Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Parket zou ik nooit in een keuken of badkamer leggen. In de woonruimte bij ons parket, keuken keramische tegel.
Wat ik een echte no go vind is keramische parket. Ik vind dat gewoon lelijk en voelt compleet anders aan. Als je op café al eens een mazout vraagt om te drinken kan ik erin komen dat je keramische parket legt.
De eerste gebruikssporen en krassen in parket zullen pijn doen (bezoekers zullen die nagenoeg niet opmerken), maar een parket waarop zienbaar geleefd wordt krijgt extra karakter imo. Dat blijft zijn warme uitstraling behouden.
Hier toch ook niet gekozen voor parket in de keuken/badkamer. De andere ruimtes wel. Gewoon een grote tegel van 120x120 gekozen in een vrij lichte tint.
Op het eiland hier gaat enkel een snijblok staan. Spoelbak/kookplaat zijn beiden op het aanrecht.
Wel een heel grote keuken dus veel plaats om te kiezen wat waar komt. Nieuwe renders verwacht ik deze week ergens.
Ieder zijn voorkeur, wij hebben doelbewust het vuur tegen de wand geplaatst. Onmiddellijk een spatwand, en hoeveel sta je effectief boven je potten te roeren?
Voorbereiding op het eiland aan de spoelbak, effectief koken tegen de wand. Zo kan bezoek of kinderen aan het eiland zitten zonder te moeten vrezen voor spatters van vet, tomatensaus, ...
Kleuren, materialen etc. zijn smaak - bij het maken van de keuken hier heb ik vooral op ergonomie gewerkt - mss leuk om hier eens te polsen hoe dat zit bij jou en andere forumleden.
In het geval van een eiland is het optimale vermoedelijk kookplaat en spoelzone in het eiland - echter hebben de meeste mensen daarvoor de ruimte niet waardoor de keuze spoelbak of kookplaat zich stelt. Zelf heb ik bewust gekozen om de kookplaat in het eiland te plaatsen:
ik sta meer aan de kookplaat en de zone ernaast om zaken voor te bereiden, ook handig om contact te houden met andere mensen in huis, ook voor het dresseren van borden is het handiger. Nadelen zijn er ook: omschakelen van hoofdzakelijk spoelgedeelte naar kookgedeelte na afspoelen ofzo - wat druppels op de grond.
geen idee hoe dat bij anderen zit maar ik ga niet meteen alles wat vuil is in de vaatwasser plaatsen, de spoelzone tegen de wand bevat dan ook nogal vaak eens een tas, glas, kom, vaatdoek ... met deze stijl van leven heb ik dat liever wat uit het zicht in plaats van op het eiland.
beiden hebben voor en nadelen - maar toch iets om over na te denken, velen plaatsen voor het gemak/kost nogal vaak de spoelbak op het eiland.
Zaken die de ergonomie beïnvloeden:
Het gebruik van lades wordt nog steeds onderschat door de doorsnee persoon - idealiter voorzie je zoveel mogelijk lades, beter ook volwaardige lades i.p.v. binnen -lades (goedkoper - doch meer handelingen nodig).
