Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
Bwah, als je de teneur ziet van de thread hier, sommigen denken echt dat ze plots superman zijn omdat ze een helmpje op hun kop hebben.
Voor de rest heb je gelijk, maar dat ontken ik ook nergens.
Dit is toch bizar. De ene noemt mensen, die een helmplicht willen, personen met een veiligheidsfetisj en gij zegt nu dat ze een soort van roekeloos zijn door die helm. Ik zie hier eigenlijk helemaal niemand zeggen dat ze zich Superman wanen door die helm. Alleen maar normale argumenten waarom ze voor een helm kiezen.
Je ziet ze nochtans wel vaak rondrijden. Hetzelfde voor met 2 op een step, is zogezegd ook verboden, maar ik zie het nog tientallen keren elke dag hier in Antwerpen.
Die zullen het ook wel voelen wanneer ze gepakt worden he. Het is niks nieuws dat je dingen ziet ondanks ze verboden zijn? In mijne tijd reden ook 16-jarigen op een scooter die 120 km/h gingen. Dat wilt niet zeggen dat het daarom gedoogd wordt.

Je ziet ze nochtans wel vaak rondrijden. Hetzelfde voor met 2 op een step, is zogezegd ook verboden, maar ik zie het nog tientallen keren elke dag hier in Antwerpen.
En jongeren onder de 16. Allemaal goed en wel die regeltjes en het staat mooi in de krant en op papier, maar als het niet gehandhaafd wordt...

Ik was zelf wat tegen de helmdracht want 'waarom is dat nodig?', maar nu ik meer en meer mijn kroost met de fiets vervoer en zie hoe roekeloos anderen rijden én ik zelf van mijn kinderen vraag dat ze een helm dragen, dan is het de evidentie zelve dat ik ook een helm draag. Mijn oudste zei een jaar geleden. Papa, ik wil geen helm dragen, want je draagt er zelf ook geen. Geef hem ongelijk. Sindsdien nooit zonder gereden en is het een automatisme.

Zo eentje wil ik er anders wel dragen, maar ik denk dat mijn vrouw dan iets te hard met haar ogen gaat draaien.

image_1_286118.jpg

Ik vraag me ook af of mensen die een helm dragen geen soort van vals gevoel van veiligheid hebben en dan (onbewust) gevaarlijk(er) gaan fietsen.
Terwijl als je zo'n helm ziet, het enige waar dat tegen beschermt is een val frontaal op het 'bovenhoofd'. Een helm is sowieso beter dan geen helm (de cijfers spreken voor zich), en zal in sommige gevallen het verschil tussen leven en dood uitmaken. Maar als ik mensen zie vallen (en de keren dat ik al gevallen ben), hoe zwaar dan ook, is het hoofd (dus zeker de bovenkant van het hoofd) vrijwel altijd het enige lichaamsdeel dat gespaard blijft, zelfs nog maar van minieme schaafwondjes. Ja, what if en wat als je op het hoofd valt, maar als je frontaal op je gezicht (of kin, zelf al meegemaakt) valt, ook zelfs dan maakt een helm meestal weinig uit. Een helm zal van cruciaal belang zijn bij sommige ongevallen bij zeer specifieke manieren van vallen, maar doen alsof een helm de holy grail is en het fietsen plots niet meer onveilig maakt is zware bs.
Kijk, dat de infrastructuur veel beter kan daar heb je 100% gelijk in, en steps zijn wat mij betreft een soort Darwin Award-vervoersmiddelen, maar bovenstaande is toch een hoop biased nattevingerwerk hoor. Je hebt duidelijk dat EOS artikel uit Polle zijn bericht niet gelezen:

Kijk, dat de infrastructuur veel beter kan daar heb je 100% gelijk in, en steps zijn wat mij betreft een soort Darwin Award-vervoersmiddelen, maar bovenstaande is toch een hoop biased nattevingerwerk hoor. Je hebt duidelijk dat EOS artikel uit Polle zijn bericht niet gelezen:

