Een nieuwe keuken

Wij hebben dat in badkamer (vloer) en terras
Je moet dat niet vergelijken met parket maar met andere keramische tegels
Keramische tegels zijn er in alle formaten, geuren en kleuren. Waarom dan ene kiezen die op parket lijkt? Het heeft een compleet andere uitstraling, voelt anders aan en ook de akoestiek is anders. Je offert comfort en warmte op voor het onderhoudsgemak.

Dat doet me denken aan keukenbladen in spaanplaat met HPL imitatie marmer. Of plastieken planten in de living.
Deze week ben ik op Architect@Work, als ik één zie met keramische parket in z'n ontwerp ben ik weg.

Nee, dit is louter mijn mening hé. Je moet vooral zelf kiezen wat je mooi en praktisch vindt.

YLZE0Wg.png
Of een andere insteek:
  • Kookplaat in het eiland, voorzie allemaal lades in dat eiland langs de voorzijde, langs de achterzijde greeploze ondiepe kasten of barstoeltjes). Probeer eiland iets langer te maken (schets met kookplaat van 90cm zou visueel een betere voorstelling zijn) - lijkt me mogelijk om rond de 2,6-2,7m uit te komen - op de kopse kant langs de muur heb je geen 1m20 nodig bvb. Esthetisch kookplaat centraal - en met iets langer eiland heb je beide zijden een mooie werkzone.
  • Spoelbak aan zijde waar nu de kookplaat zit - maar dan niet centraal + verwijderen van beide kolomkasten (momenteel schat ik dat daar 3,5m keuken is - met kolomkasten blijft daar 2.3m over - dat is niet echt ruim te noemen). Op deze wijze heb je ruimte voor ruime spoelbak + werkblad en nog ruimte voor toestel te plaatsen (zeg maar iets: koffieapparaat, keukenrobot, airfyer, waterkoker ...). Vaatwasser onder de spoelzone: vanuit die positie hoef je je vermoedelijk zelfs niet te verplaatsen bij het ledigen van de vaatwasser. van de wand tussen bovenkasten en onderkasten kan je ook nog een mooie decoratieve print op glas/plexi plaatsen.
  • De grote nis voor koffie -corner, mocht je die schrappen kan je daar 2 ovens naast elkaar plaatsen en de koelkast het dichtst bij de keukentafel. Afstand koelkast -kookplaat-tafel is een pak minder en je stoort niemand wanneer je in de koelkast moet zijn. Warme items kan je vanuit de oven direct op het eiland plaatsen, onder de ovens kan je ook lades plaatsen. Indien je die zone opvult met kasten is dat héél veel bergruimte. Heb je in die nis geen ruimte voor 4 kasten - dus 2,4m breed - eventueel nog een diepvries bvb?
Maar dit soort zaken zijn heel persoonlijk - vandaar gewoon een andere lay -out, om een idee te hebben. Verder heb je een heel mooie ruimte ter beschikking - tal van mogelijkheden.

Ik heb anderhalve spoelbak, zou wel een dubbele willen nu.

Ik ben ook wel iemand die heel veel manueel afwast (gijtijzer, goeie messen, grote potten) uit respect voor het materiaal en omwille van de plaats die ze innemen in de vaatwasser.

Qua connectie met de leefruimte en gasten had ik ook veel liever de kookplaat op het eiland gehad, maar een hangende dampkap is maar mèh. En van Bora en dergelijke hoor ik toch niet enkel goeie dingen. Conceptueel zou dat wel best passen, want tijdens het koken sta je toch veel meer aan de potten dan aan de afwas.

Snijden kan natuurlijk ook gewoon aan het eiland maar dan moet je telkens 180graden draaien.

Koop ook zeker een Frankfurter Brett snijplank als je veel kookt. Paar GN 1/6 en 1/3 bakken van 150mm erbij en je bent helemaal het mannetje.

Ik heb het fornuis aan het kookeiland en vind dat maar niks qua spetters. Als we spek bakken bvb dan zetten we de stoffen krukjes naar achter bvb. Soms spat het vet verder dan de 60cm die er nog over is. Had liever aan een wand gekookt met deftige spatwand tbh.

We hebben we veel ruimte tussen de kastenwand (8 plafondhoge kasten met 2 ovens) en kookeiland (bijna 1,5m), dat is wel zalig. We hebben eigenlijk rondom heel veel plaats nog.

