DJ als zelfstandig (bijberoep)

Nick28

Active member
Dag allen,

DJ'en is al enkele jaren een hobby van mij. Momenteel hoofdzakelijk beperkt tot privéfeestjes via kenissen. Momenteel doe ik dit +- 5 keer per jaar. Ik verdien daar nu momenteel 150-200 euro per avond mee, en neem mijn eigen materiaal mee. Dit voor soms 7-8 uur aan één stuk. Hoofdzakelijk altijd voor de hobby geweest, nooit voor het geld. Ik maak er ook geen grote reclame voor.
Na vele positieve reacties overweeg ik om dit op te starten in bijberoep. Ik zou graag meer richting huwelijken gaan.
Ik zou dit nog steeds beperkt willen houden tot een 10-15 evenementen per jaar.

Ik ben momenteel nog bezorgd over het volgende:
Ik merk dat er in deze hobby een grote grijze zone is tussen regelgeving en praktijk. In theorie moet je alle muziek aankopen + altijd alles kunnen bewijzen.
Ik ben een grote fan van mashups o.a. gratis te downloaden in packs via Soundcloud. In feite mag deze muziek niet gebruikt worden tijdens optredens.
Maar in de praktijk als ik een avondje ga stappen, hoor ik bij professionele dj's deze tracks ook vaak passeren.

Ik heb nu ongeveer een bibliotheek van 3500 tracks. Nog steeds heb ik in vele gevallen verzoeknummertjes niet staan en probeer ik dit ter plaatse te regelen = publiek blij.
Als ik de hobby nu 10x per jaar uitoefen? Is dat dan wel nog rendabel en de investering waard om dit volgens het boekje te doen?

Hoe gaat dit nu echt in de praktijk? Ik spreek nu niet over dj's die in de grote clubs spelen, maar neem nu de dj die op een huwelijk speelt of lokale dorpsfeest,..?

Alvast bedankt voor de feedback.

Terug
Bovenaan