Dresscode op het werk

ugar

Well-known member
Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen hier nog een strikte dresscode op 't werk hebben. En of die dresscode ook gehandhaafd blijft wanneer je van thuis uit werk door covid.

Bij ons was er nooit een officiële dresscode, maar kaders droegen allemaal een kostuum.
Dat is verwaterd vanaf 2010.
Tegenwoordig draagt niemand hier nog een kostuum, behalve enkele mensen in Sales

Vroeger, toen de dieren nog spraken, ging ik iedere dag in driedelig pak naar 't werk.
Ondertussen heb ik dat pak ingewisseld voor een jeansbroek (> 5 jaar).

Wanneer ik naar 't werk ga heb ik de gewoonte een hemd te dragen, nu met thuiswerk is dat gewoon een vervangen door een T-shirt. En in de zomer een short (ik ga wel niet werken in short)

En hoe zit het bij jullie?

Zolang je bovenaan en onderaan iets aan hebt dat je borstkas en middel bedekt zal niemand er iets van maken bij ons.

Voor een vergadering met werkgevers of kabinet moet je natuurlijk niet in slippers en hotpants komen, maar jeans (of shorts in de zomer)+t shirt is geen probleem

Lange broek (chino of jeans, maakt niet uit) met daarop een hemd of polo. T-shirts wordt niet gedaan, shorts is helaas ook uit den boze bij warm weer. Sneakers is dan weer geen probleem.

Ik werk op een universiteit en bij de (exacte/toegepaste) wetenschappen dus het cliché wil dat het al goed is dat we enige vorm van kledij dragen :) Zo ooit de weg getoond in een meer informatica-gerelateerd departement door iemand die geen schoenen droeg.

Als doctoraatsstudent kwam ik gewoon in jeans en t-shirt, shorts nooit wegens labowerk. Nu ik wat meer verantwoordelijkheid heb al een paar keer gedacht van wat te "upgraden", maar dan denk ik terug aan een succesvolle prof uit mijn departement die in de zomer met sandalen, cargoshorts en een witte t-shirt (mogelijk met zweetvlekken) kwam werken, en dan gaat dat weer liggen.

Shorts doe ik wel nog altijd quasi nooit, want ik loop toch nog geregeld door het labo. Puur rationeel hangt de kwaliteit van het werk natuurlijk helemaal niet af van wat je draagt, en ben ik dan ook blij dat dit helemaal geen factor is.

Ah en ja, thuiswerk, dan is het een T-shirt, jogging en sloefen uiteraard.

Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is het Joggingsbroek en slippers. En een hemdje/propere tshirt

Als ik ooit nog eens op het werk verschijnt is het hemdje/ jeansbroek/propere schoenen, niets speciaals

Nog nooit een dresscode gehad en ik ben altijd al in jeans en hemd gaan soliciteren. Ik heb altijd gedacht, moest een solicitatie daarop spaak lopen zou ik toch niet in het bedrijf passen.

Bij ons is het redelijk casual: hemd of t-shirt met lange broek. Enkel shorts mogen niet (ook niet voor vrouwen). Gelukkig hebben we voor in de zomer airco. Nu we thuiswerken doet iedereen natuurlijk aan wat hij of zij wil.

Vroeger als auditor en later als bancaire werknemer altijd in kostuum.
Nu, een geklede broek + hemd en in de weten gewoon een pull over die trui (wel een pull van een duurder merk, geen sportpull ofzo).
Shorts, joggings, t-shirts, sletsen, pantoffels, ... dat is voor thuis.

Vroeger was er bij ons een officiële dress code. Heb die nog toegelicht gekregen zelfs. Is al meer dan 10j geleden natuurlijk.

Echter, overheen de jaren is dat volledig verwaterd. Hoe meer jeugd er bij kwam die zich daar niets meer van aan trokken, hoe minder die dress code nog ter sprake kwam.

De sales patron komt nog steeds dagelijks in kostuum werken. Maar de rest doet min of meer z'n goesting de laatste jaren (excl. thuiswerk).
Zonder zever, je ziet echt de 'generational gap'.
Al heb ik écht wel al momenten gehad dat ik dacht van 'dude ... seriously?!?'.
Ik heb geen issue met mensen die een kilootje meer mee dragen, maar moet ik daarom op uwen hangbuik zitten kijken die onder dat [Insert IT Meme Here] shirtje onderuit steekt?

Naast de dress code op den buro was er vroeger ook de officiële regel dat de consultants voor 't eerste bezoek bij een nieuwe klant altijd in kostuum gingen. Dit ook aan houden als het van die sporadische bezoeken zijn. En eens je regelmatig bij een klant kwam (bv. 3 weken aan een stuk on-site) dan nam je de dress code van de klant over.
Maar ook dat zie ik steeds minder gebeuren. Denk dat sommige van ons juniors zelfs geen kostuum meer hebben.

