utolor.
Well-known member
Je focust hier op dat je denkt dat mensen uiteindelijk terug op de fiets zullen kruipen, maar niet op het waarom verplichten als het maar in zeer zeldzame gevallen een toegevoegde waarde is. Daar hoeft geen onderzoek voor plaats te vinden, het is zo ook wel duidelijk dat maar een klein percentage van de mensen in een zwaar ongeluk terecht komen en nog een kleiner percentage waarbij een helm veel zou uitgehaald hebben.Het aantal mensen die daarvoor de fiets gaan laten staan gaat echt verwaarloosbaar zijn. En de kans is groot dat ze toch terug op de fiets kruipen wanneer ze op FB hub beklag hebben gedaan. De steden worden steeds meer autovrij, dus die mensen gaan vroeg of laat toch weer de fiets nemen. Daarnaast moet er op lang termijn gekeken worden en als dan een paar mensen de fiets niet meer pakken, is dat geen enkel probleem. Bij elke verandering zal er wel iemand zich gaan aanstellen.
Dezelfde argumenten gaan net wel op voor een gordel. In plaats van uw haren, is het uw kleding. Maar ik hoop dat dat geen geldig argument gaat zijn, moest ooit de discussie over helmplicht plaats vinden.
Moest er nu een deftig onderzoek gedaan worden (in mijn geval nog steeds voor alles boven een stadsfiets voor de duidelijkheid), waarin blijkt dat een helm geen of een te kleine toegevoegde waarde heeft op de fiets (alles boven de stadsfiets), dan hoeft er voor mij zeker geen verplichting te komen. Zolang ze maar niet met argumenten aankomen zoals "mijn haartjes zijn in de war" of "omg mijn vrijheid is weg".
Rood licht is ook voor de veiligheid van anderen. Autokeuring van remmen ook. Een helm is enkel voor je eigen veiligheid.Achja, en omdat je als ambulancier erop voorbereid kunt zijn dat dommeriken hun baby niet vastmaken met een gordel, mag je als overheid er niet voor zorgen dat je ze het beeld zo veel mogelijk bespaart van zo'n kinderzitje dat een paar meter verder ligt? Persoonlijke veiligheid zou niet verplicht mogen zijn, maar hier verzet je je tegen en tegen rode lichten (zoek het maar uit! persoonlijke veiligheid!) en autokeuring van je remmen? Het wordt op zò veel vlakken wel al verplicht dat ik het raar vind om er zo eentje uit te kiezen en daartegen in opstand te komen.
Maar het goeie nieuws is dat als je dan niet meer met de fiets gaat, er minder ongevallen kunnen gebeuren van mensen zonder helm.
Het feit dat er al zoveel onnodige verplichtingen zijn, is het slechtste argument om er nog meer toe te voegen.

Maar ik merk geen neigingen om mij voor een auto te gooien of zo.