Ik heb ook 2 bestekladen geplaatst - vind dat zeer handig om hebben terwijl ik dat haast nog nooit bij iemand heb gezien
Overweeg ook de piste om diepere lades te nemen: standaard zijn deze meestal ca 50cm diep (effectief dan), lades van 60-70cm diep bieden veel meer ruimte en gebruiksgemak. Ook een werkblad dat iets breder is ervaar ik als heel handig
De driehoeken kookplaat-koelkast-spoelbak / eettafel-koelkast-spoelbak / eettafel-koelkast-kookplaat zo klein mogelijk m.b.t. verplaatsing, die bewegingen maak je zeer vaak
Als ik de vaatwasser openzet kan ik 95% van de inhoud terug op zijn plaats leggen zonder me te verplaatsen, één van de beste keuzes ooit
Voor wie op zoek is naar bergruimte die je weinig gebruikt maar toch wil hebben: voorzie kasten tot +/- 15cm van het plafond
Voorzie voldoende stopcontacten
Voor wie aandacht schenk aan geluid: opgelet met dampkap - grote verschillen
afstand tussen eiland en kastenwand: hier 120cm genomen - ruim genoeg om vlot met 2 te passeren, niet te ver om zaken te verplaatsen, ik denk dat 110cm ook kan maar minder zou ik afraden
diepte eiland hier 100cm genomen - voor de meeste mensen is dat een haalbare afmeting om schoon te maken vanaf 1 zijde, breder is mooier maar je moet helemaal rond om schoon te maken
Voor wie regelmatig wat volk uitnodigt en waar ik spijt van heb het niet te hebben genomen: een lade om zaken warm te houden lijkt me handig
zorg dat je ovens op een correcte hoogte geplaatst zijn
voor de koelkast: indien startend vanaf de vloer: neem eentje met 3 lades onderaan, ook een 0° zone kan ik aanbevelen - merkbaar verschil in houdbaarheid van vlees, groenten
2 aparte ovens vind ik ook handig, zelfreinigend is een welgekomen optie
aandacht voor werkbladhoogte i.f.v. lengte gebruikers, kijk ook links of rechtshandig voor plaatsing toestellen
symmetrie is mooi - maar is het ook functioneel is een vraag die soms moet gesteld worden
Ergonomie vind ik zeker een belangrijke. Even inpikken op een aantal puntjes die je benoemt.
- Op dit moment heb ik een klein eiland waarbij de kookplaat en spoelbak naast elkaar staan, achter mij is er een grote kastenwand met frigo. Op zich vind ik deze opstelling wel handig maar ik mis gewoon werkruimte.
- Een spoelbak geeft altijd druppels rondom, bv na het wassen van de handen -> druppend tot je aan een handdoek bent. Hier hangt er naast de spoelbak tegen het eiland nu zowel een keuken- alsook een gastenhanddoekje. Hoe lossen jullie dit op?
- We hebben regelmatig bezoek en kook wel eens graag uitgebreid waardoor ik het aangenaam vind dat ik met het bezoek in contact ben ondanks ik achter de kookplaat sta. Voorbereidingen tref ik er nu ook langs. Zelf hadden we het idee om beiden op het eiland te zetten maar nu twijfel ik om de kookplaat op het eiland te zetten en de spoelbak tegen de muur. Zo kan ik ook de afwas aan de kant zetten en van hieruit in de vaatwasser. Ik ruim meestal alles snel op maar het gebeurd wel eens dat in de rapte er iets kan blijven liggen.
- Gemak van lades beaam ik zeker, heb nu in de kastenwand deuren met hierin verschillende uitschuifbare lades. Dit is iets wat ik zeker ook wil, of eventueel volwaarde lades zoals je zelf aangeeft.
- Grote vaatwasser, eentje waar het bestek een aparte lade heeft en een vaatwasser op hoogte.
- Maak je een eetgedeelte aan het eiland of niet? Gebruik je dat dan ook effectief.
- Dampkap: Hierin heb je ook verschillende modellen. Eentje in de kookplaat verwerkt of eentje bovenin verwerkt? Wat zijn hier zoal de voor- en nadelen?
- Ik heb nu een anderhalve spoelbak, iets waar ik voor de huidige keuken nog niet bij heb stilgestaan. Even zitten kijken en merken waaruit we kunnen kiezen voor een spoelbak zijn o.a. Blanco en Franke.
Hier toch ook niet gekozen voor parket in de keuken/badkamer. De andere ruimtes wel. Gewoon een grote tegel van 120x120 gekozen in een vrij lichte tint.
Op het eiland hier gaat enkel een snijblok staan. Spoelbak/kookplaat zijn beiden op het aanrecht.
Wel een heel grote keuken dus veel plaats om te kiezen wat waar komt. Nieuwe renders verwacht ik deze week ergens.
Trek je dit dan ook door richting de inkom bv? Hier nu wordt de inkom gescheiden door een glazen deur. Ook iets waar we dus rekening mee moeten houden bij het kiezen van de vloer. Zie je het eventueel zitten om deze renders te delen eens je ze hebt? Mag eventueel via pm maar geen verplichting uiteraard.
