Een tweedehands wagen kopen

Is inderdaad niet gepland. Dat is net de reden die ik aangeef waarom ik geen andere platen kan regelen.

Nu ja, het is nu niet dat het moeilijk is om je verzekeraar op de hoogte te stellen als die in het weekend bereikbaar is. Dus als iemand zich daar beter bij voelt, kan die dat gewoon doen he. Ik heb het zelf de laatste keer niet gedaan.
Nogmaals, neem zelf gerust dat risico maar beveel hetzelfde dan niet aan bij andere mensen...

Wat je zegt klopt gewoon niet en kan je serieus mee in de sh*t komen. Contacteer gewoon zoals het hoort je verzekeringsmakelaar en zorg dat deze je een verzekeringskaart meegeeft (kan letterlijk binnen het half uur met een mailtje), dan heb je geen zever achteraf.

Wat jij wel of niet doet is geen echt goed referentiepunt voor anderen...

Nogmaals, neem zelf gerust dat risico maar beveel hetzelfde dan niet aan bij andere mensen...

Wat je zegt klopt gewoon niet en kan je serieus mee in de sh*t komen. Contacteer gewoon zoals het hoort je verzekeringsmakelaar en zorg dat deze je een verzekeringskaart meegeeft (kan letterlijk binnen het half uur met een mailtje), dan heb je geen zever achteraf.

Wat jij wel of niet doet is geen echt goed referentiepunt voor anderen...
Ik volg gewoon wat die advocaten aangeven hoor? Het is ongepland en daar gaat het artikel ook helemaal over. Zij praten zelf over een wagen gaan halen met platen van je andere wagen en geven daarna aan dat het ook kan zonder je verzekering in te lichten. Mij moet je niet geloven, maar ik ga er vanuit dat advocaten wel weten waar ze het over hebben...

Dit zou niet moeten volgens de link die ik deelde:
""Toevallig" betekent "niet gepland". U moet uw verzekeringsmaatschappij strikt genomen zelf niet in kennis stellen van dit tijdelijke gebruik van andermans voertuig, al raden wij u uiteraard toch aan dit te doen."
Dat deel van die tekst lijkt me eerder te gaan over rijden met iemand anders zijn ingeschreven auto en niet met jouw nummerplaat op een andere auto te hangen.

Dat deel van die tekst lijkt me eerder te gaan over rijden met iemand anders zijn ingeschreven auto en niet met jouw nummerplaat op een andere auto te hangen.
Het artikel heeft als titel "Bestaande nummerplaat gebruiken om mijn nieuwe wagen op te halen." :p

Dus het zou me straf lijken dat de zaken in het artikel daar niet over zouden gaan.

Good luck om dat als argument aan te halen in de rechtbank. Verzekeraar gaat zeggen wij betalen niets want wij hebben voertuig A onder verzekering en het ongeval is met voertuig B en zijn niet op de hoogte gebracht ivm enige wijzigingen.

Good luck om dat als argument aan te halen in de rechtbank. Verzekeraar gaat zeggen wij betalen niets want wij hebben voertuig A onder verzekering en het ongeval is met voertuig B en zijn niet op de hoogte gebracht ivm enige wijzigingen.
De verzekeraar mag dat zeggen, maar dat verandert niets aan het feit dat zij zullen moeten vergoeden. :p Een verzekering mag echt niet zomaar niet uitbetalen of het bedrag terugvorderen hoor, dat kan enkel in zeer uitzonderlijke gevallen. Ik ben er zeker van dat die advocaten wel weten wat ze zeggen. Er is een groot verschil tussen administratief niet volledig in orde zijn of totaal niet verzekerd zijn he. Maar goed, als jij denkt de wet beter te kennen dan advocaten dan mag je het jouwe ervan denken natuurlijk.

Nogmaals: een boete kan je krijgen (zeker in het geval het voor de rechtbank komt), maar je bent wél verzekerd.