Daar tegenwoordig zowat alle keukens komen met een vaatwasser begrijp ik ook niet het nut van een dubbele spoelbak.
Zelfs als groot vaatwasfanaat zie ik niet in wat het ene met het andere te maken heeft.

Niet alles mag in de vaatwas, en niets is zo irritant als iemand die vaat aan het doen is in de spoelbak, terwijl een andere persoon even zijn handen wilt wassen (en neen, dit mag niet in hetzelfde spoelwater van de papflessen). Nu mag ik daarvoor altijd naar het toilet of de berging lopen. Zelfs bij een dubbele spoelboek is dit soms een probleem, omdat mijn madam de tweede dan vult met spoelwater om het schuim van de afwas te doen.

Wij hebben nu een anderhalve spoelbak, en ik zou liever een volwaardige dubbele willen. De bak is groot genoeg voor de meeste pannen; een bakplaat kan er enkel diagonaal in, maar zelfs dat is luxe ten opzichte van sommige ronde spoelbakken waar je die helemaal niet in krijgt.

Zelfs als groot vaatwasfanaat zie ik niet in wat het ene met het andere te maken heeft.

Niet alles mag in de vaatwas, en niets is zo irritant als iemand die vaat aan het doen is in de spoelbak, terwijl een andere persoon even zijn handen wilt wassen (en neen, dit mag niet in hetzelfde spoelwater van de papflessen). Nu mag ik daarvoor altijd naar het toilet of de berging lopen. Zelfs bij een dubbele spoelboek is dit soms een probleem, omdat mijn madam de tweede dan vult met spoelwater om het schuim van de afwas te doen.

Wij hebben nu een anderhalve spoelbak, en ik zou liever een volwaardige dubbele willen. De bak is groot genoeg voor de meeste pannen; een bakplaat kan er enkel diagonaal in, maar zelfs dat is luxe ten opzichte van sommige ronde spoelbakken waar je die helemaal niet in krijgt.

De berging is bij ons letterlijk 2 meter van de spoelbak en bevat een compleet badkamermeubel (+douche als je het echt smerig hebt gemaakt :p).
Dat is maar een kleine moeite.

Keramische tegels zijn er in alle formaten, geuren en kleuren. Waarom dan ene kiezen die op parket lijkt? Het heeft een compleet andere uitstraling, voelt anders aan en ook de akoestiek is anders. Je offert comfort en warmte op voor het onderhoudsgemak.

Dat doet me denken aan keukenbladen in spaanplaat met HPL imitatie marmer. Of plastieken planten in de living.
Deze week ben ik op Architect@Work, als ik één zie met keramische parket in z'n ontwerp ben ik weg.

Nee, dit is louter mijn mening hé. Je moet vooral zelf kiezen wat je mooi en praktisch vindt.
Je zegt het zelf: dat is gewoon een smalle langwerpige tegel (formaat) in het bruin (kleur). Geur heeft dat niet imo

Je zegt het zelf: dat is gewoon een smalle langwerpige tegel (formaat) in het bruin (kleur). Geur heeft dat niet imo
Het is niet gewoon een kleurtje, maar het is echt de print die het fake maakt.

Keramische tegels zijn er in alle formaten, geuren en kleuren. Waarom dan ene kiezen die op parket lijkt?
Dit dus.
Als je een keramische tegel wil leggen, voor gebruiksgemak, kies dan gewoon een tegel die een tegel is.
Dan nog liever plastic laminaat dan zo'n koele keramische tegel.

Ben door dit topic voor de leut ook eens mijn droomkeuken volledig aan't plannen en uittekenen. Indeling, materialen, alle toestellen (is een kleine Argentijnse grill overkill?),...

Alleen jammer van de extra kost van het huis dat ik er nog rond zou moeten bouwen.

Dit dus.
Als je een keramische tegel wil leggen, voor gebruiksgemak, kies dan gewoon een tegel die een tegel is.
Dan nog liever plastic laminaat dan zo'n koele keramische tegel.
Een keramische tegel is een mengsel van zand en klei, gebakken op 1000-1250 °C (+ mineralen toegevoegd voor stevigheid).
De toplaag bepaalt design en kleur van de tegel. Of dat nu betonlook, houtlook, marmerlook of whatever look maakt niet uit
Of wil jij een tegel zonder toplaag?