Allez goed, ben er even over geweest. Prachtige studies (degene die ik toch open kreeg), dus wie ben ik om daar afbreuk aan te doen, maar:
- Dat het de kans op een ernstig hoofdletsel sterk verminderd is nogal logisch als uw sample bestaat uit fietsers die gevallen zijn en een hoofdletsel hebben opgelopen. Dat is zoals zeggen dat een alcoholslot bij alcoholisten de kans op een zwaar ongeval onder alcoholisten sterk verminderd. Daarvoor is er bijna geen studie nodig om dat te weten.
- Die bevinding dat er "geen significant effect is op de gedragswijziging" komt, vermoed ik, grotendeels voort uit surveys, dus er is mogelijks onderschatting, te ambigue vragen of een te zwak onderscheidend vermogen/externe validiteit/... Je zou daar echt natuurlijke experimenten voor moeten uitvoeren om daar sluitend bewijs over te hebben, maar bon de schijn is wel heel aannemelijk dat mensen niet risicovoller gaan fietsen.
- Ze hebben geen enkel idee van welk effect een helmplicht heeft op de 'aantrekkelijkheid' van fietsen. Een minderheid vd Belgen is voorstander van een helmplicht, dus dat voorspelt in ons geval niet veel goeds. "Op de lange termijn" mogelijks geen effect, tja, hoe lang is vaag eh.

Nog eens, voor de duizendste keer: mij moet je echt niet overtuigen van de meerwaarde van een fietshelm. Ik zeg ook nergens dat een helm waardeloos is eh, integendeel. Ik heb de indruk dat deze thread een soort van conversietherapie is voor de niet-helmdragers. 😂
"Er is geen enkel nadeel aan een helm", hoor ik altijd zeggen. Klopt, toch wanneer je een bijzonder subjectief nadeel negeert: de last die je hebt om die helm overal mee te sleuren. Op de campus kwam er letterlijk niemand toe met een helm, en ik schijn toch af en toe gehoord te hebben dat je zo'n helm niet kan wegsteken, en het daarom niet gedragen wordt. En dat is ook mijn mening. 60km gaan fietsen met de koersfiets, ja, daar is een fietshelm geen probleem. Maar wees maar eens iemand die in de stad woont en alle boodschappen/afspraken/... per fiets doet. Even naar de cinema fietsen zonder helm is toch wel heel wat aangenamer dan ernaartoe fietsen om dan die helm mee te moeten nemen in de zaal. "Hang hem vast", ja, dat gaat als je ergens in random Zuienkerke of zo woont, in Antwerpen/eender welke andere serieuze bevolkingshub kan je dat een paar keer doen, en dan is die mooi weg.

Ik stop mijn helm gewoon in mijn fietstas, maar oké, in een grootstad is dat misschien niet aan te raden inderdaad. Al vraag ik me serieus af waarom je een helm zou stelen die je misschien niet eens past. Dus ik snap beset dat dat iets is dat mensen tegenhoudt om een helm te dragen. Maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

En dat artikel is zeker niet bulletproof, maar liever discussiëren op basis van data, dan zomaar wat in het wilde weg dingen uit te kramen. Dus bedankt om het te lezen en wat nuance aan te brengen. :thumb:

Ik stop mijn helm gewoon in mijn fietstas, maar oké, in een grootstad is dat misschien niet aan te raden inderdaad.

En dan moet je ook een fiets hebben met een fietstas natuurlijk. Op mijn 'gewone' fiets heb ik geen bagagerek aan de voor- of achterkant, dus kan dat ook niet.

Al vraag ik me serieus af waarom je een helm zou stelen die je misschien niet eens past. Dus ik snap beset dat dat iets is dat mensen tegenhoudt om een helm te dragen. Maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen.

Alles wat loshangt wordt meegepakt, dat is de realiteit. Onlangs is mijn achterste spatbord (zo'n spatbord dat je er af kon halen, want van 'nature' had mijn fiets geen spatborden) gestolen. En dat was zelfs nog niet in Antwerpen zelf. Wat kan je nu daarmee doen? Nóg minder dan met een helm.