En als jullie er toch zo zeker van zijn dat die advocaten fout zijn, dan laten jullie het toch wel gewoon aan jullie verzekering weten? Probleem opgelost. ;)

Laatst bewerkt:
De verzekeraar mag dat zeggen, maar dat verandert niets aan het feit dat zij zullen moeten vergoeden. :p Een verzekering mag echt niet zomaar niet uitbetalen of het bedrag terugvorderen hoor, dat kan enkel in zeer uitzonderlijke gevallen. Ik ben er zeker van dat die advocaten wel weten wat ze zeggen. Er is een groot verschil tussen administratief niet volledig in orde zijn of totaal niet verzekerd zijn he. Maar goed, als jij denkt de wet beter te kennen dan advocaten dan mag je het jouwe ervan denken natuurlijk.

Nogmaals: een boete kan je krijgen (zeker in het geval het voor de rechtbank komt), maar je bent wél verzekerd.

En als jullie er toch zo zeker van zijn dat die advocaten fout zijn, dan laten jullie het toch wel gewoon aan jullie verzekering weten? Probleem opgelost. ;)
"Het Hof van Cassatie besliste op 21.06.2011 en op 04/10/2022 dat het besturen van een vervangingsvoertuig of het toevallig besturen van een voertuig (in de omstandigheden zoals hierboven omschreven) toch een inbreuk kan uitmaken op art. 22 WAM-Wet"

Komt ook letterlijk uit je link.

Wat houdt dat artikel nu in? "Artikel 22 van de WAM (Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen) regelt de strafbaarheid van de houder en bestuurder indien zij weten dat een motorrijtuig niet gedekt is door de verplichte aansprakelijkheidsverzekering."

Dus het kan wel degelijk gezien worden als rijden zonder verzekering, die advocaten die die site hebben gemaakt, hebben zich, advocatengewijs, ingedekt door die zin er bij te plaatsen.

Het is en blijft een illegale handeling om je nummerplaat op een auto te hangen om te importeren en de verzekeringskwestie is dus ook niet 100% sluitend, dus zulke tips geven we beter niet.

Zeker niet doen! Ook bij import uit een ander land nooit je nummerplaten erop, altijd met export platen van het land van oorsprong + aparte tijdelijke verzekering van het land van oorsprong.

Er is een reden waarom autohandelaars wagens gaan ophalen/vervoeren met een trailer e.d. Of met handelaarsplaten gaan ophalen.

Net om die fratsen en risico's te vermijden.

Zeker niet doen! Ook bij import uit een ander land nooit je nummerplaten erop, altijd met export platen van het land van oorsprong + aparte tijdelijke verzekering van het land van oorsprong.

Er is een reden waarom autohandelaars wagens gaan ophalen/vervoeren met een trailer e.d. Of met handelaarsplaten gaan ophalen.

Net om die fratsen en risico's te vermijden.
In meeste landen zit verzekering trouwens inbegrepen bij de nrplaat voor export, dus qua administratie is het niet de moeite om in de problemen te komen.

In meeste landen zit verzekering trouwens inbegrepen bij de nrplaat voor export, dus qua administratie is het niet de moeite om in de problemen te komen.
In Duitsland niet, is apart naargelang de geldigheidsduur van de kentekenplaat. Gelukkig wel bijna alles bij 1 partij... Best wel duur eigenlijk voor 15 dagen... 125 EUR... Vraag me af of ze me niet het duurste aangesmeerd hebben, misschien zelfs een omnium...

Zie ook m'n post https://www.beyondgaming.be/threads/elektrische-wagens.1047/page-829#post-1606812

Zelf ook in de markt om.ene te kopen dus goed topic.

Je leest vaak dat 100k km zo wat de grens is voor bv distributieriem, banden,... tegelijk lees ik dat bv vervangen distributieriem 500-1000euro kan kosten. Klopt dat? Want dan valt die kost nog wel mee ivm het gewicht dat "de mensen" er aan lijken te geven.

Zijn er zo nog zaken?
Wij hadden het vlaggen begin deze maand. Onze garage ging er ons 2300 euro voor aanrekenen. We hebben uiteindelijk besloten hem gewoon te verkopen. Renault Kangoo uit 2016, met 130.000 op de teller. Ik heb deze maand dan ook geleerd dat tce 1.2 motoren van Renault nogal een slechte reputatie hebben op dat vlak.

