Dode bij huiszoeking

Natuurlijk moet dat niet bij huiszoekingen, de spullen die je onderzoekt spreken niet. Enkel bij de interactie met mensen. De taalwetgeving voor Brussel bijvoorbeeld specifieert dat een agent u altijd in het Nederlands of Frans te woord moet kunnen staan. Een jarenlang probleem. Ook in de Vlaamse rand regelmatig klachten over taalgebruik agenten. Het zou mij ten zeerste verbazen moest dat niet in het Nederlands moeten zijn in een eentalig gebied zoals Antwerpen. En dat het al jarenlang gedisrespecteerd wordt in Brussel en de rand is geen reden om daar een landelijke gewoonte van te maken.

Of zoals hier een beetje uitgelegd: https://www.standaard.be/cnt/gipftc3h .

Dus opnieuw, als een team enkel Frans sprak, is dat niet in orde. Los van wat er precies gebeurd is -wat we nog steeds niet precies weten- hoort het gewoon niet dat je door agenten enkel in het Frans of Duits aangesproken zou worden in Vlaanderen. Punt aan de lijn.

Ik vraag mij af wat uw expertise op het gebied van taalwetgeving, wapenwetgeving en andere dan wel is als je zo een forse berichten schrijft ;-)
Andermaal negeer je gewoon weer de posts van anderen om dan voor de honderdste keer hetzelfde te vertellen wat je hier al een gans topic doet.

Verder heb ik helemaal nergens expertise in of ben ik geen expert ter zake. Wat ik wel ben is een agent in een grootstad, zo eentje die Nederlands en Frans praat. Daarnaast ben ik in mijn privé wapenbezitter en sportschutter. Ik ben hier en daar dus wel een klein beetje op de hoogte. In tegenstelling tot jij die zichzelf hier al een gans topic als expert opwerpt en manifeste onwaarheden komt geven... Ik sluit de discussie wat mij betreft hier af want enige meerwaarde levert ze toch niet op.

Verder heb ik helemaal nergens expertise in of ben ik geen expert ter zake. Wat ik wel ben is een agent in een grootstad, zo eentje die Nederlands en Frans praat. Daarnaast ben ik in mijn privé wapenbezitter en sportschutter. Ik ben hier en daar dus wel een klein beetje op de hoogte. In tegenstelling tot jij die zichzelf hier al een gans topic als expert opwerpt en manifeste onwaarheden komt geven... Ik sluit de discussie wat mij betreft hier af want enige meerwaarde levert ze toch niet op.
Dan zou u toch op de hoogte moeten zijn van de taalwetgeving daar... die constant geschonden wordt overigens (en dan heb ik het niet over u voor alle duidelijkheid). Ik denk trouwens niet dat ik ergens een onwaarheid over de wapenwet heb verkondigd.

Wapens die thuis opgeslagen worden mogen niet geladen zijn en al zeker niet gewapend. Munitie en wapen moet afzonderlijk van elkaar opgeborgen zijn zonder dat ze samen ogenblikkelijk toegankelijk zijn. Daarnaast moeten uw wapens onklaar gemaakt zijn door bvb een trekkerslot of dergelijke... Sportschutterlicenties, wapenvergunningen, drachtvergunningen hebben daar niets met te maken. En nee je mag niet met je wapen thuis rond lopen ook al heb je de nodige licenties of vergunningen... Dat bewijst gewoon dat wanneer de verdachte kon vuren op de speciale eenheden hij sowieso in overtreding was met de wapenwetgeving.
Wapendracht is niet hetzelfde als wapenopslag. Hier nog een bron voor als de officiële site van justitie niet goed genoeg is: https://www.wapenwet.be/portaal/wapenbezitters/wapendracht

Wapendracht is niet hetzelfde als wapenopslag. Hier nog een bron voor als de officiële site van justitie niet goed genoeg is: https://www.wapenwet.be/portaal/wapenbezitters/wapendracht
'De wapenwet voorziet in de mogelijkheid om een wapendachtvergunning aan te vragen. In de praktijk worden deze vergunningen nooit toegekend. Er is altijd minstens een beroepsprocedure bij de Federale Wapendienst nodig.'

De verdachte hier had dus geen drachtvergunning. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Uw originele post waarop ik citeerde ging erover dat wapenbezitters volgens u wel een geladen wapen in huis mogen hebben. Dat mogen ze niet ook al hebben ze een geldige wapenvergunning, jachtverlof of schutterslicentie.

