Een succesvolle carrière: kwestie van geluk, talent of inzet?

Wat is geluk? Het belangrijkste is 'timing', intelligentie, jezelf goed verkopen, ervoor zorgen dat de collega's en de bazen het goed met jou kunnen vinden (en omgekeerd) en iedereen van jou denkt: Amai de Makila, die kan er wat van, ik kan altijd op hem rekenen en hij doet zijn werk goed. En af en toe ook eens een collega felliciteren met het werk dat hij/zij gedaan heeft voor jou of het team .. en ja je netwerk opbouwen hé. Ik probeer ook altijd met iedereen overeen te komen.

Ik werk 99% van de tijd echt wel hard, maar eerlijk? Of ik nu echt hard werk of niet, maakt eigenlijk geen enkele reet uit. Zolang het maar deftig, uitstekend, en tijdig uitgevoerd is. Sterker nog, ik ken iemand die 2x zo hard werkt als ikzelf, terwijl ikzelf al hard werk (ik ken hem, hij werkt echt wel insane hard), maar hij doet zijn werk niet zo schitterend. Hij is op 10 jaar tijd nu aan zijn 4de job bezig wegens C4'kes. :frown:

Is dat eerlijk? Misschien niet, maar men betaalt u om goed werk te leveren en werk dat 'geld in het laatje brengt' en niet om hard te werken. Dat hoort erbij maar in praktijk komt dit zeker niet op de allereerste plaats.

Anderzijds heb je natuurlijk wel die hypocrisie. Als je durft op een daily meeting zeggen dat het kerstvakantie is en dat je met uw vingers ligt te draaien omdat alles op zijn gat ligt .. dat mag dan niet he. Dat is echt 'not done'. :unsure: Je wordt namelijk betaald voor je job.

Laatst bewerkt:
Daar waar ik een modelstudent was, ben ik zeker geen modelwerknemer. Ik kon/kan het niet opbrengen om lang achter een bureau te zitten en gaf snel de brui aan die jobs. Ik kan het gewoon niet opbrengen om mij 11 maanden per jaar non stop in te zetten voor een organisatie.

Een carrière zal er voor mij dus nooit echt inzitten. Zullen we nog een jaartje lesgeven in combinatie met zoveel mogelijk bijberoepen achter dit jaar, of toch nog iets anders of fulltime zelfstandig, ik weet het nog niet. Ik weet wel dat ik altijd aan mijn inkomen zal geraken, dus dat geeft mij gemoedsrust.

Dat dacht ik vroeger ook, maar stillaan begin ik mij te realiseren dat je gerust al jobhoppend door het leven kan gaan en toch nog een carrière kan opbouwen.

Zeker in een sector als de IT moet je je handje maar uitsteken en de kansen worden erin gelegd.

Er zijn meer wegen naar een "carrière" dan anciënniteit opbouwen, gatlikken en je uitsloven als een seut op de hoop ooit manager te worden.

Er zijn meer wegen naar een "carrière" dan anciënniteit opbouwen, gatlikken en je uitsloven als een seut op de hoop ooit manager te worden.
Nog zoiets .. ik heb 7 jaar voor klant X gewerkt. Ik wilde graag testautomatisatie doen.
Ik schat, dat op die tijd, toch zeker een 20-tal interne en externe testers gepasseerd zijn die wilden automatiseren.

Na die 7 jaar, hadden 19 van die 20 testautomatisatie gedaan (dus ook de externen). 1 iemand niet, ondanks dat die persoon meermaals die belofte had gekregen. 1x raden wie die persoon was. :unsure:

Ik ben bij die klant véél te lang gebleven, dat doe ik nooit meer, maar goed, dat is het punt hier niet.

Dus de vraag of ik ooit manager word? Nooit. Ik kan niet genoeg slijmen lol.

