Digital nomad vs online oplichting

KingNine

Active member
Ik krijg enorm veel reclame op instagram, allemaal profielen die jonge ondernemers zijn, en tot 10.000€/ maand verdienen door online advertenties, marketing, posts, emails.... ze willen het je allemaal leren zodat ook jij remote kunt werken, je uren zelf kan inplannen en een mooi droomleventje kunt hebben met veel meer vrijheid.

Klinkt als een droom, maar de grote vraag is; zouden er werkelijk mensen zijn, buiten die paar geluksvogels die effectief een winstgevend bedrijf hebben door toedoen van zo'n instagram mentor?

Ik vind het allemaal fascinerend maar mijn gezond verstand zegt: stay away...

Laatst bewerkt:
Uiteraard is het gemakkelijk om 10000 per maand te vangen met no effort. En er is zoveel vraag naar dergelijke nonsens profielen dat er anderen je moeten uitleggen hoe je in de happy circle terecht kunt komen. :rofl: :hakkuh:

Ik krijg enorm veel reclame op instagram, allemaal profielen die jonge ondernemers zijn, en tot 10.000€/ maand verdienen door online advertenties, marketing, posts, emails.... ze willen het je allemaal leren zodat ook jij remote kunt werken, je uren zelf kan inplannen en een mooi droomleventje kunt hebben met veel meer vrijheid.

Klinkt als een droom, maar zouden er werkelijk mensen zijn, buiten die paar geluksvogels die effectief een winstgevend bedrijf hebben door toedoen van zo'n instagram mentor.

De meesten verdienen maar weinig geld met wat ze doen, maar verdienen het grote geld met veel te dure cursussen te verkopen over het onderwerp waar ze maar weinig mee verdienen.

Als ze genoeg verdienden zouden ze de moeite niet doen om cursussen te verkopen.

Dat is juist het verdienmodel.

Mensen lokken door een dure cursus te verkopen over een get rich quick scheme zoals dropshipping, SEO, cryptotrading, forex trading, poker, matched betting, technische analyse

Eentje die ik ken viavia heeft gewoon zijn bedrijf verkocht voor genoeg geld om van te overleven en nu verkoopt die online cursussen als bijverdienste omdat hij een "succesvolle startup-ondernemer" is. 1 startup opgericht en verkocht maakt niet dat het zomaar herproduceerbaar is door jan en alleman.

De meesten verdienen maar weinig geld met wat ze doen, maar verdienen het grote geld met veel te dure cursussen te verkopen over het onderwerp waar ze maar weinig mee verdienen.

Als ze genoeg verdienden zouden ze de moeite niet doen om cursussen te verkopen.
Exact dit, waarom zou je jou online business kennis willen delen met anderen (uiteraard tegen betaling) zodat je nog meer concurrentie krijgt. Mijn instagram verhalen staan er vol van 😆

En winstgevend is het zeker, als je ziet dat de zelfverklaarde Miss Bitcoin meer dan 2 miljoen binnenhaalde uit het STAP budget. Niet echt waar het STAP budget voor uitgevonden was :rofl:

Dat soort cursussen balanceert toch echt op het randje van de illegaliteit hè. De meesten lokken naïeve, vaak sociaal zwakkere mensen met leugens en valse beloften. Goed wetende dat die mensen geen cent zullen verdienen aan hun cursus. Vaak betalen zulke goeroe's ook mensen om positieve reviews te schrijven.

Men zou daar echt tegen moeten optreden, want het loopt uit de hand. Net zoals tegen al die overduidelijke crypto-ponzi's die als championnen uit de grond schieten.

Dat soort cursussen balanceert toch echt op het randje van de illegaliteit hè. De meesten lokken naïeve, vaak sociaal zwakkere mensen met leugens en valse beloften. Goed wetende dat die mensen geen cent zullen verdienen aan hun cursus. Vaak betalen zulke goeroe's ook mensen om positieve reviews te schrijven.