'De wapenwet voorziet in de mogelijkheid om een wapendachtvergunning aan te vragen. In de praktijk worden deze vergunningen nooit toegekend. Er is altijd minstens een beroepsprocedure bij de Federale Wapendienst nodig.'

De verdachte hier had dus geen drachtvergunning. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Uw originele post waarop ik citeerde ging erover dat wapenbezitters volgens u wel een geladen wapen in huis mogen hebben. Dat mogen ze niet ook al hebben ze een geldige wapenvergunning, jachtverlof of schutterslicentie.
Citeer dan ook de zin er boven: "Binnenshuis, zonder dat dit zichtbaar is van buiten kan een wapen gedragen worden zonder dat een wapendrachtvergunning wordt gevraagd."

Natuurlijk moet dat niet bij huiszoekingen, de spullen die je onderzoekt spreken niet. Enkel bij de interactie met mensen. De taalwetgeving voor Brussel bijvoorbeeld specifieert dat een agent u altijd in het Nederlands of Frans te woord moet kunnen staan.
Kan je dit eens aantonen waar dat in de taalwetgeving van Brussel zou staan?

Zelfs in Vlaanderen is dit niet het geval. Ja, alle officiële communicatie moet in het Nederlands in Vlaanderen en er moet altijd een agent beschikbaar zijn die Nederlandstalig is, maar als een individuele agent in het Frans of Westvlaams praat, is hij niet de taalwetgeving aan het overtreden.

Idem voor Brussel: ook daar mogen nog altijd mensen in dienst zijn (let op "zijn") die niet tweetalig zijn. De dienstverlening in het Nederlands moet echter wel gegarandeerd worden.

En zelfs met die taalwetgeving, dat maakt het helemaal niet problematisch als er iemand van de speciale eenheden iets in het Frans zou roepen. Ik vind het ook gewoon geweldig asymmetrisch:

Persoon staat op de OCAD lijst, bezit 200 wapens illegaal, is duidelijk vijandig tegenover onze maatschappij, en reageert tijdens een politie-inval op zo'n manier dat hij wordt neergeschoten.
"maar"
iemand heeft een agent iets in het Frans horen roepen en ja hij zal verschoten zijn door de inval hé, toch logisch als goudhandelaar en "prepper".

Verdomme zeg, als er in Brussel een of ander boefje sterft na opgepakt te worden spreekt men schande over het feit dat vrienden en familie gerechtigheid eisen en naar het politiebureau trekken, maar hier wordt al dagen alles geframed alsof de arme illegale wapenbezitter en terreurverdachte te hard werd aangepakt, om niet te zeggen vermoord, en vanalles in de doofpot wordt gestoken ("ja het lopend onderzoek is toch niet zo transparant"). We wachten allemaal het onderzoek af, maar laat ons toch eens dagelijks alles wat inkleuren.

Hoe dat Frans hier als een soort centraal probleem wordt opgeworpen (zonder enige basis) en zelfs als er mensen op ingaan gewoon wordt herhaald als feit, vind ik echt richting propageren van fake news gaan trouwens: blijf een opgeblazen of gefabriceerd feit lang genoeg herhalen en aangeven dat het toch moet onderzocht worden, tot het algemeen aangenomen wordt.

Laatst bewerkt:
Zelfs in Vlaanderen is dit niet het geval. Ja, alle officiële communicatie moet in het Nederlands in Vlaanderen en er moet altijd een agent beschikbaar zijn die Nederlandstalig is, maar als een individuele agent in het Frans of Westvlaams praat, is hij niet de taalwetgeving aan het overtreden.
Maar dat zeg ik toch al heel deze draad: er moet een agent aanwezig zijn die Nederlands praat. Desnoods laten ze speciale eenheden als hulp vanuit Finland afkomen (die enkel Fins spreken), er moet één agent zijn die Nederlands spreekt met de verdachte/burger.

West-Vlaams is overigens geen taal, maar een dialect. Dat zou je dus straffeloos mogen spreken vermoed ik?

Idem voor Brussel: ook daar mogen nog altijd mensen in dienst zijn (let op "zijn") die niet tweetalig zijn. De dienstverlening in het Nederlands moet echter wel gegarandeerd worden.
Dat is de discussie, in principe zou je bij een ongeval of discussie met een Nederlands onkundige agent in Brussel gewoon mogen (en mijn ogen moeten) eisen dat er een Nederlandstalige agent afkomt.