Ja, ik draag die altijd. Ik heb twee kleuters waar ik het goede voorbeeld voor moet geven. Daarnaast is mijn hobby wielrennen waarbij ik ook een helm draag dus ik denk daar zelfs niet over na. Als ik naar de stad fiets (Mechelen) dan hang ik die helm gewoon aan mijn stuur terwijl ik de winkels binnen loop. Dat is een berekend risico maar ik heb mijn huidige nutcase toch al 2 of 3 jaar. Vroeg of laat zal die wel eens gestolen worden maar eigenlijk liggen helmen voor volwassenen toch niet zo goed op de markt dus ik blijf er nonchalant mee doen tot ze me toch eens hebben liggen zeker.
Twee weken geleden rustig aant cruisen op het fietspad en plots stopt er een auto 3 meter voor mij en knalt die het portier open. Ik ben toen nog snel genoeg geweest met in de remmen te gaan maar toch content dat ik een helm op heb met al die retards die ik tegenkom op de openbare weg.

Moderator tussenkomst:
Goed, Iedereen heeft z'n zegje gedaan, We gaan een ander z'n keuze niet in het belachelijke trekken omdat die wel of niet een helm draagt.
Het blijft momenteel een eigen keuze.

De thread is meer bedoeld om te zien wie er wel of niet een helm draagt in het verkeer. Niet om elkaar te gaan bekritiseren.

Alles wat loshangt wordt meegepakt, dat is de realiteit. Onlangs is mijn achterste spatbord (zo'n spatbord dat je er af kon halen, want van 'nature' had mijn fiets geen spatborden) gestolen. En dat was zelfs nog niet in Antwerpen zelf. Wat kan je nu daarmee doen? Nóg minder dan met een helm.
Quickfix:
Werkt goed om snel je helm/zadel vast te hangen. Natuurlijk snel door te knippen maar dit zal iemand die het gewoon wilt meenemen wel al tegenhouden.

Ik zet een fietshelm op op de racefiets en op de speedpedelec. Met de gewone fiets doe ik dat niet, er is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs dat het veiliger rijden is met helm dan zonder helm, Met een helm op neem je gewoon intrinsiek meer risico’s, en twee onafhankelijke studies bewijzen ook dat automobilisten minder afstand houden van fietsers die een helm dragen. Je bent met een fietshelm dus beter beschermd tegen een val maar de kans op een incident/val is ook groter met een helm op.
Ik koop me over enkele jaren waarschijnlijk wel zo’n airbag voor mijn hoofd op de reguliere fiets. Is ook een betere bescherming dan een helm.

Nog nooit een helm gedragen en ik doe ook jaarlijks tussen de 1.000 en de 3.000 km op de koersfiets. In Polen, waar de infrastructuur en mentaliteit nog wat minder zijn dan in Belgie. Nog nooit iets erg meegemaakt. En voor die 1 op 100.000 wat als kans, daar ga ik mij niet ongerust over maken. Als ik op het vliegtuig stap, zit ik ook niet te stressen "wat als". Of als ik in de auto stap, terwijl ik grotere kans heb in de auto om een ongeluk te ervaren.

Een goeie 8 jaar terug bij de aankoop van mijn racefiets (en de geboorte van mijn eerste kind) wat onderzoek gedaan naar fietshelmen en ik kwam ook soortgelijke conclusies tegen die ugar opsomt, namelijk dat enerzijds fietsers met fietshelm gemiddeld gezien meer risico's nemen uit een vals gevoel van veiligheid* en anderzijds dat automobilisten minder afstand houden van fietsers met helm dan fietsers zonder helm. Zij zouden dus ook, volgens dat onderzoek, bij het zien van de helm het gevoel hebben dat een fietser beschermd is en dat er meer risico's genomen kunnen worden.
Het was dus een afweging om enerzijds de kans te verkleinen op ongelukken, of de kans te verkleinen op bepaalde hoofdletsel bij ongelukken (terwijl een helm niets helpt tegen breuken elders, schaafwonden, etc).