Misschien dat @Tomski ook nog wat ergonomische tips heeft voor de keuken aangezien hij ook vaak in de keuken bezig is?
Zijn er bepaalde merken van toestellen waar je beter weg van blijft? Of net wel merken om aan te bevelen? Lijst van merken waaruit we kunnen kiezen
Ergonomie vind ik zeker een belangrijke. Even inpikken op een aantal puntjes die je benoemt.
- Op dit moment heb ik een klein eiland waarbij de kookplaat en spoelbak naast elkaar staan, achter mij is er een grote kastenwand met frigo. Op zich vind ik deze opstelling wel handig maar ik mis gewoon werkruimte.
- Een spoelbak geeft altijd druppels rondom, bv na het wassen van de handen -> druppend tot je aan een handdoek bent. Hier hangt er naast de spoelbak tegen het eiland nu zowel een keuken- alsook een gastenhanddoekje. Hoe lossen jullie dit op?
- We hebben regelmatig bezoek en kook wel eens graag uitgebreid waardoor ik het aangenaam vind dat ik met het bezoek in contact ben ondanks ik achter de kookplaat sta. Voorbereidingen tref ik er nu ook langs. Zelf hadden we het idee om beiden op het eiland te zetten maar nu twijfel ik om de kookplaat op het eiland te zetten en de spoelbak tegen de muur. Zo kan ik ook de afwas aan de kant zetten en van hieruit in de vaatwasser. Ik ruim meestal alles snel op maar het gebeurd wel eens dat in de rapte er iets kan blijven liggen.
- Gemak van lades beaam ik zeker, heb nu in de kastenwand deuren met hierin verschillende uitschuifbare lades. Dit is iets wat ik zeker ook wil, of eventueel volwaarde lades zoals je zelf aangeeft.
- Grote vaatwasser, eentje waar het bestek een aparte lade heeft en een vaatwasser op hoogte.
- Maak je een eetgedeelte aan het eiland of niet? Gebruik je dat dan ook effectief.
- Dampkap: Hierin heb je ook verschillende modellen. Eentje in de kookplaat verwerkt of eentje bovenin verwerkt? Wat zijn hier zoal de voor- en nadelen?
- Ik heb nu een anderhalve spoelbak, iets waar ik voor de huidige keuken nog niet bij heb stilgestaan. Even zitten kijken en merken waaruit we kunnen kiezen voor een spoelbak zijn o.a. Blanco en Franke.
Trek je dit dan ook door richting de inkom bv? Hier nu wordt de inkom gescheiden door een glazen deur. Ook iets waar we dus rekening mee moeten houden bij het kiezen van de vloer. Zie je het eventueel zitten om deze renders te delen eens je ze hebt? Mag eventueel via pm maar geen verplichting uiteraard.
Misschien dat @Tomski ook nog wat ergonomische tips heeft voor de keuken aangezien hij ook vaak in de keuken bezig is?
Zijn er bepaalde merken van toestellen waar je beter weg van blijft? Of net wel merken om aan te bevelen? Lijst van merken waaruit we kunnen kiezen
Ik heb momenteel een eiland van 4 meter met spoelbak en daarnaast de kookplaat op een inbouwwerkblad van 2m80 in de kastenwand tegen de muur en ik heb maar 1 ding tekort: werkruimte
Bij ons is het 95% Siemens en zijn daar wel tevreden over. Enkel het deurtje van de microgolf heeft snel een mankement vertoont maar voor de rest geen klagen.
We hebben ook een grote spoelbak van Blanco. Enkel de kleur (zwart) beklaagt mijn vrouw nu, voor de rest dik ok.
Ik gebruik mijn keuken nu 10 jaar, zou mezelf wel omschrijven als iemand die gepassioneerd bezig is met koken en eten, ik maak regelmatig ook al wat specialere zaken klaar. Ik heb mijn keuken zelf ontworpen en zou zeggen dat die voor mij 85% ideaal is.