Ik zeg nergens dat alle agenten die betrokken zijn Nederlands moeten spreken, maar er zou feitelijk iemand jou te woord moeten kunnen staan in het Nederlands;

De taalwetgeving bestuurszaken bepaalt dat en er zijn gedetailleerde regels en teksten uitgewerkt voor Brussel, de rand en faciliteitengemeentes. Concreet: jij spreekt Nederlands in Brussel of Vlaanderen, de politie moet u antwoorden in het Nederlands. In Vlaanderen mogen ambtenaren feitelijk enkel Nederlands spreken. In sommige gemeentes wordt dat heel strikt genomen, hoewel er soms toegevingen gedaan worden.

Het is echter een realiteit dat de taalwetgeving vooral in Brussel het meest bevuilde stukje wettekst is dat er is. Niet alleen 'zijn' er eentaligen in dienst, de overgrote meerderheid van de nieuw aangeworven agenten is Nederlands onkundig. En dan heb ik het niet alleen over de politie, maar ook over andere overheidsdiensten.

Maar ik weet niet of we hier niet te veel off-topic mee gaan.

En zelfs met die taalwetgeving, dat maakt het helemaal niet problematisch als er iemand van de speciale eenheden iets in het Frans zou roepen. Ik vind het ook gewoon geweldig asymmetrisch:
Is dat het belangrijkste punt? Misschien wel, misschien niet. Als achteraf blijkt dat het taalgebruik de identificatie van de agenten als zijnde van de politie bemoeilijkte, is dat een heel groot probleem. Dan had heel die schietpartij voorkomen worden. En ik ga nergens Yannick gaan verdedigen. Als hij illegale wapens had, moest hij maar opdraaien voor de juridische gevolgen. En ik denk oprecht dat die jongen in een psychiatrie thuishoorde. Maar iemand die sterft of iemand die een paar jaar de gevangenis/psychiatrie in vliegt is een heel andere categorie. Ik zal altijd ijveren dat er zo weinig mogelijk doden vallen, ook in gevallen van drugscriminelen, terroristen, etc. Ik wil de vraag omgekeerd stellen: wat is er erger, iemand die (mogelijks) onnodig sterft of iemand die gepakt wordt met 200 wapens/200 kilo drugs/... . Met het gebruik van dodelijk geweld door de politie moeten we fundamenteel oppassen. En dat bekritiseren of in vraag stellen pleit de overledene daarom nooit vrij van zijn daden. De fouten van de ene partij zorgen er niet noodzakelijk voor dat de andere partij absolutie krijgt voor zijn gemaakte fouten.

De bronnen binnen de politie bekritiseren trouwens ook het taalgebruik van de agenten, niet enkel de buurman. Hoe betrouwbaar die bronnen zijn zal later blijken natuurlijk. Dat diskwalificeren als fake news is wel een beetje vergaand natuurlijk.

Waar staat er dat er geen Nederlandstalige agent aanwezig was? Waar is er bevestiging dat er alleen Frans werd gesproken? Ik zal het je al zeggen nl nergens want dat is gewoon niet geweten, noch bevestigd, noch een feit, noch ...

Je probeert er nu al pagina's lang een taalkwestie van te maken maar er is niets die in die richting wijst (op 2 Franse woorden na die mogelijks zouden gezegd zijn volgens een buur). Laat ons aub terug on topic gaan want dit gaat nergens meer over

Is dat het belangrijkste punt? Misschien wel, misschien niet. Als achteraf blijkt dat het taalgebruik de identificatie van de agenten als zijnde van de politie bemoeilijkte, is dat een heel groot probleem. Dan had heel die schietpartij voorkomen worden.
En nu doe je het weer, een gerucht, maximum een fait divers opblazen en met een hoop onnodige hypotheses belangrijk maken. Schaamtelijk, meer woorden zijn er niet voor.