Wij hadden het vlaggen begin deze maand. Onze garage ging er ons 2300 euro voor aanrekenen. We hebben uiteindelijk besloten hem gewoon te verkopen. Renault Kangoo uit 2016, met 130.000 op de teller. Ik heb deze maand dan ook geleerd dat tce 1.2 motoren van Renault nogal een slechte reputatie hebben op dat vlak.
Ik heb in 2020 met een Renault-garagist staan praten ivm de motorproblemen van mijn Peugeot Partner. En die zei me dat de 1.2 motoren van Renault tot 2017 idd problemen hadden. In de modellen vanaf 2017-2018 werd dat opgelost volgens hem.

Ik heb het toegevoegd in de post.

In elk geval zijn we nu ook weer op zoek naar een volgende auto, wat behoorlijk kut is. Was enorm tevreden van onze Kangoo. Had gehoopt er nog een goeie 6 jaar mee te kunnen doen, maar het sop was de kolen niet meer waard. Er was uiteindeljik mogelijk ook sprake van olieproblemen in een cilinder en dan gaat het al rap naar een nieuwe motor. Daarvoor had ik dan weer een offerte gekregen van 8000 euro.

Het was vooral kut omdat ik had voorzien dat een elektrische auto rond het jaar 2030 een no-brainer zou zijn terwijl dat nu nog niet echt het geval is. En gezien ik hier op het forum altijd de wereldverbeteraar zit uit te hangen kan ik mezelf moeilijk verantwoorden nu een nieuwe benzinewagen aan te schaffen. Tweedehands zie ik evt nog wel zitten, maar ik heb na mijn Kangoo avontuur het gevoel wat verbrand te zijn door autohandelaars. Dus zou het via een erkende garage of Cardoens ofzo gaan.

Ik zit met een aantal bedenkingen:
-We rijden amper 10.000km op een jaar. Elektrisch lijkt dan behoorlijk overkill.
-Plug in hybride zou theoretisch wel goed zijn. Maar doen batterijen in PHEVs niet heel veel laadcycli? Lijkt me dat die na enkele jaren al helemaal versleten kunnen zijn?

-Ik denk soms aan het kopen van een voormalige leasewagen. Ik had nogal de indruk dat je daarmee voorzichtig moet zijn wegens dat gebruikers daarvan er niet al te omzichtig mee omspringen gezien het hun eigendom niet is. Maar ik vraag me af of dat ook wel geldt voor PHEVs/elektrische auto's. Uiteindelijk lijken die me een pak meer vergevingsgezind; Geen manuele koppeling om te beschadigen door slecht gebruik, geen hoog toerental op koude motor. Enkel de batterij die sneller degradeert?

-Waar vind je die voormalige leasewagens? Ayvens, Myway? Nog tips?

-Op welke manier kan bij de koop van een elektrische auto/PHEV zeker zijn dat de batterij nog wat meekan? Puur door een testrit te doen en de degradatie te zien? Of zijn daar diagnostische gegevens voor die je direct kun raadplegen als je gaat kijken?

-Is er een website waar ik de betrouwbaarheid van specifieke modellen/motoren kan opzoeken?

Ik heb het toegevoegd in de post.

In elk geval zijn we nu ook weer op zoek naar een volgende auto, wat behoorlijk kut is. Was enorm tevreden van onze Kangoo. Had gehoopt er nog een goeie 6 jaar mee te kunnen doen, maar het sop was de kolen niet meer waard. Er was uiteindeljik mogelijk ook sprake van olieproblemen in een cilinder en dan gaat het al rap naar een nieuwe motor. Daarvoor had ik dan weer een offerte gekregen van 8000 euro.

Het was vooral kut omdat ik had voorzien dat een elektrische auto rond het jaar 2030 een no-brainer zou zijn terwijl dat nu nog niet echt het geval is. En gezien ik hier op het forum altijd de wereldverbeteraar zit uit te hangen kan ik mezelf moeilijk verantwoorden nu een nieuwe benzinewagen aan te schaffen. Tweedehands zie ik evt nog wel zitten, maar ik heb na mijn Kangoo avontuur het gevoel wat verbrand te zijn door autohandelaars. Dus zou het via een erkende garage of Cardoens ofzo gaan.