Grote kastwand van ongeveer 3,4m met koelkast aan de ene kant, 2 spoelbakken in het midden met vaatwas eronder, microgolf en oven aan de andere kant.
Eiland van 3m op 1,1m ervoor op ongeveer 1,2m met werkruimte en kookplaat, erboven hangende dampkap. Die 1,2m is vrij ideaal om overal makkelijk aan te kunnen en met twee elkaar niet te veel te hinderen. Niet iedereen zal zo'n hangende dampkap mooi vinden maar daar staan ook mijn meest gebruikte kruidenpotjes op.
2 spoelbakken vind ik heel handig, de ene gebruik ik voor groentjes te wassen, pasta af te gieten etc. De andere voor handen te wassen en al een deel afwas in te steken, wat meer uit het oog. Vind dat ook makkelijk als ik dingen met de hand afwas.
Kookplaat op het eiland was voor mij een no brainer. Voor mij is het gewoon logisch van dat te plaatsen vlak naast het grootste deel van je werkruimte. Ik heb ernaast ongeveer 1 op 1m waar ik mijn mise-en-place doe en eventueel een kookboek open leg. Eens alle voorbereidingen gedaan zijn, staan mijn ingrediënten mooi klaar naast het vuur om toegevoegd te worden aan de pan of ketel. Ik zou het een beetje irritant vinden om me de hele tijd te moeten omdraaien als mijn werkruimte aan de andere kant van mijn vuur is.
Bijkomend is mijn keuken nu naar de rest van mijn appartement gericht waardoor ik nog wat kan socializen met bezoek als ik voor het vuur sta.
Ik heb daar een beetje spetters van saus en vet maar dat valt wel mee, dat vliegt nu ook weer niet zo ver. Gewoon wegvegen als ik klaar ben.
Ik heb ook de klassieke keukendriehoek waarbij alles op 1,2-1,5m van elkaar ligt. Ik vind dat je dat nu ook weer niet zo slaafs moet volgen, ik neem gewoon alles op voorhand uit de koelkast en moet daar verder niet meer vaak in zijn tijdens het koken.
Veel lades in het kookeiland waardoor ik alles binnen handbereik heb maar ik heb naast mijn kookplaat ook nog een plateau staan met zout, peper, msg en een houder met mijn meest gebruikte gereedschap zoals spatels, houten lepels, gardes,...
Als ik ooit een nieuwe keuken zet, zou ik de mijne voor een groot stuk overnemen. Dingen die ik in de toekomst anders zou doen:
Ik heb een eetgedeelte met twee krukjes aan mijn eiland, op mijn appartement is dat door de beperkte ruimte van moeten maar moest ik ooit naar een huis verkassen, zou ik dat mogelijk weglaten en een apart keukentafeltje nemen.
een aparte kleinere kast voor bepaalde elektrisch apparatuur in kwijt te geraken. Naast de gootsteen heb ik aan de twee kanten ongeveer 65 cm ruimte over, maar dat staat nu altijd vol met een paar veelgebruikte apparaten zoals koffietoestel, food processor en waterkoker. Ik heb een tafeltje bijgezet tegen de muur naast het eiland maar heb daar helaas geen stopcontacten. Denk héél goed na over stopcontacten.
Ondanks dat ik nu al een relatief grote keuken heb, had ik nu nét niet genoeg ruimte voor een extra kolom kasten te kunnen plaatsen. Anders had ik daarin misschien nog een stoomoven geplaatst en ik had de extra kastruimte kunnen gebruiken voor mijn vele, vele kookspullen.
Beter nadenken over de lichtpunten, Ik heb 4 spotjes boven het eiland maar vind het soms toch nog een beetje te donker.
Ik heb nu een inductiekookplaat, zou misschien ook toch één gasvuurtje nemen voor bv te wokken.
Los van dit alles is het ook maar wat je gewoon bent. Een van de betere koks die ik ken heeft een keuken die minstens een kwart kleiner is dan de mijne, in een L-vorm wat ik persoonlijk niet zo leuk vind, maar klaagt er nooit over en het resultaat is altijd heel goed.