Men zou daar echt tegen moeten optreden, want het loopt uit de hand. Net zoals tegen al die overduidelijke crypto-ponzi's die als championnen uit de grond schieten.
Ik ken er juridisch niets van, maar mij lijkt dit toch volledig illegaal? Het zijn vaak pyramideschema's en de volledige reclame errond is misleidend. Vaak moet je betalen voor cursussen om vervolgens anderen te rekruteren. De verkopers werken dus vaak voor een bedrijf, vaak genesteld in een ander bedrijf, enzovoort. Zie bv. Innovator Club, deel van IM academy. Totaal scammy, maar er wordt niets aan gedaan. Ik dacht dat daar in 2021 werk van werd gemaakt door De Bleeker maar helaas. Ze schieten ook als paddestoelen uit de grond.

Jaren geleden toen dit nog 9lives was, was hier ook een poster heel fervent een MLM-bedrijf aan het verkopen als kersverse medewerker: Iriscall. Nu lijkt het alsof ze daadwerkelijk een service verkopen, maar vroeger was dat dus affiliate marketing MLM nonsense. Verpakt in een ander bedrijf, Force International/Fortunity Alliance Network. Ik zie dat die oprichter nog steeds bezig is, en ik heb nog steeds geen idee wat er exact verkocht wordt. De poster in kwestie is intussen bij dat bedrijf weg, maar ik herinner me nog goed dat hij zelf écht in geloofde. Vers op de arbeidsmarkt en compleet delusional.

Mijn vriendin scrollt op Tiktok, en daar is dat affiliate marketinghandeltje weelderig aan het tieren. Beloftes van grote winsten, weg met 9 to 5, financiële vrijheid. Maar eerst moet je mijn oppervlakkige cursus kopen. Afgestemd om indruk te maken op jonge, kwetsbare mensen.

Edit: nog zo een voorbeeld: Archer Academy, voormalig Forex Dictionary. Dure cursussen voor wat eigenlijk gokken is. Allemaal gladgestreken twintigers die (geen grap) bv. een fake vliegtuig afhuren voor hun promovideo's.

Laatst bewerkt:
Met wat logisch nadenken snap je inderdaad dat als je beweert 1 miljoen per jaar te kunnen maken, je deze kennis niet gaat verkopen voor 500 euro.

Dit zijn allemaal gewoon influencer marketeers die naieve mensen hun geld aftroggelen.

Klinkt als een droom, maar de grote vraag is; zouden er werkelijk mensen zijn, buiten die paar geluksvogels die effectief een winstgevend bedrijf hebben door toedoen van zo'n instagram mentor?

Meestal is het concept altijd exact hetzelfde: dropshipping en dan dure cursussen proberen aansmeren. En vooral doen alsof die veel geld verdienen.
De realiteit is in het gros van de gevallen wrs heel wat anders.

De tijd dat er met zulke zaken veel geld kan verdiend worden is toch al efkes passé.

Ik snap niet goed wat "digital nomad" met "oplichter influencer" te maken heeft.

Ik versta de term (en heb toch 1 vriend/kennis die dat effectief doet) als "work wherever", vaak gekoppeld aan een van of een verblijf aan een of ander idyllisch strand of bergketen. En meestal is dat iets in de trant van webdev of cloud whatever, op consultancy basis. De pure vrijheid combineren met een droge kantoorjob als het ware.

Ik snap niet goed wat "digital nomad" met "oplichter influencer" te maken heeft.
Lees de openingspost misschien?

De titel is wat slecht gekozen, maar de vraag was weldegelijk of er mensen iets succesvol uit de grond gestampt hebben na het volgen van een "digital nomad voor beginners cursus" van zo'n influencers.

Ik ken redelijk wat "digital nomads", ben er soms zelf ene.

Echter is er geen enkele bij die dit is geworden door zo een "cursus".

