Dune Prophecy

Hans Moleman

Well-known member
Alvast genoten van de eerste aflevering.
Leuke cast, en toch al een paar interessante wendingen.

De prinses kwam mij trouwens bekend voor, en deed blijkbaar mee in de Scandinavische topreeksen The Brigde en The Killing.

Ik heb in mijn hoofd al een duidelijke mening / rant klaar. Net zoals ik dat had bij Foundation. (discord members stuiptrekken van de ptsd wanneer ze eraan terugdenken) Ik ga het van't weekend dat eens proberen in tekst te gieten.

inclusief spoilers

Dune : Prophecy heeft heel lang te kampen gehad met productieproblemen. Na de eerste Denis Villeneuve film waren er plannen voor maar die gingen uiteindelijk niet meer door, dan plots weer wel en deze maand is daar ineens de release, in zes afleveringen.

Het eerste dat me is opgevallen is dat de serie héél lore-heavy is. Zoveel details over gebeurtenissen die gerefereerd worden, soms door 1 woord zelfs soms door een standbeeld, zijn heel gemakkelijk over het hoofd te zien. Gaan we dieper dan zie ik dat het verhaal losjes de setting overneemt van het boeken uit de machine trilogie en Sisterhood of Dune triologie van Kevin J. Anderson en Brian Herbert. Nu zijn deze auteurs niet meteen mijn geliefde vertellers omdat ze de originele lore niet meteen zo nauw namen, ik kom er later op terug. Uiteindelijk speelt het deze serie zich een 30 tal jaren af na die boeken. Dat is een goed teken want dat geeft de scenaristen vrijheid. Na de eerste aflevering zou ik durven gokken dat ze hun verhaal bouwen rond de lore zoals die is uitgezet door Frank Herbert, er is de hint naar het einde der tijden 'arafel' en de God-Keizer zelf. Er zijn NU al hints naar Ixiaanse tech die het begrip van de mensheid onwijs te boven gaat. Cool.

Het uitzicht van de serie leunt nauw aan de stijl die de Villeneuve films hebben gezet. Brutalistisch, minimalistisch en magristraal. Enkel jammer dat de muziek het voorlopig niet mee op een hoger niveau kan tillen. Maar hier heb ik weinig slecht aan op te merken.

Al bij al vind ik de serie een goeie start. De toon is gezet en nu ben ik wel benieuwd waar we naartoe gaan.

Omdat ik in mijn vorige post Foundation noemde wil ik snel de grote verschillen tussen de stijl van die serie aangeven en deze. Zonder twijfel is Foundation toch één van de mooiste Sci-fi series dat ik recent zag. De beelden en omgevingen waren een ware streling voor het oog. Dat is deze alvast een pak minder. Maar de Bene Gesserit zijn ook niet echt gekend voor hun extravagantie noch hun schitterende omgevingen.
Waar er alvast wél een groot verschil zit is dat ze bij Foundation onmiddellijk het originele verhaal hebben proberen aan te passen, waarbij ze mijns insziens gigantisch de mist zijn ingegaan met het respectvol weergeven van het volk op de planeet Terminus, de laatste geleerden in het universum. Het zijn daar sukkelaars met het hoofdpersonage als grootste olifant in de porceleinenwinkel. Wat een volk van slimmeriken moest voorstellen werden hier sukkelaars en lomperiken met idiote keuzes. Onstandvastige, wilde karakters met bijhorende moodswings. Met als hoofdpersonage de 'moderne' interpretatie van wat een sterke onafhankelijke vrouw moest voorstellen. Vreselijk. (het koninkrijk van Cleon is wel origineel en was interessant, maar los van bronmateriaal)
Hier in Sisterhood heb je een verhaal dat je kunt uitdiepen, dat van een groep vrouwen die zich ontpoppen als sterkste entiteit in het universum, waar alle leiders in hun universum dansen volgens de touwtjes die zij in handen hebben, met de rotsvaste bedoeling om de toekomst te veranderen naar het ideaal scenario, ter voorkoming van een vreselijk einde van de mensheid. En voorlopig ben ik nogal content om vast te stellen dat de scenaristen alvast het concept van wat de BG (bene gesserit) moet voorstellen begrijpen.
Waar deze serie toch eventjes de mist ingaat is dat ze zich verplicht voelen voor een bar-scène. Sci-fi met een barscène? Hoe origineel zeg. Dat had toch ook zonder gekunnen me dunkt.

Ja het is droog, lore heavy met een zeer ingetogen scènes maar als je wéét wat voor onvoorstelbaar machtige organisatie de Bene Gesserit zijn, en wat voor ontbering ze heeft moeten doorstaan door de millennia, dan weet je dat hier nog wel plaats is voor f***ed up sh*t. Ik ga mijn gratis maandje HBO+ wel uitdoen.

Laatst bewerkt:
Met Foundation ben ik echt moeten stoppen. Ik ergerde mij na een 3 tal afleveringen dood aan dat overdreven straffe madammen gedoe , en bepaalde personages vond ik echt heel zwak gecast/uitgewerkt.

Dune heeft daar imo minder last van. Veel meer personages die mij boeien, en vooral beter gecast zijn. Na 2 afleveringen nog altijd hooked. Onze verloren soldaat doet mij trouwens op een manier aan Bart De Pauw denken.

