Drones (FPV)

grafzerkpisser

Active member
Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in drones en vooral FPV drones.

Ik ben vooral geïnteresseerd in FPV drones die je zelf kan samenstellen of bouwen, dus niet enkel de standaard kant-en-klare DJI drones. Denk aan frames, motors, flight controllers, ESC’s, VTX/camera’s, ELRS receivers, LiPo’s, props, Betaflight tuning, enzovoort.

Zijn er hier mensen die zelf met FPV drones bezig zijn?

Ik ben vooral op zoek naar:

• Tips voor beginners die willen starten met FPV
  • Betrouwbare winkels of webshops, liefst in België/Nederland/Europa
    • Ik bestel voornamelijk op https://droneshop.nl/
    • Blijkbaar was er in Frankrijk ook een hele goede online shop maar hun depot is afgebrand
  • Aanraders qua onderdelen en merken
  • Dingen waar je zeker op moet letten bij je eerste build
    • Ondertussen al heel veel tips gevonden maar ook vaak tegenstrijdigheden
  • Veelgemaakte fouten die je beter vermijdt
  • Locatie waar je op je gemak kan oefenen.
  • Goede simulators of manieren om veilig te leren vliegen. Ondertussen heb ik een 20 tal uren voornamlijk liggen oefenen op Tryp FPV. (Settings redelijk standaard gehouden, wel wat liggen prutsen met camera angle en rates (lineair om wat hogere fouttollerantie te hebben)
  • Info rond regelgeving, verzekering en waar je wel/niet mag vliegen is ook altijd welkom. Met men avata2 heb ik een tijd lang mijn registratie via skeyes gedaan, maar zo omslachtig dat ik het tegenwoordig skip (de meeste van mijn vluchten gaan amper boven bomen uit)

Alle tips, ervaringen, winkeladvies of voorbeelden van jullie eigen setups zijn meer dan welkom! :hurrr:

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in drones en vooral FPV drones.

Ik ben vooral geïnteresseerd in FPV drones die je zelf kan samenstellen of bouwen, dus niet enkel de standaard kant-en-klare DJI drones. Denk aan frames, motors, flight controllers, ESC’s, VTX/camera’s, ELRS receivers, LiPo’s, props, Betaflight tuning, enzovoort.

Zijn er hier mensen die zelf met FPV drones bezig zijn?

Ik ben vooral op zoek naar:

• Tips voor beginners die willen starten met FPV
  • Betrouwbare winkels of webshops, liefst in België/Nederland/Europa
    • Ik bestel voornamelijk op https://droneshop.nl/
    • Blijkbaar was er in Frankrijk ook een hele goede online shop maar hun depot is afgebrand
  • Aanraders qua onderdelen en merken
  • Dingen waar je zeker op moet letten bij je eerste build
    • Ondertussen al heel veel tips gevonden maar ook vaak tegenstrijdigheden
  • Veelgemaakte fouten die je beter vermijdt
  • Locatie waar je op je gemak kan oefenen.
  • Goede simulators of manieren om veilig te leren vliegen. Ondertussen heb ik een 20 tal uren voornamlijk liggen oefenen op Tryp FPV. (Settings redelijk standaard gehouden, wel wat liggen prutsen met camera angle en rates (lineair om wat hogere fouttollerantie te hebben)
  • Info rond regelgeving, verzekering en waar je wel/niet mag vliegen is ook altijd welkom. Met men avata2 heb ik een tijd lang mijn registratie via skeyes gedaan, maar zo omslachtig dat ik het tegenwoordig skip (de meeste van mijn vluchten gaan amper boven bomen uit)

Alle tips, ervaringen, winkeladvies of voorbeelden van jullie eigen setups zijn meer dan welkom! :hurrr:
Tips
1)Tis al een hele tijd geleden dat ik nog drones gebouwd heb maar als ik de belangrijkste tip mag geven.
Maak je een smokestopper of koop er eentje. Ik herinner me nog goed mijn allereerste drone, helemaal gemonteerd, gesoldeerd... tot ik de batterij inplugde en de magic blue smoke ontsnapte. :(
2) Nooit uw drone testen met de props eraan. Altijd props eraf nemen. Die dingen kunnen u echt goed pijn doen!
3) Zie dat uw schroefjes voor uw motoren niet te lang zijn zodat ze de motorwindings niet raken.
4) Flux gebruiken bij solderen!
5) lipos altijd balanceren en op storage voltage zetten voor de winter of als je langere periode niet gaat vliegen. Goede lader helpt hierbij! Nooit onder de 3volt per cell vliegen. Liever wat reserve.
6) last but not least... carbon is elekrisch geleidend!

Voor de rest kan ik joshua bardwell youtube kanaal aanbevelen. you will learn something today. Of oscarliang
Wat betreft simulators is Liftoff op steam de to goto simulator.
Wat nieuw en goed op de markt is qua onderdelen weet ik helaas niet meer, tis 8 a 10 jaar geleden :D
Regelgeving, tja... uw A1/A3 dronebewijs halen is al een goeie. Maar er is weinig controle op.

Welk videosysteem ga je gebruiken? HD met dji of walksnail of nog analoog?

Laatst bewerkt:
Hier ook een fpv'er.

Wat ik vooral minder vind aan de hobby is het zoeken naar leuke locaties of het gebrek eraan (in de buurt).

Velden genoeg waar je kan boven vliegen, maar daar ben je snel op uitgekeken.
Ik probeer steeds niets of niemand tot last te zijn en dat beperkt het aantal locaties hier in ons dichtbevolkte Vlaanderen.

Hier ook een fpv'er.

