Een nieuwe keuken

Da's een goede prijs anno 2024, maar prijs hangt natuurlijk ook af van hoeveelheid kasten (2 kleine kasten is duurder dan 1 grote) en het aantal lades. Ongeveer dezelfde indeling als wij gaan hebben.

Hier 15700€ bij ixina

Voor een wand van 5m (4 kasten van vloer tot plafond, 2 kasten tot 91cm hoog, tussen die 2 kasten een kast met een brede kookplaat, boven de 3 lage kasten nog 3 kasten die omhoog hangen, recirculatie dampkap met zo'n 10 jaar filter ipv de standaard, 1microgolf, 1 oven, diepvries van 168cm en diepvries van 168cm)

En kook eiland van 1m op 3m (allemaal xl kasten, anderhalve pompbak en vaatwasser)

Vraag eens prijs voor zaken zoals:
  • 25 lades ofzo - geen kasten onderaan, ook niet onder pompbak
  • Kasten van 65-70cm diep, met lades die 1cm minder diep zijn
  • Een dampkap 3000m3/h op 2m hoogte die je amper hoort
  • Bovenkasten tot op 20cm van plafond + afwerking tot tegen plafond
Best praktische dingen die helaas een bom geld kosten

25 lades? We hebben er 7 in ons eiland en dat is cava voor de meest gebruikte dingen.
Daarnaast hebben we nog 4 lage kasten (omder pompbak + 2 gewone) in dat eiland (3,25x1,2m).

Voor de rest een kastenwand van 8 kasten van vloer tot 2,4m waarvan de meest linkse de grote frigo bevat en er zitten nog 2 ovens in.
Geen idee van de prijs, ze stond er al in.

De dampkap die er hangt is er eentje van bijna 2000€, daar heb ik de factuur van.

Vraag eens prijs voor zaken zoals:
  • 25 lades ofzo - geen kasten onderaan, ook niet onder pompbak
  • Kasten van 65-70cm diep, met lades die 1cm minder diep zijn
  • Een dampkap 3000m3/h op 2m hoogte die je amper hoort
  • Bovenkasten tot op 20cm van plafond + afwerking tot tegen plafond
Best praktische dingen die helaas een bom geld kosten
Wij hebben 7 lades in onze keuken. 25 is niet praktisch, da's overkill. Geen wonder dat je dan kasten nodig hebt die 65-70 diep zijn en een stuk hoger om alles weg te krijgen.

en sorry, 3000m³/h, dat is bijna 5 keer zoveel wat men standaard aanraadt. Tenzij je echt een zware liefhebber bent, is dat ook gigantische overkill.

Trouwens, een dampkap zijn wij gewoon voor een simpele circulatie dampkap gegaan, wel kwalitatieve filters ingestoken. Waarom hebben we uiteindelijk niet gekozen voor afvoer naar buiten is omdat anders onze balansventilatie in onbalans ging draaien. We hebben een afvoerkanaal van de ventilatie boven de kookplaat, dus er geraakt wel een deel van de vuile lucht naar buiten, hebben toch geen last van overdadige etensgeuren in huis.

Tenzij natuurlijk jullie 3000m³/h gecompenseerd wordt door een trigger aan de balansventilatie van niet meer af te voeren, en enkel aan te voeren (alhoewel ik de eerste unit nog moet tegenkomen die dat volume kan aanvoeren in huis, zal mss industrieel ergens wel bestaan)

Wij hebben toch ook een 20-tal lades eigenlijk.
Eigenlijk in alle onderkasten

Van de 20 lades zijn er 5 voor de standaard berg tupperware

3 voor borden en ovenschotels
1 voor pannen
2 of 3 voor potten
1 voor deksels

raakt toch snel gevuld.

25 lades? We hebben er 7 in ons eiland en dat is cava voor de meest gebruikte dingen.
Daarnaast hebben we nog 4 lage kasten (omder pompbak + 2 gewone) in dat eiland (3,25x1,2m).

Voor de rest een kastenwand van 8 kasten van vloer tot 2,4m waarvan de meest linkse de grote frigo bevat en er zitten nog 2 ovens in.
Geen idee van de prijs, ze stond er al in.

De dampkap die er hangt is er eentje van bijna 2000€, daar heb ik de factuur van.
Wij hebben 7 lades in onze keuken. 25 is niet praktisch, da's overkill. Geen wonder dat je dan kasten nodig hebt die 65-70 diep zijn en een stuk hoger om alles weg te krijgen.

en sorry, 3000m³/h, dat is bijna 5 keer zoveel wat men standaard aanraadt. Tenzij je echt een zware liefhebber bent, is dat ook gigantische overkill.