Ondertussen doe ik bij een andere klant al 2 jaar testautomatisatie

Als ik naar mezelf kijk zijn er een paar factoren:
1) De juiste studierichting kiezen. Dit valt imo niet onder geluk (al kan je "interesse in iets dat de arbeidsmarkt toevallig leuk vindt" daar wel onder plaatsen)
2) Talent: Ook effectief nog goed zijn in uw specifieke job natuurlijk
3) Risico's durven nemen
4) Geluk met eerste project manager, de projecten waar ik op terecht kwam, ...

Mja jij gaat vergelijken wat mijn collega verdient zal hebben fin de carrière in vergelijking met iemand die op zijn 21j afstudeert met hetzelfde diploma en dan al kan gaan werken.... Daar gaat de discussie helemaal niet over, het ging erover een succesvolle carrière uit te bouwen. Of dat je dat nu doet met een totaal netto inkomen verspreid over 45 jaar van 2 Mio. EUR of van 2.2 Mio. EUR, beiden zijn toch gewoon een succesvolle carrière?
Misschien is de vraag dan beter of iedereen 'even succesvol' kan zijn zonder geluk en talent, puur op inzet.

Want jij ( of iemand anders) zei ook iets genre 'ja maar je kan ook succesvol zijn als loodgieter ofzoiets'. Dat iedereen succesvol kan zijn binnen zijn beperkingen is natuurlijk een feit, denk dat de discussie hier eerder is hoe groot het verschil in potentiaal is gebaseerd op die beperkingen.

Als ik naar mezelf kijk zijn er een paar factoren:
1) De juiste studierichting kiezen. Dit valt imo niet onder geluk (al kan je "interesse in iets dat de arbeidsmarkt toevallig leuk vindt" daar wel onder plaatsen)
2) Talent: Ook effectief nog goed zijn in uw specifieke job natuurlijk
3) Risico's durven nemen
4) Geluk met eerste project manager, de projecten waar ik op terecht kwam, ...
Ik denk dat er nog wel enkele geluksfactoren zijn:

Ik heb ook het "geluk" van een erfenis, en ik zou de (financiële) familiesituatie wel zowat altijd op 1 zetten.

Ik denk dat er nog wel enkele geluksfactoren zijn:

Ik heb ook het "geluk" van een erfenis, en ik zou de (financiële) familiesituatie wel zowat altijd op 1 zetten.
Maar dat heeft niet echt veel te maken met carrière. Het enige waar dat effect heeft gehad, is dat we sneller aan ons huis zijn begonnen en ik dus sneller zelfstandige ben kunnen worden. Maar ik vond mijn carrière daar voor ook al een succes eigenlijk :P

Maar dat heeft niet echt veel te maken met carrière. Het enige waar dat effect heeft gehad, is dat we sneller aan ons huis zijn begonnen en ik dus sneller zelfstandige ben kunnen worden. Maar ik vond mijn carrière daar voor ook al een succes eigenlijk :p
Dat is toch gewoon een goede startsituatie voor een kind allez.

En ook: ik zie iemand met €1000 spaargeld minder snel risico's nemen met zijn carrière.

Maar dat heeft niet echt veel te maken met carrière. Het enige waar dat effect heeft gehad, is dat we sneller aan ons huis zijn begonnen en ik dus sneller zelfstandige ben kunnen worden. Maar ik vond mijn carrière daar voor ook al een succes eigenlijk :p
Echt?

Dus de mate waarin mensen een risico nemen ( of het zelfs zien als een risico) heeft niks te maken met waar ze op kunnen terugvallen?

Talent hebben is toch ook geluk? En het juiste talent hebben nog veel meer. Ik heb toevallig talent voor programmeren en bullshit verkopen, maar ben totaal niet creatief, niet zeer handig en kan nog altijd nauwelijks mijn weg vinden in de stad waar ik al meer dan 10 jaar woon.
In deze tijd, in dit land, zijn mijn sterktes enorm veel waard en mijn zwaktes makkelijk te compenseren waardoor ik een zeer comfortabel en gemakkelijk leven heb ondanks het feit dat ik een luie idioot ben die keer op keer de domst mogelijke keuzes maakt. Als ik 300 jaar geleden geboren was, of in kansarmoede of een ontwikkelingsland, was ik waarschijnlijk al lang dood.