Een keramische tegel is een mengsel van zand en klei, gebakken op 1000-1250 °C (+ mineralen toegevoegd voor stevigheid).
De toplaag bepaalt design en kleur van de tegel. Of dat nu betonlook, houtlook, marmerlook of whatever look maakt niet uit
Het gaat hem meer over:
wil je betonlook => neem echt betonvloer
wil je parketlook => neem echte parket
wil je marmerlook => neem echte marmer
wil je ... => neem echte

Het is het fake dat het probleem is en fake gaat nooit de rustieke en warme eigenschappen van het origineel product hebben.
Net zoals fake bloemen nooit de uitstraling en voeiling van echte bloemen zal hebben

Of is uw taal, een fake Pinarello is geen echte Pinarello ;)

Waar beweer ik dat misschien?
Ik zeg, als je een keramische tegel neemt, dat je bij voorkeur beter een tegel kiest die op een tegel (natuursteen) lijkt en niet op een imitatie van een parket of een andere 'toplaag' die onnatuurlijk is (bijvoorbeeld een knalroze tegel, om maar iets te zeggen).

En heel erg vermoeiend dit soort reacties op dit forum. Men begrijpt perfect wat er gezegd wordt en toch gaat men de moeite nemen om iets in het belachelijke te trekken, terwijl nochtans blijkt uit uw post dat je perfect weet waarover het gaat.

Edit: voor de volledigheid: er zijn ook keramische tegels die in de massa gekleurd worden, zonder een toplaag met print.
Deze hebben soms wel een toplaag, maar dat is dan eerder een beschermend laagje (bijvoorbeeld polish, ...).

Laatst bewerkt:
Waar beweer ik dat misschien?
"kies dan gewoon een tegel die een tegel is."

Elke keramische tegel is ... een tegel. Simpel
Ook zonder toplaag kan je een look bekomen (maar minder keuze)

Maar van u mag het enkel met look x zijn en niet met look y.
Terwijl het dus beide gewoon tegels zijn.
Uw post bevat maw complete nonsense maar is gewoon uw voorkeur en jij trekt alles wat niet uw voorkeur is in het belachelijke (neem dan gewoon plastic laminaat :wtf:)

Laatst bewerkt:
Het gaat hem meer over:
wil je betonlook => neem echt betonvloer
wil je parketlook => neem echte parket
wil je marmerlook => neem echte marmer
wil je ... => neem echte

Het is het fake dat het probleem is en fake gaat nooit de rustieke en warme eigenschappen van het origineel product hebben.
Net zoals fake bloemen nooit de uitstraling en voeiling van echte bloemen zal hebben

Of is uw taal, een fake Pinarello is geen echte Pinarello ;)
Het is niet fake, het is een keramische tegel
Of is een Pinarello in het roos geen echte Pinarello?

Bij ons is het 95% Siemens en zijn daar wel tevreden over. Enkel het deurtje van de microgolf heeft snel een mankement vertoont maar voor de rest geen klagen.

We hebben ook een grote spoelbak van Blanco. Enkel de kleur (zwart) beklaagt mijn vrouw nu, voor de rest dik ok.
Waarom geen zwart? Omwille van kalkaanslag en dergelijke of andere reden?

Veel reacties om inspiratie uit op te halen!
Het zal sowieso geen spoelbak en kookplaat op het eiland worden, het is ofwel het ene ofwel het andere.
De insteek van de kookplaat op het eiland zetten zodat je verbonden blijft met de woonkamer geniet mijn voorkeur maar een spoelbak op het eiland zal meer praktisch zijn denk ik. Zo gaat er onvoldoende ruimte zijn vrees ik om een bijhorend zitgedeelte te plaatsen. Hierdoor lijkt het mij gemakkelijk als je bv. de tafel afruimt je snel zaken aan of in de spoelbak kan leggen zonder telkens rond te wandelen. Is niet onoverkomelijk maar puur vanuit praktisch oogpunt niet onbelangrijk.

Even de maten vernoemen van het keukenplan. Onderaan is 3m70 voorzien tot aan het raam links onderaan.
In mijn hoofd heb ik hier nu rechts onderaan 2 inbouwkasten van elk 65 cm. Zo heb ik nog 2m40 over voor een kookplaat dan wel een spoelbak te plaatsen met bijhorend werkoppervlak. Misschien dan ook hier een soort koffie-hoekje voorzien waar toestellen kunnen staan, al is dit misschien net iets te krap.