Mss even toelichten:
  • is de keuken van ouders, maar moeder is invalide- een kast beneden is voor haar onbruikbaar. Maar dat gezegd zijnde is dat echt wel super handig hoor - ook voor niet invaliden:
    • Lades zijn imo praktischer en ruimer dan een kast: je kan aan alles aan- ook wat achteraan zit, zonder de rest eruit te halen
    • Niet meer op uw buik gaan liggen om iets uit de kast te halen
    • Meer overzicht
    • In 1 deel heb ik extra hoge lades voorzien- daar kan je makkelijk grote items kwijt
  • reden waarom de kasten wat dieper zijn gemaakt: heel handig om wat meer werkblad te hebben aan het deel tegen de wand
  • lades dan ook wat dieper gemaakt gezien de ruimte er toch was, speling tot 1cm gereduceerd, die combinatie geeft een duidelijke surplus aan ruimte.
  • Bovenkastjes zijn wat aangepast - maar niet in de diepte - zou niet ergonomisch zijn in combinatie met onderkasten die dieper zijn.
  • dampkap hangt vrij hoog boven eiland (maar heeft wel wat reserve), deels een zelfbouw projectje geweest, afstand naar buiten is wel 7 meter- dus daar zitten wat verliezen op, ook een geluidsdemper voorzien. O.a. Venduro heeft bvb dergelijke units. Is ook 130cm breed.
  • Bovenkasten zo hoog om 2 redenen: oudere mensen hebben véél te veel gerief dat zelden gebruikt wordt :ROFLMAO: + anders is het toch maar verloren ruimte.
Deels zelfbouw, bij een keukenbouwer wordt zoiets snel pittig met al dat maatwerk: deftig plannetje tekenen en doorsturen naar groothandel voor laminaatdeuren - het is een laminaat met houtnerf; die mensen zorgen dat al die nerven mooi doorlopen. Met wat toeval net een gepast contact op dat moment- Excel met met maten naar Blum gestuurd en lades worden kant en klaar geleverd. Inzake kostprijs de moeite waard - maar er kruipt tijd in.

Maatkeuken offerte (schrijnwerker)

28k voor het maatwerk (vineer, kolomkasten, lades, eiland met lades
5,3k voor het tablet (dekton)
10,2k voor de toestellen (allemaal ATAG)

Dus +-45k voor de volledige keuken, het is een grote keuken ook.

Net de vervolgafspraak gehad bij DSM en heel aangenaam eigenlijk. Ze gaan alle types toestellen oplijsten, 3D-tekening maken, we hebben keuze of we zelf de toestellen aankopen of bij hun, 1 maand om te beslissen, etc etc.
Nu wel nog wachten hoe de prijs is natuurlijk :p

Maatkeuken offerte (schrijnwerker)

28k voor het maatwerk (vineer, kolomkasten, lades, eiland met lades
5,3k voor het tablet (dekton)
10,2k voor de toestellen (allemaal ATAG)

Dus +-45k voor de volledige keuken, het is een grote keuken ook.
Toevallig bijna identiek hier :biglaugh: maar als ik me de beschrijving van jouw keuken herinner ook gelijkaardig qua project. Vergelijken is altijd lastig maar de prijzen lijken me wel best correct.

Maatwerk 25k (fineer, 2 wanden + eiland, incl pivotdeur naar berging)
6k voor werkblad in keramiek (eiland, werkblad rond kookplaat, spatwand en koffiehoek)
Grofweg 15k voor LEDverlichting, kraanwerk, spoelbak, vuilbak, toestellen (dampkap Novy, rest Miele: combi stoomoven, combi micro, warmhoudlade, koelkast, vaatwas, kookplaat)

Als ik die prijzen hier zie ben ik blij met mijn ikea keuken :D

Mooie kastenwanden van vloer tot plafond en een eiland van 4x1,2 meter waar we dan wel een graniet tablet hebben opgelegd, tablet heeft ong evenveel gekost als de keuken.

Maar keuken van 10k ziet er toch ook vlot 25-30k uit. Natuurlijk 7 jaar geleden nog een andere tijd ook.

En over de keukenkasten van ikea valt eigenljik helemaal niet te klagen, die scharnieren en laderails zijn zeer goed imo.

Mooie kastenwanden van vloer tot plafond en een eiland van 4x1,2 meter waar we dan wel een graniet tablet hebben opgelegd, tablet heeft ong evenveel gekost als de keuken.

Maar keuken van 10k ziet er toch ook vlot 25-30k uit. Natuurlijk 7 jaar geleden nog een andere tijd ook.

En over de keukenkasten van ikea valt eigenljik helemaal niet te klagen, die scharnieren en laderails zijn zeer goed imo.