En ik ga nergens Yannick gaan verdedigen.
Eens zien, zaken die jij al hebt verklaard:
- Eigenlijk heeft hij een psychische aandoening (zegt Patj op BG gebaseerd op wat?)
- Of hij nu 200 wapens had maakt niet uit, je kan er maar 2 gebruiken.
- Hij was waarschijnlijk "geschrokken" want hij was goudhandelaar, of prepper, of ze spraken Frans tegen hem.
Als hij illegale wapens had, moest hij maar opdraaien voor de juridische gevolgen. En ik denk oprecht dat die jongen in een psychiatrie thuishoorde. Maar iemand die sterft of iemand die een paar jaar de gevangenis/psychiatrie in vliegt is een heel andere categorie. Ik zal altijd ijveren dat er zo weinig mogelijk doden vallen, ook in gevallen van drugscriminelen, terroristen, etc. Ik wil de vraag omgekeerd stellen: wat is er erger, iemand die (mogelijks) onnodig sterft of iemand die gepakt wordt met 200 wapens/200 kilo drugs/... . Met het gebruik van dodelijk geweld door de politie moeten we fundamenteel oppassen. En dat bekritiseren of in vraag stellen pleit de overledene daarom nooit vrij van zijn daden. De fouten van de ene partij zorgen er niet noodzakelijk voor dat de andere partij absolutie krijgt voor zijn gemaakte fouten.
Niemand pleit hier voor het normaliseren van politiegeweld of het doden van verdachten, maar jij bent wel de persoon die hier gewoon blijft doorgaan met alles te framen door het opblazen of gewoon uitvinden van zaken.
De bronnen binnen de politie bekritiseren trouwens ook het taalgebruik van de agenten, niet enkel de buurman. Hoe betrouwbaar die bronnen zijn zal later blijken natuurlijk. Dat diskwalificeren als fake news is wel een beetje vergaand natuurlijk.
"De bronnen", zijn dat een paar agenten die HLN wist te vinden?

Het fake news zit hem in wat JIJ hier aan het doen bent, een losse flodder van een theorie blijven aanhangen en als feit poneren, "Is dat het belangrijkste punt? Misschien wel, misschien niet", en zo al dagen dit hier framen naar jouw visie op de zaken. Je bent er al veelvuldig op aangesproken, en doet lustig verder. Zoals ook in andere threads je modus operandi is, trouwens.

- Eigenlijk heeft hij een psychische aandoening (zegt Patj op BG gebaseerd op wat?)
- Of hij nu 200 wapens had maakt niet uit, je kan er maar 2 gebruiken.
- Hij was waarschijnlijk "geschrokken" want hij was goudhandelaar, of prepper, of ze spraken Frans tegen hem.
Dat is hem nergens verdedigen voor zijn illegale daden. Verder zijn die uitspraken uit hun context gerukt en zijn geen van deze uitspraken, schokkend, onrealistisch, gebaseerd op onwaarheden (over wat we tot nu toe weten), of beschamend.
En nu doe je het weer, een gerucht, maximum een fait divers opblazen en met een hoop onnodige hypotheses belangrijk maken. Schaamtelijk, meer woorden zijn er niet voor.
Dat doe jij altijd met 'tegenstanders'. Beweren dat er een hoop onnodige hypotheses zijn en dan schaamte, fake news, etc. roepen. In veel posts geef ik aan dat er nog steeds een onderzoek bezig is, dat niets vaststaat en dat ik verderga op wat er in de media bekend is.
Niemand pleit hier voor het normaliseren van politiegeweld of het doden van verdachten, maar jij bent wel de persoon die hier gewoon blijft doorgaan met alles te framen door het opblazen of gewoon uitvinden van zaken.
Ik blaas geen feiten op. Ik geef aan dat ik een situatie kan inbeelden dat de Franse taal een probleem vormt. Iedereen blijft daar op door pikken. Ga je er niet mee akkoord, goed. Er zijn nog mensen gestorven in het verleden door miscommunicaties. Dat zijn feiten. Verder: wat heb ik uitgevonden?
Het fake news zit hem in wat JIJ hier aan het doen bent, een losse flodder van een theorie blijven aanhangen en als feit poneren, "Is dat het belangrijkste punt? Misschien wel, misschien niet", en zo al dagen dit hier framen naar jouw visie op de zaken. Je bent er al veelvuldig op aangesproken, en doet lustig verder. Zoals ook in andere threads je modus operandi is, trouwens.
Opnieuw die theorie wordt ook in sommige politiekringen aangehangen.