Omdat het effectief vuil kan worden over de tijd.
Mijn ouders hebben ook parket en op de plaatsen waar deze minder onderhouden werden, hebben mijn ouders nu toch echt wel vlekken die diep in de vloer zitten. Duidelijke kleurverschillen tussen de veel gebruikte plaatsen (veel voetverkeer) en die dat afgedekt waren (door tafel/tapijt). Natuurlijk heb je dit met alles, maar het is veel minder zichtbaar op de stenen vloeren.
.
O ja, maar ik bedoel ook niet dat parket even onderhoudsvriendelijk is dan een stenen vloer, hoor. Tuurlijk krijg je kleurverschillen en gebruikssporen etc., maar dat heb je even goed ook in de living, bureau, slaapkamer,... ik bedoelde enkel dat ik niet begrijp waarom mensen wel parket in de living of slaapkamer leggen, maar dan heel "panisch" zijn om het in de keuken te leggen. Maar iedereen zijn mening natuurlijk, en je moet vooral leggen wat je zelf wilt
Hier wordt het een L-wand van 4m en 3m lang, kasten van +-60cm diep (65 incl fronten) en een eiland van 3x1m, en ik heb niet het gevoel dat we ruimte tekort gaan hebben. Meer is leuk natuurlijk maar het stopt ergens
Spoelbak in het eiland, kookplaat tegen de muur in de 4m wand. Dit wordt een grote nis met de kookplaat gecentreerd en +-0,9m langs beide kanten open ruimte.
In de korte 3m wand komt nog een 'koffiehoek' van 1,2m waarin koffiemachine en keukenrobot komt, met wegklappende deuren.
De deur naar de berging wordt in hetzelfde materiaal als de keuken uitgewerkt, plafondhoog en pivoterend en dus de facto 'verborgen'.
Spoelbak in het eiland/kookplaat tegen de muur was voor ons ook een heel bewuste keuze: spatwand achter het vuur, aan de kookplaat zelf sta ik niet zo heel vaak dus we wouden zicht naar buiten van achter het eiland (en dus spoelbak), ik wou een aparte dampkap maar geen zwevend blok boven het eiland in het midden van de ruimte, en qua afvoer was een dikke meter verder ook niet zo handig geweest.
Wat vloer betreft gaan wij voor een gietvloer over de hele benedenverdieping. Heerlijke uniformiteit, stijlvol, weg van het cliché en zeer onderhoudsvriendelijk.
Hiervoor hadden we een massief eiken parket van 200j oud en dat had duidelijk geleefd. Dat had charme! En dan merk je dat een plekje meer of minder geen ramp is.
Bovendien was dat ook niet zo immens gevoelig. Ooit eens een hele fles wijn op gemorst en na enkele minuten opgedept, was niets van te zien.
1,3m vind ik echt veel eigenlijk. In onze tijdelijke woning heb ik nu ook 1,3m en dat is echt ongemakkelijk veel.
Wij hebben nu 1m voorzien wat de standaard is.
Ik zie hier ook vaak het argument "je kan perfect elkaar passeren" - is dat bij jullie dan ook de doorgang van de keuken, of waarom is daar zo'n passage?
Hier zijn de looplijnen ook zo bepaald dat je niet achter het eiland hoeft te komen tenzij je daar moet zijn. En een kruidenschuif.
Het gebruik van lades wordt nog steeds onderschat door de doorsnee persoon - idealiter voorzie je zoveel mogelijk lades, beter ook volwaardige lades i.p.v. binnen -lades (goedkoper - doch meer handelingen nodig)
Wat ik een echte no go vind is keramische parket. Ik vind dat gewoon lelijk en voelt compleet anders aan. Als je op café al eens een mazout vraagt om te drinken kan ik erin komen dat je keramische parket legt.
Dit idee was louter ontstaan doordat we al meerdere mensen gehoord hebben over parket en ze er allemaal panisch over zijn voor vlekken / vuil. Zouden we zonde vinden terwijl we dachten dat zo een keramische parket dezelfde charme gaf maar niet de angst voor vuil en onderhoud. Met nu dit alles gelezen te hebben staat parket terug bovenaan .
