Los van de rest, maar waarom belt de creche de ambulance niet in zo'n geval? Lijkt me toch dat zij sneller hulp gaan kunnen leveren dan de ouders die er eerst moeten omkomen om dan nog naar spoed te voeren.Onlangs is onze dochter gevallen op de crèche en reageerde (tijdelijk) niet meer, ogen draaiden weg, ze zag lijkbleek, ... We zijn haar komen ophalen om ermee naar de huisarts te gaan. Daar werden we doorverwezen naar de spoedgevallen.
Hier paar weken terug met onze kleine van 2 ook op spoed gezeten, diepe gapende wondes in het gezicht, eerst 20 min in de wachtzaal. Dan komen ze eens snel kijken, daarna 4u in een traumaruimte, wachtend op iemand die tijd heeft om eens te naaien. Over de kwaliteit van hun werk en vriendelijkheid van de spoedarts en spoedverplegers die dan aan de slag gingen, heb ik geen enkel slecht woord, maar die wachttijd is te zot voor woorden.Dat was gewoon tergend. We hebben in die 7 uur heel die zaal zien vollopen, en het tempo waaraan er mensen behandeld werden was 1 patiënt per 2 uur. En last time I checked was hier niet plots een oorlogssituatie uitgebroken, was er geen rampenplan geactiveerd, of meer van dat soort uitzonderingssituaties.
- Wachttijd bij de huisarts: 10 minuten
- Wachttijd op spoed: 7 uur (!)
En dan gaat het standaardantwoord van de artsenlobby altijd van: "Ze zijn met veel te weinig! Druk druk druk! Shiften van 24u! Van 36u!". Ocharme hier, ocharme ginder.
En dan lees ik in De Tijd afgelopen weekend dat spoedartsen tegenwoordig massaal gaan bijklussen om botox-spuiten te zetten. Ah ja, weet je wel hoeveel geld dat opbrengt? Wie spreekt er nog over "druk druk druk"?
Echt, hou me tegen. Dus die kosten de maatschappij handenvol geld om op te leiden, om hun royale lonen te betalen, ... en als puntje bij paaltje komt gaan ze wat botox-spuiten zetten bij de beau monde om grof geld binnen te harken. En dat passeert hier allemaal.
Heel die artsenwereld is echt master in het doen uitschijnen dat ze aan welzijnswerk doen en gezondheidswerk, terwijl ze een puur geld-gedreven business zijn. Met machtige lobbygroepen om privileges af te dwingen en overal hun graantje (lees: graanschuur) mee te pikken.
Toen we aankwamen zat er een oudere dame die gevallen was en niet meer kon bewegen met haar benen, toen we vertrokken zat die nog altijd wenend op dezelfde stoel.
Idd absurd dat dat "Spoed" genoemd wordt.

Echt? Serieus?!