Off the record, ik heb trouwens al berichten ontvangen van andere forumleden die aangeven gewoon niet meer te discussiëren hier omdat er teveel brigading is waarbij hetzelfde groepje hier discussies laat ontsporen en andere forumleden bestookt met beschuldiging van fake news, losse flodders, idiote theorieën, het is al X maal aangegeven,... . Food for thought, als je hier een discussiesfeer met verschillende partijen en visies wil behouden. Mensen vinden het fijn om tegen argumenten te discussiëren, niet tegen een knoert van een moral highground op te boksen.

Laatst bewerkt:
Persoon staat op de OCAD lijst, bezit 200 wapens illegaal, is duidelijk vijandig tegenover onze maatschappij, en reageert tijdens een politie-inval op zo'n manier dat hij wordt neergeschoten.
Hij stond blijkbaar op de OCAD lijst, mogelijk ook zijn companen maar de meesten zijn intussen vrij zonder voorwaarden. Zo'n OCAD lijst is blijkbaar niet het van het.
"200 illegale wapens" dit zal het onderzoek moeten uitwijzen of ze illegaal zijn.
Niet "vijandig" tegen onze maatschappij wel dacht hij dat het einde van onze maatschappij in zicht was. Niet hetzelfde.
En hoe hij reageerde tijdens de inval zal het onderzoek hopelijk ook nog uitwijzen.

Hij stond blijkbaar op de OCAD lijst, mogelijk ook zijn companen maar de meesten zijn intussen vrij zonder voorwaarden. Zo'n OCAD lijst is blijkbaar niet het van het.
"200 illegale wapens" dit zal het onderzoek moeten uitwijzen of ze illegaal zijn.
Niet "vijandig" tegen onze maatschappij wel dacht hij dat het einde van onze maatschappij in zicht was. Niet hetzelfde.
En hoe hij reageerde tijdens de inval zal het onderzoek hopelijk ook nog uitwijzen.

Van de andere betrokkenen is er nooit beweerd dat ze ook op de OCAD lijst stonden. Daarnaast staat OCAD lijst niet gelijk aan 'die persoon moet sowieso opgepakt worden en voorwaarden krijgen'. Het zijn personen die een dreiging kunnen vormen en daardoor opgevolgd worden.

Het is al meer dan duidelijk dat er illegale wapens aanwezig waren. Of dat er nu 10, 50 of 200 zijn is naast de kwestie.

Een deel van zijn reactie tijdens de inval is uiteraard bekend. Hij heeft geschoten.

Opnieuw die theorie wordt ook in sommige politiekringen aangehangen.
Het parket spreekt over "automatische oorlogswapens en oorlogsmunitie, nachtkijkers, tactische vesten en warmtesensoren". Het leger werd ingeschakeld om alle materiaal veilig weg te halen. Die "sommige politiekringen" mag je dan wel eens verduidelijken...
Off the record, ik heb trouwens al berichten ontvangen van andere forumleden die aangeven gewoon niet meer te discussiëren hier omdat er teveel brigading is waarbij hetzelfde groepje hier discussies laat ontsporen en andere forumleden bestookt met beschuldiging van fake news, losse flodders, idiote theorieën, het is al X maal aangegeven,... . Food for thought, als je hier een discussiesfeer met verschillende partijen en visies wil behouden. Mensen vinden het fijn om tegen argumenten te discussiëren, niet tegen een knoert van een moral highground op te boksen.
Goed zo, als dat er voor zorgt dat er geen wappie-onzin meer neergepend wordt, dat kan de kwaliteit van de discussie alleen maar ten goede komen.

Een deel van zijn reactie tijdens de inval is uiteraard bekend. Hij heeft geschoten.
Dan volgt er natuurlijk geen reactie meer...

Laatst bewerkt:
Vragen om op andere posts in te gaan,en niet gewoon je eigen onbewezen narratief te blijven herhalen en continue tegenkanting te ontwijken is "brigading" en "moral high ground". Zullen we anders gewoon allemaal naar Twitter uitwijken?

Daar pleit dan ook niemand voor.
Nee inderdaad maar als je een situatie creëert waar mensen hun mening niet meer willen zeggen zorg je daar indirect wel voor.
Zoals patj blijkbaar lijkt aan te geven.
En @Sir.Killalot een ongegeven mening kan je niet benoemen naar ongefundeerde en flagrant fake news. Tis pas nadat de mening gegeven wordt dat je ze zo kan benoemen (indien ze fake news is) Het resultaat blijft echter hetzelfde.. Het blijft een echo kamer als je anderen doet ophouden met hun mening te geven.

Terug
Bovenaan