Met de natuursteen vloer bedoel je meer zoiets?
Het notelaar hout vinden we wat te donker ogen. Heb je toevallig een concreet voorbeeld van zo afgeborstelde natuurlijk eik met wit gelakt eiland? Of hoe zie je dit concreet?
Wat de gietvloer betreft vind ik dit ook wel een leuk idee! Geen voegen en makkelijk in onderhoud neem ik aan. Hoe zit dat budgettair, enig idee? Welke kleur dan eerder? Richting beigetinten gaan of ook meer richting natuursteen kleur?
Hieronder is de keuken ingetekend in het bouwplan. Zo kan je zien hoe de ramen getekend staan. Er is 1 lang smal raam en aan de andere kant een deur om naar het terras te gaan. Misschien nog belangrijk om melden is dat de profielen in het zwart zijn. Voor de rest is het een groot raampartij doorgetrokken over de hele woonkamer. Sorry voor de kwaliteit maar heb liggen sukkelen met een laptop die ik normaal niet gebruik .
Edit: de lengte van de muur zou 3m70 zijn die geheel gebruikt kan worden voor de nis te maken. Aan de linkerkant is er dan nog mogelijkheid om ingebouwde kasten te voorzien waar ik dan eventueel een "koffiehoekje" zou willen voorzien. Je kan die kast dan dicht doen zoals op de renders bv. Is maar een idee, suggesties zeker welkom.
Geen technische opleiding, dus weet niet zeker of ik je plan van de keuken goed lees.
Op wat ik lees en echt eerste gedacht:
- spoelbak op kookeiland meer naar links verplaatsen, zodat je rechts een werkvlak hebt.
- fornuis eveneens naar links verplaatsen, zodat je aan beide flanken nog ruimte hebt maar rechts alweer een groot werkvlak
- linker muur :
- eerste inbouwkast oven en microgolfoven boven elkaar beginnend van de hoogte van je werkblad
- tweede inbouwkast -> koelkast.
Edit: Oven en microgolf dicht bij je fornuis gaat je voordelen geven, net zoals het plaatsen van je koelkast naast de eerste twee.
Geen technische opleiding, dus weet niet zeker of ik je plan van de keuken goed lees.
Op wat ik lees en echt eerste gedacht:
- spoelbak op kookeiland meer naar links verplaatsen, zodat je rechts een werkvlak hebt.
- fornuis eveneens naar links verplaatsen, zodat je aan beide flanken nog ruimte hebt maar rechts alweer een groot werkvlak
- linker muur :
- eerste inbouwkast oven en microgolfoven boven elkaar beginnend van de hoogte van je werkblad
- tweede inbouwkast -> koelkast.
Edit: Oven en microgolf dicht bij je fornuis gaat je voordelen geven, net zoals het plaatsen van je koelkast naast de eerste twee.
Spoelgedeelte én kookgedeelte op het eiland zou ik toch vreemd vinden, naar mijn persoonlijk gevoel.
Eiland heeft een mooie breedte, maar is niet extreem lang.
Ik zou altijd een dubbele spoelbak voorzien (makkelijk voor vuile borden in de ene kant te laten staan), dus dat neemt al een bepaalde breedte in.
Plus, zowel spoelbak en fornuis komen ietsje naar beneden in dat eiland, wat er voor zorgt dat je op die plaatsen daaronder al geen vaatwasser meer kwijt kunt.
Terwijl ik het net aangenaam vind dat die vaatwasser ergens op hetzelfde gedeelte zit als de spoelbak.
Keramische tegels zijn altijd industrieel nieuw vervaardigd.
Probeer toch altijd ergens een tegel te kiezen die een mooie imitatie is van een natuursteen. Dat oogt altijd toch wel wat authentieker, want tegenwoordig zijn er toch heel wat mooie tegels beschikbaar.
Maar ga voor een look met een bruine ondertoon.
Geen grijs zoals op je render.
Eerder beige, crème, of misschien greige (maar nog altijd met de beige toon die de bovenhand heeft tov de grijze tint).
