(Duur)sporten en jonge kinderen

Iconz

Active member
Sinds kort ben ik zelf voor de tweede keer vader geworden en ik merk dat het steeds moeilijker wordt om tijd te vinden om te lopen en te fietsen.
Korte loopjes lukken nog regelmatig, maar fietsen zit er vaak niet meer in buiten sporadisch op de rollen.

Er is uiteraard geen magische oplossing, maar hoe pakken jullie het aan? Sporten in de vroege/late uren? Fietskar/loopbuggy?

Met een kleine baby in huis vond ik het nog redelijk doenbaar, nu ze wat ouder zijn 3 en 6 vind ik het lastiger.

Lopen is hier na bedtijd rond 19u-20u, langere loopjes op zondag inplannen. In de winter steekt dat natuurlijk dik tegen want je loopt voortdurend in het donker.

Wat fietsen betreft is dat lastiger, een fietstochtje van een uur of twee vind ik niet altijd de moeite. Een zondagmiddag "reserveren" is vaak de enige oplossing.

Ik doe krachtsport, en ben na de geboorte dan beginnen thuis trainen. Ook de training zelf wat aangepast om het binnen een uur te kunnen afwerken. Op die manier kreeg ik niet teveel kwade blikken dat ik mijn vrouw met een pasgeboren baby achterliet. We zijn nu meer dan 2 jaar verder en ik train meestal na de bedtijd van de dochter, soms over de middag als ik kan thuiswerken.

Maar ik kan me inbeelden dat zeker als het over fietsen gaat dit moeilijk ligt aangezien je dat niet op een uurtje doet. Ook met meer kinderen wordt het veel meer plannen denk ik. Ik ken mensen die zo'n buggy aangepast om te lopen hebben gekocht en daar mee gaan joggen, al lijkt me dat ook wel het minder ideale compromis.

Bij de eerste wel regelmatig gaan lopen met de buggy, heb ik kunnen volhouden tot hij niet meer zo lang in de buggy wou zitten.

Heb nu 4 kinderen tussen de 4 en 10 jaar.

Krachttraining doe ik meestal als de kinderen slapen in een homegym, lopen doe ik op momenten dat kinderen hun hobby's aan het doen zijn en waar ik ter plaatse blijf. Ik heb op deze manier 3 momenten dat ik telkens 2h kan lopen per week.

Sinds vorig jaar ook terug begonnen met 1 x week vechtsport, maar deze schiet er wel als eerste in door situaties thuis (ziekte,...)

Fietsen gebeurd tijdens de woon/werk verplaatsing.

Je gaat inderdaad compromissen moeten aangaan mbt sporten. Doelen in sporten zijn voor mij echt verschoven naar kunnen bezig zijn en niet meer naar een bepaald doel werken.

Als de kinderen ouder worden, lukt het beter. Kinderen betrekken bij uw sport helpt ook, soms "trainen" de 2 jongste mee tijdens mijn krachttraining. Ik geef hun een halterschijf van 1 kg in hun handen en ze squatten met mij mee. De oudere kunnen bijvoorbeeld mee fietsen als ik ga lopen enz...

Hier voornamelijk lopen, fietsen wat minder interesse in en ook geen zin om me-time te nemen in een weekend als we eens iets met het gezin kunnen doen.

Lopen, voor of na de werkdag als de kindjes slapen, in het weekend en woensdagmiddag tijdens hun sport of ze meenemen met hun fietsje terwijl ik rustig duurloopje doe, 5 en 7 jaar, 11 a 12 km/uur houden ze makkelijk kleine 2 uur vol naargelang het weer en met een tussenstopje van 5 minuten om iets te eten en drinken.

Vroeger nam ik ze mee tijdens het lopen in een fietskar of ging ik lopen tijdens de weinige dutjes die ze deden.

Voor thuisgemak hebben we een loopband gebruikt, maar deze gebruikt mijn vrouw vaker om tijdens haar werkpauze even te lopen.

Je gaat inderdaad compromissen moeten aangaan mbt sporten. Doelen in sporten zijn voor mij echt verschoven naar kunnen bezig zijn en niet meer naar een bepaald doel werken.

Als de kinderen ouder worden, lukt het beter. Kinderen betrekken bij uw sport helpt ook, soms "trainen" de 2 jongste mee tijdens mijn krachttraining. Ik geef hun een halterschijf van 1 kg in hun handen en ze squatten met mij mee. De oudere kunnen bijvoorbeeld mee fietsen als ik ga lopen enz...
Dit.

+investeer in een goede fietstrainer, zo kan je blijven sporten
(ik zit veel op mijn rollen met de babyfoon/video erbij)

Terug
Bovenaan