebt hoegenaamd geen standaard is die een WAM-verzekeraar zich éénzijdig kan opleggen als maximale termijn.

Zoals OP zegt is de termijn tussen ongeval en vaststelling totaalverlies, hetzij technisch of economisch, de minimale dervingstermijn.

Terug
Bovenaan