Zowel voor de notelaar versie als de natuureik/wit gelakt versie.
Spoelgedeelte én kookgedeelte op het eiland zou ik toch vreemd vinden, naar mijn persoonlijk gevoel.
Ik zou altijd een dubbele spoelbak voorzien (makkelijk voor vuile borden in de ene kant te laten staan), dus dat neemt al een bepaalde breedte in.
Plus, zowel spoelbak en fornuis komen ietsje naar beneden in dat eiland, wat er voor zorgt dat je op die plaatsen daaronder al geen vaatwasser meer kwijt kunt.
Terwijl ik het net aangenaam vind dat die vaatwasser ergens op hetzelfde gedeelte zit als de spoelbak.
Wij hebben 1 grotere spoelbak, er past een pan in met nog wat beweegruimte.
Vinden we persoonlijk veel handiger,afwassen en laten uitlekken op rekje op aanrecht en je hebt geen te grote bak nodig met 2 vakken waar je eigenlijk niet veel met bent.
Spoelbak en fornuis staan tegenover elkaar in dit plan, dus begrijp niet waarom je zegt dat ze op het eiland staan.
Daar tegenwoordig zowat alle keukens komen met een vaatwasser begrijp ik ook niet het nut van een dubbele spoelbak.
Ik heb anderhalve spoelbak, zou wel een dubbele willen nu.
Ik ben ook wel iemand die heel veel manueel afwast (gijtijzer, goeie messen, grote potten) uit respect voor het materiaal en omwille van de plaats die ze innemen in de vaatwasser.
Qua connectie met de leefruimte en gasten had ik ook veel liever de kookplaat op het eiland gehad, maar een hangende dampkap is maar mèh. En van Bora en dergelijke hoor ik toch niet enkel goeie dingen. Conceptueel zou dat wel best passen, want tijdens het koken sta je toch veel meer aan de potten dan aan de afwas.
Snijden kan natuurlijk ook gewoon aan het eiland maar dan moet je telkens 180graden draaien.
Koop ook zeker een Frankfurter Brett snijplank als je veel kookt. Paar GN 1/6 en 1/3 bakken van 150mm erbij en je bent helemaal het mannetje.
Ik ben ook wel iemand die heel veel manueel afwast (gijtijzer, goeie messen, grote potten) uit respect voor het materiaal en omwille van de plaats die ze innemen in de vaatwasser.
Hier ook anderhalve spoelbak, maar trappeer mezelf soms toch wel op het gedacht dat een dubbele spoelbak iets handiger was geweest (ook al is dat misschien niet meer de "mode").
Kan ook van pas komen om sommige groenten grondig te wassen (bijvoorbeeld prei) en dan nog een andere spoelbak vrij te hebben voor iets anders.
Qua connectie met de leefruimte en gasten had ik ook veel liever de kookplaat op het eiland gehad, maar een hangende dampkap is maar mèh. En van Bora en dergelijke hoor ik toch niet enkel goeie dingen. Conceptueel zou dat wel best passen, want tijdens het koken sta je toch veel meer aan de potten dan aan de afwas.
Snijden kan natuurlijk ook gewoon aan het eiland maar dan moet je telkens 180graden draaien.
Koop ook zeker een Frankfurter Brett snijplank als je veel kookt. Paar GN 1/6 en 1/3 bakken van 150mm erbij en je bent helemaal het mannetje.
Het toont aan hoe persoonlijk dit allemaal is.
Ik ben dan weer erg blij met mijn anderhalve. op die afloop staat een simpel IKEA druiprekje voor houten spullen en keramische pannen. De rest kan de vaatwas in dat er schuin achter staat. Ik heb al geen gietijzer bv.
Wij hebben zo een Bora Pure en die afzuiging is verdomd stevig. Geen extra last met geuren i.v.m. een hangende dampkap zoals bij mijn ouders. Alle onderdelen kunnen ook gewoon in de vaatwas.
En ik blijf Keramisch parket verdedigen. Wij hebben LENK TAUPE NAT. RETT. 24X151 met matchende voeg.