Een nieuwe keuken

Allemaal goed en wel in theorie maar lijkt mik de dag van vandaag niet zo simpel om nog een goede schrijnwerker te vinden die én correcte prijzen hanteert én niet overbevraagd is? Als dat oriksverschil met een keukenfirma zo groot is (cfr. post van @cege ), dan springt iedereen daar toch op?

Maar iedereen springt daar toch op ?

Hier in de buurt, in het hol van Pluto, weet ik al uit mijn hoofd 3 grote keukenwinkels zijn van zelfstandigen in een straal van 5km. Ga ik 10-15km ver, dan zit ik op de A12 en heb ik een Dovy, een Ikea, een DSM en nog een hele hoop lokale keukenboeren.

Dien die onze keuken geinstalleerd heeft, die heeft ook onze inbouwkasten op maat gedaan. Dat zijn grotendeels dezelfde kasten (zelfde leverancier) maar andere schuiven/deuren. Die zit daar zelf mee te lachen. "Deze kast kost 1000 euro om kleren in te hangen maar 2000 euro als hij in een keuken staat". Als hij onze keuken aan het tekenen was, zei hij af en toe 'dat moet je niet doen, dat is voor mensen van Brasschaat' of 'ja, je kunt ABC doen, maar dat krijg ik waarschijnlijk niet aan je verkocht, in Antwerpen Zuid lukt dat wel'. Dus go figure hoe ze je daar rondfietsen...

Hier hebben we alles genomen van ATAG en die prijzen waren ook obsceen, echter online vind ik exact dezelfde prijzen.. is dat dan zo dat ze die prijzen kunstmatig hoog houden en dat de leveranciers daar een dikke korting op krijgen? Beetje zoals bv een gasketel van Vaillant, online zie je dezelfde prijs als de installateur je geeft op de offerte

Hier hebben we alles genomen van ATAG en die prijzen waren ook obsceen, echter online vind ik exact dezelfde prijzen.. is dat dan zo dat ze die prijzen kunstmatig hoog houden en dat de leveranciers daar een dikke korting op krijgen? Beetje zoals bv een gasketel van Vaillant, online zie je dezelfde prijs als de installateur je geeft op de offerte
Ja, keukenbouwers krijgen standaard een x2 - x2,5 op de aankoop (gerekend op de adviesprijzen). Inbouw heeft ook heel specifieke productcodes waardoor ze online veel prijsvaster zijn dan andere elektronica. Nu, als je bij hybride partijen (denk aan Art&Craft, Loeters,...) een mailtje stuurt krijg je normaal wel betere prijzen die je dan kan uitspelen bij de keukenboer.
Of je gaat naar de lokale zelfstandige en zegt dat je € 100 geeft voor een offerte aan aankoop. Het zal je waarschijnlijk een paar duizend euro besparen dus wel worthwile. Wij zijn zo van +- €7000 naar € 4.500 gegaan. Ik werkte wel in de sector dus had redelijk wat goodwill bij mensen die ik kende om een scherpe offerte te krijgen. Maar er is dus een zak marge, zeker bij Atag.

2018. Eerste tekening en offerte: 22.500 euro.

Wat kortingen besproken en dan ben ik nog 4x terug gegaan om te onderhandelen over de prijs. Geëindigd op 13.350 euro.
Bij de laatste onderhandeling hebben ze er de diepvries van 1600 euro uitgelaten zodat ik die zelf kon aankopen, maar met de voorwaarde dat zij hem gingen installeren. Dan heb ik getekend.

Exact hetzelfde model van diepvries gekocht voor 800 euro.

Dus als je al 2x marge neemt op alle toestellen en nog eens extreme marges op wat plaatmateriaal dan kan je inderdaad hoge kortingen geven.

Ik heb 5 keukenbouwers gedaan en 2 zelfstandigen. Bij de keukenbouwers maakte ik vanaf het eerste gesprek duidelijk dat ze bij mij niet moesten afkomen achteraf met allerlei kortingen of andere bullshit en dat ik allergisch ben voor goedkope verkoopspraat.

Als ik kijk naar ons proces met de maatwerker momenteel: ik wil een afgerond eiland tot op de grond (dus geen rond gezaagd blad met poten onder), inclusief de keramiek afgerond. Oei oei, lastig in massaproductie.
Ik wil een verborgen pivotterende deur naar de berging, plafondhoog, in het verlengde van de kastenwand en in hetzelfde hout als de rest van de keuken. Oei oei, niet onze metier meneer.
Hm rekening houdend met de scharnieren is de doorgang nog 74cm... nee dat is te weinig, maak die deur breder en pas alle andere kasten op die wand aan. Wordt lastig als men met standaard maten werkt, geen enkel probleem bij echt maatwerk.

Ook: ik wil het maatwerk in de woonkamer, toilet, badkamer, allemaal in hetzelfde: zelfde hout, zelfde keramiek, zelfde kraanwerk, ...
Allemaal geen probleem.