Ik zit met een aantal bedenkingen:
-We rijden amper 10.000km op een jaar. Elektrisch lijkt dan behoorlijk overkill.
-Plug in hybride zou theoretisch wel goed zijn. Maar doen batterijen in PHEVs niet heel veel laadcycli? Lijkt me dat die na enkele jaren al helemaal versleten kunnen zijn?

-Ik denk soms aan het kopen van een voormalige leasewagen. Ik had nogal de indruk dat je daarmee voorzichtig moet zijn wegens dat gebruikers daarvan er niet al te omzichtig mee omspringen gezien het hun eigendom niet is. Maar ik vraag me af of dat ook wel geldt voor PHEVs/elektrische auto's. Uiteindelijk lijken die me een pak meer vergevingsgezind; Geen manuele koppeling om te beschadigen door slecht gebruik, geen hoog toerental op koude motor. Enkel de batterij die sneller degradeert?

-Waar vind je die voormalige leasewagens? Ayvens, Myway? Nog tips?

-Op welke manier kan bij de koop van een elektrische auto/PHEV zeker zijn dat de batterij nog wat meekan? Puur door een testrit te doen en de degradatie te zien? Of zijn daar diagnostische gegevens voor die je direct kun raadplegen als je gaat kijken?

-Is er een website waar ik de betrouwbaarheid van specifieke modellen/motoren kan opzoeken?
Als je voor de klassieke 2dehands zou gaan, zou ik toch gewoon eens Cardoen of Dex bezoeken. Mogelijk hebben die ook wat plug in's maar geen idee of die complexere wagens nu wat zijn voor 2dehands. Kan ook een vooroordeel zijn natuurlijk, maar ik denk dan aan twee systemen i.p.v. een waar problemen aan kunnen komen.

Voor een niet-autofanaat particulier vind ik een nieuwe wagen in veel gevallen gewoon te duur. Ja, als je echt "into" een bepaald model met bepaalde opties bent is dat altijd het ideale, maar als je daar minder van wakkerligt en je vooral value for money zoekt, kom je toch al snel bij een 2de handswagen denk ik.

Laatst bewerkt:
Als je voor de klassieke 2dehands zou gaan, en voornamelijk benzine, zou ik toch gewoon eens Cardoen of Dex bezoeken. Mogelijk hebben die ook wat plug in's maar geen idee of die complexere wagens nu wat zijn voor 2dehands. Kan ook een vooroordeel zijn natuurlijk, maar ik denk dan aan twee systemen i.p.v. een waar problemen aan kunnen komen.

Voor een niet-autofanaat particulier vind ik een nieuwe wagen in veel gevallen gewoon te duur. Ja, als je echt "into" een bepaald model met bepaalde opties bent is dat altijd het ideale, maar als je daar minder van wakkerligt en je vooral value for money zoekt, kom je toch al snel bij een 2de handswagen denk ik.
Sowieso wordt het wel tweedehands, tenzij we een Dacia zouden kopen.

-Plug in hybride zou theoretisch wel goed zijn.
Ik zou geen PHEV kopen als particulier. De reden dat die populair zijn (geweest) als bedrijfswagen is om zuiver fiscale redenen, niet omdat de technologie superieur is. Uiteindelijk blijf je met een verbrandingsmotor zitten die op geregelde tijdstippen onderhoud vraagt, ook als je er weinig of meestal elektrisch mee rijdt. Eens de batterij leeg is, rijden PHEV's ook niet bepaald zuinig door het extra gewicht dat ze meetorsen.

Als je een tweedehands elektrische wagen naar je smaak en behoeften kan vinden voor een aanvaardbare prijs, dan zou dat, op dit moment, mijn voorkeur wegdragen. Zo niet, zou ik voor een gewone benzine gaan.

Terug
Bovenaan