Het grote probleem is ook fiscaliteit éh. Waar wil je fiscaal inwoner zijn en belastingen betalen? Of misschien helemaal niet en illegaal bezig zijn?
Hoe gaan je klanten je betalen? Multinationals zouden daar flexibeler in kunnen zijn want die hebben ook in meerdere landen vestigingen en bankrekeningen. Waar ga je uw eigen bankrekening openen? In België laten en met je Belgische kredietkaart verder leven in een ander land, of af en toe overschrijven van België naar 't land waar je dan bent? Kostelijk en niet altijd even praktisch!
Niet ieder bedrijf zal ook zomaar een loon of factuurbetaling willen doen naar een ver land zoals Indonesië of UAE.
In theorie moet je in bepaalde landen dan om de zoveel tijd het land uit reizen, enkele dagen of maanden in een buurland vertoeven, om dan weer te verhuizen en terug een nieuw visum te krijgen van # maand...
Persoonlijk niet echt m'n ding want ik ben een gewoontedier, en jammer genoeg ben ik geen programmeur of marketeer die zomaar alles op afstand kan uitvoeren, of ik moet me gaan omscholen...
In vele landen mag je echt wel bv. maar max 3 of 6 maanden verblijven zonder dat ze je gaan belasten op je inkomsten en dus aanzien als fiscale inwoner.
Als je meer dan 6 maanden verblijft heb je dan hoog risico om dubbel belast te worden, 1 x in België en 1 x het ander land.
Daar gaat je koopkracht dan...
Daarnaast gaan meer en meer EU landen je sowieso gaan belasten ongeacht waar je woont in de wereld zolang je een passpoort hebt van dat land... Frankrijk is daar momenteel over aan het stemmen, de andere EU landen gaan SOWIESO volgen.
In Thailand is er bv. sprake van om buitenlanders hun buitenlands vermogen te gaan belasten. Dus als je in bv. Thailand woont & werkt, en in België vastgoed of inkomsten hebt, dan gaan ze die ook belasten. Ook buitenlandse pensioenen zijn ze sinds kort al gaan belasten...
In België heb je een vangnet met familie en sociale zekerheid waarbij je medische kosten e.d. minimaal zijn, maar de belastingen zijn torenhoog.
In andere niet EU landen heb je vaak helemaal geen vangnet en mag je dan ook een deftige dure verzekering nemen in geval van hospitalisatie...
Ja we zitten hier best wel goed, is het leuk met die torenhoge belastingen? Absoluut niet... Maar wat gaan we er aan doen?
Het is ofwel protesteren tegen de regering, ofwel (voor goed) te vertrekken en je rug te keren.
Een gulden middenweg is haast onbestaande. Vandaar vertrek ik ook.
Edit:
Destijds enkele goeie content creators gevonden:
Nomad Capitalist helps successful entrepreneurs legally reduce taxes, grow their wealth, and build a freedom lifestyle free from any one government.
nomadcapitalist.com
Nomad Capitalist can help you legally reduce your taxes overseas, become dual citizens, and protect your assets internationally. We help our clients as both the architect and general contractor of holistic offshore strategies that ensure they stay compliant while saving money, building wealth...
www.youtube.com
International Tax Consulting for Digital Nomads, Location-Independent Entrepreneurs, Online Business Owners, and Expats. Learn how to legally reduce your taxes!
www.wandererswealth.com