Ja het kost wat maar je krijgt ook wel wat. De vraag is of je er belang aan hecht of niet en dat is de keuze die ieder voor zich moet maken.
Ik snap toch echt niet waarom iemand überhaupt 45K of meer zou uitgeven bij een commerciële keten als De Abdij, DSM of zelfs Dovy.
Je weet gewoon dat je daar bandwerk geleverd krijgt en nauwelijks kan spreken van maatwerk.

Als je dan toch dat budget wil uitgeven, ga dan naar een betere zaak/schrijnwerker - die leveren betere kwaliteit, alles op maat (ook de minder evidente behoeften) en mijn ervaring is dat hun prijzen zeker niet hoger liggen dan voornoemde ketens.
Wel minder onderhandelingsruimte, dat dan wel.

Dit vooral.
Als ik kijk naar ons proces met de maatwerker momenteel: ik wil een afgerond eiland tot op de grond (dus geen rond gezaagd blad met poten onder), inclusief de keramiek afgerond. Oei oei, lastig in massaproductie.
Ik wil een verborgen pivotterende deur naar de berging, plafondhoog, in het verlengde van de kastenwand en in hetzelfde hout als de rest van de keuken. Oei oei, niet onze metier meneer.
Hm rekening houdend met de scharnieren is de doorgang nog 74cm... nee dat is te weinig, maak die deur breder en pas alle andere kasten op die wand aan. Wordt lastig als men met standaard maten werkt, geen enkel probleem bij echt maatwerk.

Ook: ik wil het maatwerk in de woonkamer, toilet, badkamer, allemaal in hetzelfde: zelfde hout, zelfde keramiek, zelfde kraanwerk, ...
Allemaal geen probleem.

Ja het kost wat maar je krijgt ook wel wat. De vraag is of je er belang aan hecht of niet en dat is de keuze die ieder voor zich moet maken.

Mag via PM, maar ik zou enorm graag de renders/foto's van jullie verbouwing zien.
Elk bericht dat ik van jou lees doet mij vermoeden dat het echt een enorm schoon eindresultaat gaat zijn.

Mijn kookplaat geeft foutcode (op 1 pit) dat er geen vermogen kan geleverd worden aan de pan. Mogelijke oorzaak: er staat een foute pot. Maar zelfs als er geen pot op staat toont hem ze :(
Iemand idee of dat te herstellen is (basic whirlpool inductiekookplaat, error code C85)

Ja, keukenbouwers krijgen standaard een x2 - x2,5 op de aankoop (gerekend op de adviesprijzen). Inbouw heeft ook heel specifieke productcodes waardoor ze online veel prijsvaster zijn dan andere elektronica. Nu, als je bij hybride partijen (denk aan Art&Craft, Loeters,...) een mailtje stuurt krijg je normaal wel betere prijzen die je dan kan uitspelen bij de keukenboer.

Zo heb ik ook wel eens begrepen dat aan het einde van het jaar er goed te onderhandelen valt over de prijs. Plus dat eea veel goedkoper is in Duitsland. Weet niet of dat nog altijd geldt.

Mijn kookplaat geeft foutcode (op 1 pit) dat er geen vermogen kan geleverd worden aan de pan. Mogelijke oorzaak: er staat een foute pot. Maar zelfs als er geen pot op staat toont hem ze :(
Iemand idee of dat te herstellen is (basic whirlpool inductiekookplaat, error code C85)
Probeer hem eens even spanningsloos (zekering af) te zetten en dan terug op.

Kleine threadbump. Zelf ook aan het kijken voor een keuken in een nieuwbouw. Een eerste keer gehoord bij een 'keten' (niet zo groot als een Dovy natuurlijk) nl. Ad Rem keukens en bij een lokale zaak. In de loop van deze week krijg ik ook nog een offerte van Dovy binnen.

Betreft een wand van ca. 3m75 met links en rechts kasten met toestellen (ijskast + ovens) in en ertussen hangkasten met daaronder de kookplaat. En dan nog een eiland van 2m40. Met 5 toestellen (inductie kookplaat, ijskast, oven, microgolfoven, vaatwasser) van AEG, dampkap met recirculatie van Novy. Werkblad en kasten in laminaat. Inox spoelbak, kraan en grepen.

Bij Ad Rem is het in totaal ca. 28 000 EUR. Zij geven op het geheel 25% korting waardoor het op ca. 21 000 EUR komt.
Bij de lokale zaak is het in totaal ca. 27 900 EUR. Zij geven 20% korting op meubelen en toestellen waardoor het op ca. 23 400 EUR komt.

Rechtse kant van de wand is er ook nog een koker die bij beide zaken mooi wordt weggewerkt. Bij de lokale zaak zitten er wel meer lades in, komen er nog spots onder de hangkasten tegen de wand en een plaat tegen de muur onder de hangkasten in hetzelfde materiaal als het werkblad.