De inbouwkasten aan de linkerkant hebben een lengte van 2m40. De suggestie om hier de frigo en ovens te plaatsen vind ik wel een goede. Als dan de kookplaat en spoelbak ook mee naar links schuiven heb ik daar mijn driehoek waar ook niemand door moet lopen. Het pad naar het terras is toch via de deur rechts onder. Moet er toch iemand vanuit de woonkamer iets hebben uit de frigo kan die rustig daar iets uithalen.
Een vraag die ik mij nu stel: frigo naast ovens? Diepvries zou ik daar ook in kunnen verwerken maar deze in de berging of garage verwerken vind ik ook geen slecht idee. Nog te bekijken.

Het eiland zelf, zoals deze nu getekend staat meet 2m40 in de lengte en 1m breed. Dit kan nog makkelijk verbreed worden en de lengte kan ik ook nog wel wat bijdoen aangezien de doorgangen best wel ruim geteld zijn.

Het is niet fake, het is een keramische tegel
Of is een Pinarello in het roos geen echte Pinarello?
Een Pinarello met Ridley op is vrij fake.

Een keramische tegel in en neutrale kleur zonder een gekopieerde look is geen enkel probleem.

Op zich heb ik niks tegen keramische tegels/parket, maar het kan niet wedijveren met het echte materiaal, ookal is het minder onderhoud intensief.

Uw post bevat maw complete nonsense maar is gewoon uw voorkeur en jij trekt alles wat niet uw voorkeur is in het belachelijke (neem dan gewoon plastic laminaat :wtf:)
Als we schrijven dat we graag een keramische tegel zien die er uitziet als een 'tegel' (en daarmee begrijp je heel goed wat er bedoeld wordt - dus niet als een parket), dan is de meerwaarde van jouw corrigerende vingertje nihil.

En ja, interieurarchitectuur heeft te maken met het matchen van de juiste materialen, rekening houdende met de smaak/voorkeuren van de klant.
Als je daarmee niet akkoord bent, mag je alle interieurarchitecten (die weldegelijk rekening houden met esthetiek) afvoeren, wat jou betreft.

Dus misschien de volgende keer wat moeite doen om alles te lezen 😉 vooraleer je iemand anders posts in het belachelijke trekt.

Een keramische tegel in en neutrale kleur zonder een gekopieerde look is geen enkel probleem.
En toch bij bepaalde merken de laatste jaren een mooie evolutie wat de imitaties betreft van natuursteen.
Onlangs een travertin look zien liggen in een project waarvan we er allemaal van overtuigd waren dat het een travertin was, maar achteraf bleek het een keramische te zijn, in een middenklasse prijsklasse.

Maar op zich spreken we hier natuurlijk over een tegel/steen terug en geen, voor de slechte verstaanders, een eiken plank die men tracht na te bootsen.

Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk, als het kan, toch ook nog liever de natuurstenen zie liggen die op termijn een mooie patina kunnen vertonen (niet allemaal).

Als we schrijven dat we graag een keramische tegel zien die er uitziet als een 'tegel' (en daarmee begrijp je heel goed wat er bedoeld wordt - dus niet als een parket), dan is de meerwaarde van jouw corrigerende vingertje nihil.

En ja, interieurarchitectuur heeft te maken met het matchen van de juiste materialen, rekening houdende met de smaak/voorkeuren van de klant.
Als je daarmee niet akkoord bent, mag je alle interieurarchitecten (die weldegelijk rekening houden met esthetiek) afvoeren, wat jou betreft.

Dus misschien de volgende keer wat moeite doen om alles te lezen 😉 vooraleer je iemand anders posts in het belachelijke trekt.
Ben je nu een hondenfluitje aan het gebruiken?
Want "Een tegel is een plaat gemaakt van bijvoorbeeld keramiek, natuursteen of kunstof welke tegen een wand of vloer kan worden geplaatst."

Dus hoe ziet een 'tegel' er uit?

Smaken en kleuren verschillen. Het is niet omdat het uw meug niet is dat je het compleet in het belachelijke moet trekken (want jij bent de enige die dat doet ook al beschuldig je mij daar van.)

Terug
Bovenaan