Wat ik vooral minder vind aan de hobby is het zoeken naar leuke locaties of het gebrek eraan (in de buurt).

Ik probeer steeds niets of niemand tot last te zijn en dat beperkt het aantal locaties hier in ons dichtbevolkte Vlaanderen.
Bij ons waren we met een groepje van een man of acht en hadden we vlaggen en gates. Ergens op een verlaten voetbalveld in denderleeuw dat helaas niet meer bestaat. Wel een afspraak met de scouts daar dat we op bepaalde dagen niet vlogen. Good times wel.

Lange tijd dat ik nog gevlogen heb, maar heb een Tinyhawk 3 plus.
Zender is een Frsky Taranis Q X7

Maar vliegen hier in de omtrek is amper nog te doen.

Lift off is wel een van de beste simulators voor te vliegen.

Voor dat ik FPV vloog, was ik met een gewone drone aan het leren vliegen.
Die was ineens weg, nooit meer terug gevonden.

Bij ons waren we met een groepje van een man of acht en hadden we vlaggen en gates. Ergens op een verlaten voetbalveld in denderleeuw dat helaas niet meer bestaat. Wel een afspraak met de scouts daar dat we op bepaalde dagen niet vlogen. Good times wel.
Dat is al direct een stukje interessanter dan een leeg veld! Zeker als je dat met wat anderen kan doen.
Maar het neigt toch meer naar racen, en minder naar freestyle, waar mijn interesse eerder ligt.

Altijd wel jaloers als ik die filmpjes op YT zie passeren vanop die leuke locaties.
Het is best een leuke hobby, maar ik weet niet of ik er nu nog zou aan beginnen.
Je zit met behoorlijke instapkosten, de nodige regels (die je dan wel of niet volgt) en vaak een gebrek aan ruimte/locaties waar buitenstaanders precies toch vaak eerder argwanend zijn.

Ah, achter de kerk met de Schiptrekkersbrug in de achtergrond?

Tips
1)Tis al een hele tijd geleden dat ik nog drones gebouwd heb maar als ik de belangrijkste tip mag geven.
Maak je een smokestopper of koop er eentje. Ik herinner me nog goed mijn allereerste drone, helemaal gemonteerd, gesoldeerd... tot ik de batterij inplugde en de magic blue smoke ontsnapte. :(
2) Nooit uw drone testen met de props eraan. Altijd props eraf nemen. Die dingen kunnen u echt goed pijn doen!
3) Zie dat uw schroefjes voor uw motoren niet te lang zijn zodat ze de motorwindings niet raken.
4) Flux gebruiken bij solderen!
5) lipos altijd balanceren en op storage voltage zetten voor de winter of als je langere periode niet gaat vliegen. Goede lader helpt hierbij! Nooit onder de 3volt per cell vliegen. Liever wat reserve.
6) last but not least... carbon is elekrisch geleidend!

Voor de rest kan ik joshua bardwell youtube kanaal aanbevelen. you will learn something today. Of oscarliang
Wat betreft simulators is Liftoff op steam de to goto simulator.
Wat nieuw en goed op de markt is qua onderdelen weet ik helaas niet meer, tis 8 a 10 jaar geleden :D
Regelgeving, tja... uw A1/A3 dronebewijs halen is al een goeie. Maar er is weinig controle op.

Welk videosysteem ga je gebruiken? HD met dji of walksnail of nog analoog?

De smokestopper had ik inderdaad al gelezen :). Dat solderen gaat nog plezant worden. Ik denk dat ik eerst een een oefenbord ga aanschaffen.
Tip 6 neem ik zeker mee :D
Liftoff, ik zal het overwegen. Momenteel is het voornamelijk Tryp FPV, precies wel horen zeggen dat dit ook 1 van de betere zou moeten zijn.
Mijn dronebewijs heb ik gehaald, wat in theorie al moest om met de avata 2 te vliegen.
Momenteel voornamelijk bezig met Tiny Whoops, een emax Tinyhawk III aangeschaft => analoog. Bewust omdat ik de goggles 3 al heb. Tiny Whoops met een o4 zijn blijkbaar allemaal een pak logger. En de meerprijs om bv een HDZero aan te schaffen lijkt mij wat overkill.

Hier ook een fpv'er.

Lijkt mij inderdaad redelijk lastig. Aangezien ik nog beginnende ben is het niemand tot last zijn een must :biglaugh:

De smokestopper had ik inderdaad al gelezen :). Dat solderen gaat nog plezant worden. Ik denk dat ik eerst een een oefenbord ga aanschaffen.
Tip 6 neem ik zeker mee :D
Liftoff, ik zal het overwegen. Momenteel is het voornamelijk Tryp FPV, precies wel horen zeggen dat dit ook 1 van de betere zou moeten zijn.
Mijn dronebewijs heb ik gehaald, wat in theorie al moest om met de avata 2 te vliegen.
Momenteel voornamelijk bezig met Tiny Whoops, een emax Tinyhawk III aangeschaft => analoog. Bewust omdat ik de goggles 3 al heb. Tiny Whoops met een o4 zijn blijkbaar allemaal een pak logger. En de meerprijs om bv een HDZero aan te schaffen lijkt mij wat overkill.
Solderen valt wel mee ze. Die pads zijn groot genoeg. Soldeersel met lood werkt natuurlijk een pak gemakkelijker maar is ongezond.
Tip 6 vooral als ge uwen build maakt en je hebt wat stroomkabels die langs een carbon (scherp) randje passeren kan voor kortsluiting zorgen bij crash. Ik loste dat op door iets van elektrische tape er nog tussen te kleven.

Terug
Bovenaan