Zelf helemaal geen idee of dit gekke prijzen zijn in deze tijden of niet?

Kleine threadbump. Zelf ook aan het kijken voor een keuken in een nieuwbouw. Een eerste keer gehoord bij een 'keten' (niet zo groot als een Dovy natuurlijk) nl. Ad Rem keukens en bij een lokale zaak. In de loop van deze week krijg ik ook nog een offerte van Dovy binnen.

Betreft een wand van ca. 3m75 met links en rechts kasten met toestellen (ijskast + ovens) in en ertussen hangkasten met daaronder de kookplaat. En dan nog een eiland van 2m40. Met 5 toestellen (inductie kookplaat, ijskast, oven, microgolfoven, vaatwasser) van AEG, dampkap met recirculatie van Novy. Werkblad en kasten in laminaat. Inox spoelbak, kraan en grepen.

Bij Ad Rem is het in totaal ca. 28 000 EUR. Zij geven op het geheel 25% korting waardoor het op ca. 21 000 EUR komt.
Bij de lokale zaak is het in totaal ca. 27 900 EUR. Zij geven 20% korting op meubelen en toestellen waardoor het op ca. 23 400 EUR komt.

Rechtse kant van de wand is er ook nog een koker die bij beide zaken mooi wordt weggewerkt. Bij de lokale zaak zitten er wel meer lades in, komen er nog spots onder de hangkasten tegen de wand en een plaat tegen de muur onder de hangkasten in hetzelfde materiaal als het werkblad.

Lijkt me duur?
Wij hebben ongeveer hetzelfe 5m wand (van links naar rechts: ijskast, diepvries aanrecht kookplaat aanrecht lange kast met inbouw oven en inbouw microgolf en lange kast gewoon)
Kookeiland van 3x1m.

15k betaald (vandaag eindfactuur gekregen)

Bij ixina en ook wel niet de duurste lijn gekozen (eerste keer in mijn leven dat mijn vrouw haar voorkeur niet de duurste was 😂)

Vergelijkbaar hier, de wand is wel iets groter en het was 2019 :D

Toen 22k betaald bij DOVY.

Je mag zeggen wat je wil maar ik ben héél tevreden van onze Dovy keuken, dat ding staat als een huis en zit nog 0,0 slijtage op na 6 jaar intensief gebruik.

Voor mij blijft het belangrijkste dat de keuken op een onderstel is gebouwd en niet dat de kasten en toestellen op pootjes staan met gewoon een plintje ervoor. Dat laatste is gegarandeerd miserie na een tijd (en ik spreek uit ondervinding).

Vergelijkbaar hier, de wand is wel iets groter en het was 2019 :D

Toen 22k betaald bij DOVY.

Je mag zeggen wat je wil maar ik ben héél tevreden van onze Dovy keuken, dat ding staat als een huis en zit nog 0,0 slijtage op na 6 jaar intensief gebruik.

Voor mij blijft het belangrijkste dat de keuken op een onderstel is gebouwd en niet dat de kasten en toestellen op pootjes staan met gewoon een plintje ervoor. Dat laatste is gegarandeerd miserie na een tijd (en ik spreek uit ondervinding).
Wat bedoel je juist met 'een onderstel'?

Ondertussen ook van Dovy een offerte gekregen. Zonder kortingen ca. 32 200 EUR. Met kortingen 24 500 EUR.
Hier en daar wat duurdere dingen (spoelbak, kraan t.o.v. de anderen) maar vooral meubelen zijn ca. 1600 EUR duurder. Ook wand achter kookplaat niet afgewerkt met plaat of tegels.

Ondertussen ook van Dovy een offerte gekregen. Zonder kortingen ca. 32 200 EUR. Met kortingen 24 500 EUR.
Hier en daar wat duurdere dingen (spoelbak, kraan t.o.v. de anderen) maar vooral meubelen zijn ca. 1600 EUR duurder. Ook wand achter kookplaat niet afgewerkt met plaat of tegels.
Ter info, wij zijn heel content van Adrem. Huidige keuken komt van daar, de volgende (nieuwbouw) hebben we ook voor getekend al. Vraag de lijst met toestellen eens op en vraag offerte bij Loeters/Artencraft. Hebben wij ook gedaan en ze hebben die prijs gematcht, scheelde bij ons nog eens €1000

Ter info, wij zijn heel content van Adrem. Huidige keuken komt van daar, de volgende (nieuwbouw) hebben we ook voor getekend al. Vraag de lijst met toestellen eens op en vraag offerte bij Loeters/Artencraft. Hebben wij ook gedaan en ze hebben die prijs gematcht, scheelde bij ons nog eens €1000
Merci voor de info. Momenteel is het voorzien met laminaat maar weet niet of dit wat degelijk/stevig is bij hun? Weet niet welke materialen jij gebruikt hebt natuurlijk.

Terug
Bovenaan