Bijna allen zijn personen die in hun thuisland gestart zijn, waar er een "vangnet" is als het allemaal niet loopt zoals gehoopt.
En wanneer het een beetje loopt en je kan er hier in België (of waar je ook vandaan komt) van leven, dan gaan kijken hoe ze hun levensstandaard kunnen verrhogen door bijvoorbeeld in een goedkoper land te gaan wonen en daar hun werk "remotely" verder kunnen zetten.

Dikwijls werken ze hier reeds als zelfstandige/freelancer, en mogen dan in samenspraak met hun opdrachtgevers volledig via internet werken.

Lees de openingspost misschien?

De titel is wat slecht gekozen, maar de vraag was weldegelijk of er mensen iets succesvol uit de grond gestampt hebben na het volgen van een "digital nomad voor beginners cursus" van zo'n influencers.
Ik heb ondertussen de titel reeds veranderd.
Digital nomads is gewoon de term, maar heeft niets te maken met oplichting. Gewoon remote werken zoals zovelen, maar dan vanop een vakantiebestemming of soortgelijk.

Ik doelde meer op de zovelen 9 to 5 quitters die op instagram allemaal hetzelfde profiel hebben en hun onbestaande business willen delen met mensen die ook hunkeren naar vrijheid. Ik kom dit zo ontzettend vaak tegen, en vind het wel een interessant gegeven hoe ze dit dan toch aanpakken. Moest dit waar zijn deed iedereen het toch gewoon?
Ik heb er nu 2 aangesproken die mij gratis gingen uitleggen hoe ik dit het beste aanpak, benieuwd!

Ik ken daarentegen ook digital nomads ver van de dubieuze instagram onzin influencers die jou een droomleven beloven. Deze werken reeds lang voor oa een IT bedrijf en kunnen X aantal maanden per jaar werken vanop hun laptop in oa Bali en Dubai. Die gaan heus hun tijd niet verknallen op instagram om anderen te overtuigen, hebben gewoon hun job en kunnen hun uren bepalen met afwisselend surfspots te bezoeken.

Moest dit waar zijn deed iedereen het toch gewoon?
Het merendeel van de mensen is gewoon honkvast hoor en best tevreden met zijn Vlaams leven: de uurtjes doen op kantoor, de oprit in gepolierde beton met de 2 salariswagens, de vierkante blok in een verkaveling met draadafsluiting, de laagdrempelige tv programma's op VTM en Play4 die jaar na jaar dalen in niveau, een fitnessabonnement , 's avonds en zaterdag de kinderen rondvoeren naar sport of Hobby's, op zondag wat geld spenderen aan dure horeca,in de zomer 10 dagen op reis naar Zuid-Frankrijk of een all-in naar een Belgenhotel, als er maar frieten zijn en bier.

Dat digitale nomaden succesverhaal is gewoon een marginaal verschijnsel, dat sterk uitvergroot wordt door bepaalde mensen, wiens inkomen vooral komt uit het maken van veelgedeelde content over hun luxueuze leven. Met een laptop op het strand in Bali een beetje tokkelen, komaan zeg, alsof je daar op je eentje veel werk kan realiseren, laat staan dat dit een liedje is dat lang blijft duren. Heel dat digitale gedoe zal weldra in ons gezicht ontploffen, wanneer heel de boel hier zal wegtrekken naar Oost-Europa.

Het grote probleem is ook fiscaliteit éh. Waar wil je fiscaal inwoner zijn en belastingen betalen? Of misschien helemaal niet en illegaal bezig zijn?
Hoe gaan je klanten je betalen? Multinationals zouden daar flexibeler in kunnen zijn want die hebben ook in meerdere landen vestigingen en bankrekeningen. Waar ga je uw eigen bankrekening openen? In België laten en met je Belgische kredietkaart verder leven in een ander land, of af en toe overschrijven van België naar 't land waar je dan bent? Kostelijk en niet altijd even praktisch!
Niet ieder bedrijf zal ook zomaar een loon of factuurbetaling willen doen naar een ver land zoals Indonesië of UAE.