Rekening houden dat de prijzen wel serieus zijn gestegen en zeker op 7 jaar. De keuken die ik besteld heb in 2021, is nu al een stuk duurder. Dat was nog voor de energiecrisis.

Ze hebben die in 2023 geplaatst en toen vroeg de plaatser nog hoeveel ik betaald had.
Ik wou het pas zeggen als hij een schatting deed. Hij schatte toen de keuken 12k boven de prijs.
Toen ik de prijs zei. Verschoot hij dat hem er zo naast zat, want zo'n keuken zet je niet meer voor deze prijs vandaag. Kreeg toen ook te horen dat de voorwaarden ondertussen waren aangepast. Onze prijs stond 2 jaar vast en dat doen ze niet meer.

Ik heb in 2022 nog €100/m³ betaald aan beton. Begin 2024 hoorde ik al dat de prijzen aan €130/m³ zat.

Laatst bewerkt:

IS dat tablet uit 1 stuk? Want mij hebben ze altijd gezegd dat het max 3.25mx1.2m was. Maar ik heb composiet, bij graniet is dat mss anders.
Ik heb nog 1,5m aan 1 kant en 2m plaats over aan de andere kant, dus het zou wel wat groter kunnen de volgende keer,

Voor wat hoort wat hé. Op het eerste zicht lijkt dat misschien allemaal hetzelfde maar let op met het vergelijken van een (bv. IKEA) keuken in spaanplaat bedekt met kunststoffolie, met een met houtfineer afgewerkte MDF keuken. Om het dan nog niet te hebben over vol hout.
MDF is duurzamer, steviger en voelt duidelijk ook zwaarder aan. Het houtfineer geeft dan weer een subtiel ander gevoel dat toch weer bijdraagt aan het algemene 'luxe'-gevoel.

Want ja dat is het natuurlijk ook he, luxe, gevoel, voorkeuren. Bij me thuis hebben we ook 20 jaar gedaan met een zelf in elkaar geknutselde IKEA keuken en dat was een schitterend ding.

Het is maar net wat je wil en wat je er aan wil geven. Ik ga sowieso ook nog de vergelijking maken met afwerking in laminaat - iets duurzamer, goedkoper, maar tegelijk ook minder authentiek.

Voor wat hoort wat hé. Op het eerste zicht lijkt dat misschien allemaal hetzelfde maar let op met het vergelijken van een (bv. IKEA) keuken in spaanplaat bedekt met kunststoffolie, met een met houtfineer afgewerkte MDF keuken. Om het dan nog niet te hebben over vol hout.
MDF is duurzamer, steviger en voelt duidelijk ook zwaarder aan. Het houtfineer geeft dan weer een subtiel ander gevoel dat toch weer bijdraagt aan het algemene 'luxe'-gevoel.

Want ja dat is het natuurlijk ook he, luxe, gevoel, voorkeuren. Bij me thuis hebben we ook 20 jaar gedaan met een zelf in elkaar geknutselde IKEA keuken en dat was een schitterend ding.

Het is maar net wat je wil en wat je er aan wil geven. Ik ga sowieso ook nog de vergelijking maken met afwerking in laminaat - iets duurzamer, goedkoper, maar tegelijk ook minder authentiek.
Inderdaad, hier was het verschil tussen laminaat of fineer iets van een €2500. Na het zien (en voelen) van beide opties was die fineer voor ons een nobrainer. Terwijl het misschien voor anderen gewoon overbodig is.

IS dat tablet uit 1 stuk? Want mij hebben ze altijd gezegd dat het max 3.25mx1.2m was. Maar ik heb composiet, bij graniet is dat mss anders.
Ik heb nog 1,5m aan 1 kant en 2m plaats over aan de andere kant, dus het zou wel wat groter kunnen de volgende keer,

Nu ik er aan denk zal het eerder 3 meter zijn dan 4 meter. Beetje te groot in geschat :D

Ik heb het artikel kunnen lezen, het gaat om de grote ketens DSM Keukens, Dovy Keukens en Keukens De Abdij.

Het gaat erover dat verkopers klanten onder druk zetten met kortingen die "enkel vandaag" gelden en een eerste goedkope offerte nadien duur uitvalt omdat men "vergeten" is om plinten toe te voegen of kasten slecht afgemeten.

In het algemeen is een keukenofferte vaak ondoorzichtig en de klant na jou kan duizenden euro's van je offerte zitten, een heel ander verhaal horen om de kortingen te "verkrijgen" enzovoort.

Het artikel vermeldt Ikea niet waar elke scharnier en vijsje een vaste prijs heeft, die werken anders.

Terug
Bovenaan