*Zo ga ik zelf bv nooit fietsen in winter- of regenweer, tenzij korte afstanden op fietspaden.

Ik draag geen helm, mijn kinderen (meestal) wel.

Heb wel een e-bike (30 p/u), maar haal nu ook niet zo'n zotte dingen uit.

Bij de kinderen hebben we meerdere regels/dingen die enkel voor kinderen of enkel voor volwassenen zijn, en dat is nooit echt een probleem. Ook goed dat ze leren dat voor alles een tijd is.

Ze moeten dat van mij ook niet voor altijd blijven dragen, totdat ze 10 jaar zijn of zo en volledig deftig kunnen fietsen.

Ik draag geen helm, mijn kinderen (meestal) wel.

Heb wel een e-bike (30 p/u), maar haal nu ook niet zo'n zotte dingen uit.

Bij de kinderen hebben we meerdere regels/dingen die enkel voor kinderen of enkel voor volwassenen zijn, en dat is nooit echt een probleem. Ook goed dat ze leren dat voor alles een tijd is.

Ze moeten dat van mij ook niet voor altijd blijven dragen, totdat ze 10 jaar zijn of zo en volledig deftig kunnen fietsen.
Ik blijf dat toch rare logica vinden. Alsof je voor alles dat er kan voorvallen zelf verantwoordelijk bent. Iedereen heeft een autoverzekering "voor het geval je eens een ongeval hebt", terwijl dat puur over materiële schade gaat. Terwijl als er dan iets simpel als een helm opzetten "voor het geval je eens een ongeval hebt" wordt weggezet als "maar ik haal geen zotte dingen uit".

Ik blijf dat toch rare logica vinden. Alsof je voor alles dat er kan voorvallen zelf verantwoordelijk bent. Iedereen heeft een autoverzekering "voor het geval je eens een ongeval hebt", terwijl dat puur over materiële schade gaat. Terwijl als er dan iets simpel als een helm opzetten "voor het geval je eens een ongeval hebt" wordt weggezet als "maar ik haal geen zotte dingen uit".

De risico's op een fiets als je 'niet zot doet' vallen wel mee ?

Maar het is altijd kiezen voor wat je je indekt en voor wat niet. Voor sommige is het nooit genoeg tot wat op het irrationele af. Kijk bv naar kinderstoeltjes waarbij mijn stoeltje van 10 jaar oud volgens sommige totaal onveilig is, terwijl dat toen het beste was wat er was :p. Toen ik klein was en ging skieeen had ook niemand een skihelm en nu word je zot verklaard zonder.

En met de leeftijd veranderd die risico afweging wel. Als jongvolwassenen gaf ik echt niks om risico's (verzekeringen, of bv van rotsen in het water springen zonder iets te weten waar je eig in springt, heb nog op de snelweg gefietst zonder lichten,...), en nu al een stuk meer. Heb onlangs zelfs mijn inboedel ook laten verzekeren in mijn brandverzekering 😁 Maar helm op de fiets valt daar dus (nog) niet onder.

Zet je ook een helm op als wandelaar "voor het geval je eens een ongeval hebt"?
Als fietser sinds ik klein ben, voelt dat voor mij hetzelfde aan.

Zet je ook een helm op als wandelaar "voor het geval je eens een ongeval hebt"?
Als fietser sinds ik klein ben, voelt dat voor mij hetzelfde aan.
In België is de wandelinfrastructuur gelukkig meestal gescheiden van de openbare weg, daar waar je als fietser echt vol tussen het verkeer zit. Daar zit voor mij echt wel een groot verschil (en de snelheid uiteraard). Als ik hier 10km verder de grens overfiets naar Nederland en kilometers lang gescheiden fietspaden heb voel ik me toch net iets veiliger dan hier waar je op elke boerenwegel voorbijgevlamd wordt door een auto op 10cm van je stuur.
Uzelf inschatten kan en moet iedereen doen. Het zijn die andere mensen op de baan die ik niet vertrouw.

