Tanuki_
Crew Member
Zijde gij nu echt helemaal op uwe kop gevallen?Al twee keer aangereden door een auto. Twee keer in mijn recht. Twee keer overkop gegaan en op mijn hoofd terechtgekomen.
Maar ik blijf weigeren om een helm te dragen. Uit principe. Autochauffeurs moeten eindelijk eens leren om uit hun doppen te kijken en stoppen met hun auto te gebruiken als wapen. Hoe meer helmen er gedragen worden, hoe harder ze hun auto terug als wapen gaan gebruiken. Ik zou nog eerder een matrak kopen om bij alle bijna-aanrijdingen een statement te maken, dan een helm. Enkel zo zal het probleem opgelost geraken. Want het probleem ligt niet bij de fietser, maar bij de automobilist. Dus waarom zou je de fietser moeten bestraffen door zo'n zweterig onhandig onding op zijn kop te zetten?
Het leuke aan fietsen is net dat vrijheidsgevoel, die frisse wind door je haren, het gevoel dat je vlug uw fiets aan de kant kan zetten zonder al te veel gedoe met helmen meenemen of aan de ketting leggen (want anders worden ze gepikt), enzovoort.
Helm dragen = Blaming the victim.
Soms kan ik de redenering nog iet of wat uit uw rants vissen maar dees gaat er toch los over. Ik heb veel meer respect voor mensen die geen dragen gewoon omdat ze het niet willen ondanks dat ze de risico's kennen dan een of andere van de pot gerukt verzinsel. Twee minuten rondrijden (fiets of auto, maakt niet uit) in 't Gentse (of eenders waar) en ge ziet toch dat beide partijen over het algemeen even (on)bekwaam zijn in het verkeer? Mensen zijn mensen, er gaan altijd tsjoolders zijn die nu eenmaal geen of weinig verkeersinzicht hebben. Als fietser hebben we nu eenmaal het nadeel dat we veel meer risico's nemen door deel te nemen aan het verkeer met de fiets en het beste wat we kunnen doen is zoveel mogelijk onzelf beschermen. Wil je dat niet omdat je je haren door de wind wilt voelen? Fair enough, je weet duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn. Maar om het ALWEER op een ander te steken... Je wilt gewoon geen helm dragen en op deze manier moet je uzelf niet verantwoorden à la "Ik KAN geen helm dragen want die autochauffeurs hé!" Ongelukken gebeuren doorgaans door pure onoplettendheid. Ze hebben u gewoon niet gezien en dus al zeker niet geziet of ge al dan niet een helm aanhebt. Als er een situatie is waarbij ge op een of andere manier een chauffeur hebt geschoffeerd en die wilt wraak nemen door u een stootje te geven met zijn stalen machien van anderhalve ton, dan gaat het hem gene ruk uitmaken of gij daar in vol harnas met padding aan't tsjezen zijt of in uwe zwemshort. Soms hé Mac, zijn dingen ook gewoon uw verantwoordelijkheid, ongeacht de wereld rondom u en ongeacht hoe gij die wereld interpreteert.