Heb hier heel de thread met (soms wat) verbazing maar vooral toch grote interesse gelezen.
Zelf gebruik ik al +- 10j een fietshelm voor al men verplaatsingen.
In men tienerjaren een keer of drie een lichte aanrijding gehad met de fiets. Er is ook een portie geluk mee gemoeid dat ik daar niets aan over heb gehouden. Maar het verstand komt met de jaren.
Tis ook een beetje zoals verlichting op de fiets. Als fietser denk je 'ze zien mij toch'. Tot je zelf als autobestuurder u eigen een ongeluk verschiet omdat je een fietser in het donker zonder verlichting tegen komt. Sindsdien nooit nog zonder licht op de fiets

.
Je kinderen een helm opzetten maar jezelf niet, is bijna egoïstisch te noemen. Bij een ongeluk hebben zij een grotere kans op overleven en mag iemand anders de patatjes uit het vuur halen en uitleggen waarom de mama/papa er niet meer is

. Spoiler alert, de mama had haar coiffure net geföhned en de papa wou zen gelleke niet verpesten.
Je eigen gemak boven het ongemak (zwaar om mee te sleuren zo'n helm!) kiezen omdat je dan iets moet meedragen is gewoon luiheid. Al kan er wat gezegd worden voor maatschappelijke ondersteuning. Lockers in fietsparking of in cinemacomplexen, ...
Als je met u beleid de helm gaat ondersteunen gaan ook meer mensen hun problemen ermee opgelost zien. Verplichting zonder ondersteuning is gewoon om frustratie vragen.
Een verplichting is volgens mij wel de enige oplossing op lange termijn. We weten allemaal dat het dragen veiliger is maar omdat ons kapsel en vrijheid belangrijker zijn doen we het toch maar niet. En dat draagvlak (om het met een hip woord te zeggen) kan je negeren.
Weet je nog dat alle horeca failliet ging gaan toen er binnen moest gestopt worden met roken? Dat is nog niet zo lang geleden he.