Enkel een gewone fiets hier (die ik ook gebruik voor woon-werk verkeer). Ik zet mijn helm meer niet op dan wel, moet ik toegeven... In de winter wel vaker of bij slecht weer/winderig weer ook wel.

Maar eigenlijk zijn er weinig redenen om het niet te doen...

Het risico om bij lage snelheden zélf te vallen en gekwetst te raken aan het hoofd, is een afweging die ik nog wel wil maken. Maar het risico zit hem toch vooral in andere weggebruikers. Pedelecs, e-bikes, steps, scooters, ... die je voorbij scheuren. Voetgangers die niet opletten of auto's die de verkeerde richting uit kijken, ... het is toch snel gebeurd in een drukke stad.

Dus ja, ... eigenlijk zou ik het consequenter moeten doen, toch zeker voor woon-werk verkeer.

Misschien moeten wij volwassenen toch vaker het goede voorbeeld geven. Kinderen uit de lagere school zie je meestal wel met een helm, maar bij kinderen uit het middelbaar (wat toch een grote groep is rond 8u) kan je de helmen op één hand tellen.

Ik ben een helm beginnen dragen nadat ik getuige was van een ongeval. De situatie was als volgt: het speelde zich af in een straat in de stad, dus allemaal rijwoningen langs beide kanten, geparkeerde auto's,... ik reed langs de ene kant met de fiets achter een brommer. Langs de andere kant reed er ook een fietser, een meisje van 20 jaar, dochter van een kennis van mijn ouders. Tot er plots langs mijn kant een auto achterwaarts uit zijn garage reed. Die had die brommer natuurlijk niet gezien en de brommer kon zelf ook niet meer stoppen, maar maakte wel een beweging naar links in een poging om de auto te ontwijken. Met zijn rechterkant raakt hij nog de auto waardoor hij van de brommer valt en de brommer stuurloos naar links doorrijdt. Net op het moment dat dat meisje daar passeert. De brommer knalt tegen haar aan en zij valt op de grond. Ze heeft het overleeft en is geen "plant" geworden, maar de gevolgen zijn er wel en blijvend: constante hoofdpijn, niet meer kunnen concentreren, dingen heel vaak vergeten,... de dokters waren duidelijk dat indien ze een helm had gedragen dit allemaal niet zo was gelopen. Dat meisje zat juist aan de unief, heeft haar jaar niet kunnen afmaken uiteraard wegens het herstel maar waarschijnlijk zal ze nooit haar diploma kunnen halen wegens te veel hersenschade. O ja, dit alles gebeurde ook op 10 meter van haar deur...

Dit ongeval heeft een zeer diepe indruk op mij achter gelaten. Sindsdien draag ik altijd een helm, zelfs al is het voor naar de bakker te fietsen in mijn dorp. Moest ik deze scène in een film gezien hebben, zou ik gedacht hebben "alle, het is weeral realistisch ze..." (sarcastisch) en vroeger dacht ik ook altijd dat de kans toch echt klein is dat je iets meemaakt met de fiets als je zelf voorzichtig rijdt. De kans dat je de lotto wint is groter dan dat je zo'n ongeval meemaakt zoals dat meisje. Maar die kans bestaat wel nog altijd, en de gevolgen kunnen groot zijn. En als ik mijn leven kan redden door gewoon een stuk plastiek op mijn hoofd te zetten...

Soms sta ik aan mijn fiets en ben ik mijn helm vergeten. Dan is er altijd wel een stemmetje dat zegt "goh ja, voor die ene keer... het moet nu toch juist lukken dat ik nu een ongeval zou hebben" maar dan stel ik mij voor dat ik wel juist nu iets zou voor hebben, en ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik dan geen helm aan had. Leven met de gevolgen van een ongeval is één ding, maar ik zou nooit kunnen leven met het idee dat ik er iets had aan kunnen doen en "wat als ik toch terug mijn helm was gaan halen".

Terug
Bovenaan