Krijg je geen overzicht van kosten net voor je koopt? Zal allicht om een etf gaan, waar tob op betaald wordt.In de Revolut app kan je 'commodities' zoals goud kopen.
Dit is dan onbelast? Geen TOB?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Krijg je geen overzicht van kosten net voor je koopt? Zal allicht om een etf gaan, waar tob op betaald wordt.In de Revolut app kan je 'commodities' zoals goud kopen.
Dit is dan onbelast? Geen TOB?
Ok. Ik zie ook van u maar exact 2 posts in dit topic dit jaar, een fractie van de niet aflatende stroom van berichten in andere topics waar je niet zelden jezelf quote om de 'discussie' gaande te houden... notsureifserious hoor.Man, man, man, zo weinig animo in dit topic terwijl dit de toppers van 2025 waren. Zegt veel over het niveau van BG.

Inderdaad. Zoals bijvoorbeeld onderstaande citaten. Om er maar enkelen te nemen. En ja, het niveau van BG op vlak van beleggen in edelmetalen is laag. Dat mag gewoon gezegd worden... Mogelijk dat er nu wat op gang komt, mede ook nu dat de acceleratiefase van start gegaan is. Denk dat dit topic weer gaat bloeien in de maniefase, en iedereen zal staan te springen om te kopenJa de eerste pagina is best wel grappig om te lezen hoeveel er verkeerd waren.
Van oktober 2022 (53.000) naar nu (121.000). Bijna 128% op 3 jaar tijd is geen slecht rendement.
Allezins.. geen goud, zilver koper gekocht hier.
Maar maakt mentale nota. In oorlogstijden mss niet zo slecht![]()
.Fysiek goud/zilver lijkt me zowat de slechtste investering die je kan doen.
Euh, goud gekocht in bv. 1980, gaf u een reëel rendement van -80%, 20 (TWINTIG) jaar later.
Investeren in een single commodity met weinig industriële waarde?
Ik kan eigenlijk maar weinig speculatievere en risicovollere investeringen bedenken.
Het zal de referentieprijs zijn, of je aankoopfactuur.Hier ook een rendement behaald van 33,5% sinds januari/februari. Was mijn eerste belegging in goud ooit dus zeer tevreden over het rendement. Maar had liever dat het niet zo snel en extreem ging zodat ik wat kon bijkopen. En ben ook benieuwd naar de meerwaardebelasting hierop en hoe ze het gaan berekenen. Indien ze de referentieprijs van 31/12 nemen is dit wel positief voor mij nu het zo hoog staat.
Ik zou niet weten op basis van welke prijs ze het anders zouden doen…Indien ze de referentieprijs van 31/12 nemen is dit wel positief voor mij nu het zo hoog staat.
En kan ook zijn dat je geen factuur hebt… Ik vermoed dat je vanaf 01/01/2026 sowieso je facturen goed moet bewaren.“Sowieso, er is nog geen goud register. Als je al decennia lang dezelfde grammen koopt. Dan ga je toch gewoon met je laatste factuur naar zoveel mogelijk winkels om te verkopen?
Geen factuur hebben is de slechtst mogelijk situatie. Dan beschouwt de fiscus de volledige waarde als winst en kan je 10% over de volledige waarde betalen. Daarom dat veel mensen nu aan het verkopen zijn (en eventueel meteen terug aankopen zodat ze een factuur hebben) om niet met die miserie te zitten volgend jaar.En kan ook zijn dat je geen factuur hebt… Ik vermoed dat je vanaf 01/01/2026 sowieso je facturen goed moet bewaren.
Dan koop je gewoon iets van dezelfde waarde en dan heb je een factuur... die je mogelijks 10x kunt gebruiken. Kwestie van telkens naar andere handelaar te gaan.En kan ook zijn dat je geen factuur hebt… Ik vermoed dat je vanaf 01/01/2026 sowieso je facturen goed moet bewaren.
Je bedoelt dat je zoveel mogelijkheden tot fraude ziet, wat niet hetzelfde is...Ik zie zoveel loopholes dat men ze niet kan dichten.
Ik blijf bij mijn standpunt, gezien ik duidelijk over fysiek goud sprak. Je zou toch moeten weten dat daar een serieus verschil is met de beurskoers van goud.Inderdaad. Zoals bijvoorbeeld onderstaande citaten. Om er maar enkelen te nemen. En ja, het niveau van BG op vlak van beleggen in edelmetalen is laag.
Je mag zeker bij je standpunt blijven. Maar serieus verschil? Valt op zich mee. En verder…heb het dan ook al van onder 1000$ en zilver rond 16-17$. Zo gigantisch was het verschil toen niet.Ik blijf bij mijn standpunt, gezien ik duidelijk over fysiek goud sprak. Je zou toch moeten weten dat daar een serieus verschil is met de beurskoers van goud.
Met aandelen is er ook geen 0 risico…Fysiek een item kopen staat gelijk met een kans op fraude, diefstal,...
Is dat niet met alles zo? Aandelen zijn ook verre van risicoloos, BTC ook niet, bouwgronden niet,… Edelmetalen horen gewoon in het geheel thuis. Kun je in het buitenland “risicoloos” fysiek op nummer geregistreerd op je naam opslaan.Daar moet je dan serieus wat meerwaarde op hebben, veel meer dan nu, om het risico te verantwoorden.
Dat zal de toekomst uitwijzen…, maar op andere manier en er nauwelijks een voordeel is van het fysieke (zeker niet dat de nadelen compenseert), is er geen enkele reden om dit zo te doen.
Fysiek goud is veel veiliger dan papier goud. Bij fysiek goud weet je dat je het goud echt hebt, papier goud kan men bijcreëren zoveel als men wil en grote kans dat je dus niets in handen hebt when shit hits the fan. Kans op diefstal is nihil tenzij je ermee te koop loopt, fraude al helemaal 0 als je via een goede bekende goudhandelaar gaat. Nu ben je toch echt zaken aan het zoeken om je standpunt te verdedigen.Ik blijf bij mijn standpunt, gezien ik duidelijk over fysiek goud sprak. Je zou toch moeten weten dat daar een serieus verschil is met de beurskoers van goud.
Fysiek een item kopen staat gelijk met een kans op fraude, diefstal,...
Daar moet je dan serieus wat meerwaarde op hebben, veel meer dan nu, om het risico te verantwoorden.
Gezien het veel eenvoudiger is om goud/zilver niet fysiek aan te kopen, maar op andere manier en er nauwelijks een voordeel is van het fysieke (zeker niet dat de nadelen compenseert), is er geen enkele reden om dit zo te doen.
,..

Vandaag ongeveer 40% zilver uit buitenlandse kluis verkocht. Iets meer dan X4 gegaan op 8 jaar tijd. Op zich niet slecht. De rest is voor een eventuele verdere prijsstijging in de toekomst.Edelmetalen horen gewoon in het geheel thuis. Kun je in het buitenland “risicoloos” fysiek op nummer geregistreerd op je naam opslaan.
Dat zal de toekomst uitwijzen…