Kijk, dat de infrastructuur veel beter kan daar heb je 100% gelijk in, en steps zijn wat mij betreft een soort Darwin Award-vervoersmiddelen, maar bovenstaande is toch een hoop biased nattevingerwerk hoor. Je hebt duidelijk dat EOS artikel uit Polle zijn bericht niet gelezen:
Allez goed, ben er even over geweest. Prachtige studies (degene die ik toch open kreeg), dus wie ben ik om daar afbreuk aan te doen, maar:
- Dat het de kans op een ernstig hoofdletsel sterk verminderd is nogal logisch als uw sample bestaat uit fietsers die gevallen zijn en een hoofdletsel hebben opgelopen. Dat is zoals zeggen dat een alcoholslot bij alcoholisten de kans op een zwaar ongeval onder alcoholisten sterk verminderd. Daarvoor is er bijna geen studie nodig om dat te weten.
- Die bevinding dat er "geen significant effect is op de gedragswijziging" komt, vermoed ik, grotendeels voort uit surveys, dus er is mogelijks onderschatting, te ambigue vragen of een te zwak onderscheidend vermogen/externe validiteit/... Je zou daar echt natuurlijke experimenten voor moeten uitvoeren om daar sluitend bewijs over te hebben, maar bon de schijn is wel heel aannemelijk dat mensen niet risicovoller gaan fietsen.
- Ze hebben geen enkel idee van welk effect een helmplicht heeft op de 'aantrekkelijkheid' van fietsen. Een minderheid vd Belgen is voorstander van een helmplicht, dus dat voorspelt in ons geval niet veel goeds. "Op de lange termijn" mogelijks geen effect, tja, hoe lang is vaag eh.
Nog eens, voor de duizendste keer: mij moet je echt niet overtuigen van de meerwaarde van een fietshelm. Ik zeg ook nergens dat een helm waardeloos is eh, integendeel. Ik heb de indruk dat deze thread een soort van conversietherapie is voor de niet-helmdragers.

"Er is geen enkel nadeel aan een helm", hoor ik altijd zeggen. Klopt, toch wanneer je een bijzonder subjectief nadeel negeert: de last die je hebt om die helm overal mee te sleuren. Op de campus kwam er letterlijk niemand toe met een helm, en ik schijn toch af en toe gehoord te hebben dat je zo'n helm niet kan wegsteken, en het daarom niet gedragen wordt. En dat is ook mijn mening. 60km gaan fietsen met de koersfiets, ja, daar is een fietshelm geen probleem. Maar wees maar eens iemand die in de stad woont en alle boodschappen/afspraken/... per fiets doet. Even naar de cinema fietsen zonder helm is toch wel heel wat aangenamer dan ernaartoe fietsen om dan die helm mee te moeten nemen in de zaal. "Hang hem vast", ja, dat gaat als je ergens in random Zuienkerke of zo woont, in Antwerpen/eender welke andere serieuze bevolkingshub kan je dat een paar keer doen, en dan is die mooi weg.