In theorie moet je in bepaalde landen dan om de zoveel tijd het land uit reizen, enkele dagen of maanden in een buurland vertoeven, om dan weer te verhuizen en terug een nieuw visum te krijgen van # maand...
Persoonlijk niet echt m'n ding want ik ben een gewoontedier, en jammer genoeg ben ik geen programmeur of marketeer die zomaar alles op afstand kan uitvoeren, of ik moet me gaan omscholen...
In vele landen mag je echt wel bv. maar max 3 of 6 maanden verblijven zonder dat ze je gaan belasten op je inkomsten en dus aanzien als fiscale inwoner.
Als je meer dan 6 maanden verblijft heb je dan hoog risico om dubbel belast te worden, 1 x in België en 1 x het ander land.

Daar gaat je koopkracht dan...

Daarnaast gaan meer en meer EU landen je sowieso gaan belasten ongeacht waar je woont in de wereld zolang je een passpoort hebt van dat land... Frankrijk is daar momenteel over aan het stemmen, de andere EU landen gaan SOWIESO volgen.

In Thailand is er bv. sprake van om buitenlanders hun buitenlands vermogen te gaan belasten. Dus als je in bv. Thailand woont & werkt, en in België vastgoed of inkomsten hebt, dan gaan ze die ook belasten. Ook buitenlandse pensioenen zijn ze sinds kort al gaan belasten...

In België heb je een vangnet met familie en sociale zekerheid waarbij je medische kosten e.d. minimaal zijn, maar de belastingen zijn torenhoog.
In andere niet EU landen heb je vaak helemaal geen vangnet en mag je dan ook een deftige dure verzekering nemen in geval van hospitalisatie...

Ja we zitten hier best wel goed, is het leuk met die torenhoge belastingen? Absoluut niet... Maar wat gaan we er aan doen?
Het is ofwel protesteren tegen de regering, ofwel (voor goed) te vertrekken en je rug te keren.

Een gulden middenweg is haast onbestaande. Vandaar vertrek ik ook.

Edit:
Destijds enkele goeie content creators gevonden:

Laatst bewerkt:

Het probleem is dat ze je jou proberen te overtuigen met halve waarheden en leugens (dat ze toevallig niet op papier hebben staan) om geld over te schrijven. Op die manier is het voor jou als slachtoffer erg moeilijk om te bewijzen dat ze je hebben bedrogen.

"Je kan ..."
"Potentieel ..."
"Tot wel ..."

Dat soort gezever.

Als het je niet lukt met hun programma heb jij het gewoon verkeerd gedaan.

Ik heb ondertussen de titel reeds veranderd.
Digital nomads is gewoon de term, maar heeft niets te maken met oplichting. Gewoon remote werken zoals zovelen, maar dan vanop een vakantiebestemming of soortgelijk.

Ik doelde meer op de zovelen 9 to 5 quitters die op instagram allemaal hetzelfde profiel hebben en hun onbestaande business willen delen met mensen die ook hunkeren naar vrijheid. Ik kom dit zo ontzettend vaak tegen, en vind het wel een interessant gegeven hoe ze dit dan toch aanpakken. Moest dit waar zijn deed iedereen het toch gewoon?
Ik heb er nu 2 aangesproken die mij gratis gingen uitleggen hoe ik dit het beste aanpak, benieuwd!

Ik ken daarentegen ook digital nomads ver van de dubieuze instagram onzin influencers die jou een droomleven beloven. Deze werken reeds lang voor oa een IT bedrijf en kunnen X aantal maanden per jaar werken vanop hun laptop in oa Bali en Dubai. Die gaan heus hun tijd niet verknallen op instagram om anderen te overtuigen, hebben gewoon hun job en kunnen hun uren bepalen met afwisselend surfspots te bezoeken.

Zoals een notaris/advocaat, de eerste gesprek is gratis :p.

Terug
Bovenaan