Thuis? Da's ne free-for-all eh. Geen kat die er naar kraait.
Zolang er iets boven uw blote bast hangt tijdens een video call (waar je over 't algemeen enkel je bovenkant ziet) is't al goed.

Echter ... zeker als het met klanten is dan probeer ik persoonlijk nog steeds liefst wat deftig gekleed te zijn.
Maar tijdens die extreem warme zomer daar had ik toch ook gewoon m'n Adidas voetbalbroekske aan ze, samen met een t-shirt.
Hier thuis is er nl. (nog) geen airco & 't was afzien.

Langs één kant vind ik zo'n kostuum met das er geweldig uitzien*, en draag ik dat graag op de juiste gelegenheden. Maar langs de andere kant lijkt het mij de hel om daar elke dag mee te gaan werken, zeker in veel van die "moderne" gebouwen waar het altijd degoutant warm is. Het voordeel is dan wel dat je op den duur een collectie hebt en je gewoon kan wisselen.

*wanneer het goed past toch, wat als je wat afwijkt van de standaardmaten al vaak wil zeggen dat het wat moet kosten.

Wel, het tijdperk van telkens alle dagen gaan werken in vol ornaat die zijn weliswaar wat gepasseerd. Dat merk ik niet enkel bij ons, maar ook bij al ons klanten, groot & klein.
Ben ik ook niet kwaad om, want is idd een kostelijk grapke (ook voor standaard maten hoor).

Ook waar je nog komt in kostuum is dat al wat minder strak dan vroeger. De 'plastron' van vroeger, da's gedaan
Ik heb zelfs al klanten gehad waar 't management (waar je afspraak mee hebt) expliciet aan geeft van 'doe die plastron maar af ze'.
Dus dassen & strikjes zijn helemaal passé.

Maar toch is er, vind ik, nog wel heel wat 'tussenruimte' tussen af komen in kostuum & afkomen op flip flops en een kort broekske met hawai shirt.
Ook ... als er geen airco is moet men ook wel wat flexibel zijn in extreem warme temperaturen zoals we deze vorige zomer gezien hebben.

Voor de mannen is een lange broek verplicht, maar voor de rest eigenlijk geen regels. Iedereen doet dus wat zijn goesting waarbij er een duidelijke kanteling richting (very) casual is.

Ik hou toch enigszins vast aan het formele: quasi altijd hemd en geklede broek. Af en toe deftige jeans (geen afgebleekte/gescheurde toestanden), in de zomer al eens een polo. Nooit hoodie, tshirt, ...
Sneakers eens op een vrijdag.

Nu bij thuiswerk was dat wat zoeken 😛 sowieso wel nog steeds formeel als ik met externen bel, maar intern meestal gewoon een deftige pull. En mijn sletsen uiteraard!

Imo een van de spijtige trends. Een kostuum heeft toch nog altijd een bepaalde uitstraling (voor mij). De kleren maken de man.
En persoonlijk vind ik het spijtig dat alles nu herleid is naar jeans en t-shirts.
En zelfs politiekers denken zo hip en jong over te komen.
Maar goed, ik ben dan ook maar a grumpy old man.

Even een hypothese. Stel er is een dresscode op je werk en dit is ook opgenomen in je contract.
Door COVID werk je echter 100% van thuis uit.

Je baas eist plots dat je je camera aanschakelt zodat hij kan controleren of je je aan de dresscode houdt.
Mag hij/zij dit eisen? En twee, stel dat je dan in een korte broek en T-shirt achter je PC zit, mag hij/zij je dan ontslaan wegens een inbreuk op de dresscode?

Hier ook T-shirt, jeans (tot korte broeken, wel dat hier en daar iemand dat niet helemaal top vind, ma bon). Vaak nog met geek prints e.d.

Ik vind het helemaal prima. Voor mij doet een pak echt helemaal niks.

Hier doet niemand een pak aan, zelfs de ceo niet. Enkel sales wanneer ze naar klanten moeten gaan. Wij consultants mogen dragen wat we willen, zelfs bij nieuwe klanten draag ik een trui en jeans ipv een hemd. Enkel een korte broek mag niet.

Nu bij thuiswerk draag ik een joggingsbroek en hoodie.

Bij ons is geen dresscode. In de zomer op slippers, t-shirt en korte broek. In trainingspak als we geen cliënten zien is mogelijk.

Hier altijd kostuum zonder das of geklede broek en hemd. , ben al tevreden dat we van die dassen af zijn.

Terug
Bovenaan