Met Foundation ben ik echt moeten stoppen. Ik ergerde mij na een 3 tal afleveringen dood aan dat overdreven straffe madammen gedoe , en bepaalde personages vond ik echt heel zwak gecast/uitgewerkt.
Geen idee waar je het over hebt eerlijk gezegd. Ik zal mij er niet aan gestoord hebben I guess. 🤷‍♂️
Los daarvan, het eerste seizoen heeft wel zo zijn problemen. Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet, want uiteindelijk is het best goed, is seizoen 2 nog beter, en zijn de laatste afleveringen werkelijk fenomenaal. Ik geeft het maar mee.

Dune Prophecy ga ik zeker ook bekijken, maar ik wacht nog even af tot alle afleveringen uit zijn, om me dan een maandje te abonneren.

Goeie 2de episode.

Focus op intriges en het meer spiritueel deel in het Dune universum. Dit spiritueel deel kwam wat minder uitgewerkt aan bod in de Villeneuve films (vond ik).

Geen idee waar je het over hebt eerlijk gezegd. Ik zal mij er niet aan gestoord hebben I guess. 🤷‍♂️
Los daarvan, het eerste seizoen heeft wel zo zijn problemen. Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet, want uiteindelijk is het best goed, is seizoen 2 nog beter, en zijn de laatste afleveringen werkelijk fenomenaal. Ik geeft het maar mee.

Dune Prophecy ga ik zeker ook bekijken, maar ik wacht nog even af tot alle afleveringen uit zijn, om me dan een maandje te abonneren.

Voor de duidelijkheid, geen enkel probleem met black women in reeksen. Maar als je er al een ding van gaat maken dat je al u hoofdpersonages hebt vervangen door zwarte vrouwen, dan voelt dat toch enigszins geforceerd aan. En dat valt op, en het stoort mij bij een paar personages.

Misschien dat ik het nog een kans geef, maar zal toch de klik moeten zetten eerst. Want de eerste aflevering vond ik zeker niet slecht bv.

Leuke serie, maar valt wel een beetje uit de toon als je het vergelijkt met de films. Personages in de film zijn overdreven serieus en formeel, in de serie gedraagt quasi iedereen (zelfs de keizer) zich als een Familie-personage.

Ik heb in mijn hoofd een hele grote rant voorbereid hoe het seizoen wat diepgang miste, wat voorkabbelde en dat er nogal wat onvolkomendheden waren. Maar de laatste aflevering van 1u20m heeft veel goed gemaakt!

in 2 dagen gebinged en ging hier ook best vlot binnen. Steekspel op hoog niveau. Ben niet echt vertrouwd met de voorgeschiedenis van Dune, Foundation ken ik wel vanachter naar voren. Speciaal om Vishnu op z'n paard te krijgen, deze reeks is bijna zo goed als die van Foundation! :oi22:

Leuke serie, maar valt wel een beetje uit de toon als je het vergelijkt met de films. Personages in de film zijn overdreven serieus en formeel, in de serie gedraagt quasi iedereen (zelfs de keizer) zich als een Familie-personage.

Dit moet ik ook wel beamen. Komt natuurlijk deels door het veel kleinere budget maar die epische formaliteit van de films komt hier een heel stuk minder over. We zitten natuurlijk nog 10 000 jaar voor Dune dus misschien hebben al die gebruiken, traditities en overdreven ceremonialiteit hun intrede nog niet gemaakt. Was even wennen aan de meer menselijke personages en hoe familiair iedereen was. De wereld voelt daardoor iets minder mysterieus, oud en bevreemdend. De personages zijn hier niet zozeer standins voor systemische krachten, hun eigen motivaties komen meer naar voor wat resulteert in meer persoonlijke emotie wat voor het serie format prolly geen slechte keuze is.

Foundation (de boeken) zal wel weer de grote inspiratie geweest zijn voor Herberts galactic empire.

Ik ga al akkoord met Vishnu. De serie had toch wel tekortkomingen. Dat 'wat voort kabbellen' vooral. En dan na een finale van 1h20 minuten die nogal traag ging zoals de meeste episodes, eindigen op een cliffhanger voor een 2de seizoen. Ik dacht, huh een miniserie, 6 episodes en done zeker.
Een niet zo wow cliffhanger eigenlijk, buiten dat het in S2 meer op Arrakis zal zijn mogelijks. Moeten we dan daarvoor juichen, want het is Dune he.

De kleinere scope laat idd wel wat meer plaats voor het persoonlijke van veel personages, op zich idd niet slecht. De machtigste families uit de films komen soms van ver.

Tja. Die zes afleveringen geven weinig tijd voor worldbuilding. En dan nog hebben ze wat last gehad met hun pacing waardoor het resultaat wat halvegare worldbuilding is afgewisseld met plot. Het is heus niet slecht, op dat gebied zal Foundation het zelfs beter gedaan hebben, ga ik zeker niet ontkennen @DaFreak . (het probleem daar was de dommigheid in het algemeen mabon :evil: )

Eindelijk uitgekeken.
Leuke reeks waar ik met plezier heb naar gekeken. Veel liever dan foundation, maar dat lag aan de cast en het geforceerde straffe zwarte madammen verhaal van de makers van de tv reeks. Maar idd nogal traag bij momenten. Zeker de finale episode. Kijk wel uit naar seizoen 2.

Terug
Bovenaan