Dat is toch gewoon een goede startsituatie voor een kind allez.

En ook: ik zie iemand met €1000 spaargeld minder snel risico's nemen met zijn carrière.
Maar het is niet zo dat mijn ouders rijk waren he :) Toen ik begon met werken stond er ook niks op mijn spaarboek en mijn ouders wonen nog steeds in een klein jaren '60 huis dat ze gedurende 4 decenia verbouwd hebben en rijden met een Fiat Doblo he. Die giften zijn er pas gekomen toen we zijn gaan bouwen en toen zat ik al vrij ver in mijn carrière.

En qua "risico's" was het bij mij vooral opslag gaan vragen en als je het niet krijgt vertrekken. Dat soort dingen. Dat kan je (als IT'er) ook doen met weinig spaargeld, want je hebt direct een nieuw contract.

Ik denk toch dat een combinatie van hard werken en talent de bepaler is van een succesvolle carriere. En voor uzelf denken. Als ge u job 100% kunt een nieuwe uitdaging zoeken. Want stilstaan is achteruit gaan. Ge bepaald zelf hoe en welke skills ge bijeen krijgt en als die skills samen een interessant pakketje vormen voor veel werkgevers.. Dan hebt ge zelf u carriere bepaald. Den truk is gewoon de beste zijn in wat ge doet

Ik spreek hier niet over mezelf..
:)

Misschien is de vraag dan beter of iedereen 'even succesvol' kan zijn zonder geluk en talent, puur op inzet.

Want jij ( of iemand anders) zei ook iets genre 'ja maar je kan ook succesvol zijn als loodgieter ofzoiets'. Dat iedereen succesvol kan zijn binnen zijn beperkingen is natuurlijk een feit, denk dat de discussie hier eerder is hoe groot het verschil in potentiaal is gebaseerd op die beperkingen.

Gohjah, da's idd de vraag hé... In welke mate is geluk bepalend... Denk dat mijn "fout" in deze discussie is dat ik nogal hevig naar dat percentage van quasi 75% zit te staren inzake hoe veel je succes afhangt van geluk...

Relevant filmpje:
(En ook algemeen een interessant kanaal)
Ha je was me voor, wou dit ook delen.

Hier nog kinderen die perfect illustreren wat het betekend om juist geboren te worden:

Dat de ouders niet altijd de juiste keuzes maken hebben veel van deze jonge kinderen niet in de hand.
Het gevolg is dat ze al bij geboorte een achterstand opbouwen.

Leg mij nu maar eens uit hoe dat zij dezelfde kansen hebben en er ook wel geraken door "evenveel" moeite te doen als Jean-Jaques fils-de-papa.

Het toont voor mij aan dat geluk het belangrijkste is en ook het grootste deel.
Maar je haalt daar Jean-Jacques aan, maar een Elon Musk, Bill Gates, Steve Jobs, ... Zijn er ook allemaal geraakt zonder fils-de-papa te zijn. Zijn dat dan bewijzen dat je er ook geraakt met enkel talent?

Maar je haalt daar Jean-Jacques aan, maar een Elon Musk, Bill Gates, Steve Jobs, ... Zijn er ook allemaal geraakt zonder fils-de-papa te zijn. Zijn dat dan bewijzen dat je er ook geraakt met enkel talent?
- Errol musk: ' In a 2018 interview with Business Insider, Musk boasted that as a result of the emerald mine "we had so much money we couldn't even close our safe."[4][8]'
(Mogelijks heeft de zoon de grootheidswaanzin van de papa geërfd)
- Jobs heeft aan dure en gereputeerde mogen studeren
-Bill gates is van rijke afkomst

Niemand claimt overigens dat je volledig zonder talent ergens geraakt

Terug
Bovenaan